تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در فیلیپین

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در فیلیپین

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در فیلیپین

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در فیلیپین

پزشکی و دندانپزشکی را باید پرطرفدارترین رشته های تحصیلی در بین ایرانیان متقاضی تحصیل در خارج از کشور دانست. هرساله شمار زیادی در جستجوی مقصدی مناسب برای تحصیل در این رشته ها، به بررسی شرایط کشورهای مختلف می پردازند. در میان گزینه های مختلفی که از زبان آنها شنیده می شود، تحصیل پزشکی در فیلیپین و همچنین تحصیل دندانپزشکی در فیلیپین هم به گوش می خورد. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در فیلیپین چه شرایطی دارد و آیا می توان فیلیپین را مقصدی در دسترس برای علاقمندان رشته های پزشکی در نظر گرفت؟

درباره فیلیپین

فیلیپین مجمع الجزایری در جنوب شرقی آسیا و در همسایگی کشورهایی مثل مالزی، اندونزی و چین است. این کشور که از قرن 16 تا 20 ابتدا مستعمره اسپانیا و سپس آمریکا بود، در سال 1946 توانست استقلال خود از آمریکا را به دست آورد. آثار مختلفی از دوران طولانی استعمار در فیلیپین به جا مانده است؛ از اسم این کشور تا فرهنگ، مذهب و همچنین زبان که این آخری برای تحصیل در فیلیپین یک مزیت به حساب می آید.

تحصیل در فیلیپین

فیلیپین با داشتن جاذبه های مختلف گردشگری، برای یک سفر توریستی انتخاب خیلی خوبی به نظر می رسد، اما تحصیل در فیلیپین هم شرایط قابل توجهی برای دانشجویان بین المللی دارد و فیلیپین را فراتر از یک مقصد توریستی نشان می دهد.

آشنایی بخش عمده ای از جمعیت فیلیپین با زبان انگلیسی، امکان تحصیل در فیلیپین به زبان انگلیسی و هزینه مقرون به صرفه تحصیل و زندگی در فیلیپین ازجمله دلایلی است که می توان برای انتخاب فیلیپین به عنوان محل تحصیل برشمرد. درمورد تحصیل پزشکی در فیلیپین و همچنین تحصیل دندانپزشکی  در فیلیپین ولی باید به طور مجزا صحبت کرد.

» مطلب مرتبط: تحصیل در فیلیپین

تحصیل علوم پزشکی در فیلیپین

اصولا برای تحصیل رشته های پزشکی در خارج از کشور باید به یک موضوع مهم در انتخاب کشور و دانشگاه مقصد توجه کرد و آن قرار داشتن نام دانشگاه مورد نظر در لیست وزارت بهداشت کشورمان است. بر این اساس شرایط تحصیل پزشکی در فیلیپین حدود ده سالی است که به شکلی اساسی تغییر کرده است.

خروج فیلیپین از لیست وزارت بهداشت

تا حدود ده سال پیش ایرانیان زیادی برای تحصیل پزشکی در فیلیپین عازم این کشور می شدند اما بروز مشکلاتی در اعزام دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی، باعث تغییر نگاه وزارت بهداشت کشورمان به تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در فیلیپین شد و این وزارتخانه فیلیپین را از لیست کشورهای مورد تأیید خود خارج کرد با این حال اکثر دانشگاه های فیلیپین مورد تایید سایر کشورهای دنیا از جمله اتحادیه ی اروپا می باشند و هر سال تعداد زیادی دانشجوی خارجی برای ادامه تحصیل خود کشور فیلیپین را انتخاب میکنند.

یک دانشگاه مورد تأیید در فیلیپین

البته دو سه سالی می شود که وزارت بهداشت رویکرد خود را در ارزیابی دانشگاه های علوم پزشکی در خارج از کشور تغییر داده است و در بررسی این دانشگاه ها بیش از هر چیز به جایگاه آنها در رنکینگ های معتبر دانشگاهی دنیا توجه می کند. به دنبال این تغییر نام دانشگاه فیلیپین / University of the Philippines به عنوان یکی از 500 دانشگاه برتر دنیا وارد لیست وزارت بهداشت شده است.

اما آیا مورد تأیید بودن University of the Philippines به این معنیست که امکان تحصیل در آن وجود دارد؟ عملا باید گفت خیر. چرا که برای ورود به دانشگاه UP متقاضیان می بایستی مدرک زبان بین المللی ایلتس یا تافل داشته باشند و فقط پس از آن میتوانند در آزمون ورودی بسیار رقابتی این دانشگاه شرکت کنند. بنابراین اگر قصد تحصیل در رشته های پزشکی در فیلیپین را دارید و با دیدن نام دانشگاه UP در لیست وزارت بهداشت، هیجان زده شده اید، باید بدانید که شرایط این دانشگاه برای پذیرش دانشجو بسیار رقابتی می باشد و حتی امکان تحصیل به خود فیلیپینی ها را هم به سختی می دهد و عملا راه بر دانشجویان بین المللی به مراتب دشوار تر است. داشتن مدرک زبان بین المللی همچون ایلتس یا تافل و شرکت در آزمون ورودی از جمله پیش شرط های اخذ پذیرش در دانشگاه UP می باشند.

از این مانع جدی بر سر راه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در فیلیپین که بگذریم درباره شرایط کلی تحصیل علوم پزشکی در فیلیپین چه می توان گفت؟

تحصیل پزشکی در فیلیپین

پزشکی در فیلیپین بدون نیاز به آزمون ورودی

صرفنظر از آنچه در بالا و با توجه به لیست وزارت بهداشت، در مورد امکان تحصیل پزشکی در فیلیپین برای ایرانیان گفتیم، پذیرفته شدن در سایر دانشگاه های فیلیپین به عنوان دانشجوی دوره های پزشکی نیازمند قبولی در آزمون ورودی نمی باشد. متقاضیان این رشته میتوانند بدون نیاز به شرکت در آزمون وارد دوره های پزشکی شوند.

پرداخت شهریه یک جا

هزینه تحصیل پزشکی در فیلیپین بستگی به نوع دوره تحصیلی دانشجویان دارد. متقاضیان تحصیل پزشکی در فیلیپین باید شهریه یک سال تحصیلی را به صورت یک جا پرداخت کنند. هزینه تحصیل پزشکی در فیلیپین در دوره لیسانس پایین تر از دوره اصلی است اما برای گذراندن دوره اصلی پزشکی در فیلیپین باید سالانه 1500 تا 2000 دلار در سال پرداخت کرد.

دوره پزشکی MBBS در فیلیپین

دوره های پزشکی در فیلیپین شامل یک دوره کارشناسی تحت عنوان MBBS هم می شود که یک دوره پزشکی اولیه برای دانشجویان پزشکی به حساب می آید. پس از اتمام دوره MBBS که 3 سال به طول می انجامد، دانشجویان در آزمون FMGE شرکت می کنند که یک آزمون غربالگری محسوب می شود. فارغ التحصیلان دوره MBBS از دانشگاه های فیلیپین می توانند در دوره MD‌ تحصیلات پزشکی خود را ادامه دهند.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش پزشکی از دانشگاه های فیلیپین

متقاضیان تحصیل پزشکی در فیلیپین برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های فیلیپین باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی سلامت جسمانی
  • فرم درخواست تکمیل شده
  • ارائه مدرک تمکن مالی

تحصیل دندانپزشکی در فیلیپین

تحصیل دندانپزشکی در فیلیپین

تحصیل دندانپزشکی در فیلیپین در حال حاضر برای ایرانیان یکی از ارزانترین گزینه ها بحساب می آید، اما اگر بخواهید درباره شرایط کلی آن بدانید، می توانید ادامه مطلب را بخوانید.

دوره 5 ساله دندانپزشکی در فیلیپین

دوره دندانپزشکی در فیلیپین یک دوره 5 ساله است که به 3 مقطع تقسیم می شود؛ در دوسال اول دروس پایه و در سال سوم و چهارم دروس تخصصی به دانشجویان ارائه می شود و سال آخر را هم آنها به کارآموزی در بیمارستان ها و کلینیک ها می گذرانند.

دیپلم 12 ساله و آزمون ورودی

اولین شرط برای گرفتن پذیرش دندانپزشکی فیلیپین داشتن مدرک دیپلم 12 ساله یا همان دیپلم و پیش دانشگاهی است.

بدون نیاز به مدرک زبان

تحصیل در رشته ی دندانپزشکی در فیلیپین نیاز به ارائه مدرک زبان ندارد اما در صورتی که متقاضی تحصیل دندانپزشکی در فیلیپین دانش زبان لازم برای شروع دوره را نداشته باشد، می تواند با صرف هزینه ای کم در دوره های زبان کالج ها شرکت کند تا شرایط مورد نظر دانشگاه را به دست آورد.

یک سال کمتر

آن دسته از متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در فیلیپین که مدرک پرستاری، فیزیوتراپی و رشته هایی مانند اینها را دارند، می توانند به جای 5 سال، در مدت 4 سال دوره دندانپزشکی را به پایان برسانند. آنها در پایان این دوره باید پایان نامه ای ارائه و از آن دفاع کنند و پس از جلب نظر مثبت هیئت علمی دانشگاه، مدرک خود را دریافت می کنند.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در فیلیپین

بسته به دانشگاه محل تحصیل، هزینه دندانپزشکی در فیلیپین می تواند متفاوت باشد اما شهریه دوره های دندانپزشکی دانشگاه های فیلیپین را می توان به طور میانگین 2000 دلار در سال اعلام کرد. دانشجویان باید شهریه دو ترم را به صورت یکجا پرداخت کنند.

هزینه زندگی در فیلیپین

در میان مقاصد مختلف تحصیلی، فیلیپین را باید در دسته کشورهایی با هزینه زندگی نسبتا پایین قرار داد. برای گذراندن یک ماه زندگی دانشجویی در فیلیپین به 350 تا 450 دلار نیاز است که بخش عمده آن را هزینه اسکان در فیلیپین تشکیل می دهد.

نکته پایانی

یک بار دیگر لازم است بگوییم که با وجود برخی مزایایی که تحصیل در فیلیپین از آن برخوردار است، تحصیل علوم پزشکی در فیلیپین برای ایرانیان به شرطی مطلوب است که دانشجو پس از اتمام دوره ی تحصیلی خود قصد بازگشت به ایران را نداشته باشد و یا مقطع بعدی (معمولا دوره های تخصص یا ارشد) خود را در دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران تحصیل کند که در این حالت مورد تایید ایران قرار بگیرد. اگر شما جز یکی از 2 گروه ذکر شده هستید فیلیپین یکی از کم هزینه ترین کشور ها برای تحصیل است در غیر این صورت باید به گزینه های دیگر فکر کرد.

فرم مشاوره رایگان

دیدگاه (2)

  • مبین پاسخ

    سلام ببخشید دندان پزشکی فیلیپین آزمون ورودی داره؟ و اینکه مدرکش واسه کدوم کشور ها اعتبار داره؟

    3 آبان 1399 در 01:59
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام آقای مبین
      اگر مد نظرتون دانشگاه ملی فیلیپین هست ( University of Philippines ) بله هم ازمون و هم مدرک زبان میخواد.
      مدارک فیلیپین برای اکثر کشور ها معتبره

      12 آبان 1399 در 16:13

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان