تحصیل پزشکی در کانادا – همه آنچه باید بدانید

تحصیل پزشکی در کانادا

تحصیل پزشکی در کانادا – همه آنچه باید بدانید

تحصیل پزشکی در کانادا

یک کشور پهناور، سردسیر، توسعه یافته و یکی از بهترین نقاط دنیا برای زندگی و البته تحصیل؛ اینها شاید مهم ترین نکاتی باشد که به صورت کوتاه می توان در مورد کانادا و تحصیل در کانادا گفت. جاذبه های کانادا خیلی ها را به تحصیل، کار و حتی اقامت دائم در این کشور وسوسه می کند. در این مطلب و از میان این موضوعات، به شرایط تحصیل در کانادا و به طور خاص شرایط تحصیل پزشکی در کانادا می پردازیم. امیدواریم این مطلب برای علاقمندان به تحصیل پزشکی در کانادا مفید باشد.

درباره کانادا

مرز طولانی با آمریکا

کانادا کشوری بسیار پهناور در شمال آمریکای شمالی است که بین 3 اقیانوس اطلس، آرام و منجمد شمالی و کشور آمریکا قرار دارد. همسایگی بخش وسیعی از دو کشور پهناور کانادا و آمریکا باعث شده تا مرزی که کانادا و آمریکا را از هم جدا می کند، به طولانی ترین مرز زمینی دنیا تبدیل شود.

تراکم جمعیت کم

کانادا کمی کمتر از 10 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد و پس از روسیه، دومین کشور پهناور دنیا محسوب می شود. البته از نظر مساحت خشکی، کانادا چهارمین کشور پهناور دنیا است. با وجود این وسعت زیاد، کانادا جمعیت زیادی ندارد و تعداد ساکنان آن کمتر از 36 میلیون نفر است.

بهترین کشور دنیا برای زندگی؛ اگر سرمایی نباشید

تراکم پایین جمعیت، ویژگی همه کشورهای سردسیر شمالی دنیا مثل کانادا، سوئد و دانمارک است. ویژگی های دیگری هم بین این کشورها (شاید نه البته همه آنها) مشترک است؛ نظیر توسعه یافتگی (همه جانبه)، رفاه عمومی، خدمات گسترده تأمین اجتماعی و کیفیت بالای زندگی. ارزیابی شرایط زندگی در کانادا براساس شاخص های مختلف، این کشور را به یکی از بهترین های دنیا تبدیل کرده است. برای مثال؛ وبسایت usnews..com  چهار سال است که کانادا را به عنوان بهترین کشور دنیا برای زندگی معرفی می کند.

تحصیل در کانادا

وقتی از توسعه همه جانبه کانادا صحبت می کنیم، یعنی تنها اقتصاد یا صنعت این کشور نیست که پیشرفت کرده است و در زمینه های دیگر هم این کشور شرایط مطلوبی دارد؛ از جمله آموزش، چه در سطح مدارس و چه در سطح بالاتر؛ یا همان آموزش عالی.

دانشگاه های معتبر و تحصیل به زبان انگلیسی

حضور 26 دانشگاه کانادا در رنکینگ QS در شرایطی که 10 تای آنها جزو 250 دانشگاه برتر دنیا هستند و 3 تای آنها در میان 100 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند، به خوبی گویای اعتبار بالای مراکز آموزش عالی کانادا است. کانادا رسما کشوری دوزبانه با مردمی انگلیسی زبان و فرانسوی زبان است و امکان تحصیل در کانادا به زبان انگلیسی هم امتیازی دیگر برای تحصیل در کانادا محسوب می شود.

تحصیل پزشکی در کانادا

با آنچه از اعتبار دانشگاه های کانادا گفته شد و با توجه به نگاه وزارت بهداشت ایران به رنکینگ های معتبر دانشگاهی دنیا برای تهیه لیست دانشگاه های مورد تآیید خود در خارج از کشور؛ طبیعیست تعداد قابل توجهی از دانشگاه های کانادا برای تحصیل پزشکی در کانادا مورد تأیید این وزارتخانه باشند. در ادامه می توانید جدیدترین فهرست وزارت بهداشت ایران را از دانشگاه های مورد تأیید خود برای تحصیل علوم پزشکی در کانادا ببنید.

دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت ایران در کانادا

  • University of British Columbia
  • University of Toronto
  • McGill University
  • McMaster University
  • University de Montreal
  • University of Alberta
  • University of Calgary
  • University of Ottawa
  • The University of Western Ontario
  • Queen’s University at Kingston
  • Dalhousie University
  • Laval University
  • University of Manitoba
  • Universite de Sherbrooke
  • Memorial University of Newfoundland
  • University of Saskatchewan
  • University of Victoria
  • University of Windsor
  • York University
  • University de Quebec a Montreal
  • University of Regina
  • Western University
  • University Guelph
  • University Waterloo
  • Simon Faster University
  • University of Northern British Columbia

شرایط تحصیل پزشکی در کانادا

تحصیل پزشکی در کشورهای مختلف، به ویژه اگر سیستم آموزش عالی پیشرفته ای داشته باشند، معمولا به راحتی امکانپذیر نیست و هزینه بالایی هم دارد. متقاضیان تحصیل پزشکی در کانادا هم برای اینکه بتوانند وارد دوره های پزشکی شوند؛ قبل از هر چیز باید در رشته ای مرتبط با پزشکی (مثل زیست شناسی یا شیمی) دوره کارشناسی را گذرانده و پس از گرفتن مدرک کارشناسی یا معادل آن هم (معمولا) باید در آزمون ورودی شرکت کنند.

رقابت تنگاتنگ متقاضیان بین المللی تحصیل پزشکی در کانادا

همه دانشگاه های پزشکی کانادا دانشجوی بین المللی نمی پذیرند و ظرفیت دوره های پزشکی کانادا برای دانشجویان بین المللی زیاد نیست. این موضوع رقابت دانشجویان بین المللی را بر سر سهمیه های پزشکی دانشگاه های کانادا تشدید می کند.

پذیرش کارشناسی، اقامت دائم کانادا و دوره پزشکی در کانادا

با توجه به شرایط اخذ پذیرش برای تحصیل پزشکی در کانادا علاقمندان می توانند ابتدا از دانشگاهی در کانادا برای یک دوره کارشناسی مرتبط با رشته پزشکی پذیرش گرفته و ضمن گذراندن این دوره، خود را برای شرکت در آزمون پزشکی دانشگاه های کانادا آماده کنند. این البته مسیر همواری نیست، اما این مزیت را دارد که شرایط را برای اخذ اقامت دائم کانادا هم فراهم می کند.

مدرک زبان

از مزایای تحصیل پزشکی در کانادا و اصولا تحصیل در کانادا امکان تحصیل به زبان انگلیسی است. گرفتن پذیرش از دانشگاه های کانادا برای دوره های کارشناسی علوم پایه که پیش نیاز تحصیل پزشکی در کانادا محسوب می شود، نیازمند داشتن مدرک زبان آیلتس آکادمیک با نمره (حداقل) 6 است.

MCAT؛ آزمون پزشکی در کانادا

بیشتر دانشگاه های کانادا و همچنین آمریکا و استرالیا دانشجویان دوره های پزشکی را از طریق برگزاری یک آزمون استاندارد بین المللی به نام MCAT گزینش و پذیرش می کنند. این آزمون که توسط AAMC یا انجمن کالج های پزشکی آمریکا و به صورت کامپیوتری برگزار می شود، مهارت های دانشجویان را در زمینه حل مسئله، تفکر انتقادی، دانش مفاهیم طبیعی، رفتاری و علوم اجتماعی و اصول پیش نیاز برای تحصیل در رشته پزشکی می سنجد.

آزمون MCAT به طور دقیق تر، شامل 4 بخش اصلی است که عبارتند از: اصول بیولوژی و بیوشیمی سیستم های زنده؛ اصول شیمی و فیزیک سیستم های بیولوژی؛ اصول روانی، اجتماعی و بیولوژی رفتار؛ و تحلیل انتقادی و مهارت های استدلال.

متقاضیان تحصیل پزشکی در کانادا اگر قصد تحصیل پزشکی در دانشگاهی را دارند که قبولی در آزمون MCAT را جزو شروط پذیرش دانشجویان پزشکی قرار داده است؛ باید در سال سوم دوره کارشناسی علوم پایه (که می توان آن را دوره پیش پزشکی در کانادا نامید) اقدام به شرکت در این آزمون کنند تا در صورت قبولی، مدرکشان مورد پذیرش دانشگاه واقع شود. برخی دانشکده های پزشکی کانادا اگر بیش از 3 سال از زمان شرکت متقاضی در آزمون MCAT گذشته باشد، مدرک آن را نمی پذیرند.

دوره رزیدنتی در کانادا

دانشجویان بین المللی دوره های پزشکی در کانادا (Medicine Doctorate یا MD) پس از اتمام دوره خود می توانند دوره رزیدنتی (دستیاری یا تخصص) را هم در کانادا بگذرانند. البته محدودیت هایی هم در این زمینه وجود دارد و متقاضیان بین المللی، تنها در برخی استان های کانادا اجازه گذراندن دوره های رزیدنتی را دارند که از میان آنها می توان 3 استان نیوفاندلاند، لابرادور و کبک را نام برد. در مقابل؛ گذراندن دوره های رزیدنتی در استان های نوا اسکوشیا، انتاریو، مانیتوبا، ساسکاچوان، آلبرتا و بریتیش کلمبیا تنها برای کانادایی ها مجاز است.

طول دوره پزشکی در کانادا

تحصیل پزشکی در کانادا از زمان شروع دوره کارشناسی رشته های مرتبط پزشکی (علوم پایه) تا پایان دوره دکترای پزشکی (Medicine Doctorate یا MD) حدود 8 سال به طول می انجامد و پس از پایان دوره MD هم اگر فرد تمایل داشته باشد و با توجه به تخصص مورد نظر خود، طی 3 تا 7 سال دوره رزیدنتی را می گذراند.

  • دوره کارشناسی رشته‌ های مرتبط پزشکی یا علوم پایه (مثل شیمی و زیست شناسی): 4 سال
  • دوره پزشکی در کانادا (MD): چهار سال
  • دوره رزیدنتی (متناسب با تخصص مورد نظر): 3 تا 7 سال

هزینه تحصیل پزشکی در کانادا

اصولا هزینه تحصیل در کانادا بالا است؛ البته نه به اندازه هزینه تحصیل در آمریکا یا انگلیس؛ ولی از بسیاری از کشورهای توسعه یافته و برخوردار از دانشگاه های معتبرهم بیشتر است و این موضوع شامل تحصیل پزشکی در کانادا هم می شود. به طور کلی می توان هزینه تحصیل پزشکی در کانادا را با توجه به دانشگاه محل تحصیل، بین 12 تا 40 هزار دلار اعلام کرد. در ادامه نگاهی انداخته ایم به شهریه شماری از برترین دانشگاه های کانادا برای دوره های پزشکی تا از میزان تقریبی هزینه تحصیل پزشکی در کانادا اطلاع پیدا کنید.

  • شهریه دانشگاه تورنتو به عنوان یازدهمین دانشگاه برتر دنیا در سال 2019 برای تحصیل علوم پزشکی: 27850 دلار
  • شهریه دانشگاه مک گیل (McGill University)، بیست و هشتمین دانشگاه برتر دنیا در سال 2019 برای تحصیل علوم پزشکی: 37,396 دلار
  • شهریه دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia)، سی و یکمین دانشگاه برتر دنیا در سال 2019 برای تحصیل علوم پزشکی: 17,755 دلار
  • شهریه دانشگاه آلبرتا (University of Alberta) ، نود و هفتمین دانشگاه برتر دنیا در سال 2019 برای تحصیل علوم پزشکی: 12,044 دلار

هزینه زندگی در کانادا

در هنگام تحصیل در کانادا امکان استفاده از خوابگاه دانشجویی برای دانشجویان خارجی وجود دارد. البته در صورت تمایل می توان در خارج از دانشگاه، به صورت شخصی یک آپارتمان کوچک اجاره و یا زندگی در پانسیون را انتخاب کرد که مزایایی چون آشنایی با فرهنگ شهر محل تحصیل و همچنین یادگیری بهتر زبان انگلیسی دارد. هزینه زندگی در همه شهرهای کانادا یکسان نیست و محاسبه هزینه زندگی در کانادا به محل زندگی و محل تحصیل دانشجو هم بستگی دارد.

دیدگاه (2)

  • بهزاد پاسخ

    سلام، برای اخذ مدرک لیسانس علوم پایه قبل از شرکت در رشته پزشکی، حسب تجربیاتتان، با در نظر گرفتن راحتی پذیرش و بالا نگهداشتن معدل و شانس قبولی در پزشکی، شما کدام دانشگاه را (برای گذراندن دوره لیسانس) پیشنهاد میکنید؟
    بطور مثال ایا کسی را سراغ دارید که بعد از اخذ لیسانس از دانشگاه یورک توانسته در رشته دندانپزشکی قبول شده باشد؟
    خیلی ممنونم

    22 آذر 1399 در 04:04
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام آقای بهزاد وقتتون بخیر
      گرفتن پذیرش از دانشگاه های کشور کانادا بستگی به شرایط سنی شما و سطح زبانتون داره
      بعد از گرفتن لیسانس علوم پایه اگر آزمون ورودی برای رشته های علوم پزشکی رو قبول بشید میتونید وارد کورس اصلی این رشته های بشید
      و قبولی در آزمون کار ساده ای نیست !!
      پیشنهاد میدم برای کشوری اقدام کنید که شرایط ورودی دوره عمومی دندانپزشکی در آن راحت تر باشه و بعد برای مقطع تخصص یا ویزای کار برای کانادا اقدام کنید

      22 آذر 1399 در 10:29

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان