تحصیل دندانپزشکی در هند

دندانپزشکی در هند

تحصیل دندانپزشکی در هند

دندانپزشکی در هند

زمان زیادی نگذشته از سال هایی که هند یکی از مقاصد اصلی ایرانیان علاقمند رشته های پزشکی بود. تا همین سه چهار سال پیش، عده زیادی از متقاضیان ایرانی، هر سال برای تحصیل رشته هایی مثل پزشکی و دندانپزشکی در هند راهی این کشور می شدند اما در این مدت اتفاقاتی رخ داده که شرایط تحصیل رشته های پزشکی در هند را به کلی تغییر داده است. در این مطلب نگاهی می اندازیم به شرایط تحصیل دندانپزشکی در هند که زمانی یکی از بهترین گزینه های پیش روی علاقمندان این رشته بود.

تحصیل دندانپزشکی در هند / رونق از دست رفته

آنچه در سال های نه چندان دور، باعث رونق حضور ایرانیان برای تحصیل دندانپزشکی در هند شده بود، شاید بیش از هر عامل دیگری، مقرون به صرفه بودن تحصیل دندانپزشکی در هند بود و البته آسان گیری دانشگاههای هند در جذب دانشجویان، دانشگاههای که مورد تأیید وزارت بهداشت ایران هم بودند و مدارک آنها در ایران اعتبار داشت.

دندانپزشکی-در-هند

در مقایسه با کشورهای اروپای غربی، آمریکا، کانادا و استرالیا؛ اگرچه کیفیت زندگی و تحصیل در هند پایین تر است اما از آن طرف، هزینه زندگی و تحصیل در هند هم کمتر است. ضمن اینکه تا مدتی پیش، گرفتن پذیرش از دانشگاههای هند هم شرایط آسانی داشت و نه خبری از آزمون ورودی بود و نه نیازی به داشتن مدرک زبان وجود داشت. این شرایط، هند را به مقصدی دلخواه برای تحصیل رشته هایی مثل دندانپزشکی تبدیل کرده بود.

تغییر شرایط پذیرش دانشجویان دندانپزشکی در هند

حدود دو سال پیش بود که  صدور حکم دیوان عالی هند شرایط تحصیل رشته های پزشکی در هند را تغییر داد. این حکم قضایی پذیرش دانشجویان در رشته‌هایی مثل پزشکی و دندانپزشکی را به قبولی در آزمون NEET مشروط کرد، آزمونی که پیش از این برخی از دانشگاههای هند آن را به صورت اختصاصی برگزار می کردند.

تغییر لیست وزارت بهداشت

به جز اتفاقات داخلی هند، نظر وزارت بهداشت ایران هم عامل تعیین کننده دیگری در موضوع تحصیل دندانپزشکی در هند بوده است. اصولا انتخاب کشور و دانشگاه برای تحصیل رشته های پزشکی در خارج از کشور به اینکه وزارت بهداشت ایران چه دانشگاههایی را معتبر و مورد تأیید خود می داند بستگی زیادی دارد. در سالیان اخیر تغییرات زیادی در لیست دانشگاههای مورد تأیید این وزارتخانه در هند ایجاد شده است که در مواردی شرایط تحصیل دندانپزشکی در هند را سخت تر از قبل کرده است.

شرایط فعلی تحصیل دندانپزشکی در هند برای ایرانیان

مجموعه تغییر و تحولات سال های اخیر، عملا دیگر اجازه تحصیل دندانپزشکی در هند را به متقاضیان ایرانی نمی دهد و نمی توان هند را به عنوان گزینه به آنها پیشنهاد کرد. حالا کشورها و مقاصد دیگری مثل چین جای هند را گرفته اند که می توانید در مطالب دیگر سایت، با شرایط آنها آشنا شوید.

» مطلب مرتبط: تحصیل در هند

» مطلب مرتبط:  داروسازی در در هند

شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی در هند

صرفنظر از اینکه تا چه اندازه تحصیل در هند در رشته دندانپزشکی برای ایرانیان شدنی است، این دوره چه شرایطی دارد؟ تاکنون اشاراتی کلی به شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی در هند کرده ایم و حالا درباره جزئیات دوره دندانپزشکی در هند توضیح می دهیم.

دوره دندانپزشکی در هند (BDS) یک دوره ۴٫۵ تا ۵٫۵ ساله است که طی آن واحدهای درسی مانند جراحی دندان، آناتومی دندان، مواد دندانپزشکی و… تدریس می شوند و دانشجویان درانتها با گذراندن دوره کارآموزی فارغ التحصیل می شوند و می توانند به عنوان یک دندانپزشک فعالیت کنند.

دوره دندانپزشکی در هند شامل یک دوره ۲ ساله عمومی و یک دوره ۳ ساله تخصصی است. در دوره عمومی، برای آماده سازی دانشجو، واحدهای کلاسی و دانشگاهی مانند آناتومی دندان، پاتولوژی و مواد دندانپزشکی تدریس می شود و در دوره تخصصی واحدهای اصلی مانند بیماری های دهان و دندان، پروتز دندان و جراحی عمومی ارائه می شود.

 پس از اتمام موفقیت آمیز دوره ۵ ساله دانشجو باید در بیمارستان متعلق به دانشگاه خود، دوره ۱ ساله اینترنشیپ (کارآموزی) را سپری کند.

با توجه به این موضوع که دانشگاههای هند به صورت خصوصی اداره می شوند، هر دانشگاه برای پذیرش دانشجو قوانین مختص به خود را دارد.

تا قبل از تغییرات اخیر که مانعی جدی بر سر راه دانشجویان خارجی برای تحصیل دندانپزشکی در هند به وجود آورد، بیشتر دانشگاههای هند ۸۵ درصد ظرفیت خود را به دانشجویان بومی اختصاص می دادند و ۱۵ درصد باقیمانده به دانشجویان خارجی تعلق می گرفت. دانشجویان خارجی ملزم به پرداخت هزینه ثبت نام و هزینه کمک به دانشگاه و شهریه بودند و به علت رقابت زیاد برای گرفتن پذیرش، هرچه مهلت ثبت نام به پایان خود نزدیک می شد، هزینه ثبت نام هم افزایش می یافت.

همانطور که گفتیم الزام به شرکت در آزمون NEET که چند سالی است به یکی از ضوابط مهم تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در هند تبدیل شده، عملا به معنی  منع دانشجویان خارجی از تحصیل دندانپزشکی در هند بوده و دیگر خبری از پذیرش دانشجویان خارجی در این دوره ها و طبیعتا تقسیم بندی ظرفیت دانشگاهها هم نیست.

مراحل اخذ پذیرش دندانپزشکی از دانشگاههای هند (تا سال 95)

متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در هند ابتدا باید مدارک زیر را به دانشگاه ارائه کنند:

دندانپزشکی-در-هند

  • کپی صفحات پاسپورت
  • کپی مدرک دیپلم و ریز نمرات
  • کپی ترجمه انگلیسی مدرک دیپلم و ریزنمرات (با تأیید دادگستری، وزارت امورخارجه و سفارت هند)
  • کپی مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات
  • کپی ترجمه انگلیسی مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات (با تأیید دادگستری، وزارت امورخارجه و سفارت هند)
  • فیش پرداخت دریافت Eligibility Letter از دانشگاه هند
  • ۲ قطعه عکس ۳×۴

با دریافت و ثبت این مدارک در دانشگاه هند، Eligibility Letter دریافت و برای دانشجو در ایران ارسال می شود تا با مراجعه به سفارت هند و ارائه Eligibility Letter مراحل گرفتن ویزای دانشجویی هند آغاز شود.

نکته مهم: برای پذیرش در رشته دندانپزشکی در هند دانشجو باید پیش دانشگاهی علوم تجربی داشته باشد و نمره دروس تخصصی (شیمی، فیزیک و زیست شناسی) متقاضی در سال آخر متوسطه یا پیش دانشگاهی کمتر از ۵۰% (کمتر از ۱۰) نباشد.

اگر متقاضی دیپلم ریاضی داشته باشد، در صورت تغییر رشته و اخذ پیش دانشگاهی علوم تجربی، تحصیل در رشته پزشکی بدون مانع است.

نکته مهم: همه آنچه در بالا به عنوان مراحل اخذ پذیرش دندانپزشکی از دانشگاههای هند گفتیم، در حال حاضر کاربرد خود را از دست داده است و فعلا دریافت پذیرش دندانپزشکی از دانشگاههای هند ممکن نیست.

در حالی که تحصیل دندانپزشکی در هند از بین گزینه های متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در خارج از کشور خارج شده است، کشورهای دیگری را می توان به عنوان جایگزین در نظر داشت. تحصیل دندانپزشکی به زبان انگلیسی در یک دانشگاه معتبر، شهریه و هزینه زندگی نسبتا کم و پذیرش آسان مهمترین معیارهای متقاضیان و علاقمندان این رشته برای انتخاب کشور مقصد است. در حال حاضر می توان تحصیل دندانپزشکی در چین را جایگزین خوبی برای هند دانست. شاید در آینده نزدیک دوباره درهای هند به روی دانشجویان خارجی دندانپزشکی باز شود.

فرم مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان