تحصیل و زندگی در اسپانیا: هر آنچه که نیاز دارید بدانید

مهاجرت به اسپانیا

تحصیل و زندگی در اسپانیا: هر آنچه که نیاز دارید بدانید

مهاجرت به اسپانیا

اسپانیا یکی از غربی ترین کشورهای اروپاست که به دلیل شرایط خوب آب و هوایی، اقتصادی، رفاهی و… افراد زیادی تمایل دارند به آن سفر کرده و یا در آن زندگی کنند. با وجود اقتصاد نسبتا پایدار این کشور و همچنین  با در نظر گرفتن رکود شدید جهانی که در نتیجه بحران مالی سال 2008 اتفاق افتاد، در سال های اخیر اشتغال و رشد اقتصادی به طور پیوسته در اسپانیا افزایش یافته است که به معنی تقاضای بیشتر برای نیروی متخصص خارجی از طرف کارفرمایان و نتیجتاً افزایش نرخ مهاجرت به اسپانیا است.

اقامت و زندگی در اسپانیا

این کشور از اعضای اتحادیه اروپا و نیز عضو کشورهای پیمان شنگن است. با داشتن اقامت دانشجویی در این کشور شما قادر خواهید بود تا بدون ویزا و کنترل گذرنامه به اکثر کشورهای اروپایی سفر کنید. اسپانیا یکی از مرفه ترین، امن ترین و زیباترین کشورهای جهان است که علاوه بر استانداردهای بسیار بالا از نظر سطح زندگی و آسایش مردم، یکی از پرجاذبه ترین کشورهای جهان برای گردشگران به شمار می آید.

اقامت و زندگی در اسپانیا

مردم اسپانیا

کشور اسپانیا با 50 میلیون نفر، پنجاه و ششمین کشور جهان و پنجمین کشور اتحادیه اروپا از لحاظ جمعیت به شمار می رود. بر اساس قانون اساسی اسپانیا هیچ مذهبی دین رسمی این کشور نیست، ولی آزادی مذهب تا حدی که نظم اجتماعی تعریف شده در قانون را به خطر نیاندازد تضمین گردیده است. این درحالی است که بیش از 59% از مردم اسپانیا مسیحیِ کاتولیک هستند. مردم این کشور به هیچ وجه نژاد پرست نیستند و برخلاف برخی کشورهای اروپایی به ظاهر متمدن، با تمام افراد خارجی برخورد بسیار خوبی دارند که این مورد یکی از ویژگیهای زندگی در اسپانیا است.

شهرهای اسپانیا

اسپانیا به موجب قانون اساسی به ۱۷ ایالت خود مختار تقسیم میشود. هریک از ایالت های هفده گانه مذکور دارای مجلس ایالتی و دولت محلی میباشند. پایتخت اسپانیا شهر مادرید، زبان رسمی این کشور اسپانیایی و شهرهای مهم آن بارسلون، سویا، مالاگا، گرانادا، ثاراکوثا، تولد، سان سبستیان، سگویا، والنسیا و بیلبائو است.

مادریر اسپانیا

تحصیل در اسپانیا

شاید برایتان جالب باشد که دانشگاه های موجود در مادرید جزو دانشگاه های برتر جهانی با رنکینگ های زیر 550 می باشد. از مزایای ورود به این دانشگاه ها می توان به شهریه ناچیز(در صورت بورس شدن) نسبت به دیگر دانشگاه های تراز اول جهان اشاره کرد.

تحصیل در مقطع کارشناسی کشور اسپانیا

نظام آموزشی کشور اسپانیا بدین صورت است که در مقطع کارشناسی دروس به زبان اسپانیایی ارائه میشوند. مقطع کارشناسی در کشور اسپانیا 4 ساله است افرادی که متقاضی ورود به این مقطع هستند، می بایستی مدرک دیپلم 12 ساله در یکی از رشته های مرتبط با رشته درخواستی خود را داشته باشند تا بتوانند برای مقطع کارشناسی  اقدام کنند. از آنجایی که دوره های کارشناسی به زبان اسپانیایی تدریس می شوند، بهتر است متقاضی در ایران اقدام به اخذ مدرک زبان اسپانیایی کند و سپس به کشور اسپانیا مهاجرت کند. همین امر باعث صرفه جویی در زمان و هزینه های متقاضی برای ورود به دوره ی مد نظرش میشود.

دکترا در اسپانیا

نکته: با توجه به محدودیت های بوجود آمده طی سالهای اخیر در رابطه با صدور ویزای شنگن، سفارت اسپانیا در ایران عمدتاٌ به متقاضیانی که صرفا برای یکی از مقاطع اصلی دانشگاهی (کارشناسی، ارشد، دکترا) اقدام میکنند ویزای تحصیلی اعطا میکند. این بدین معنی است که سایر دوره های تحصیلی همچون دوره آموزش زبان اسپانیایی، دوره های فنی حرفه ای و سایر موسسات آموزشی غیر دانشگاهی شانس دریافت ویزا بسیار کمتری برای متقاضیان دارند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد کشور اسپانیا

مقطع کارشناسی ارشد در کشور اسپانیا دو ساله است و اکثرا دوزبانه (انگلیسی – اسپانیایی) ارائه میشوند. طبق آمارسازمان QS  (یکی از مراکز معتبر رتبه بندی دانشگاهها)  در سال ۲۰۱۸، کشور اسپانیا با داشتن ۱۵ دانشگاه ممتاز در رتبه ی زیر ۶۰۰ جهانی، یکی از برترین مقاصد در اروپا برای تحصیلات تکمیلی دانشجویان بین المللی است. دانشجویان با سپری کردن مقطع کارشناسی ارشد در کشور اسپانیا شانس خود را جهت اخذ بورسیه های تحصیلی در مقطع دکترا در اسپانیا و سایر کشورها افزایش می دهند.
مادرید اسپانیا

تحصیل در مقطع دکتری

از لازمه های اخذ پذیرش در مقطع دکتری انتخاب یک استاد راهنما است. در دانشگاههای اسپانیا دانشجو به راحتی می تواند با ارائه رزومه قابل قبول حقوق دریافت نماید. این حقوق و دستمزد در قبال کار دانشجو از جانب استاد و یا دانشگاه پرداخت می شود و به راحتی هزینه تحصیل و زندگی دانشجو را پوشش می دهد و حتی با مدیریت مالی مناسب می توان مبلغی را هم پس انداز نمود.

آیا تحصیل در اسپانیا هزینه ی زیادی دارد؟

هزینه تحصیل در اسپانیا تقریبأ نیمه رایگان است و در مقایسه با کشورهایی همچون سوئیس، سوئد و دانمارک بسیار پایین می باشد. به طور میانگین هزینه زندگی یک دانشجو در اسپانیا حداقل 500 یورو در ماه است که بخش عمده این مبلغ صرف اسکان می شود. هزینه های دانشجویی در هر مقطع متفاوت می باشد.

  • هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در رشته های مختلف متفاوت خواهد بود اما به طور متوسط هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی سالیانه ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو می باشد.
  • هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد سالیانه ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو می باشد و تقریبأ رایگان است.
  • هزینه تحصیل در مقطع دکترا رایگان است و دانشجو می بایست فقط مبلغ ۵۰۰ یورو را سالیانه به دانشگاه پرداخت نماید.

هزینه ی زندگی در اسپانیا

ذکر این مطلب از اهمیت بالایی برخوردار است که متقاضیان تحصیل در کشور اسپانیا می بایستی زمان مراجعه به سفارت نامه­­­ ای مبنی بر پشتوانه مالی نشان دهند که مبلغ آن برابر یک سال هزینه ی زندگی در اسپانیا باشد.

آیا در اسپانیا همراه با تحصیل مجاز به کار کردن هستم؟

دانشجویان خارجی در اسپانیا اجازه دارند بصورت قانونی تا سقف 20 ساعت در هفته کار کنند،که بابت هر ساعت کار میتوانند حداقل بین 8 تا 10 یورو درآمد داشته باشند و قسمتی از مخارج زندگی خود را پوشش دهند.

کسانی که قصد دارند بعد از پایان تحصیل خود در کشور اسپانیا مشغول به کار تمام وقت شوند بهتر است به زبان اسپانیایی مسلط بوده و دوره ی تحصیلی خود را با رتبه ی بالا به اتمام رسانده باشند تا بتوانندشغل مناسبی بیابند و در نتیجه اقامت دائم اسپانیا را کسب نماید.

ویزای اسپانیا

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش تحصیلی اسپانیا

  • تصویر پاسپورت و یا ترجمه انگلیسی شناسنامه یا کارت ملی برای افراد مشمول که پاسپورت ندارند.
  • ترجمه مدرک کارشناسی به زبان اسپانیایی یا انگلیسی
  • ترجمه ریزنمرات کارشناسی به زبان اسپانیایی یا انگلیسی
  • رزومه یا CV به زبان انگلیسی
  • انگیزه نامه (sop)
  • دو نسخه توصیه‌نامه علمی از اساتید دانشگاهی متقاضی در سربرگ رسمی دانشگاه
  • گواهی اشتغال به تحصیل برای متقاضیان شاغل به تحصیل
  • در صورت امکان، گواهی اشتغال به کار در سربرگ رسمی با مهر و امضاء شرکت
  • در صورت امکان، مدرک زبان انگلیسی یا اسپانیایی معتبر
  • ارائه پورتفولیو یا مجموعه کارهای عملی برای دانشجویان معماری، برنامه‌ریزی شهری و دیگر رشته‏ های هنری
  • ارائه مدارک دوره‏های تخصصی آموزشی مرتبط با رشته تحصیلی، شرکت در انجمن‏ ها و اجلاس‌های معتبر علمی، ثبت اختراع و غیره جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‏ های برتر اسپانیا امتیاز محسوب می شوند.

دیدگاه (6)

  • لیلا پاسخ

    سلام. با توجه به شرایط من در کدام کشور می توانم مشغول تحصیل و اقامت شوم؟ در ضمن من در سال 1396 مدرک کارشناسی خود را اخذ کرده ام.

    10 فروردین 1400 در 02:33
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم لیلا، سال نو مبارک
      پیشنهاد میکنم با موسسه تماس بگیرید تا کارشناسانمون بتونن راهنماییتون کنند.
      تماس با ما

      10 فروردین 1400 در 15:51
  • لیلا پاسخ

    سلام. من 42 ساله ام. و دارای مدرک کارشناسی آموزش زبان با معدل 17:38 . آیا می توانم برای ارشد در یکی از زیرشاخه های رشته خود در اسپانیا ادامه تحصیل دهم؟

    27 خرداد 1398 در 08:31
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر خانم لیلا
      متاسفانه با توجه به شرایط سنی و گپ تحصیلیتون شانس پذیرشتون ضعیفه

      8 فروردین 1400 در 14:01
  • مهدیه پاسخ

    سلام،دانشگاه های اسپانیا در رشته حقوق برا ارشد بورسیه دارن؟؟و اینکه مدرک کارشناسی تمام دانشگاه های ایران براشون قابل قبوله؟؟؟

    19 آبان 1397 در 03:17

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان