تحصیل رایگان دکتری در کدام کشورها ممکن است؟

تحصیل رایگان دکتری در کدام کشورها ممکن است؟

تحصیل رایگان دکتری در کدام کشورها ممکن است؟

تحصیل رایگان دکتری در کدام کشورها ممکن است؟بسیاری از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور مدرک کارشناسی ارشد دارند و می خواهند برای دوره های دکتری اپلای کنند؛ دوره هایی که عموما به تحقیق و پژوهش و انجام کار روی پروژه های مختلف می گذرند. از این رو انواع و اقسام کمک هزینه و بورسیه و فاند برای دوره دکتری در کشورهای مختلف قابل دریافت است. در برخی از کشورها اصولا تحصیل دکتری رایگان است و حتی بعضا به دانشجویان این مقطع حقوق هم می دهند. در این مطلب نگاهی به این کشورها انداخته ایم.

دلایل زیادی برای تحصیل دکتری در خارج از کشور وجود دارد؛ دستیابی به فرصت های منحصر به فرد تحقیقاتی، تحصیل در دانشگاه های معتبر و مشهور جهانی، گسترش افق دید خود و داشتن تجربیات جدید بخشی از آنها هستند و البته فرصت تحصیل ارزان یا حتی رایگان دکتری در خارج از کشور.

قبل از پرداختن به فهرست کشورها، این نکته را باید بگوییم که حتی اگر تحصیل شما در دوره دکتری کاملا رایگان باشد هم ممکن است در طول دوره خود، برای سفرهای تحقیقاتی یا متریال هزینه بپردازید. برخی از دانشگاه ها نیز برای ثبت نام یا عضویت در اتحادیه دانشجویی مبلغ کمی را دریافت می کنند. بنابراین شما همچنان به بودجه ای برای پوشش دادن هزینه های تحصیل خود نیاز خواهید داشت، هرچند قطعا کارتان برای تأمین هزینه ها آسان تر خواهد بود.

نکته دیگر هم این است که صرفنظر از هزینه های تحصیل، دانشجویان دکتری باید هزینه های زندگی را خود بپردازند. البته با دریافت بورسیه یا در برخی از کشورها؛ حقوق می توانند هزینه های زندگی را هم پوشش دهند.

تحصیل رایگان دکتری در کدام کشورها ممکن است؟

آلمان

به طور کلی تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان است و دانشجویان بین المللی هم از این قانون مستثنا نیستند. البته برخی از ایالت های آلمان، از دانشجویان بین المللی شهریه دریافت می کنند.

تحصیل دکتری در آلمان در هر ترم تنها 150 تا 200 یورو هزینه دارد. البته اگر دوره یک دانشجو بیش از 3 سال طول بکشد، ممکن است مجبور به پرداخت هزینه های بیشتری برای ادامه تحصیل شود و دیگر قانون تحصیل رایگان در آلمان شامل حالش نشود.

اتریش

اگر شما شهروند کشورهای اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا باشید، می توانید به صورت کاملا رایگان دوره های دکترای دانشگاه های اتریش را بگذرانید. البته احتمالا شهروند ایران یا افغانستان هستید که در اینصورت هم باید بدانید که می توانید با هزینه ای بسیار کم در اتریش دکتری بخوانید. شما برای تحصیل دکتری در اتریش در هر ترم حداکثر 726.72 یورو باید بپردازید. تحصیل دکتری در اتریش رایگان نیست، از آلمان هم هزینه آن بیشتر است اما فکر می‌ کنم موافقید که هزینه مقرون به صرفه ای دارد.

جمهوری چک

تحصیل دکتری در جمهوری چک کاملا رایگان است اما خب یک شرط دارد؛ شما باید دوره خود را به زبان چکی بگذرانید و نه به زبان انگلیسی یا هر زبان دیگر.

تحصیل رایگان دکتری  در کشورهای اسکاندیناوی

شاید درباره امکان تحصیل رایگان در نروژ شنیده باشید. تحصیل دکترا هم در این کشور منطقه اسکاندیناوی زایگان است. سوئد و دانمارک، دو کشور دیگر منطقه اسکاندیناوی هم شرایط مشابهی دارند و البته تفاوت هایی هم دارند؛ سوئد علاوه بر نگرفتن شهریه، به برخی از دانشجویان کمک هزینه هم پرداخت می کند. تحصیل رایگان دکترا در دانمارک اما تنها مختص دانشجویانی است که شهروند کشورهای اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس هستند.

فنلاند

این کشور نزدیک به منطقه اسکاندیناوی هم که سیستم آموزشی مدارس آن به کیفیت و کارآمدی بالا در دنیا زبانزد است، از دانشجویان دوره های دکترا شهریه ای دریافت نمی کند.

هلند

تحصیل دکتری در هلند یک نکته مهم و جالب توجه دارد؛ دانشجویان دکتری در هلند عموما کارمند دانشگاه به حساب آمده و بر اساس این موضوع، حقوق دریافت می کنند و شهریه ای هم پرداخت نمی کنند.

فرانسه

شرایط تحصیل دکتری در فرانسه چیزی شبیه آلمان است؛ یعنی نه کاملا رایگان اما بسیار ارزان و کم هزینه محسوب می شود. دانشجویان دوره های دکترای دانشگاه های فرانسه سالانه تنها 380 یورو می پردازند.

تحصیل رایگان دکتری در چین

تحصیل دکتری در چین رایگان نیست اما می توان با دریافت بورسیه های فول فاند از پرداخت شهریه معاف شد و حتی حقوق هم دریافت کرد. این بورسیه ها البته برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هم در دسترس هستند.

می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بورسیه های فول فاند چین در مقطع دکتری با همکاران ما در گروه امیدار تماس بگیرید.

دیدگاه (5)

  • الی پاسخ

    سلام. من تز دکتریم آماده است فقط به خاطر اکسپایر شدن در ایران میخوام این تز آماده رو ترجمه کنم و جایی دفاع کنم. موافقت دانشگاه رو هم میگیرم و اراپه میدم. استاد راهنمام بسیار قبول داره کارم رو و تایید میکنه که کار زمان برده و کلی رزومه علمی و عملیاتی دارم. جایی هست دوره دکتری مطالعه نخواد و بشه یکساله رفت و همین تز رو دفاع کرد و برگشت؟

    20 دی 1402 در 11:03
  • yassi پاسخ

    وقت بخیر /شما برای دوره های فوق دکتری هم اقدام میکنید ؟ یا خیر؟

    1 بهمن 1399 در 08:15
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم یاسی. وقت بخیر
      پیشنهاد میکنم با موسسه تماس بگیرید برای اطلاعات بیشتر تا کارشناسانمون راهنماییتون کنند.
      تماس با ما

      9 بهمن 1399 در 11:20
  • محمد امی پاسخ

    عالی وواقعا دانشجو میتواند با اطمینان خاطر کارهای پژوهشی اش را انجام دهد

    15 دی 1399 در 09:21

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان