تحلیلی بر شرایط تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا برای دانشجویان خارجی

اخبار رسمی  تحصیل در ایتالیا

تحلیلی بر شرایط تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا برای دانشجویان خارجی

اخبار-رسمی--تحصیل-در-ایتالیا

پنج‌شنبه 95/01/26 ، تهران، (اخبار رسمی) : اگر شما قرار باشد به یک سفر توریستی بروید و بتوانید هر نقطه‌ای از دنیا را برای این سفر انتخاب کنید؛ ایتالیا قطعا یکی از گزینه‌های جدی شما خواهد بود. کشوری با تاریخی کهن، آثار باستانی و تاریخی دیدنی مثل کولوسئوم و برج پیزا و شهرهای رؤیایی مثل ونیز و فلورانس، قطعا توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. اما ایتالیا فقط برای گردشگری یک مقصد جذاب نیست و برای ادامه تحصیل هم می‌توان آن را به افراد متقاضی تحصیل در خارج از کشور، توصیه کرد.

» مطلب مرتبط: تحصیل در ایتالیا

 

به گزارش روابط‌ عمومی گروه مشاوران امیدار، ایتالیا، کشوری چکمه‌ای شکل در جنوب اروپا و شمال دریای مدیترانه است. عضو اتحادیه اروپا و پیمان شینگن و همچنین یکی از هفت کشور صنعتی تشکیل‌دهنده G7 یا گروه هفت است و کشوری توسعه‌یافته بحساب می‌آید. اما جایگاه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایتالیا کجاست؟

در رده‌بندی 2016-2015  QS نام بیش از 10 دانشگاه ایتالیا در بین 500 دانشگاه برتر دنیا دیده می‌شود. پلی‌تکنیک میلان، دانشگاه بولونیا، ساپینزای رم، دانشگاه پادووا و دانشگاه میلان، 5 دانشگاه برتر ایتالیا در این رده‌بندی هستند. ویژگی‌ای که ایتالیا دارد و کمتر کشور دیگری از آن برخوردار است؛ تاریخ و تمدنی کهن؛ بناهای دیدنی به جا مانده از سالیان دور؛ نقاشان، معماران، مجسمه‌سازان و فیلمسازان نامدار؛ و  صنعت مدی پیشرو است. دانشگاههای این کشور هم تأثیرپذیرفته از این شرایط، به محل ایده‌آلی برای تحصیل در رشته‌های تاریخ، باستان‌شناسی، مرمت آثار باستانی، معماری، هنر و طراحی تبدیل شده‌اند. برای نمونه، دانشگاه پلی‌تکنیک میلان در رنکینگ QS دهمین دانشگاه برتر دنیا برای تحصیل هنر و طراحی ارزیابی شده است. برای تحصیل باستان‌شناسی هم دانشگاه ساپینزای رم پانزدهمین و دانشگاه بولونیا سی و ششمین دانشگاه برتر دنیا به‌حساب می‌آید.

شرایط تحصیل در دانشگاههای ایتالیا برای دانشجویان خارجی چگونه است؟

گرفتن پذیرش از دانشگاههای ایتالیا نسبت به دیگر کشورهای هم‌رده اروپایی، آسان‌تر است. شهریه دانشگاه‌های این کشور هم نسبت به کشورهای مشابه کمتر است و علاوه بر این، کمک‌هزینه‌ها و بورسیه‌هایی که به دانشجویان (اعم از ایتالیایی و غیرایتالیایی و نیز دانشجویان ممتاز و معمولی) پرداخت می‌شود، شرایط تحصیل در ایتالیا را تا حد زیادی تسهیل می‌کند.

» مطلب مرتبط: بورسیه تحصیلی ایتالیا

 

برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا، به‌طور کلی از دو راه می‌توان اقدام کرد؛ یکی گرفتن پذیرش آنلاین و دیگری شرکت در دوره‌های فراگیری زبان ایتالیایی مدرسه ایتالیایی pietro della valle وابسته به سفارت ایتالیا. شرکت‌کنندگان در این کلاس‌ها، با قبولی در امتحان زبان ایتالیایی (که از کتابهای Espresso  یک و دو و در سطح تقریبا مبتدی گرفته می‌شود) قادر به دریافت ویزای ایتالیا خواهند بود. البته بدون شرکت در این کلاس‌ها هم می‌توان با شرکت در آزمون Esterni و قبولی در آن، ویزای ایتالیا را دریافت کرد، گرچه آزمون Esterni از آزمون مدرسه ایتالیایی سخت‌تر است و قبولی در آن مستلزم آشنایی بیشتر با زبان ایتالیایی است.

» مطلب مرتبط: تحصیل در ایتالیا از طریق مدرسه ایتالیایی

 

موسسات مجاز و معتبر اعزام دانشجو می‌توانند با استفاده از نمایندگان و کارگزاران خود در کشور ایتالیا، متقاضیان را در راه گرفتن پذیرش و همینطور دریافت بورسیه‌های مختلف تحصیلی این کشور یاری کنند. برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هم باید در آزمون سالانه IMAT که در چند شهر جهان از جمله دوبی برگزار می‌شود، شرکت کرد.

برای تحصیل و زندگی در ایتالیا چقدر باید هزینه کرد؟

یارانه‌ای که دولت ایتالیا به بخش آموزش عالی اختصاص داده، هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های این کشور را نسبت به کشورهای هم‌رده آن پایین آورده است و این شرایط مالی، شامل دانشجویان بین‌المللی هم می‌شود. آن دسته از متقاضیان تحصیل در ایتالیا که حائز شرایط دانشجوی ممتاز هستند (برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا) می‌توانند با دریافت بورسیه تحصیلی دانشگاه، تمامی هزینه‌های تحصیل و همینطور زندگی خود را به راحتی تأمین کنند اما کسانی که این شرایط را ندارند هم؛ اگر از توانایی لازم برای تأمین مخارج تحصیل خود برخوردار نیستند، می‌توانند از کمک‌هزینه‌هایی که به دانشجویان کم‌بضاعت تعلق می گیرد استفاده کنند. این نوع کمک‌هزینه، بورسیه استانی (DSU) نام دارد و از سوی اداره بورس هر استان، به دانشجویان واجد شرایط پرداخت می‌شود. شرط استفاده از این بورسیه، ارائه و تأیید مدارکی است که وضعیت مالی دانشجو را مشخص می کند. مؤسسات مجاز و معتبر اعزام دانشجو مرجع خوبی برای کسب اطلاعات دقیق درباره این مدارک و پیگیری امور دریافت بورسیه هستند.

دانشجویان ممتاز می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد، 11 تا 14هزار یورو و در مقطع دکترا 14 تا 20هزار یورو بورسیه دریافت کنند. سایر دانشجویان هم (در صورتی که واجد شرایط تشخیص داده شوند) می توانند از کمک‌هایی تا سقف 5200 یورو در سال استفاده کنند و علاوه بر آن از تخفیف های 10 تا 90درصدی شهریه و تخفیف 70درصدی  سلف‌ دانشگاه بهره‌مند شوند. شهریه دانشگاه‌های ایتالیا در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، بین 450 تا 3500 یورو و در مقطع دکترا بین 140 تا 800 یورو در سال است.

گفتنی است، متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، حداکثر تا آخر اردیبهشت و متقاضیان مقطع دکترا، حداکثر تا آخر خرداد ماه باید مدارک لازم را به گروه مشاوران امیدار ارائه کنند و همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وبسایت این مجموعه به آدرس omidar.ir مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

دیدگاه (3)

  • پانیذ پاسخ

    خیلی ممنون از راهنماییتون

    4 دی 1399 در 14:21
  • پانیذ پاسخ

    سلام
    می خوام بدونم کدوم دانشگاه های ایتالیا رشته ی مرمت بناهای تاریخی یا رشته ای مرتبط با اون رو ارائه می کنند؟

    1 دی 1399 در 01:39
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم پانیذ
      دانشگاه پلی تکنیک میلان
      ساپنزای رم
      بلونیا
      از دانشگاه های خوب در زمینه معماری هستند که گرایش های متنوعی هم دارند.

      2 دی 1399 در 10:48

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان