جذابیت های تحصیل و زندگی در اتریش

زندگی در اتریش

جذابیت های تحصیل و زندگی در اتریش

زندگی در اتریش

اگر از آن دسته آدم هایی هستید که به کیفیت بیش از هر چیز دیگری اهمیت می دهند و قصد انتخاب مقصدی در خارج از کشور برای تحصیل را هم دارید؛ قطعا نمی توانید چشمتان را بر اتریش ببندید. تحصیل و زندگی در اتریش جز اینکه راهی برای گذراندن دوره های تحصیلی معتبر در دانشگاه هایی ممتاز است، زمینه اقامت دائم در اتریش را فراهم می کند و این بخشی از جذابیت تحصیل در اتریش به حساب می آید.

کوچک، کم جمعیت

اتریش را شاید بتوان برادر کوچک تر آلمان دانست؛ کشوری آلمانی زبان در مرکز اروپا که به نوعی پل ارتباطی بین شرق و غرب این قاره است و از جهات مختلف جغذافیایی با کشورهایی از دو سوی این قاره مرز مشترک دارد. اتریش کوهستانی، کشور چندان بزرگی نیست و کمی بزرگتر از استان یزد خودمان است. اتریش کشور پرجمعیتی هم نیست و تنها نه میلیون نفر در آن سکونت دارند. نسبت به مساحت،‌ اتریش جمعیت متوسطی دارد.

کیفیت بالای زندگی

اتریش را شاید نتوان جزو کشورهای بزرگ، قدرتمند و پیشرو در اقتصاد و صنعت و علم و فناوری معرفی کرد اما گذشته از موقعیت جغرافیایی بسیار خوب، اتریش به حدی از توسعه یافتگی و رفاه و ثبات و امنیت رسیده که برای زندگی یک از بهترین کشورهای دنیا محسوب می شود. این ادعایی است که با استناد به ارزیابی های معتبر بین المللی مطرح می شود.

وین، برترین شهر 2018 جهان

چند ماه پیش بود که نشریه اکونومیست، رده بندی بهترین و بدترین شهرهای جهان در سال 2018 برای زندگی را منتشر و وین، پایتخت اتریش را به عنوان برترین شهر دنیا معرفی کرد.  وین از میان 140 شهر بزرگ دنیا و با بررسی شاخص‌هایی چون زیرساختار و حمل و نقل، آموزش و تحصیل، میزان جرائم، خدمات درمانی و بهداشتی، ثبات سیاسی و فرهنگ‌وهنر به این عنوان دست پیدا کرد.

کیفیت و استانداردهای بالای زندگی در اتریش به ویژه با توجه به حضور این کشور در منطقه شنگن که اجازه رفت و آمد آسان بین شمار زیادی از کشورهای اروپایی را به شهروندان اتریشی می دهد، اتریش را به یک مقصد جذاب برای مهاجرت بدل می سازد.

جاذبه های فراوان و گوناگون

اتریش البته برای یک سفر کوتاه توریستی هم انتخاب خیلی خوبی است؛ حتی اگر با ویزای توریستی اتریش به کشور دیگری هم نمی شد سفر کرد. اتریش به تنهایی جاذبه های گردشگری فراوانی دارد؛ جاذبه های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و هنری. اهل کوه نوردی و اسکی باشید یا اهل هنر و موسیقی، به تاریخ علاقه داشته باشید و دیدن بناهای تاریخی یا لذتی را بالاتر از غذا خوردن ندانید؛ با هر سلیقه و علاقه ای که به اتریش سفر کنید، خاطره ای شیرین برای خود رقم خواهید زد.

تحصیل در اتریش

معمولا برای خرید کالاها و خدمات باکیفیت، باید بهای زیادی پرداخت و از ارزان ها نمی توان انتظار زیادی داشت. آموزش ازجمله خدماتی است که متأثر از سیاست دولت ها شاید چندان مشمول این قاعده نمی شود؛ حداقل در اتریش که چنین است و تحصیل در اتریش با وجود هزینه پایین، کیفیت کاملا قابل قبولی دارد. دو موضوعی که در کنار هم توجه خیلی از دانشجویان بین المللی را به این کشور اروپای مرکزی جلب کرده است.

» مطلب مرتبط: تحصیل در اتریش

موسیقی و بیشتر از موسیقی

کشوری که مهد موسیقیدانان نامداری مثل موتزارت، شوبرت و یوهان اشتراوس بوده و صاحب مدارس و دانشگاه های مشهور و معتبر موسیقی مثل دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین (Universität für Musik und darstellende Kunst Wien) است، قطعا یکی از بهترین نقاط دنیا برای تحصیل و فراگیری موسیقی است اما تحصیل در اتریش تنها برای علاقمندان تحصیل در رشته موسیقی جذابیت ندارد.

دانشگاه های معتبر

اعتبار دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی اتریش تنها به آموزش موسیقی محدود نیست. شما در همه شاخه های تحصیلی، از رشته های فنی مهندسی تا علوم پزشکی و علوم انسانی و هنر می توانید دانشگاه هایی معتبر را در اتریش پیدا کنید.

برترین دانشگاه اتریش، «دانشگاه وین» که یکی از 200 دانشگاه برتر دنیا در آخرین رده بندی QS‌ به شمار می آید، برای تحصیل در شاخه علوم انسانی جزو 50 دانشگاه برتر دنیا ارزیابی شده است.

TU Wien یا Technische Universität Wien (دانشگاه فناوری وین) در بین مشهورترین دانشگاه های فنی اروپا جای دارد و مشخصا برای تحصیل معماری و علوم کامپیوتر توانسته به یکی از 100 دانشگاه برتر دنیا (طبق رنکینگ QS) بدل شود.

در زمینه آموزش علوم پزشکی هم دانشگاه های اتریش از اعتبار کافی برخوردارند و فارغ التحصیلان آنها در همه جای دنیا ازجمله ایران می توانند به عنوان پزشک، داروساز، دندانپزشک و… فعالیت کنند.

شهریه کم

واضح است که اتریش تنها کشور صاحب اعتبار در زمینه آموزش عالی نیست و در سراسر دنیا کشورهای زیاد دیگری با دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی معتبر و مشهور می توان پیدا کرد اما اتریش یکی از کشورهای کم شماری است که فرصت تحصیل در دانشگاه های ممتاز را با شهریه کم برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده اند. این یکی از شباهت ها و اشتراکاتی است که بین اتریش و آلمان می توان پیدا کرد.

در اتریش دانشگاه ها غالبا دولتی هستند و با بودجه ای که دولت در اختیارشان می گذارد اداره می شوند. همین عامل باعث می شود آنها از دانشجویان اتریشی و همچنین دانشجویانی که شهروند کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند، شهریه ای دریافت نکنند و این دانشجویان بتوانند به صورت رایگان در اتریش تحصیل کنند.

تحصیل در اتریش برای دانشجویان کشورهای بیرون از اتحادیه اروپا هم اگرچه رایگان نیست اما هزینه پایینی دارد. بین 400 تا 700 یورو شهریه ای است که این دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه های اتریش می پردازند. دانشگاه محل تحصیل و مقطع تحصیلی عواملی هستند که تفاوت ها را در میزان شهریه ایجاد می کنند اما در نهایت هزینه تحصیل در اتریش در همین محدوده باقی می ماند.

بورسیه تحصیلی اتریش

ایرانیان متقاضی تحصیل در خارج از کشور (احتمالا مثل همتایان خود از ملیت های دیگر) همواره در جستجوی مقصدی دلخواه برای تحصیل، در مورد شرایط بهره مندی از بورسیه های تحصیلی کشور موردنظرشان هم سؤال می کنند.

هزینه تحصیل در اتریش به اندازه ای است که شاید نیاز به استفاده از کمک هزینه ها و بورسیه های تحصیلی اتریش کمتر احساس شود اما دریافت بورسیه تحصیلی اتریش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به دانشجویان اجازه می دهد که با هزینه ای به مراتب کمتر از شرایط معمول، دوره تحصیلی خود را بگذرانند.

کار دانشجویی

دریافت بورسیه تحصیلی اتریش مثل بقیه کشورها به شرایط و سوابق علمی و تحصیلی دانشجو بستگی دارد ولی اتریش این مزیت را دارد که تحصیل در دانشگاه های آن حتی بدون استفاده از بورسیه هم بار مالی سنگینی بر دانشجویان بین المللی تحمیل نمی کند. به ویژه این که دانشجویان بین المللی ای که مشغول تحصیل در اتریش هستند، اجازه کار دانشجویی در اتریش را هم دارند. آنها می توانند بخشی از هزینه تحصیل در اتریش را به این شکل پوشش دهند.

هزینه زندگی در اتریش

هزینه تحصیل در اتریش به شکل کلی البته شامل هزینه زندگی در اتریش هم می شود. در این مورد اتریش شرایطی مشابه کشورهای هم رده خود در مرکز و غرب اروپا دارد و نمی توان برای آن مزیتی قائل شد. اما این نکته که زندگی در اتریش و شهرهای مختلف آن به ویژه وین، پایتخت این کشور، استاندارد بالایی دارد، اتریش را از کشورهای نسبتا ارزان اما نه چندان توسعه یافه متمایز می کند.

شرایط پذیرش

آنچه درباره شرایط تحصیل در اتریش گفته شد و به ویژه هزینه کمتر تحصیل در دانشگاه های معتبر اتریش خیلی از آنهایی که خواهان تحصیل در خارج از کشور هستند را به انتخاب اتریش وسوسه می کند؛ اما آنها برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های اتریش باید مسیری متفاوت از مقاصد تحصیلی دیگر را طی کنند.

بدون شک وقتی شما با دانشگاهی ممتاز روبرو هستید که شهریه بالایی هم از دانشجویان خارجی دریافت نمی کند، انتظار هم ندارید که به راحتی در دانشگاهی با این شرایط پذیرفته شوید. دانشگاه های اتریش برای پذیرفتن دانشجویان ایرانی شرط مهمی دارند و آن قبولی  در کنکور سراسری دانشگاه های ایران است. ضمن اینکه دانستن زبان آلمانی و داشتن مدرکی که گواهی بر این موضوع باشد هم برای گرفتن پذیرش لازم است.

شرایط گرفتن پذیرش از دانشگاه های اتریش را به طور دقیق می توانید در مطلب تحصیل در اتریش بخوانید اما با توجه به توضیح کلی بالا، این سؤال پیش می آید که وقتی یک نفر موفق به قبولی در دانشگاه های دولتی ایران شده، چه انگیزه ای برای تحصیل در اتریش می تواند داشته باشد؟

شاید افراد مختلف در موقعیت های مختلف، به این سؤال پاسخ های متفاوتی بدهند اما پاسخ ما چیست؟ تحصیل در اتریش برای دانشجویانی از کشورهایی مثل ایران می تواند نوعی انتقالی از دانشگاه هایی غالبا معمولی و حداکثر متوسط به دانشگاه هایی عموما ممتاز باشد؛ دروازه ای که آنها را به اهداف و مدارج بالاتر تحصیلی و علمی می رساند.

علاوه بر این، استانداردهای زندگی در اتریش را هم باید در نظر گرفت؛ به ویژه آنها که فکر مهاجرت به کشوری دیگر را در سر می پرورانند، می توانند از مجموعه فرصت هایی که تحصیل در اتریش در اختیار آنها می گذارد، استفاده کنند تا با زبان آلمانی و با فرهنگ و جوانب دیگر زندگی در اتریش بیشتر آشنا شوند و البته برای حضور در بازار کار اتریش هم مهیا شوند.

تحصیل در اتریش جذاب است، در دسترس همه نیست و البته اگر کسی امکانش را دارد باید فرصت حضور در دانشگاه های اتریش را غنیمت بداند.

دیدگاه (2)

  • محمدرضا پاسخ

    دانشگاه های غیرانتفاعی رو قبول ندارن؟

    6 اسفند 1397 در 04:05
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام
      اکثر دانشگاه های اتریش فقط دانشگاه سراسری و پیام نور رو قبول دارند

      11 اسفند 1397 در 12:19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان