ترمیم معدل دیپلم برای کنکور 99

ترمیم معدل دیپلم برای کنکور

ترمیم معدل دیپلم برای کنکور 99

ترمیم معدل دیپلم برای کنکور

چند سالی می‌ شود که با هدف حذف تدریجی کنکور، گزینش دانشجویان صرفا براساس نتیجه کنکور آنها صورت نمی گیرد یا می‌ توان گفت عامل دیگری هم در تعیین نتیجه کنکور افراد تأثیر دارد و آن سوابق تحصیلی داوطلبان است. در حال حاضر افرادی که معدل بالایی دارند، می توانند از تأثیر مثبت آن بر نتیجه کنکورشان سود ببرند اما برای آنهایی که معدل پایین دارند هم امکان ترمیم معدل دیپلم برای کنکور وجود دارد. در این مطلب، به چند و چون این موضوع می پردازیم.

تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور

از زمانی که سوابق تحصیلی، به یکی از معیارهای تأثیرگذار کنکور تبدیل شده است، به مرور تأثیر و اهمیت آن بیشتر شده است، تا جایی که در کنکور سال 98 تأثیر سوابق تحصیلی به «30 درصد مثبت» رسید. در سال 99 هم طبق اعلام مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش، این میزان ثابت مانده و تغییری نکرده است. با توجه به این موضوع، آنهایی که معدل بالایی دارند، می توانند روی سابقه تحصیلی خود هم برای به دست آوردن نتیجه بهتر در کنکور حساب کنند اما آنهایی که معدل پایینی دارند هم می توانند معدل دیپلم خود را برای کنکور ترمیم کنند یا ارتقا دهند.

ترمیم معدل دیپلم برای کنکور و نه تحصیل در خارج

سؤالی که ممکن است برای آنها که خواهان تحصیل در خارج از کشور هستند، پیش بیاید این است که آیا آنها هم می توانند برای ترمیم معدل دیپلم خود از این راه اقدام کنند یا خیر؛ پاسخ، منفی است. به گفته مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش، نمرات و معدل جدید افراد، صرفا برای کنکور اعتبار دارد و نمرات اصلی کارنامه آنها تغییری نخواهد کرد. به همین دلیل، افرادی که قصد دارند برای تحصیل در خارج از کشور اپلای کنند و نگران معدل پایین خود هستند، باید از راه های دیگری برای بالا بردن معدل خود یا کم کردن تأثیر معدل پایین خود اقدام کنند.

» مطلب مرتبط: اپلای با معدل پایین – نکاتی که باید بدانید

چه کسانی می توانند معدل دیپلم خود را ترمیم کنند؟

شورای عالی آموزش و پروش در سال 94، بخشنامه ترمیم معدل دیپلم برای کنکور را تصویب کرد که براساس آن تمامی افرادی که از سال 84 به این سو دیپلم گرفته اند و همچنین آنهایی که از سال 91 به این سو مدرک پیش دانشگاهی گرفته اند، می توانند در صورت تمایل، برای ترمیم نمرات و معدل خود اقدام کنند. آنها می توانند برای ارتقاء نمره دروسی که امتحانشان نهایی بوده است، فقط بک بار درخواست و مجددا امتحان بدهند.

نوع مدرسه، از جمله تیزهوشان یا نمونه دولتی بودن تأثیری در گزینش و ترمیم معدل ندارد و شرایط شرکت در آزمون ترمیم سوابق تحصیلی برای همه متقاضیان یکسان است.

دانش آموزی که اکنون در حال تحصیل است نمی ‌تواند درخواست ترمیم نمره بدهد.

اگر نمرات جدید پایین تر بود، تکلیف چیست؟

شرکت در طرح ترمیم معدل برای کنکور ضرری ندارد؛ اگر فرد، نمرات بالاتری نسبت به قبل بگیرد که می تواند معدل خود را بالا برده و از تأثیر مثبت آن در کنکور سود ببرد اما اگر نمرات جدید، نسب به نمرات قبلی پایین تر بود، نمرات بالاتر قبلی در نظر گرفته می شود. آموزش و پرورش در زمان ثبت نام کنکور، نمرات بالاتر جدید را به صورت اتوماتیک برای سازمان سنجش ارسال می کند اما همانطور که گفتیم؛ نمرات و معدل جدید در کارنامه کتبی دیپلم ثبت نمی شوند.

شرایط ثبت نام و شرکت در طرح ترمیم معدل دیپلم برای کنکور

امکان شرکت در طرح ترمیم معدل، در هر 3 نوبت امتحانات نهایی دی، خرداد و شهریور وجود دارد. هر فرد تنها یک بار می تواند در این امتحانات شرکت کند اما برای انتخاب تعداد دروس محدودیتی ندارد. داوطلبان می ‌توانند بخشی از آزمون ‌های خود را در خرداد و شهریورماه و بخشی دیگر را در دی ماه پشت سر بگذارند.

ثبت نام امتحانات ترمیم معدل، معمولا یک ماه قبل از زمان امتحانات صورت می گیرد. به گفته مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش؛ افرادی که خواهان شرکت در امتحانات ترمیم معدل دیپلم برای کنکور هستند، برای ثبت درخواست خود باید به منطقه آموزش و پرورش محل اخذ دیپلم خود مراجعه کند. به همین دلیل افرادی که هنوز در حال تحصیل هستند، نمی توانند درخواست ترمیم نمره بدهند.

آزمون ‌های طرح ترمیم معدل برای کنکور ۹۹ در همان مناطقی برگزار می شود که داوطلب امتحانات کتبی خود را داده است.

هزینه امتحانات ترمیم معدل دیپلم برای کنکور

هزینه ثبت نام و شرکت در امتحانات ترمیم معدل را شورای آموزشِ اداره آموزش و پرورش هر استان تعیین می کند. افرادی که برای ترمیم معدل دیپلم خود در امتحانات نهایی مجدد شرکت می کنند، برای چاپ و تصحیح برگه های امتحانی هر درس باید مبلغی در حدود 20 هزار تومان بپردازند.

نکات دیگر

تمامی افرادی که نمره کمتر از 20 در دروس (امتحانات) نهایی سال سوم و پیش دانشگاهی خود گرفته اند، حتی اگر این نمره 19/75 باشد، می توانند برای بالا بردن نمره خود، دوباره امتحان بدهند.

سؤالات امتحانات ترمیم معدل دیپلم برای کنکور شامل دو دسته سؤال می شوند که یکی برای فارغ التحصیلان نظام قدیم و دسته دیگر، برای فارغ التحصیلان نظام جدید طراحی شده است.

فارغ التحصیلان پیش دانشگاهی در سال های قبل از ۱۳۹۱، فارغ التحصیلان شاخه فنی حرفه‌ای و کاردانش، فارغ التحصیلان رشته‌های غیرنظری (دانشسرا‌های تربیت معلم)، فارغ التحصیلان نظام ترمی واحدی نظام قدیم آموزش متوسطه و دیپلمه ‌های تطبیقی مدارس غیرایرانی خارج از کشور مشمول طرح تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری و دانشگاه آزاد اسلامی نیستند.

دیدگاه (6)

  • Mahdieh پاسخ

    سلام وقت بخیر…
    من دانشجو دانشگاه دولتی هستم و می‌خواهم برای کنکور تجربی ۱۴۰۴ شرکت کنم و البته دانشگاهم تا سال ۱۴۰۴ قبل کنکور تموم میشه..
    من سال ۹۹ مدرک دیپلم گرفتم و می‌خواهم برای ترمیم معدل ۱۴۰۳ شرکت کنم آیا ممکنه که بتونم ترمیم معدل کنم با توجه به اینکه هنوز دانشجو باشم ؟

    4 دی 1402 در 11:20
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      ترمیم معدل یک روش داخلی که برای کنکور ایرانه و برای شرکت و قبولی در کنکور ایران مورد استفاده قرار میگیره، توجه داشته باشید که معدل مدرکتون تغییر نخواهد کرد، بهتره از آموزش و پرورش این مورد رو پیگیری کنید.

      19 اسفند 1402 در 18:52
  • مجله مهاجرت پاسخ

    سلام.وقت بخیر .
    در مورد ترمیم معدل برای خارج از کشور میشه راهنمایی بفرمایید؟

    2 مرداد 1402 در 22:22
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام ممنون، ترمیم معدل به درد کنکور ایران میخوره، یعنی شخص میره برای درسی آزمون مجدد میده و نمره ی اون درس رو افزایش میده ولی توجه داشته باشید که برای شما ریز نمرات جدید صادر نمیکنه و معدل شما همون هدد قبلی تو سیستم باقی میمونه و فقط برای استفاده در کنکور ایران ازش استفاده میشه

      11 مرداد 1402 در 17:43
  • امیر مسعود غفاری پاسخ

    سلام و وقت بخیر
    من دقیقا همون آدمی هستم که میخواد دانشگاه خارجی اپرای کنه و معدل پایینی هم داره!
    هیچ راهی به جز گرفتن دیپلم دیگر نیست؟!؟ و اینکه میشه امتحان دیپلم رو تو ماه شهریور یا دی داد؟!

    8 فروردین 1400 در 02:57
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای غفاری، سال نو مبارک
      شما میتونید برای دانشگاه و کشوری اقدام کنید که شرط معدل نداشته باشه. در خصوص گرفتن دیپلم هم باید با آموزش و پرورش صحبت کنید.
      پیشنهاد میکنم با موسسه تماس بگیرید تا کارشناسانمون کامل راهنماییتون کنند.
      تماس با ما

      10 فروردین 1400 در 15:46

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان