تحصیل در روسیه

تحصیل در روسیه

پهناورترین کشور جهان؛ این بارزترین ویژگی جغرافیایی روسیه است، کشوری که در آسیای شمالی و اروپای خاوری قرار دارد و یک کشور اوراسیایی محسوب می شود. روسیه کشور خاصی است و جایگاه و نقشش در معادلات سیاسی سده های اخیر، آن را به کشوری غیرقابل چشم پوشی در دنیا تبدیل کرده است. برای ما ایرانیان با تاریخچه پرفراز و نشیبی که روابط کشورمان با روسیه داشته، شاید اهمیت این کشور بیشتر هم باشد. اما ازسیاست و روابط بین الملل که بگذریم؛ آیا تحصیل در روسیه هم می تواند مورد توجه دانشجویان بین المللی باشد؟ با ما همراه باشید تا شرایط تحصیل در روسیه را بررسی کنیم.

درباره روسیه

۱۷٬۰۷۵٬۴۰۰ کیلومتر مربع مساحت روسیه است؛ این یعنی مرزهای روسیه گنجایش 10 کشور ایران و کمی بیشتر از آن را دارد. دومین کشور پهناور دنیا، ‌یعنی کانادا هم به اندازه 58 درصد روسیه مساحت دارد و اختلاف زمانی غربی‌ترین منطقه تا شرقی‌ترین نقطه روسیه در حدود ۹ ساعت است. این اعداد به خوبی می تواند وسعت و گستردگی این کشور را برایمان روشن کند و این نکته را هم در نظر بگیرید که شوروی سابق، از این هم وسعت بیشتری داشته است.

جمعیت روسیه اما با وسعت آن هیچ تناسبی ندارد. طبق آخرین آمار، روسیه از نظر تراکم جمعیت، دویست و نوزدهمین کشور دنیا به حساب می آید و حدود 147 میلیون نفر (یعنی کمتر از 2 برابر جمعیت کشورمان) در مرزهای روسیه زندگی می کنند. دلیل این کم بودن جمعیت روسیه نسبت به مساحت آن هم این است که بیشتر مناطق این کشور سردسیر بوده و قابل سکونت نیست.

روسیه از دو اقلیم پهناور و یازده ناحیه تشکیل شده است. مرزهای پهناور این کشور؛ جنگل های انبوه، قله های بلند، فلات های وسیع، شهرهای سرد، کاخ های پرتعداد و مردمی با روحیه قوی را در خود جای داده است. فرهنگ روسیه هم با داشتن نویسندگانی همچون لئو تولستوی، میخائیل بولگاکوف، داستایوفسکی و ناباکوف جایگاهی رفیع در دنیا دارد.

تحصیل در روسیهتحصیل در روسیه

احتمالا در زمان جنگ سرد و رقابت شدید تسلیحاتی و فضایی شوروی (که بخش عمده ای از آن را روسیه تشکیل می داد) با آمریکا هم، نظام آموزش عالی شوروی جایی در میان کشورهای پیشرو در زمینه آموزش عالی نداشته و حالا هم وقتی به فهرست دانشگاه های برتر دنیا نگاه می کنیم و مقاصد محبوب دانشجویان بین المللی را در نظر می گیریم، به این نتیجه می رسیم که روسیه کشور طراز اولی در زمینه آموزش عالی نیست.

البته در سال های اخیر روسیه برای توسعه دانشگاه هایش و گسترش حمایت از تحقیقات با کاربردهای ملی اهمیت زیادی قائل شده و سرمایه گذاری زیادی در این زمینه انجام داده است که شاید در آینده ای نزدیک یا نه چندان دور، این کشور را از یک کشور متوسط به کشوری پیشرو در آموزش عالی تبدیل کند.

دانشگاه های روسیه

در دهه اخیر، تحصیلات عالی در روسیه دستخوش تغییرات فراوان شده است به طوریکه ۶٫۳ میلیارد دلار بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ صرف بروز شدن امکانات و ابزارهای فنی دانشگاه های روسیه و آموزش تخصصی استادان دانشگاه ها شده است.

روسیه در سال ۲۰۰۳ عضو قرارداد بولونیا شد تا سیستم تحصیلی خود را با کشورهای اروپایی همسان سازی کند و در پی این تغییر، حالا تحصیل در روسیه در مقطع کارشناسی ۴ سال و در رشته های تخصصی ۵ سال مدت دارد.

اگرچه در فهرست 100 دانشگاه برتر دنیا تنها نام یک دانشگاه از روسیه دیده می شود اما به طور کلی 25 دانشگاه روس در رده بندی 1000 رتبه ای QS جای گرفته اند که 16تایشان جزو 500 دانشگاه برتر دنیا هستند.این می تواند آماری نسبتا قابل قبول برای نظام آموزش عالی روسیه باشد.

در ادامه مطلب با تعدادی از برترین دانشگاه های روسیه به شکلی کوتاه آشنا می شویم.

دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو – Lomonosov Moscow State University

دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو یا MSU بالاترین رتبه را در بین دانشگاه های روسیه در رده بندی QS و EECA دارد و بهترین گزینه برای متقاضیان بین المللی تحصیل در روسیه به شمار می رود. این دانشگاه با رتبه 84، تنها دانشگاه روسی حاضر در فهرست 100 دانشگاه برتر QS در سال 2020 است.

نزدیک 30500 دانشجو در حال حاضر مشغول تحصیل در MSU هستند که حدود 6 هزار نفر، یعنی کمی کمتر از 20 درصدشان را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند. البته در بین کادر علمی این دانشگاه شرایط فرق می کند و  592 نفر از 5928 عضو کادر علمی این دانشگاه، غیربومی هستند.

MSU بطور گسترده شامل ۳۸۰ گروه آموزشی، ۳۹ دانشکده، ۱۵ مؤسسه تحقیقاتی، ۴ موزه و ۶ پردیس دانشگاهی در روسیه و خارج از کشور می شود.

دانشگاه MSU به ویژه برای تحصیل در رشته های علوم طبیعی، زبان شناسی، فیزیک و نجوم، زبان های مدرن و ریاضیات یک انتخاب عالی محسوب می شود. این ادعاییست که براساس ارزیابی های رشته ای QS می توان به راحتی مطرح کرد. طبق این ارزیابی ها MSU جزو 34 دانشگاه برتر دنیا برای تحصیل در هر کدام از رشته های یادشده است.

 دانشگاه دولتی نوسیبیرسک – Novosibirsk State University

دانشگاه دولتی نوسیبیرسک (NSU) در بین دانشگاه های با قدمت زیر ۱۰۰ سال و اصطلاحا دانشگاه های جوان روسیه بهترین جایگاه را دارد. این دانشگاه که درسال ۱۹۵۸ تأسیس شده، حالا در رتبه 231 رنکینگ QS جای گرفته و یکی از 500 دانشگاه برتر دنیا است.

جامعه دانشجویی NSU نسبتا کوچک است و شامل 7352 دانشجو می شود که 1353 نفر از آنها ملیتی غیرروسی دارند. ساختمان دانشگاه در بیرون شهر نوسیبیرسک واقع شده که سومین شهر مشهور روسیه بعد از مسکو و سن پترزبورگ محسوب می شود و اگرچه از شهرت بین المللی کمتری در مقایسه با این دو شهر برخوردار است ولی از نظر فرهنگی و سبک زندگی فضایی پیشرفته و جذاب دارد که همین موضوع، این شهر را به یکی دیگر از مقاصد ایده آل برای علاقمندان تحصیل در روسیه تبدیل کرده است.

دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ – Saint Petersburg State University

یکی از قدیمی ترین و معتبرترین دانشگاه های روسیه، دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ است که رتبه 234 دنیا و رتبه سوم روسیه را در رنکینگ QS به دست آورده است.

دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ را پطر کبیر در سال ۱۷۲۴ تأسیس کرد و در حال حاضر پذیرای حدود 22 هزار دانشجو، ازجمله بیش از 3 هزار دانشجوی بین المللی است. ۴۰۰ ساختمان این دانشگاه که ۲۵ دانشکده را در خود جای داده اند، در سرتاسر سنت پترزبورگ پراکنده اند و امکان دسترسی به بناهای تاریخی، سالن های هنری و موزه های مختلف را به دانشجویان می دهند. از این رو دانشگاه سنت پترزبورگ برای متقاضیان بین المللی تحصیل در روسیه که از بازدید از اماکن دیدنی لذت می برند، گزینه مناسبی محسوب می شود.

دانشگاه دولتی تومسک – Tomsk State University

دانشگاه ایالتی تومسک (TSU) بزرگ ترین دانشگاه کلاسیک در بخش آسیایی روسیه است که در 28 می 1878 به حکم امپراطور الکساندر دوم تأسیس شد. این دانشگاه حالا رتبه 268 را در بین دانشگاه های دنیا دارد و چهارمین دانشگاه برتر روسیه محسوب می شود.

TSU دانشگاه بزرگی نیست و تنها 7571 دانشجو دارد اما نکته جالب در مورد دانشجویان محصل در این دانشگاه نسبت بالای دانشجویان بین المللی آن است که تعدادشان به حدود 2400 نفر می رسد که این تعداد کمی کمتر از یک سوم کل دانشجویان این دانشگاه است.

دانشگاه فنی باومان در مسکو – Bauman Moscow State Technical University

دانشگاه فنی باومان در مسکو دومین دانشگاه پیشتاز در فهرست دانشگاه های فنی مسکو است که در آخرین نتایج اعلام شده، رتبه 284 رنکینگ QS و رتبه 36 رنکینگ EECA را به دست آورده است. دانشگاه فنی باومان یکی از قدیمی ترین دانشگاه های فنی مسکو است و روی موضوعات (علوم – فناوری –مهندسی – ریاضیات) تمرکز دارد. در حال حاضر حدود 20هزار دانشجو در دانشگاه فنی باومان مسکو تحصیل می کنند که نزدیک 1600 نفر آنها غیرروسی هستند.

 دانشگاه فیزیک و فناوری مسکو – Moscow Institute of Physics and Technology State University

با جای گرفتن در رده 302 رنکینگ QS دانشگاه MIPT ششمین دانشگاه برتر روسیه در این رده بندی به حساب می آید. MIPT همچنین رتبه 16 را در رنکینگ امسال EECA کسب کرده است.

این دانشگاه در سال ۱۹۴۶ تآسیس شده و سیستم آموزشی منحصر به فردی دارد که دانشجویان عموما تحقیقاتشان را در بیرون از دانشگاه انجام می دهند.

MITP در زمینه های فیزیک و نجوم رتبه بسیار بالایی دارد و یکی از 100 دانشگاه برتر دنیا برای تحصیل در این رشته ها ارزیابی شده است. به این رشته ها می توان «علوم طبیعی» را هم اضافه کرد.

آن دسته از دانشجویان بین المللی که خواهان تحصیل در روسیه در رشته های فیزیک و نجوم و همچنین علوم طبیعی هستند، می توانند این دانشگاه را در بین انتخاب های اول خود قرار دهند. اگرچه رقابت سختی برای تحصیل در این دانشگاه وجود دارد، چرا که فقط 5603 دانشجو در حال حاضر مشغول تحصیل در این دانشگاه هستند که 900 نفرشان بین المللی هستند و این یعنی MIPT ظرفیت کمی برای پذیرش دانشجویان دارد.

دیگر دانشگاه های معتبر برای تحصیل در روسیه عبارتند از: دانشگاه ملی و هسته ای و تحقیقاتی National Research Nuclear University، دانشگاه روابط بین الملل مسکو Moscow State Institute of International Relations، دانشگاه تحقیقات ملی – دبیرستان اقتصاد National Research University – Higher School of Economics و دانشگاه پلی تکنیک سنت پترزبورگ  St. Petersburg State Polytechnic University.

دانشگاههای مورد تایید وزارت علوم در روسیه:

[mks_accordion]
[mks_accordion_item title=”گروه الف (ممتاز)“]

  • (Bashkir State University, (Ufa
  • (Bauman Moscow State Technical University (National Research
  • Gubkin Russian State University of oil and Gas, (Moscow)po
  • Kazan (Volga Region) Federal University
  • (Kazan National Research Technical University – KAI named after A.N.Tupplev, (Kazan
  • (Kazan National Research Technological University, (Kazan
  • (Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod,  (Nizhni Novgorod
  • Lomonosov Moscow State University
  • (Moscow Aviation Institute (National Research University, (Moscow
  • Moscow institute of Physics and Technology
  • Moscow State Institute of International Relations, MGIMO University
  • Moscow State University of Civil engineering(MGSU), Moscow
  • National Research University “Moscow Power Engineering Institute”,  Moscow
  • Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University
  • Russian Academy of Sciences
  • Russian State Agrarian University – MTAA, named after K.A. Timiryazev
  • Russian state Hydro meteorological University , (Saint Petersburg)
  • Russian state University of physical Education Sport, youth and Tourism (Moscow)
  • Saint Petersburg Mining University
  • Saint Petersburg State University, (Saint Petersburg)

[/mks_accordion_item]
[mks_accordion_item title=”گروه ب (خوب)“]

  • (All-Russian State University of Cinematography named after S.A. Gerasimov, (Moscow
  • (Astrakhan State Technical University, (Astrakhan
  • Astrakhan State University
  • (Far Eastern Federal University (Vladivostok
  • (Far Eastern State Technical Fisheries University (Vladivostok
  • (Immanuel Kant Baltic Federal University (Kaliningrad
  • (Kaliningrad State Technical University, (Kaliningrad
  • (Kuban State Agrarian University, (Krasnodar
  • Kuban State University of Technology
  • (Kuban State University, (Krasnodar
  • (Moscow state academy of veterinary medicine and biotechnology (Skryabin
  • Moscow State Automobile and Road Technical University – “MADI”
  • Moscow State Conservatory named for P.I. Tchaikovsky
  • Moscow State Forest University, (Moscow)
  • Moscow State Pedagogical University, (Moscow)
  • Moscow State University of Culture and Arts
  • Moscow State University of Design & Technology
  • Moscow State University of Food Production
  • Moscow State University of Geodesy and Cartography
  • (Moscow State University of Railway Engineering – MIIT, (Moscow
  • (Moscow Technological University (MIREA
  • (National Research Belgorod State University – BelSu, (Belgorod
  • National Research Irkutsk State Technical University
  • National Research Mordovia State University named after NP Ogareva
  • National Research Nuclear University ”MEPhI”
  • (National Research South Ural State University, (Chelyabinsk
  • National Research Tomsk Polytechnic University
  • (National Research Tomsk State University, (Tomsk
  • National Research University “Higher School of Economics”
  • (National Research University of Electronic Technology (MIET), (Zelenograd
  • (National University of Science and Technology “MISIS” (Moscow
  • (North Caucasian Federal University (Stavropol
  • (North-Eastern Federal University named after M.K.Ammosov (Yakutsk
  • (North Ossetian State University (Vladikavkaz
  • (Northern (Arctic) Federal University named after M.V.Lomonosov (Arkhangelsk
  • (Novosibirsk State Technical University, (Novosibirsk
  • (Novosibirsk State University (National Research), (Novosibirsk
  • (Peoples’ Friendship University of Russia, (Moscow
  • (Perm National Research Polytechnic University, (Perm
  • (Perm State University (National Research), (Perm
  • (Plekhanov Russian University of Economics, (Moscow
  • (Pushkin State Russian Language Institute, (Moscow
  • Russian New University (صرفا دوره های کارشناسی علوم انسانی)
  • (Russian State University for the Humanities, (Moscow
  • (Russian State University of Trade and Economics, (Moscow
  • Russian State University of Tourism and Services
  • Samara National Research University (Samara University)
  • Saratov State Agrarian University named after N.I. Vavilov’
  • (Saratov State University named after N.G.Chernyshevsky (National Research), (Saratov
  • (Siberian Federal University (Krasnoyarsk
  • Skolkovo Instiute of Science & Technology
  • (Southern Federal University (Rostov-on-Don
  • St. Petersburg National Research University of Information Technologies, Mechanics and Optics
  • St. Petersburg State University of Aerospace Instrumentation,
  • St. Petersburg State University of Technology and Design
  • (State Petroleum Technological University (Ufa
  • (State Technical University (Voronezh
  • (State University of Land Use Planning, (Moscow
  • (Synergy University (Moscow  (صرفا دوره های کارشناسی علوم انسانی)
  • (Ufa State Aviation Technical University, (Ufa
  • (Ural Federal University (named after B.N.Yeltsin) (Yekaterinburg
  • Volgograd State Technical University

[/mks_accordion_item]
[mks_accordion_item title=”گروه ج (متوسط)“]

  • Admiral Makarov State Maritime Academy, (Saint Petersburg)
  • Baltic State Technical University named after Ustinov, (Saint Petersburg)
  • Bashkir State Pedagogical University named after M.Akmulla
  • Bonch-Bruevich Saint – Petersburg State University of Telecommunications, (Saint Petersburg)
  • Chechen State University (Grozni)
  • Chelyabinsk State Institute of Culture and Arts
  • Dagestan State University, (Makhachkala)
  • Don State Technical University, (Rostov-on-Don)
  • Financial University under the Government of the Russian Federation, (Moscow)
  • Gnesins Russian Academy of Music, (Moscow)
  • Herzen State Pedagogical University of Russia, (Saint Petersburg)
  • Komsomolsk – na – Amure State Technical University
  • Lesgaft National State University of Physical Education, Sport and Health, (St. Petersburg)
  • Moscow Institute of Architecture – MARKHI (State Academy), (Moscow)
  • Moscow Institute of Electronics and Mathematics (Technical University) “MIEM”
  • Moscow State Agricultural University named after V.P.Goryachkin
  • Moscow State Industrial University, (Moscow)
  • Moscow State Linguistic University, (Moscow)
  • Moscow State Mining University, (Moscow)
  • Moscow State Technical University of Civil Aviation  (صرفا رشته های هواپیمایی)
  • Moscow State Technological University “Stankin”
  • Moscow State Textile University named after A.N.Kosygin
  • Moscow State University of Economics, Statistics and Informatics (MESI)
  • Moscow State University of Mechanical Engineering – “MAMI”
  • Moscow State University of Printing Arts, (Moscow)
  • Moscow State University of Technology and Management (MSUTM)
  • Moscow Technical University of Communications and Informatics
  • Murmansk State Technical University
  • National Research Irkutsk State Technical University, (Irkutsk)
  • Nizhni Novgorod State Technical University – Alekseev  (صرفا تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته های فنی ومهندسی)
  • Ogarev Mordovia State University (National Research), (Saransk)
  • Russian State Social University, (Moscow)
  • Russian University of Theatre Arts “GITIS”, (Moscow)
  • Saint Petersburg Electrotechnical University “LETI”
  • Saint Petersburg State Conservatory named after N.A.Rimsky-Korsakov
  • Saint Petersburg State Forest Technical University, (Saint Petersburg)
  • Saint Petersburg State Agrarian University, (Saint Petersburg)
  • Saint Petersburg State Institute of Technology (Technical University)
  • State Petersburg State Transport University, (Saint Petersburg)
  • Saint Petersburg State University of Architecture and Civil Engineering
  • Saint Petersburg State University of Engineering and Economics “Engecon”
  • Saint Petersburg State University of Culture & Arts
  • Samara State Technical University, (Samara)
  • Saratov State Technical University named after Y.A.Gagarin
  • South-West State University, (Kursk)
  • St. Petersburg State University of Economics and Finance (FINEC)
  • State Marine Technical University of St. Petersburg, (Saint Petersburg)
  • State University of Management, (Moscow)
  • Stroganov Moscow State University of Arts and Industry, (Moscow)
  • Tambov State Technical University
  • Tomsk State University of Control Systems and Radioelectronics, (Tomsk)
  • Ural state technical university
  • Voronezh State University, (Voronezh)

[/mks_accordion_item]

[/mks_accordion]

دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت در روسیه

برای رشته های علوم پزشکی

  • Lomonosow Moscow State University
  • Novosibirsk State University
  • Pavlov First Saint Petersburg State Medical University
  • The S.N. Fyodorov Eye Microsurgery State Institution
  • Sechenov First Moscow State Medical University
  • Moscow medical stomatology Institute N.A semashko

شهرهای دانشجویی روسیه

در روسیه به عنوان پهناورترین کشور دنیا، می توان سبک های مختلف زندگی را دید و منطقه به منطقه روسیه می تواند از این نظر تفاوت داشته باشد. در ادامه بررسی شرایط تحصیل در روسه به معرفی برترین شهرهای دانشجویی روسیه می  پردازیم.

مسکو – Moscowتحصیل در روسیه

مسکو در ارزیابی های QS از شهرهای دانشجویی دنیا در سال 2018 به عنوان بیست و هشتمین شهر دانشجویی برتر دنیا شناخته شده است و به این دلیل برای تحصیل در روسیه جذاب ترین گزینه به شمار می رود. مسکو همچنین مرکز فرهنگی روسیه است و با اماکن دیدنی و بناهای تاریخی متعدد، موزه ها، گالری ها و ساختمان ها جزو دیدنی ترین شهرهای دنیا محسوب می شود.

خیابان های مسکو به صورت دایره ای با مرکزیت کاخ کرملین و میدان قرمز ایجاد شده اند. اگرچه از لحاظ هزینه زندگی این شهر جزو شهرهای گران محسوب می شود، ولی در آخرین رنکینگ شهرهای دانشجویی QS، برای زندگی دانشجویی نمره بسیار خوبی گرفته است که دلیلش هم قیمت های ارزان غذا و نوشیدنی و همچنین شهریه پایین دانشگاه های مسکو بوده که هزینه بالای اسکان در این شهر را جبران می کنند.

همانگونه که ذکر شد، مسکو ایده آل ترین مقصد برای تحصیل در روسیه است که بهترین دانشگاه های کشور مانند دانشگاه دولتی لومونسوف، دانشگاه فنی باومان، دانشگاه روابط بین الملل، دانشگاه فیزیک و فناوری، دانشگاه تحقیقاتی ملی، دانشگاه تحقیقات هسته ای، دانشگاه تحقیقات ملی-دبیرستان اقتصاد، دانشگاه علوم و فناوری ملی و دانشگاه اقتصاد پلخانو را در خود جای داده است.

سنت پترزبورگ – Saint Petersburg

سنت پترزبورگ به عنوان پایتخت قبلی روسیه دومین شهر بزرگ این کشور و بعد از مسکو و لندن، سومین شهر بزرگ اروپایی است. این شهر توسط پطر کبیر در سال ۱۷۰۳ و دو دهه قبل از ساختن اولین دانشگاه شهر، تأسیس شد. سنت پترزبورگ که آن را بعضی اوقات “ونیز شمال” یا “پاریس شرق” می نامند، در واقع یک شهر جزیره ای است در دهانه رودخانه نوا، که روی ۴۲ جزیره متصل به هم (توسط صدها پل) واقع شده است.

سنت پترزبورگ همچنین یکی از شهرهای باکیفیت برای تحصیل در روسیه است و دانشگاه های معتبری مانند دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ و دانشگاه پلی تکنیک در این شهر قرار دارند. سنت پترزبورگ هفتاد و ششمین شهر دانشجویی برتر دنیا در سال 2018 بوده است.

تومسک – Tomsk

اگر از دوستداران برف هستید، تومسک بهترین انتخاب شما برای ادامه تحصیل در روسیه است. تومسک یک شهر کوچک در قلب سیبری با تاریخی غنی از لحاظ تحصیلات عالی است که یکی از مراکز نوآوری در زمینه IT و علوم در جهان به شمار می رود. در حال حاضر ۶ دانشگاه در تومسک وجود دارند، ازجمله دانشگاه دولتی تحقیقات ملی و دانشگاه پلی تکنیک که هر دو در رنکینگ EECA جزو ۵۰ دانشگاه برتر هستند. ۲۰ در صد جمعیت تومسک را دانشجویان تشکیل می دهند و این موضوع تومسک را به یکی از محبوب ترین شهرهای دانشجویی روسیه مبدل ساخته است. این شهر هفتاد و چهارمین شهر دانشجویی برتر دنیا در سال 2018 معرفی شده است.

 شرایط تحصیل در روسیه

تحصیل در روسیه

اکثر دوره ها در دانشگاه های روسیه به زبان روسی تدریس می شوند. پس اگر برنامه ای برای تحصیل در روسیه دارید، احتمالا اول باید زبان روسی خود را تقویت کنید و در صورت نیاز، به عنوان بخشی از درخواستتان برای پذیرش باید مدرک زبان روسی ارائه دهید.

اگر از مهارتتان در استفاده از زبان روسی مطمئن نیستید، بعضی از دانشگاه های روسیه دوره آمادگی یک ساله برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهند که این دوره ها برای اینکه شما را به سطح استاندارد لازم برسانند، طراحی شده اند. در نهایت متقاضیان تحصیل در روسیه به زبان انگلیسی می توانند در دوره هایی که برخی از دانشگاه های روسیه به زبان انگلیسی ارائه می دهند، شرکت کنند. بیشتر این دوره ها در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می شوند.

تحصیل پزشکی در روسیه

طول دوره پزشکی عمومی در روسیه ۶ سال و دوره های دندانپزشکی و داروسازی ۵ سال است. بیشتر دوره های تحصیلی در روسیه به زبان روسی تدریس می شوند، اگرچه چندین رشته نیز به زبان انگلیسی و فرانسوی ارائه می شوند.

افرادی که بخواهند به زبان انگلیسی در روسیه تحصیل کنند نیازی به ارائه مدارک بین المللی مانند آیلتس یا تافل ندارند ولی باید در یک مصاحبه ورودی شرکت کنند و در صورت قبولی مشغول تحصیل در روسیه شوند (افرادی که دارای مدرک آیلتس یا تافل باشند، از مصاحبه ورودی معاف خواهند بود).

به صورت کلی بیشتر دانشجویان تحصیل به زبان روسی را انتخاب می کنند که برای این کار ابتدا، طی یک دوره آمادگی یک ساله (Foundation Course) به یادگیری زبان روسی و دیگر واحدهای درسی مرتبط می پردازند و پس از سپری کردن این دوره، در دوره اصلی پزشکی مشغول تحصیل می شوند.

زمان ثبت نام Foundation Course از فروردین تا شهریور هر سال (مارچ تا اکتبر) و زمان آغاز دوره، مهرماه است.

» بیشتر بدانید : تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در روسیه

ویزای دانشجویی روسیه

زمانی که موفق به اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های روسیه می شوید، دپارتمان بین المللی دانشگاه از طرف شما برای ویزای دانشجویی اقدام می کند. این فرآیند بین ۳ تا ۵ هفته طول می کشد و ۴۰ دلار هزینه دارد. دانشجویان باید بعد از رسیدن به روسیه، در طول ۷ روز کاری، ویزای خود را در اداره مهاجرت ثبت کنند. این ویزا برای 3 ماه اقامت در روسیه صادر می شود، بنابراین اگر قصد دارید که بیش از ۹۰ روز در روسیه بمانید، باید ویزای خود را تمدید کنید. برای تمدید ویزا باید مدارک آزمایش های پزشکی و تست HIV را ارائه بدهید.

هزینه تحصیل در روسیه

هزینه تحصیل در روسیه در رشته های مهندسی و غیر پزشکی ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار و هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در روسیه در دانشگاه های دولتی این کشور به صورت میانگین ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار در سال است. این مبلغ در دانشگاه های خصوصی ۱۰٫۰۰۰ تا ۱۲٫۰۰۰ دلار در سال است.

هزینه زندگی در روسیه نسبت به اکثر کشورهای اروپایی ارزان تر است و مخارج زندگی یک دانشجو شامل اسکان، خورد و خوراک، رفت و آمد و… در حدود ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار در سال می شود. همچنین دانشجویان خارجی اجازه کار (۱۰ ساعت در هفته در مقطع کارشناسی و ۲۰ ساعت در هفته در مقطع ارشد) را دارند.

دیدگاه (74)

  • علیرضا پاسخ

    سلام بنده دانشجو دانشگاه سمنانم و کشور روسیه از دانشگاه سمنان بورسیه قبول میکنه میخواستم بدونم شرایط بورسیه شما با بورسیه دانشگاهی چه تفاوتی داره؟هزینه تحصیل و زندگی رایگان نیست؟ممنون میشم جواب بدین

    31 فروردین 1399 در 16:11
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام آقای علیرضا
      منظورتو از بورسیه ما چیه؟
      ما خودمنون بورسیه ای نداریم. معمولا شرایط بورس ها رو اطلاع رسانی میکنیم.
      در زیر چنتا صفحه براتون میذارم که شرایط یورسیه روسیه هست میتویند مطالعه کنید:
      بورسیه روسیه

      6 اردیبهشت 1399 در 11:47
  • فاطمه صادقی پاسخ

    سلام من میخام برای رشته دندون پزشکی تو روسیه اقدام کنم ممنون میشم تمام مراحلی ک باید انجام بدم منو راهنمایی کنید ممنون میشم جوابمو بدین

    29 اسفند 1398 در 03:09
  • مسعود پاسخ

    سلام خسته نباشید یه سوال برام پیش اومده کسایی ک سربازی شو نو تو سپاه گذروندن مشکلی برای تحصیل در رشته پزشکی روسیه ندارند؟
    لطفا جواب بدین

    5 دی 1398 در 19:44
  • علیرضا سلطانی پاسخ

    سلام وقت بخیر .
    من دانش آموز پایه یازدهم رشته علوم تجربی با معدل 18 در دبیرستان غیرانتفاعی هستم و قصد دارم بعد از گذراندن پایه دوازدهم و دریافت دیپلم، کنکور ندم و تحصیلم رو در روسیه ادامه بدم و داخل روسیه به وارد دانشگاه بشم.
    چطور باید ویزای تحصیلی از طرف دانشگاه های روسیه بدست بیارم ؟
    ضمن اینکه من یه مصاحبه با دانشگاه لومونوسوف روسیه هم داشتم و شرایطمو واسشون شرح دادم و منتظر پاسخشون هستم.
    از لحاظ مالی هم هیچ مشکلی ندارم فقط نیاز به راهنمایی دارم که چطور باید در روسیه ادامه تحصیل بدم.
    ممنون میشم راهنمایی کنید، باتشکر و سپاس

    1 اردیبهشت 1398 در 20:53
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام
      برای اطلاعات بیشتر با شماره های دفتر ما تماس بگیرید

      15 خرداد 1398 در 23:26
  • امیر محمد پاسخ

    سلام راجع به گرفتن طابعیتت روسیه یه توصیح کامل به من بدید

    18 اسفند 1397 در 14:08
  • امیر محمد پاسخ

    و سوال بعد اینکه ارائه دادن هر مدرکی برای دانشگاه های روسیه قابل قبول هست ؟؟؟؟ ا در ایران از هر دانشگاهی باشه مشکلی نداره ؟؟؟؟ این رو هم بدونم‌ از شما سپاس گذارم

    23 دی 1397 در 10:48
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام مجدد
      برای کشور روسیه نوع دانشگاه تون انچنان تاثیری در پذیرش دانشگاه مقصد نداره

      8 بهمن 1397 در 12:59
  • امیر محمد پاسخ

    سلام‌ من ۲۰ سالم است .. زبان روسی را میفهمم و صحبت میکنم در دبیرستان از رشته انسانی وارد دانشگاه شدم … دانشجوی ترم ۶ رشته فقه و مبانی حقوق کارشناسی پیوسته هستم‌ معدل دیپلم و پیشدانشگاهی من پایین هست … میخواستم بدانم اگر این دو را در نظر نگیریم من میتوانم برای ادامه تحصیل در روسیه در رشته خودم‌ اقدام‌ کنم ؟؟ و آیا شرط معدل برای پیشدانشگاهی و دیپلم‌ برای پذیرش در دانشگاههای روسیه لحاظ می شود یا خیر ؟؟؟ کدام دانشگاه برای من مناسب است ؟؟؟ لطفا کلیه هزینه هایی را که باید پرداخت شود به من بگوئید… آیا در رشته خودم‌ فقه و مبانی حقوق برای کارشناسی ارشد برای روسیه میتوانم اقدام کنم ؟؟؟

    16 دی 1397 در 03:08
  • mobina پاسخ

    سلام خسته نباشید.ببخشید با دپلم فنی میشه برا دندانپزشکی روسیه اقدام کرد؟؟؟

    7 خرداد 1397 در 12:43
    • Souda پاسخ

      سلام ن نمیتونی منم هم همین مشکل رو داشتم مشاوره رفتم گفتن نمیشه

      6 مرداد 1397 در 09:17

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان