تحصیل در مدارس کانادا

تحصیل در مدارس کانادا

تحصیل در مدارس کانادا

تحصیل در مدارس کانادا

معمولا وقتی صحبت از تحصیل در کانادا یا اصولا تحصیل در خارج از کشور می شود بیشتر تحصیلات دانشگاهی مدنظر است اما افرادی که هنوز به مقطع دانشگاه نرسیده اند هم می توانند برای تحصیل در خارج از کشور اقدام کنند و حتی این موضوع می تواند در کنار سختی های خود مزایای قابل توجهی هم داشته باشد. در این مطلب به این موضوع و به طور ویژه شرایط تحصیل در مدارس کانادا خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

اگر هنوز در مورد مقصد تحصیل خود یا فرزندتان تصمیم نگرفته اید و فعلا در مرحله تحقیق هستید؛ باید بگوییم تحصیل در مدارس کانادا و اصولا تحصیل در کانادا یک انتخاب عالی به حساب می آید. برای این ادعا دلایل زیادی وجود دارد؛ از شرایط عمومی کانادا و کیفیت بالای زندگی در این کشور تا سطح بالای آموزش در مدارس و دانشگاه های کانادا، مجهز بودن آنها به جدیدترین امکانات، محیط چندفرهنگی و امکان تحصیل در مدارس شبانه روزی.

در مقابل آنچه به عنوان مزایای تحصیل در مدارس کانادا برشمردیم و صرفنظر از موضوعاتی مثل زندگی در کشوری غریب و ناآشنایی با فرهنگ و زبان که مختص کانادا نیست؛ آنچه ممکن است تردیدهایی را برای انتخاب کانادا به وجود بیاورد، هزینه تحصیل در مدارس کانادا است. در ادامه مطلب، ضمن آشنایی با انواع مدارس در کانادا از میزان شهریه دریافتی آنها هم اطلاع پیدا خواهید کرد.

» مطلب مرتبط:  تحصیل در کانادا

انواع مدارس در کانادا

مدارس در کانادا بسته به نوع مالکیت و اداره آنها، به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می شوند.

مدارس دولتی در کانادا

مدارس دولتی کانادا همانطور که می توان حدس زد، رایگان هستند اما برای شهروندان کانادا و افرادی که کارت اقامت دائم این کشور را دارند و افرادی که این شرایط را ندارند، باید 14 هزار دلار شهریه بپردازند. به این مبلغ باید 1000 دلار حق بیمه دانش آموزی را هم اضافه کرد.

اعتبار مدارس دولتی کانادا به اندازه ایست که نزدیکی به مدارس مشهور دولتی در استان های مختلف کانادا باعث افزایش قیمت محله و خانه می شود. برای اکثر والدین کانادا، یکی از مهم ترین معیارها در انتخاب یک محله جدید، شهرت و اعتبار مدارس دولتی آن محله است. این شهرت اغلب با توجه به تعداد دانش آموزان آن مدرسه که به بهترین دانشگاه های کانادا راه پیدا کرده اند (آمار ورودی های دانشگا ها توسط همه مدارس ارائه می شود)، ارزیابی می شود. بنابراین دولتی بودن مدارس در کانادا اصلا مترادف با پایین بودن کیفیت آموزش در این مدارس نیست.

نکته: فرزندان دانشجویان بین المللی محصل در دانشگاه های کانادا اگر به تحصیل در مدارس کانادا مشغول شوند، در برخی از استان ها باید مثل بقیه خارجی ها شهریه بپردازند اما در برخی از استان ها امکان تحصیل رایگان آنها در مدارس دولتی وجود دارد..

مدارس خصوصی در کانادا

اینجا دیگر فرقی نمی کند شما یا فرزندتان شهروند کانادا هستید یا شهروند کشور دیگری؛ همه، چه کانادایی ها، چه ایرانی ها و بقیه باید برای تحصیل در مدارس خصوصی کانادا شهریه پرداخت کنند و باز هم می توان حدس زد که شهریه مدارس خصوصی کانادا از مدارس دولتی این کشور بیشتر است. برای تحصیل در مدارس خصوصی کانادا سالانه باید حدود 30 هزار دلار شهریه پرداخت کرد.

به جز شهریه، آنچه شرایط تحصیل در مدارس خصوصی کانادا را نسبت به مدارس دولتی این کشور دشوارتر می سازد، سخت گیری بیشتر این مدارس و حجم بالای تکالیف آنها است. این مدارس برای آماده سازی افراد جهت ورود به دانشگاه سیستم سختگیرانه و پرفشاری را اعمال می کنند و این موضوع شامل نحوه پذیرش دانش آموزان هم می شود.

مدارس روزانه و مدارس شبانه روزی در کانادا

مدارس در کانادا براساس شکل حضور دانش آموزان در آنها، به دو دسته مدارس روزانه و مدارس شبانه روزی تقسیم می شوند. در مدارس روزانه مدت حضور دانش آموزان در مدرسه محدود به ساعات درسی می شود اما مدارس شبانه روزی کانادا به جز محل تحصیل، محل اقامت دانش آموزان هم هستند و دانش آموزان تنها آخر هفته ها و تعطیلات را در خانه سپری می کنند.

دانش آموزان مدارس شبانه روزی کانادا شب ها را در خوابگاه های مجهز این مدارس اقامت دارند و در این زمان هم مربیان و معلمان مدارس آنها را همراهی می کنند.

مدارس خصوصی کانادا عموما شبانه روزی هستند و این موضوع هم در افزایش شهریه آنها نقش دارد.

روزانه یا شبانه روزی؟

خب حالا اگر بخواهیم از بین مدارس روزانه و شبانه روزی یکی را به عنوان محل تحصیل خود یا فرزندمان در کانادا انتخاب کنیم، کدام یک انتخاب بهتری است؟

دانش آموزان مدارس شبانه روزی دور از خانه زندگی می کنند و این موضوع شاید برای آنها آزاردهنده باشد؛ در عین حال، همین زندگی با گروه همسالان و مربیان، مهارت های ارتباطی آنها را تقویت کرده و توانایی آنها برای زندگی گروهی را افزایش می دهد. ضمن اینکه دانش آموزان غیرکانادایی این مدارس، در اثر ارتباط مداوم با دانش آموزان و پرسنل انگلیسی / فرانسوی زبان می توانند مهارت های زبانی خود را هم تقویت کنند. به اینها باید تعداد کم دانش آموزان کلاس های مدارس شبانه روزی را هم اضافه کرد که یک حسن بزرگ برای این مدارس محسوب می شود.

عاملی که ممکن است عده ای را  از انتخاب مدارس شبانه روزی کانادا منصرف کند، شهریه این مدارس است. طبیعیست که این مدارس نسبت به مدارس روزانه شهریه بیشتری از دانش آموزان دریافت کنند. شهریه مدارس شبانه روزی کانادا یکسان نیست اما با توجه به امکانات، فوق برنامه ها و… ممکن است یک دانش آموز در سال تا 60 هزار دلار هم شهریه بپردازد.

مقاطع تحصیلی در مدارس کانادا

در کانادا افراد از 5 سالگی تحصیل در مدرسه را شروع می کنند و با سپری کردن 12 سال (پایه) تحصیلی به پایان می رسانند. در استان فرانسوی زبان کبک که قوانین متفاوتی دارد، از ابتدایی تا دیپلم 11 سال به طول می انجامد و پس از آن هم دانش آموزان دو سال پیش دانشگاهی می گذرانند.

سال تحصیلی مدارس کانادا از اواخر آگوست آغاز شده و اوایل ژوئن به پایان می رسد. دانش آموزان طی این مدت، در هر هفته 5 روز به مدرسه می روند. مدارس کمی وجود دارد که در همه سال به آموزش خود ادامه دهند و سال تحصیلی برخی از آنها از اواسط آگوست تا انتهای می ادامه دارد.

مقاطع تحصیلی مدارس کانادا

  • ابتدایی: پایه اول تا ششم
  • راهنمایی (Junior Secondary): پایه هفتم تا نهم
  • دبیرستان (Senior Secondary): پایه دهم تا دوازدهم

هزینه تحصیل در مدارس کانادا

در جدول زیر می توانید هزینه تحصیل در مدارس کانادا را ببینید.

نوع مدرسه میزان شهریه (سالانه)
مدارس دولتی کانادا 14 هزار + 1000 دلار حق بیمه دانش آموزی
مدارس خصوصی کانادا 30 هزار دلار
مدارس شبانه روزی کانادا 60 هزار دلار

شرایط تحصیل در مدارس کانادا

تحصیل در مدارس کانادا به دو زبان انگلیسی و فرانسوی ممکن است، اما نکته قابل توجه برای متقاضیانی که انگلیسی یا فرانسوی زبان نیستند، این است که از آنها مدرک زبان خواسته نمی شود. فقط ممکن است لازم باشد در دوره های زبان شرکت کنند.

متقاضیان تحصیل در مدارس کانادا به طور کلی باید شرایط زیر را دارا باشند:

  • داشتن حداقل ۴ سال سن (شروع از پیش دبستانی)
  • ارائه سوابق تحصیلی و توصیه نامه یا Recommendation Letter (به جز برای دانش آموزان پایه اول)
  • تمکن مالی والدین دانش آموز برای تأمین هزینه های‌ زندگی وتحصیل در کانادا
  • داشتن قیم (گاردین یا کاستودین) در کانادا
  • دریافت ویزای تحصیلی کانادا

توضیح: مهم ترین نکته در مورد فرآیند اخذ پذیرش از مدارس کانادا تعیین بودجه است. والدین باید مشخص کنند توانایی پرداخت چه میزان بودجه ای را دارند تا متناسب با آن نوع مدرسه فرزند خود را انتخاب کنند. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که اگر والدینِ متقاضی تحصیل در مدارس کانادا نتوانند توانایی مالی خود برای تأمین هزینه های زندگی و تحصیل فرزندشان در کانادا را اثبات کنند، تقاضای آنها برای اخذ پذیرش از مدارس کانادا پاسخ مثبت نخواهد گرفت. در این میان، سوابق تحصیلی دانش آموزان تأثیر چندانی در رد یا قبولی درخواست پذیرش ندارد.

نکته دیگر به قیم (گاردین یا کاستودین) مربوط می شود. یک نفر در کانادا باید در نامه ای به اداره مهاجرت کانادا مسئولیت فرد زیر 18 سالِ متقاضی تحصیل در این کشور را برعهده بگیرد.

همراهی والدین با دانش آموز محصل در کانادا

وقتی صحبت از تحصیل فردی با سن و سال کم در کشوری غریب باشد، قطعا یکی از مهم ترین دغدغه ها، در مورد شرایط زندگی او خواهد بود و والدین تمایل دارند فرزندشان را در طول دوران تحصیل در کانادا همراهی کنند. آنها به این منظور و برای اینکه بتوانند اجازه اقامت در کانادا را به دست آورند، باید برای دریافت ویزای توریستی کانادا (Temporary Resident Visa) اقدام کنند. این نوع ویزا که با عنوان ویزای TRV شناخته می شود اعتباری 6 ماهه دارد.

محل اقامت دانش آموزان محصل در کانادا

اگر دانش آموز خارجی، در مدرسه شبانه روزی مشغول تحصیل نباشد، برای اقامت در کانادا گزینه های مختلفی پیش رو دارد؛ او می تواند در خوابگاه های مخصوص اقامت  داشته باشد و یا همراه یکی از خانواده های کانادایی که از دانش آموزان میزبانی می کنند، زندگی کند. به این منظور باید مبلغ مشخصی را به خانواده ای که در این برنامه، موسوم به Home Stay شرکت کرده بپردازد.

دیدگاه (2)

  • sonia pourkaveh پاسخ

    سلام وقت بخیر
    یه سوالی خدمتتون داشتم برای سن زیر ۱۸سال و نداشتن مدرک زبان چه کاری باید انجام داد لازم ب ذکر زبان در حد مبتدی است

    20 تیر 1399 در 05:13
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام خانم پور کاوه
      کافیه که میلط به زبان باشید، ولی مدرک زبان نیاز نیست. همین

      22 تیر 1399 در 14:21

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان