تحصیل پزشکی در اتریش

تحصیل پزشکی در اتریش

تحصیل پزشکی در اتریش

تحصیل پزشکی در اتریش

پزشکی و دندانپزشکی را می توان پرطرفدارترین رشته های تحصیلی بین متقاضیان ایرانی برای تحصیلات بین المللی دانست. هرساله تعداد زیادی، در جستجوی مقصدی با شرایط مناسب برای تحصیل این رشته ها در خارج از کشور، به گزینه های مختلفی برمی خورند. تحصیل پزشکی در اتریش یکی از همین گزینه ها، از جهاتی جزو بهترین انتخاب ها شناخته می شود اما هر کسی نمی تواند به طور جدی به تحصیل پزشکی در اتریش فکر کند.

درباره اتریش

اتریش، کشوری زیبا در مرکز اروپا و همسایگی کشورهایی مثل آلمان، ایتالیا و سوئیس است. اتریش به 9 ایالت تقسیم شده، پایتخت آن وین و گراتس، اینسبروک، زالتسبورگ و کلاگن فورت از دیگر شهرهای مهم آن است. اتریش 9 میلیون جمعیت دارد که بیشترشان به زبان آلمانی صحبت می کنند.

اتریش به جز همسایگی با آلمان و همزبانی با این کشور شباهت ها و اشتراکات زیاد دیگری هم با این کشور دارد؛ یکی از آنها شرایط تحصیل در دانشگاههای اتریش است که دانشگاههای معتبر و هزینه نسبتا پایین را می توان به عنوان دو ویژگی و شاخصه اصلی آن معرفی کرد.

اتریش با جمعیتی کمتر از شهر تهران، صاحب تعداد قابل توجهی دانشگاه ممتاز است که در قیاس با دیگر دانشگاههای دنیا هم جایگاهی چشمگیر دارند؛  به طور مشخص می توان از دو دانشگاه University of Vienna وVienna University of Technology اسم برد که جزو 200 دانشگاه برتر دنیا در آخرین رده بندی QS هستند.

وقتی صحبت از تحصیل پزشکی در خارج از کشور می شود موضوع اعتبار دانشگاهها اهمیت زیادی پیدا می کند. اعتبار به این معنی که آیا دانشگاه، مورد تأیید وزارت بهداشت کشورمان است یا نه؛ این که آیا مدرک صادره دانشگاه را وزارت بهداشت کشورمان تأیید می کند و شما می توانید به عنوان پزشک یا دنداپزشک داخل ایران فعالیت کنید یا خیر. در آخرین لیست وزارت بهداشت از دانشگاههای مورد تأیید خود در خارج از کشور نام دانشگاههای زیر دیده می شود:

  1. Karl-Franzens University Graz
  2. Med University Graz
  3. Med University Innsbruk
  4. Med University Vienna
  5. Paracelsus Private Medical University
  6. University Graz
  7. University Innsbruk
  8. University of Natural Resources and Life Sciences, Vienna
  9. University of Vienna

این نکته را هم اضافه کنیم که مدارک صادره از سوی دانشگاههای اتریش برای دانش آموختگان علوم پزشکی، جز ایران در بقیه کشورهای دنیا هم اعتبار دارند و از این بابت دانشجویان پزشکی در اتریش هیچ دغدغه ای نخواهند داشت.

دانشگاه علوم پزشکی وین

دانشگاه علوم پزشکی وین که در لیست بالا نام آن در ردیف 3 دیده می شود، یکی از معتبرترین مراکز علمی و آموزشی اروپا است و بزرگ ترین و قدیمی ترین بیمارستان-دانشگاه این قاره محسوب می شود.

تحصیل در اتریش در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی وین ۶ سال به طول می انجامد. دانشجویان ابتدا در آزمون ورودی دانشگاه که شامل دروس شیمی، زیست، هوش و درک مطلب می شود شرکت می کنند و پس از قبولی، در این دوره مشغول تحصیل می شوند.

تمامی دروس دانشگاه پزشکی وین، به زبان آلمانی ارائه می شوند و طبیعتا ارائه مدرک زبان آلمانی برای پذیرفته شدن در این دانشگاه الزامی است.

دیگر مزایای تحصیل پزشکی در اتریش

به جز برخورداری از دانشگاههای معتبر و کیفیت بالای آموزش پزشکی در این دانشگاهها، دلایل دیگری هم برای انتخاب تحصیل پزشکی در اتریش وجود دارد که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • هزینه پایین تحصیل، در صورت قبولی در دانشگاههای دولتی
  • اجازه کار در حین تحصیل
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی

هزینه تحصیل پزشکی در اتریش

کشورهایی که صاحب دانشگاههای معتبر هستند غالبا شهریه بالایی از دانشجویان خود، بخصوص دانشجویان غیربومی دریافت می کنند و کمتر جایی را می توان پیدا کرد که امکان تحصیل رایگان و در عین حال باکیفیت علوم پزشکی  را برای دانشجویان بین المللی فراهم کند. اتریش یکی از این معدود کشورها شناخته می شود.

» مطلب مرتبط: تحصیل در اتریش

اگر شما موفق به قبولی در دانشگاههای دولتی اتریش شوید، تحصیل پزشکی در اتریش هزینه سنگینی بر شما تحمیل نمی کند و شما می توانید با پرداخت 700 تا 1000 یورو در هر ترم به تحصیل علوم پزشکی در اتریش بپردازید.

 البته پذیرفته شدن در دوره های علوم پزشکی دانشگاههای دولتی اتریش شرایط آسانی ندارد که در بخش های بعدی مطلب با این شرایط هم آشنا خواهید شد اما آیا هزینه زندگی در اتریش هم به همین اندازه پایین است؟

هزینه زندگی در اتریش

هزینه مسکن، خورد و خوراک، بیمه و دیگر هزینه های زندگی در اتریش بین 600 تا 900 یورو در هر ماه برآورد می شود که با هزینه زندگی در سایر کشورهای مرکز و غرب اروپا برابری می کند و از این نظر تفاوتی بین اتریش و کشورهای نیمه غربی اروپا وجود ندارد.

هزینه سکونت در خوابگاههای دانشجویی دانشگاههای اتریش ماهانه بین 200 تا 350 یورو است. اگر دانشجو تمایلی به سکونت در خوابگاه نداشته باشد، باید با پرداخت هزینه  ای بیشتر خانه اجاره کند که در این صورت هم می تواند با گرفتن خانه اشتراکی هزینه خود را کاهش دهد. او همچنین باید 200 تا 300 یورو هم برای خورد و خوراک هزینه کند و 100 تا 250 یورو هم برای رفت و آمد، خرید پوشاک و هزینه های دیگر بپردازد.

اجازه کار در حین تحصیل آن چیزی است که می تواند به دانشجویان خارجی محصل در یک کشور، در تأمین هزینه های تحصیل و زندگی کمک کند. دانشجویان خارجی دوره های علوم پزشکی در اتریش مثل دیگر دانشجویان غیراتریشی محصل در این کشور، می توانند حین تحصیل، به کار هم مشغول شوند. آنها بین 10 تا 20 ساعت در هفته اجازه کار دارند و برای هر ساعت کار دانشجویی هم 7 تا 8 یورو دستمزد دریافت خواهند کرد.

شرایط اخذ پذیرش دوره های علوم پزشکی از دانشگاههای اتریش

یک بار در سال می توان برای گرفتن پذیرش دوره های پزشکی اتریش اقدام کرد؛ زبان تحصیل هم فقط آلمانی است و تأکید زیادی هم بر داشتن مدرک این زبان با نمره خیلی بالا وجود دارد.

شرایط گرفتن پذیرش از دانشگاههای پزشکی اتریش اصلا آسان نیست. افرادی که مدرک دانشگاه دارند و مدرک زبان C1 زبان آلمانی، می توانند آزمون ورودی بدهند. اگر هم داوطلب تحصیل پزشکی در اتریش مدرک B2 یا B1 زبان آلمانی داشته باشد، باید در دوره زبان شرکت کند. اگر کسی دیپلم داشته باشد و مدرک زبان C1؛ حتما باید به کالج برود و اگر B2 یا B1 داشته باشد، هم کالج و هم دوره زبان را باید بگذراند.
شما می توانید با یادگیری زبان آلمانی در سطح B1 / B2 به کشور اتریش رفته و در این کشور دوره زبان بگذرانید تا به سطح مطلوب برای تحصیل پزشکی در اتریش برسید.

کلاس های پزشکی در اتریش ماه سپتامبر شروع می شوند.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی اتریش

  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • اصل و کپی پاسپورت
  • معرفی یک حساب بانکی با موجودی حداقل ۱۰۰۰۰ یورو جهت اثبات پشتوانه مالی
  • آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • اصل و کپی شناسنامه
  • مدرک زبان B2 آلمانی
  • عکس رنگی
  • (در صورت تأهل) ارائه قباله ازدواج

(تمامی مدارک باید به زبان آلمانی ترجمه شوند)

فرم مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان