تحصیل در لهستان (هر آنچه باید بدانید)

تحصیل در لهستان

تحصیل در لهستان (هر آنچه باید بدانید)

تحصیل در لهستان

وقتی به شرایط تحصیل در لهستان نگاه می کنیم شاید تعادل یا متوسط، بیش از هر کلمه دیگری به ذهنمان برسد. موقعیت جغرافیایی لهستان، وضعیت اقتصادی آن و اعتبار دانشگاه های این کشور، همه انگار جایی در وسط و میانه قرار دارند. البته اوضاع اقتصادی و همچنین جایگاه دانشگاه های لهستان رو به رشد هستند و این را از آمار و ارقام مختلف می توان فهمید. حالا می توان لهستان را بیش از گذشته به عنوان مقصدی برای دانشجویان بین المللی شناخت. در این مطلب به جوانب مختلف شرایط تحصیل در لهستان نگاهی می اندازیم.

درباره لهستان

لهستان یا جمهوری لهستان، در مرکز اروپا و در همسایگی آلمان، جمهوری چک، اسلواکی، لیتوانی، روسیه، بلاروس و اوکراین قرار دارد. لهستان با ۳۱۲٬۶۹۶ کیلومتر مربع، نهمین کشور پهناور اروپا و با ۳۸٬۴۳۳٬۶۰۰ نفر جمعیت، هشتمین کشور پرجمعیت اروپا به حساب می آید.

پایتخت لهستان شهر ورشو است که طبق سرشماری سال 2010 بیش از 1 میلیون و 700 نفر جمعیت داشته و بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهر لهستان محسوب می شود. کراکوف، وروتسلاو و پوزنان دیگر شهرهای مهم لهستان هستند.

اقتصاد لهستان در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است، به ویژه از سال 2004، یعنی زمانی که این کشور به عضویت اتحادیه اروپا درآمد. در سال 2017 لهستان از نظر شاخص تولید ناخالص داخلی در رده 23 جهان جای گرفت و از نظر شاخص تجارت آسان هم رتبه 24 را به دست آورد.

تحصیل در لهستان

با قدمتی بیش از هزار سال، لهستان از میراث فرهنگی غنی ای برخوردار است که شامل سنت دیرینه ای در بخش آموزش عالی هم می شود. نخستین دانشگاه لهستان در قرن 14 میلادی تأسیس شده و حالا در دورانی که آموزش و به طور خاص، آموزش عالی ساختاری مدرن پیدا کرده است، لهستان در حال تبدیل شدن به یک مقصد تحصیلی محبوب است. در سال 18-2017 حدود 72 هزار دانشجوی بین المللی برای تحصیل در لهستان رهسپار این کشور شدند.

مزایای تحصیل در لهستان

هزینه‌های مقرون به صرفه

اصولا هزینه زندگی در کشورهایی که در شرق و مرکز اروپا قرار دارند، نسبت به کشورهای غرب این قاره و همچنین کشورهایی مثل آمریکا، کانادا و استرالیا، پایین تر است و این موضوع شامل لهستان هم می شود. هزینه تحصیل در لهستان هم نسبت به بسیاری از مقاصد تحصیلی دیگر، مقرون به صرفه تر است. به طور معمول برای تحصیل در دانشگاه های دولتی لهستان، سالانه 4180 دلار و برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور، سالانه 6600 دلار باید پرداخت کرد.

دانشگاه های معتبر

دانشگاه های لهستان اگرچه جزو معتبرترین و برترین دانشگاه های اروپا به حساب نمی آیند، اما بسیاری از آنها در ردیف دانشگاه های معتبر قرار دارند و می توان آنها را به عنوان محل تحصیل در نظر داشت. نام 16 دانشگاه لهستان در رنکینگ 1000 رتبه ای QS ‌دیده می شود که 2 تای آنها جزو 350 دانشگاه برتر دنیا هستند. اعتبار دانشگاه های لهستان به اندازه ای است که علاوه بر وزارت علوم، وزارت بهداشت ایران هم مدارک آنها را مورد تأیید خود می داند و ایرانیان می توانند تعداد زیادی از دانشگاه های لهستان را برای تحصیل در رشته های مختلف، ازجمله پزشکی، انتخاب کنند.

تحصیل به زبان انگلیسی و شرایط آسان پذیرش دانشجویان، دیگر نکات مثبتی هستند که می توانند دانشجویان بین المللی را به انتخاب دانشگاه های لهستان ترغیب کنند.

» مطلب مرتبط: تحصیل پزشکی در لهستان – همه آنچه باید بدانید

دانشگاه های لهستان

بیش از 500 دانشگاه در لهستان وجود دارد که غالبا هم خصوصی هستند. این دانشگاه ها، محل تحصیل برخی از چهره های نامدار عرصه علم و دانش بوده اند که شناخته شده ترین آنها ماری کوری، اولین زن برنده جایزه نوبل و همچنین نیکلاس کپرنیک، ستاره شناس مشهور هستند.

در آخرین رده بندی کیو اس که 1000 دانشگاه برتر دنیا در سال 2020 را معرفی کرده است، 16 دانشگاه هم از لهستان جای دارند که از میان آنها 2 دانشگاه جزو 350 دانشگاه برتر دنیا ارزیابی شده اند.

برترین دانشگاه های لهستان براساس رنکینگ QS

  • Jagiellonian University با رتبه جهانی 338=
  • University of Warsaw با رتبه جهانی 349=
  • Warsaw University of Technology با رتبه جهانی 530-521

[mks_toggle title=”دانشگاه های مورد تأیید وزات علوم در لهستان” state=”close “]

گروه ب (خوب) 

  1. Adam Mickiewicz University, Poznan (UAM)
  2. AGH University of Science and Technology
  3. Cracow University of Technology
  4. Gdansk University of Technology
  5. Jagiellonian University
  6. Lodz University of Technology
  7. Nicolaus Copernicus University
  8. Poznan University of Technology
  9. Silesian University of Technology
  10. University of Gdansk
  11. University of  Lodz
  12. University of Silesia in Katowice
  13. University of Warsaw
  14. University of Wroclaw
  15. Warsaw University of Technology
  16. Warsaw University of Life Sciences
  17. Wroclaw University of Science and Technology

گروه ج (متوسط)

  1. Maria Curie – Sklodowska University
  2. University of Information Technology and Management in Rzeszow
  3. State University of Applied Sciences in Nowy Sacz
  4. The Marii Grzegorzewska Academy of Special Education

[/mks_toggle]

[mks_toggle title=”دانشگاه های مورد تأیید وزات بهداشت در لهستان” state=”close “]

  1. Jagiellonian University
  2. Medical university of Gdansk
  3. Medical University of Warsaw
  4. Medical University Silesia
  5. University of Medical Lodz
  6. Wroclaw Medical University

[/mks_toggle]

شرایط تحصیل در لهستان

زمان

طول مقطع کارشناسی در دانشگاه های لهستان 3 سال است و در مقطع کارشناسی ارشد هم دوره ها در مدت 1.5 تا 2 سال ارائه می شوند.

زبان

علاوه بر لهستانی که زبان رسمی لهستان است، تحصیل در لهستان به زبان انگلیسی هم امکان پذیر است. معمولا هم مثل بسیاری از کشورهای غیرانگلیسی زبان دیگر، در مقطع کارشناسی ارشد چنین امکانی بیشتر وجود دارد و دوره های بیشتری به زبان انگلیسی در دسترس است.

پیش نیازهای اخذ پذیرش

برای اخذ پذیرش از دانشگاه های لهستان در مقطع کارشناسی؛ مدرک دیپلم و برای گرفتن پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد هم مدرک کارشناسی لازم است. متقاضیان تحصیل در لهستان به زبان انگلیسی باید مدرک معتبر زبان انگلیسی هم ارائه کنند. برای تحصیل در برخی دوره ها شاید لازم باشد متقاضیان در یک آزمون ورودی هم شرکت یا پورتفولیو ارائه کنند.

اگر هم کسی قصد تحصیل در لهستان به زبان لهستانی را داشته باشد، یا باید مدرک زبان معتبر با حداقل نمره لازم را ارائه کند، یا یک دوره یک ساله زبان لهستانی را بگذراند.

هزینه تحصیل در لهستان

اگر شما امتحانات ورودی دانشجویان لهستانی را پشت سر گذاشته و دوره زبان لهستان را هم بگذرانید، می توانید مانند دانشجویان لهستانی، از پرداخت شهریه معاف شده و امکان تحصیل رایگان در لهستان را به دست آورید. در غیر این صورت، شما باید شهریه پرداخت کنید که البته میزان آن در مقایسه با شهریه دانشگاه های بسیاری از کشورها، پایین تر است.

شهریه دانشگاه های دولتی لهستان سالانه بین 2230 تا 4180 دلار و شهریه دانشگاه های خصوصی این کشور هم بسته به مقطع و دوره تحصیلی، می تواند تا 6600 دلار در سال باشد.

هزینه زندگی در لهستان

هزینه زندگی در لهستان نسبتا کم است، هرچند بسته به سبک زندگی شما و شهری که در آن زندگی می کنید، میزان پول مورد نیاز شما متفاوت خواهد بود. شما برای تأمین هزینه های زندگی حداقل به 650 دلار در ماه نیاز خواهید داشت.

اسکان و اقامت

اقامت در خوابگاه های دانشجویی دانشگاه های لهستان ماهانه بین 60 تا 90 دلار آمریکا (برای اتاق های اشتراکی) و 110 تا 160 دلار (برای اتاق های تک نفره) هزینه دارد. اجاره بهای ماهانه یک آپارتمان مشترک هم می تواند در حدود  160 تا 220 دلار باشد، در حالی که اجاره بهای یک آپارتمان بسیار کوچک یک خوابه شخصی، می تواند در حدود 330 دلار و بیشتر باشد.

بیمه درمانی

بیمه درمانی برای تمامی دانشجویان و در تمام مدت اقامت در لهستان اجباری است. دانش آموزان اتحادیه اروپا در صورت داشتن کارت بیمه سلامت اروپا (EHIC) واجد شرایط دریافت خدمات مراقبت های بهداشتی رایگان یا با تخفیف هستند، در حالی که توصیه می شود دانشجویان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا بیمه درمانی را قبل از ورود به لهستان یا در اسرع وقت، پس از ورود به این کشور خریداری کنند.

ویزای دانشجویی لهستان

دانشجویانی که شهروند کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند، برای تحصیل در لهستان نیازی به ویزا ندارند. با این حال، پس از ورود به این کشور، آنها نیاز به مجوز اقامت موقت دارند. دانشجویان شهروند کشورهای خارج از اتحادیه اروپا قبل از ورود به لهستان، باید ویزای دانشجویی این کشور را دریافت کنند. در هنگام ورود، آنها همچنین نیاز به مجوز اقامت دارند که حداکثر تا سه سال اعتبار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر، با سفارت لهستان در کشور خود تماس بگیرید یا به وب سایت وزارت امور خارجه لهستان مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان