تحصیل در پرتغال – همه آنچه باید بدانید

تحصیل در پرتغال

تحصیل در پرتغال – همه آنچه باید بدانید

تحصیل در پرتغالپرتغال؛ کشوری اروپایی که بیشتر با بازیکنان و مربیان فوتبالش شناخته می شود و به عنوان یک مقصد توریستی هم مورد توجه مردم کشورهای دیگر است اما شاید کمتر کسی، حداقل در کشورمان، آن را به عنوان یک مقصد تحصیلی می شناسد و متقاضیان تحصیل در خارج آن را به عنوان یک گزینه هم در نظر نمی گیرند؛ با وجود این، نگاهی به شرایط تحصیل در پرتغال می تواند نظر خیلی ها را نسبت به این کشور و تحصیل در آن تغییر دهد. در ادامه مطلب برای شما از کم و کیف تحصیل در پرتغال خواهیم گفت.

درباره پرتغال

پرتغال با کمتر از 100 هزار کیلومتر مربع مساحت و 10.5 میلیون نفر جمعیت در جنوب غربی اروپا واقع شده و غربی ترین کشور سرزمین اصلی قاره اروپا شناخته می شود. اسپانیا، تنها کشوریست که با پرتغال مرز مشترک دارد. پرتغال در رده کشورهای توسعه یافته قرار می گیرد و یکی از اعضای اتحادیه اروپا و همچنین سازمان ناتو هم است. پرتغال ضمنا یکی از کشورهای منطقه شنگن محسوب می شود که این موضوع برای تحصیل در پرتغال یک مزیت مهم است.

پرتغال شکلی از تلفظ پورتو-کاله به معنی بندر کال‌ ها (نام قومی سلتی) است. پروتو-کاله نام کامل پورتو بوده که در حال حاضر یکی از دو منطقه کلانشهری عمده پرتغال (در کنار لیسبون) به حساب می آید.

تحصیل در پرتغال

اینطور به نظر می آید که پرتغال در مقایسه با کشوری مثل اسپانیا یا ایتالیا، هلند یا حتی اتریش مقصد چندان آشنایی برای دانشجویان بین المللی نیست ولی اگر اعتبار دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی این کشور را در نظر بگیریم؛ باید بگوییم پرتغال هم می تواند انتخاب خوبی برای دانشجویان بین المللی باشد. به ویژه اگر این موضوع را در نظر بگیریم که شهریه دانشگاه های پرتغال از دانشگاه های غالب کشورهای غرب اروپا کمتر است. ضمن اینکه حضور پرتغال در منطقه شنگن و امکان اخذ اقامت این کشور هم می تواند برای دانشجویانی که از کشورهایی مثل ایران می آیند، انگیزه مضاعفی ایجاد کند. پرتغال کشور زیبایی است و دانشجویان می توانند در دوران تحصیل در پرتغال از زندگی در این کشور لذت ببرند.

دانشگاه های پرتغال

نام 7 دانشگاه پرتغال در جدیدترین رنکینگ QS دیده می شود که 4 تای آنها جزو 500 دانشگاه برتر دنیا هستند. این تعداد برای کشوری نسبتا کوچک و کم جمعیت می تواند قابل قبول باشد. دانشگاه لیسبون (University of Lisbon) با رتبه جهانی 338؛ دانشگاه پورتو (University of Porto) با رتبه جهانی 353؛ دانشگاه کویمبرا (University of Coimbra) با رتبه جهانی 406 و Universidade Nova de Lisboa با رتیه جهانی 421 دانشگاه های برتر پرتغال به شمار می آیند.

دانشگاه های پرتغال مورد تأیید دولت ایران هم هستند و هر دو وزارتخانه علوم و بهداشت، مدارک صادره دانشگاه های پرتغال را قابل ارزشیابی می دانند.

دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم ایران در پرتغال

گروه الف (ممتاز)

Universidade de Coimbra (University of Coimbra)
Universidade de Lisboa (University of Lisbon) از ادغام دو دانشگاه لیسبون و دانشگاه فنی لیسبون تشکیل شده است
Universidade do Porto (University of Porto)
Universidade Nova de Lisboa (New University of Lisbon)

گروه ب (خوب)

Universidade Catolica Portuguesa, lisboa
Universidade do Minho

گروه ج (متوسط)

Instituto Superior de Ciencias do Trabalho e da Empresa (ISCTE)
Instituto Superior de Engenharia do Porto – ISEP صزفا تا مقطع کارشناسی‌ارشد
Universidade da Beira interior (University of Beira Interior)
Universidade de aveiro (University of Aveiro)
Universidade de Évora
Universidade do Algarve (University of the Algarve)

دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت ایران در پرتغال

  1. Universidad Nova de Lisbon
  2. University of Coimbra
  3. University of Lisbon
  4. University of Porto
  5. Universidad de Beira Interior
  6. University of Aveiro
  7. University of Algarve
  8. University of Minho

زبان تحصیل در پرتغال

زبان رسمی کشور پرتغال، پرتغالی است و مثل بسیاری از کشورها، تحصیل در پرتغال هم در مقطع کارشناسی به زبان رسمی کشور امکانپذیر است، اگرچه برخی دوره های کارشناسی در دانشگاه های پرتغال به زبان انگلیسی هم ارائه می شوند. در مقاطع بالاتر (کارشناسی ارشد و دکترا) تقریبا همه دوره ها به دو زبان پرتغال و انگلیسی در دسترس هستند.

شرایط تحصیل در پرتغال

مقطع کارشناسی

دوره های کارشناسی در دانشگاه های پرتغال طی 4 سال ارائه می شوند و دانشجویان باید 180 واحد درسی (و بعضا بیشتر) را بگذرانند تا موفق به دریافت مدرک کارشناسی شوند. یکی از شروط اصلی تحصیل در پرتغال در مقطع کارشناسی داشتن دیپلم 12 ساله (دیپلم + پیش دانشگاهی) است. افرادی هم که دیپلم 11 ساله دارند، می توانند قبل از تحصیل در دانشگاه های پرتغال ابتدا دوره پیش دانشگاهی را در این کشور بگذرانند. داشتن مهارت زبان انگلیسی و پرتغالی و ارائه گواهی توانایی مالی برای تأمین هزینه های زندگی و تحصیل در پرتغال از دیگر ملزومات تحصیل در مقطع کارشناسی در پرتغال است.

مدارک و شرایط لازم برای گرفتن پذیرش در مقطع کارشناسی:

  • دیپلم و پیش دانشگاهی
  • رزومه تحصیلی
  • رزومه کاری (در صورت داشتن سابقه کار)
  • مهارت زبان انگلیسی یا پرتغالی

مقطع کارشناسی ارشد

دوره های کارشناسی ارشد در دانشگاه های پرتغال طی 2 سال ارائه می شوند و دانشجویان باید 90 واحد درسی (و در برخی رشته ها؛ 120 واحد) را بگذرانند تا موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد شوند. یکی از شروط اصلی تحصیل در پرتغال در مقطع کارشناسی ارشد داشتن مدرک کارشناسی معتبر و مورد تأیید دانشگاه های پرتغال است و مثل مقطع کارشناسی، برای تحصیل در پرتغال در مقطع کارشناسی ارشد هم باید تمکن مالی دانشجوی بین المللی برای تأمین هزینه های زندگی و تحصیل در پرتغال احراز شود و همچنین متقاضی باید مهارت آکادمیک زبان انگلیسی و پرتغالی داشته باشد.

مدارک و شرایط لازم برای گرفتن پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد:

  • مدرک کارشناسی معتبر به همراه ریز نمرات
  • حداقل دو توصیه نامه (Recommendation Letter) از اساتید دوره کارشناسی
  • داشتن مهارت زبان انگلیسی یا پرتغالی
  • انگیزه نامه (Motivation Letter)
  • رزومه تحصیلی و کاری

مقطع دکترا

دوره دکترا در پرتغال یک دوره 3 تا 5 ساله است و جدا از داشتن مدرک کارشناسی ارشد با معدل بالای 14؛ یک رزومه تحصیلی و علمی قوی، برای گرفتن پذیرش دکترای پرتغال اهمیت زیادی دارد. این نکته را هم باید بدانید که افرادی می توانند برای اخذ پذیرش دکترا از دانشگاه های پرتغال اقدام کنند که هنوز 6 سال از پایان تحصیل آنها در مقطع کارشناسی ارشد نگذشته است. به جز اینها، متقاضی تحصیل دکترا در پرتغال باید مهارت آکادمیک زبان انگلیسی هم داشته باشد.

مدارک و شرایط لازم برای گرفتن پذیرش در مقطع دکترا:

  • مدرک کارشناسی به همراه ریز نمرات
  • مدرک کارشناسی ارشد به همراه زیر نمرات
  • داشتن مهارت آکادمیک زبان انگلیسی
  • انگیزه نامه (Motivation Letter)
  • رزومه تحصیلی و کاری
  • حداقل 2 توصیه نامه (Recommendation Letter)
  • پروپوزال
  • خلاصه پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد
  • سوابق پژوهشی داخلی و یا خارجی (امتیاز محسوب می شود)

هزینه تحصیل در پرتغال

شهریه دوره های تحصیلی دانشگاه های پرتغال؛ بسته به دانشگاه (از جمله دولتی یا خصوصی بودن آن)، مقطع و همچنین رشته تحصیلی متفاوت است اما به طور کلی می توان هزینه تحصیل در پرتغال را پایین دانست و این موضوع را باید مزیتی مهم برای تحصیل در پرتغال به حساب آورد.

» مطلب مرتبط: تحصیل در اسپانیا

شهریه سالانه دانشگاه های دولتی پرتغال در مقطع کارشناسی، به صورت میانگین 1000 یورو است و این رقم در مقطع کارشناسی ارشد می تواند به 5000 یورو هم برسد. هزینه تحصیل در پرتغال در مقطع دکترا هم بین 2 تا 4 هزار یورو است. طبیعیست شهریه دانشگاه های خصوصی پرتغال از دانشگاه های دولتی بیشتر باشد. تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی پرتغال تا مقطع کارشناسی ارشد به صورت میانگین حدود ۴۰۰۰ یورو هزینه دارد.

نکته: برخی از دانشگاه های پرتغال این امکان را برای دانشجویان (غالبا کارشناسی ارشد و دکترا) فراهم کرده اند که شهریه خود را به صورت اقساطی پرداخت کنند. ضمن اینکه در صورت داشتن یک رزومه تحصیلی قوی می توان از بورسیه های تحصیلی پرتغال هم بهره مند شد، به ویژه در مقطع دکترا که بورسیه های مختلف و جذابی به دانشجویان اعطا می شود.

هزینه زندگی در پرتغال

هزینه زندگی در پرتغال مثل هر جای دیگر دنیا به شرایط مالی فرد و سبک زندگی او بستگی دارد و می تواند بین 600 تا 950 یورو متغیر باشد.بخش مهمی از این مبلغ صرف پرداخت اجاره بها می شود که بین 250 تا 450 تومان می تواند باشد. به طور کلی پرتغال کشوری نسبتا ارزان محسوب می شود و برای مثال؛ در قیاس با کشور هلند هزینه اجاره خانه در پرتغال 39 درصد و سایر هزینه های زندگی 33 درصد ارزان تر است.

کار دانشجویی در پرتغال

دانشجویان بین المللی می توانند در حین تحصیل در پرتغال کار هم کنند و به این شکل بخشی از هزینه های زندگی و تحصیل در پرتغال را تأمین کنند و ضمنا در صورت اینکه پس از پایان تحصیل، قصد ادامه حضور در پرتغال و کار در این کشور را داشته باشند، سابقه کار در پرتغال برای آنها یک امتیاز به حساب خواهد آمد.

دانشجویان دوره های کارشناسی در پرتغال، اجازه کار تا سقف 10 ساعت در هفته با دستمزد ساعتی 10 یورو را دارند. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های پرتغال هم می توانند 20 ساعت در هفته کار کنند. دستمزد آنها ساعتی 12 یورو است. در مقطع دکترا سقف کار دانشجویان 30 ساعت در هفته با دستمزد ساعتی 15 یورو است.

ویزای دانشجویی پرتغال

دانشجویان بین المللی، پس از اخذ پذیرش از دانشگاه های پرتغال، صرفنظر از اینکه قصد تحصیل در چه دوره ای و در کدام دانشگاه را دارند باید با ارائه مدارک زیر برای دریافت ویزای شینگن نوع D اقدام کنند :

  • گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • گذرنامه قدیمی (در صورت داشتن مهر شینگن)
  • پذیرش تحصیلی معتبر از پرتغال
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزای دانشجویی
  • نامه تمکن مالی از بانک
  • گواهی بیمه نامه سلامت

اقامت و شهروندی پرتغال

مثل برخی کشورهای اروپایی دیگر، تحصیل در پرتغال هم می تواند راهی برای اخذ اقامت و سپس شهروندی این کشور باشد. دانشجویان غیرپرتغالی پس از پایان تحصیل خود در پرتغال می توانند 1 سال در پرتغال بمانند، شغلی تمام وقت برای خود پیدا کنند و ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری پرتغال تبدیل کنند. به این ترتیب آنها مجوز اقامت در پرتغال را به دست می آورند و پس از 5 سال اقامت و کار تمام وقت در پرتغال هم شهروندی و گذرنامه این کشور را به دست خواهند آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان