تحصیل در رومانی

تحصیل در رومانی

تحصیل در رومانی

تحصیل در رومانی

آیا می خواهید در کشوری ادامه تحصیل دهید که از هر چیزی اندکی دارد؛ ساحل های شنی، حیات وحش، قلعه های قرون وسطایی، خون آشام ها؟ آخرین مورد، یعنی خون آشام ها شوخی بود ولی اگر به بقیه موارد علاقمند هستید، می توانید تحصیل در رومانی را انتخاب کنید؛ اگرچه مطمئنا پیش و بیش از هر معیار دیگری باید شرایط تحصیل در رومانی مورد قبول شما باشد. پس با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا ببینیم رومانی به عنوان یک مقصد تحصیلی چگونه کشوری است.

رومانی کشوری در جنوب شرقی اروپا و همسایگی مجارستان، صربستان، مولداوی، اوکراین و بلغارستان است. رومانی ۲۳۸٬۳۹۱کیلومتر مربع مساحت و حدود 22 میلیون نفر هم جمعیت دارد. رومانی یکی از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو است و پایتخت و بزرگ ترین شهر آن، یعنی بخارست، ششمین شهر بزرگ اتحادیه اروپا به حساب می آید.

اماکن تاریخی و مناظرطبیعی زیبا رومانی را مقصدی جذاب برای گردشگری نشان می دهد و به اینها مردمان صمیمی و فرهنگ غنی اروپایی این کشور را هم باید اضافه کرد. اگرچه خون آشام ها وجود خارجی ندارند ولی افرادی که به این موضوعات علاقمند هستند، می توانند به جمعیت پرشمار گردشگرانی بپیوندند که به دیدن سایت هایی مانند قلعه بران Bran Castle در کشور رومانی می روند. در ساخت این قلعه، از خانه دراکولایی استوکر Bram Stocker’s Dracula الهام گرفته شده است.

آنچه به عنوان جاذبه های گردشگری رومانی به صورتی کوتاه گفته شد، می تواند برای دانشجویان بین المللی محصل در رومانی هم جذاب باشد و آنها از فرصت اوقات فراغت و تعطیلات خود می توانند برای گشت و گذار در رومانی و دیدن این جاذبه های طبیعی و تاریخی و فرهنگی آن استفاده کنند اما آیا اصلا

می توان به عنوان یک مقصد تحصیل و دانشجویی انتخاب کرد؟ دانشگاه های رومانی چه شرایطی دارند؟

تحصیل در رومانی

مقاطع تحصیلی

مقطع کارشناسی برای رشته های علوم، علوم انسانی، علوم اجتماعی، اقتصادی، حقوق، علوم سیاسی، هنر و ورزش ۳ سال؛ برای علوم فنی، مهندسی، کشاورزی و جنگلبانی ۴ سال و برای رشته های پزشکی عمومی، دندانپزشکی، دامپزشکی و معماری ۶ سال طول می کشد. مقطع کارشناسی ارشد هم در رومانی ۲ ساله است.

دانشگاه های رومانی

برای تحصیل در رومانی ۴۹ دانشگاه سراسری و ۸ دانشگاه خصوصی وجود دارد. مراکز آموزشی ای که در زمینه تحصیلات عالی در رومانی فعالیت می کنند، شامل مؤسسات، دانشگاه ها، هنرستان ها، آکادمی هنرهای زیبا و کالج های دانشگاهی می شوند.

مراجعه به رنکینگ QS و دیدن تعداد و جایگاه دانشگاه های رومانی در این رنکینگ دانشگاهی ناامیدکننده است. تنها نام 2 دانشگاه رومانیایی، آن هم در رده 1000-801 این رنکینگ دیده می شود که در ادامه به معرفی آنها و دو دانشگاه دیگر رومانی می پردازیم.

دانشگاه بخارست – University of Bucharestتحصیل در رومانی

دانشگاه بخارست دومین دانشگاه قدیمی رومانی و یکی از دو دانشگاه این کشور است که نامش در فهرست 1000 تایی QS به چشم می خورد. این دانشگاه در سال ۱۸۶۴ تأسیس شده و 30 هزار دانشجو در حال حاضر در آن مشغول به تحصیل هستند که فقط 652 نفر آنها خارجی هستند. همچنین 1713 نفر کادر علمی این دانشگاه را تشکیل می دهند که تقریبا تمامی آنها اهل خود رومانی هستند.

این دانشگاه ۱۸ دانشکده دارد که طیف گسترده ای از رشته های تحصیلی را پوشش می دهند. دانشگاه بخارست رومانی با بیش از ۵۰ دانشگاه در ۴۰ کشور همکاری دارد و در برنامه هایی همچون Erasmus Mandu،Lingua ،Leonardo da vinci Tempus و غیره شرکت می کند و به همین دلیل برای متقاضیان بین المللی تحصیل در رومانی بهترین انتخاب به شمار می آید.

دانشگاه بیس بولای –  Babes-Bolyai University

دانشگاه بیبس بولای که نام دانشمند برجسته؛ Victor Babes و ریاضی دان مجارستانی؛ Janos Bolyai را بر خود دارد، بزرگ ترین دانشگاه رومانی محسوب می شود. این دانشگاه که در سال ۱۹۱۹ تأسیس شده، در سال ۱۹۵۹ دستخوش تحولی عمیق شد.

حدودا 35 هزار دانشجو در دانشگاه بیس بولای مشغول به تحصیل هستند که کمتر از 1000 نفر آنها دانشجویان بین المللی ای هستند که برای تحصیل در رومانی به این کشور سفر کرده اند. این دانشگاه هم مثل دانشگاه بخارست جایگاه 1000-801 را در رنکینگ QS دارد و با ۲۱ دانشکده، از دانشگاه های پیشرو در زمینه تحقیقات شناخته می شود.

دانشگاه الکساندرو یان کوزا – Alexandru Ioan Cuza University

قدیمی ترین دانشگاه رومانی، دانشگاه الکساندرو لون کوزا در سال ۱۸۶۰ توسط ملکه الکساندرو تأسیس شد و یکی از معتبرترین دانشگاه ها برای تحصیل در رومانی به شمار می رود. حدود 21هزار دانشجو در حال حاضر مشغول به تحصیل در این دانشگاه هستند. این دانشگاه عضوی از شبکه تحصیلات عالی و بین المللی برجسته مانند Coimbra Group و Utrecht network است.

دانشگاه وست تیمیسوارا – West University of Timisoara

دانشگاه وست تیمیشوارا که در سال ۱۹۶۲  تأسیس شده، یکی دیگر از دانشگاه های شاخص کشور رومانی است و تا یکی دو سال پیش نام آن را  در رنکینگ QS هم می شد دید. این دانشگاه از ۱۱ دانشکده تشکیل شده که دوره هایی را در زمینه ریاضی و انفورماتیک، فیزیک، شیمی، بیولوژی، تاریخ، الهیات، روانشناسی، اقتصاد، هنر، سیاسی، فلسفه و حقوق ارائه می کنند.

یکی از مشهورترین فارغ التحصیلان این دانشگاه Herta Muller است که جایزه نوبل  ادبیات را در سال ۲۰۰۹ دریافت کرده است.

دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم ایران در رومانی

گروه الف (ممتاز)

  • Emil Racovita, Instiute of speleology – The Romanian Academy  صرفا در رشته ‌های وابسته به غارشناسی و علوم جانوری

گروه ب (خوب)

  • Alexandru Ioan Cuza University in Iasi
  • Polytechnica University of Bucharest صرفا رشته های فنی و مهندسی
  • University of Bucharest

گروه ج (متوسط)

  • Babes- Bolyai University
  • Bucharest University of Economic Studies
  • Sapientia Hungarian University of Transylvania  (صرفا در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد)
  • University of Alba Iulia

دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت ایران در رومانی

برای رشته های علوم پزشکی

در حال حاضر و برای سال تحصیلی 2020-2019 وزارت بهداشت ایران هیچ کدام از دانشگاه های رومانی را مورد تأیید نمی داند و مدارک افرادی که از این سال به تحصیل پزشکی در رومانی مشغول شده اند، قابل ارزشیابی نیست.

شهرهای دانشجویی رومانی

رومانی شهرهای متنوعی دارد که دانشجویان با توجه به سلیقه و روحیه شان می توانند از میان آنها محل زندگی خود را انتخاب کنند، گرچه انتخاب شهر محل سکونت، بستگی زیادی به دانشگاه محل تحصیل دارد.

مانند بیشتر نقاط شرقی اروپا؛ رومانی هم به موسیقی زنده، جشن ها، کافه ها، تئاترها، موزه ها و گالری هایش شناخته می شود. بسیاری از گردشگرانی که به این کشور سفر می کنند، شیفته زیبایی های طبیعی این کشور مثل کوه های کارپاث و جلگه دانوب هم می شوند. در ادامه مطلب، با شهرهای دانشجویی رومانی آشنا می شویم.

بخارست – Bucharestتحصیل در رومانی

بخارست، پایتخت رومانی و بزرگ ترین شهر این کشور است. رهبر دوران کمونیستی رومانی، نیکول چائوشسکو که در سال ۱۹۸۹ از قدرت برکنار شد، آثار و نشانه های زیادی از آن دوره را در سطح این شهر باقی گذاشته که مشهورترین آنها کاخ پارلمان است که دومین ساختمان بزرگ جهان محسوب می شود.

بخارست پر از کلوپ ها، کافه ها، اماکن فرهنگی، پارک هایی برای استراحت، معماری های تاریخی و انجمن های بزرگ دانشجویی است که این شهر را به یکی از ایده آل ترین مقاصد برای تحصیل در رومانی تبدیل می کند. همچنین ۱۶ دانشگاه سراسری و ۲۰ دانشگاه خصوصی در این شهر وجود دارد.

یاش – Iași

یاش یکی دیگر از بزرگ ترین و قدیمی ترین شهرهای رومانی است که در شمال شرقی این کشور قرار دارد. این شهر برای مدتی ۲ ساله (از ۱۹۱۶ تا ۱۹۱۸) پایتخت رسمی رومانی بود. از یاش به عنوان پایتخت فرهنگی رومانی نام برده می شود.

این شهر جایگاه قدیمی ترین دانشگاه رومانی هم است؛ دانشگاه الکساندرو یان کوزو که به مرور زمان با چندین دانشگاه دیگر ادغام شده و امروزه این شهر را به مرکزی پیشرو در زمینه تحصیلات عالی و تحقیقات تبدیل کرده و دانشجویان متقاضی تحصیل در رومانی را به این شهر کشانده است.

کلوژ ناپوکا – Cluj-Napoca

این شهر که عموما با نام کلوژ شناخته می شود، دومین شهر بزرگ رومانی به حساب می آید. بزرگ ترین دانشگاه رومانی، یعنی دانشگاه بیبس بولیا در این شهر واقع شده است. کلوژ به شدت از جامعه بزرگ دانشجویی خود تأثیر پذیرفته است.

کلوژ که در شمال غربی رومانی قرار دارد، برخوردار از کوه ها، جنگل ها و اماکن به جا مانده از قرون وسطی، برای هر گردشگری می تواند جذاب باشد. این شهر همچنین به عنوان یک مرکز سینمایی شناخته می شود؛ فستیوال بین المللی ترانسیلوانیا در این شهر برگزار می شود که شرکت کنندگانی را از سراسر جهان میزبانی می کند.

تیمیشوارا – Timişoara

سومین شهر مشهور رومانی، تیمیشوارا است که در غرب این کشور و در همسایگی مجارستان و صربستان قرار دارد. مرکز تیمیشوارا پر از میدان ها و معماری های جذاب است که بیشتر آن ها بازتابی از تاریخ این شهر به عنوان قسمتی از امپراطوری اتریش است.

تیمیشوارا همچنین یکی از بهترین شهرها برای تحصیل در رومانی است. ۴ دانشگاه سراسری و ۴ دانشگاه خصوصی و دانشگاه وست تیمیشوارا در این شهر قرار دارند که جمعیت دانشجویی بالایی را میزبانی می کنند.

درخواست پذیرش برای تحصیل در رومانی

تحصیل در رومانی

برای تحصیل در رومانی شما باید حداقل ۱۷ ساله باشید. مدارکی که برای پذیرش در دانشگاه های رومانی نیاز دارید، شامل موارد زیر است:

  • برای متقاضیان مقطع کارشناسی: کپی گواهی دیپلم یا معادل آن
  • برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد: کپی مدرک کارشناسی
  • ترجمه مدارک تحصیلی و ریز نمرات به یکی از زبان های رومانیایی، انگلیسی، فرانسه یا آلمانی
  • کپی شناسنامه
  • گواهی سلامت که مشخص کند که متقاضی هیچ گونه بیماری واگیرداری ندارد
  • کپی پاسپورت
  • ارائه مدرک زبان (به استثنای دانشجویانی که از کشورهایی می آیند که زبان تدریس رشته مورد نظر آنها در رومانی با آنچه در کشورشان صحبت می شود یکی است. این مدرک را می توان از دانشگاه پس از آزمون قبل از ثبت نام گرفت.)
  • دو عکس جدید

ویزای دانشجویی رومانی

دانشجویان بین المللی برای تحصیل در رومانی باید ویزای دانشجویی داشته باشند. برای اخذ ویزا هم اخذ نامه پذیرش از یک دانشگاه رومانیایی، از شروط اصلی است که وزارت علوم رومانی این نامه را صادر می کند. فرایند اخذ ویزای دانشجویی رومانی ۲ ماه به طول می انجامد. بعد از اینکه وارد رومانی شدید، می توانید مدت ویزایتان را افزایش دهید و اجازه اقامت بگیرید.

مدارک لازم برای اخذ ویزای دانشجویی رومانی

  • نامه پذیرش از وزارت علوم رومانی
  • رسید پرداخت شهریه برای یک سال
  • اثبات تمکن مالی برای تأمین هزینه کل دوره
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • بیمه پزشکی برای تمام مدت اعتبار ویزا

هزینه تحصیل در رومانی

هزینه تحصیل در رومانی بسته به دانشگاه و رشته تحصیلی متفاوت است. این مبلغ معمولا بین ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو در سال است. رشته های پزشکی گران تر است و شهریه سالانه آنها در بعضی از دانشگاه های رومانی 7 هزار یورو است.

دیدگاه (33)

  • عبدالله میرسپاسی پاسخ

    با عرض سلام و ادب، بنده ۴۹ سال دارم متأهل و فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ناپیوسته حقوق دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز هستم
    ۱) آیا برای تحصیل در مقطع ارشد و حتی دکترا امکان ادامه تحصیل در دانشگاه های کشور رومانی وجود دارد؟
    ۲) ضمنا” آیا مدارک ارشد رشته های حقوق دانشگاه های رومانی مورد تأیید وزارت علوم هست؟
    پاسخگویی مزید امتنان خواهد بود. سپاسگزارم

    14 آذر 1396 در 13:33
    • مشاور پاسخ

      سلام
      لطفا لسیت دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم رو بررسی کنید.

      14 آذر 1396 در 16:49
  • حسینی پاسخ

    سلام دانشگاه های رومانی برای تحصیل پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت هستند هنوز هم؟

    8 آذر 1396 در 10:09
    • مشاور پاسخ

      سلام
      خیر مورد تایید نیست.

      8 آذر 1396 در 18:04
  • مينا پاسخ

    سلام
    این مبلغی که برای تحصیل گفته شده مربوط به یک سال تحصیلی هست یا یک ترم؟
    من لیسانس عمرانم ولی میخوام کارشناسی بخونم ٣٠ ساله و متاهل هستم چقدر زمان میبره که کارام اوکی بشه و اصلاً میتونم با همسرم برم یا خیر؟

    28 مهر 1396 در 14:42
    • مشاور پاسخ

      سلام
      همون طور که در پاراگراف آخر نوشته این مبلغ برای هر سال تحصیلی است.
      برای اطلاع از شرایط ویزا باید به سفارت رومانی مراجعه کنید .
      آدرس سفارتخانه ها
      موفق باشید

      4 آبان 1396 در 09:20
  • محمد پاسخ

    با سلام
    ۳۲ساله هستم با مدرک زبان ب۱آلمانی.درخواستم از آلمان رد شد علاقه ای به آلمان ندارم.ارشد علوم دامی دانشگاه آزاد هستم.برای مستر مجدد یا دکتری می‌خوام اقدام کنم .اگر کورس زبان هم در اون کشور برم مشکلی ندارم. آیا کشوری هست اقدام کنم ک شرایط مالی خوبی داشته باشه

    30 مرداد 1396 در 18:21
    • مشاور پاسخ

      سلام
      برای ارشد سایر کشور ها مدرک ایلتس 6.5 و هم تمکن مالی (هزینه های زندگی) رو باید داشته باشید.

      موفق باشبد

      1 شهریور 1396 در 10:36
  • رها پاسخ

    سلام ببخشید میخواستم بدونم زبانی که که در دانشگاه باهاش تدریس میشه انگلیسی هستش؟

    25 مرداد 1396 در 00:35
    • مشاور پاسخ

      سلام وقت بخیر
      اکثر رشته ها به زمان رومانیایی برگزار میشود.
      موفق باشید

      26 مرداد 1396 در 11:58
  • محمدحسین قاریبر پاسخ

    سلام.برای رشته پزشکی شرط معدل لازم است

    24 مرداد 1396 در 11:19
    • مشاور پاسخ

      سلام وقت بخیر
      خیر ندارد.

      26 مرداد 1396 در 11:32
  • کاوه جعفری پاسخ

    سلام من خارج کشور هستم نمیتونم زنگ بزنم آیدی میخواستم برای پرسیدن سوال در تلگرام

    21 مرداد 1396 در 20:40
    • مشاور پاسخ

      سلام وقت بخیر
      میتونید سوالاتون رو اینجا بپرسید و یا به آدرس ایمیل موسسه ارسال کنید .

      موفق باشید

      22 مرداد 1396 در 17:29
  • فریبا پاسخ

    با سلام
    بنده 31 سال دارم. می خواستم بدونم امکان تحصیل در رشته داروسازی در رمانی برای بنده هست یا محدودیت سنی وجود دارد؟ ممنون

    21 مرداد 1396 در 11:13
    • مشاور پاسخ

      سلام وقت بخیر
      متاسفانه در حال حاضر در زمینه کشور رومانی اطلاعات چندانی ندارم که بتونم کمکتون کنم.

      موفق باشید

      21 مرداد 1396 در 18:58
      • فریبا پاسخ

        سلام. وقتتون بخیر.برای سایر کشورهای اروپایی میتوانم برای تحصیل پزشکی اقدام کنم؟ بهترین گزینه که محدودیت سنی نداشته باشد کدام است؟

        23 مرداد 1396 در 10:27
        • مشاور پاسخ

          سلام وقت بخیر
          برای اکثر کشورهای اروپایی متقاضیان پزشکی بین 27 تا 30 سال محدودیت سنی دارند.

          موفق باشید

          24 مرداد 1396 در 10:17
  • مهرایین پاسخ

    سلام دوست گرامی
    فرزند من سال سوم هنرستان است و تمایل دارم ادامه تحصیلش را در رومانی انجام دهد
    رشته نقشه کشی ساختمان
    لطفا راهنمایی فرمایید

    21 تیر 1396 در 09:58
  • مهرناز عوض پور پاسخ

    برای دخترم که معدل دیپلم شان 14 می باشد و می خواهد رشته پزشکی ادامه دهد چه کشوری می گویید . ——— موبایل اینجانب است. لطفا راهنمایی فرمایید .درامد ما کارمندی است و یه مقدار ذخیره کم

    31 خرداد 1396 در 11:03
    • مشاور پاسخ

      سلام وقت بخیر
      توصیه میکنم صفحه مقایسه تحصیلی در زیر رو بدقت مطالعه کنید و با توجه به شرایطتون یکی از کشورهای موجود در لیست رو انتخاب کنید.
      مقایسه تحصیلات پزشکی
      موفق باشید

      31 خرداد 1396 در 12:49

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان