اصطلاحات نامه ریجکت ویزا چه تفاوتی با هم دارند؟

تفاوت اصطلاحات نامه ریجکت ویزا

اصطلاحات نامه ریجکت ویزا چه تفاوتی با هم دارند؟

اصطلاحات نامه ریجکت ویزا چه تفاوتی با هم دارند؟

چه به قصد تحصیل و برای دریافت ویزای تحصیلی و چه با هر هدف دیگر و به منظور گرفتن هر نوع دیگری از ویزا؛ همیشه احتمال اینکه درخواست شما رد شود، وجود دارد اما در نامه ای که سفارت برای اعلام پاسخ منفی خود به درخواست متقاضیان ویزا ارسال می کند، لزوما از اصطلاحات یکسانی استفاده نمی کند. تفاوت اصطلاحات نامه ریجکت ویزا نظیر؛ ریجکت و رفیوز در چیست؟ در این مطلب به این موضوع مهم می پردازیم.

اصطلاحات نامه ریجکت ویزا چه تفاوتی با هم دارند؟

مدارک کامل و مطابق استانداردها

ثبت درخواست ویزا به طور کلی نیازمند ارائه مدارک و تکمیل فرم ها و پرداخت هزینه لازم است. بنابراین؛ آنچه در مرحله نخست سفارتخانه درمورد درخواست صدور ویزا انجام می دهد، بررسی کامل بودن یا نبودن مدارک لازم است و پس از آن و در صورت کامل بودن مدارک، بررسی های دقیق تر برای تشخیص اعتبار درخواست صورت می گیرد.

رد درخواست ویزا در همان مرحله اول

در مرحله بررسی مدارک، مواردی مثل اعتبار گذرنامه، چگونگی تکمیل فرم اطلاعات و کم و کیف عکس های متقاضی مورد توجه قرار می گیرد و اگر هر یک از مدارک، ایراد و نقصی داشته باشند؛ یعنی مثلا گذرنامه اعتبار نداشته باشد یا فرمت عکس ها مشکلی داشته باشد؛ اعتبار درخواست  ویزا در همان مرحله اول رد می شود و متأسفانه در مواردی، تا چند ماه امکان ثبت دوباره درخواست صدور ویزا وجود نخواهد داشت.

اصطلاحات متفاوت نامه ریجکت ویزا

بنابر آنچه تا اینجا گفته شد؛ دقت در ارائه مدارک کامل و مطابق فرمت ها و استانداردهای مورد نظر سفارت، در فرآیند دریافت ویزا، اهمیت بسیاری دارد. حالا اگر مدارک، مشکلی از این نظر نداشته باشند، در مراحل بعدی و به دلایل دیگر ممکن است درخواست ویزا از سوی سفارت رد شود. این موضوع در نامه ای اعلام می شود اما اصطلاحات نامه ریجکت ویزا تفاوت هایی دارند که توجه به آنها و معنی شان برای فهمیدن علت رد شدن درخواست ویزا مهم است.

در مواردی برخی اصطلاحات به معنی رد شدن قطعی و غیرقابل تجدیدنظر درخواست ویزا است و برخی اصطلاحات هم یعنی می توان به سفارت اعتراض و درخواست تجدیدنظر کرد.

افسر سفارت، مسئول تصمیم گیری

در مرحله بررسی دقیق تر درخواست ویزا، افسر سفارت با اختیار تامی که قانون مهاجرت کشورها به او می دهد، در مورد پذیرش یا رد درخواست ویزا تصمیم گیری می کند. در صورت رد کردن درخواست ویزا، افسر سفارت موضوع را در قالب یک نامه به متقاضی اطلاع می دهد و اگر منعی (مثلا به دلایل امنیتی) وجود نداشته باشد، دلیل یا دلایل این تصمیم را هم اعلام می کند.

» مطلب مرتبط: شرایط دریافت انواع ویزای ایتالیا

» مطلب مرتبط: تمکن مالی آلمان برای ویزای دانشجویی – همه آنچه باید بدانید

» مطلب مرتبط: تمکن مالی کانادا برای متقاضیان ویزای تحصیلی کانادا

فرمت نامه های اداری سفارت

نامه رد درخواست ویزا در فرمت نامه های اداری سفارتخانه مورد نظر نوشته می شود و تعابیر و اصطلاحات به کار رفته در نامه های سفارت یک کشور لزوما با سفارت کشوری دیگر یکی نیست و معنای متفاوتی ممکن است داشته باشند.

اصطلاحات نامه ریجکت ویزا

Refuse پرکاربردترین اصطلاح

رفیوز شدن ویزا این معنا را دارد که درخواست ویزا معتبر بوده و مورد پردازش هم قرار گرفته است اما افسر سفارت، به دلیل برخی اشکالات، مثل ارائه کپی یک مدرک به جای اصل آن یا عدم ارائه مدرکی که پول لازم در حساب بانکی متقاضی را نشان دهد، آن را رد کرده است. این اشکالات معمولا در گذرنامه علامتگذاری شده و در سیستم کامپیوتری هم ثبت می شوند.

اگر شما برای دریافت ویزای یکی از کشورهای حوزه شینگن اقدام کرده باشید و یا خواهان دریافت ویزای استرالیا یا روسیه باشید؛ ممکن است در نامه افسر سفارت با اصطلاح رفیوز Refuse روبرو شوید.

در نامه هایی که سفارت روسیه برای اعلام رد درخواست ویزا می دهد Refuse به این معنیست که افسر سفارت، درخواست ویزا را در مرحله بررسی دقیق، مردود تشخیص داده است اما می توان به این تصمیم اعتراض و درخواست تجدیدنظر کرد.

تجدیدنظر و رسیدگی به اعتراض را هم البته افسر سفارت انجام می دهد و بنابراین شاید احتمال مثبت بودن نتیجه آن چندان بالا نباشد. سفارت برخی کشورها (مثل فرانسه، انگلیس و کانادا) هم معمولا به نامه های اعتراضی پاسخ نمی دهند اما این موضوع هم همیشگی نیست و به کشور متقاضی هم می تواند بستگی داشته باشد.

Reject؛ درخواست نامعتبر

در همین نامه های سفارت روسیه اما اگر از اصطلاح ریجکت Reject استفاده شود به این معنیست که درخواست ویزا نامعتبر بوده و امکان اعتراض به این تصمیم هم وجود ندارد.

ریجکت شدن ویزا یعنی اساسا درخواست ویزا معتبر تشخیص داده نشده و به مرحله پردازش و تصمیم گیری نرسیده است. هزینه پرداخت شده برای ثبت درخواست ویزا، در صورت ریجکت شدن درخواست، قابل بازپس گیری نخواهد بود.

Deny شکلی دیگر از Refuse

اگر شما برای دریافت ویزای آمریکا اقدام کرده باشید و درخواستتان از سوی افسر سفارت رد شده باشد، این موضوع در نامه مربوط، با استفاده از کلمه Deny عنوان می شود که معادل رسمی و اداری Refuse با معنایی مودبانه تر است. در سایت travel.state.gov هم به طور مشخص این موشوع ذکر شده است.

تفاوت دیگر آمریکا

برخلاف کشورهای دیگر، رد شدن درخواست ویزای آمریکا (که با عبارت Deny یا همان Refuse اعلام می شود) قابل اعتراض و تجدیدنظر نیست، اما می توان بدون فاصله و در اولین روز کاری بعد از رد شدن درخواست ویزا، درخواست دیگری برای دریافت ویزای آمریکا ارائه کرد.

البته در صورت رد شدن درخواست ویزا، بهتر است دوباره و با همان شرایط قبلی، برای دریافت ویزا اقدام نکرد؛ چرا که نتیجه همان خواهد بود و ضمنا یک نمره منفی هم در سابقه درخواست های ویزا برای متقاضی ثبت می شود.

دیگر اصطلاحات نامه ریجکت ویزا

Decline به معنای نپذیرفتن و Ineligibility به معنای نداشتن صلاحیت از جمله اصطلاحات دیگری هستند که ممکن است در نامه رد درخواست ویزا با آنها روبرو شوید. استفاده از این اصطلاحات یا اصطلاحات دیگری که به آنها پرداختیم، به چارچوب اداری و زبان رسمی سفارت یک کشور بستگی دارد و ممکن است از عبارات و اصطلاحاتی غیر از موارد  ذکرشده هم استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان