رده‌بندی تایمز – چطور دانشگاه بابل از دانشگاه آکسفورد جلو زد؟

رنکینگ جهانی تایمز

رده‌بندی تایمز – چطور دانشگاه بابل از دانشگاه آکسفورد جلو زد؟

یک گزارش جدید منتشر شده از بهترین دانشگاه‌های جهان، ۲۳ دانشگاه  ایرانی را در فهرست هزار دانشگاه برتر جهان قرار داده است؛ این بهترین وضعیت ایران در تاریخ این رتبه‌بندی است. هفته گذشته رده‌بندی جهانی تایمز که یک رنکینگ دانشگاهی معتبر است، منتشر شد. در این رتبه‌بندی کیفیت ۱۳۹۶ دانشگاه مختلف براساس ۵ معیار مختلف آموزش، تحقیق، استنادشدگی Citation (تأثیر تحقیق)، چشم‌انداز بین‌المللی و درآمد صنعت مورد ارزیابی قرار گرفته است.

در رده‌بندی تایمز نام ده‌ها دانشگاه ایرانی هم به چشم می‌خورد، دانشگاه‌هایی که شاید اسم برخی از آن‌ها را اصلا نشنیده باشید، اما در رتبه‌بندی جهانی تایمز، وضعیت برخی از آن‌ها نسبت به دانشگاه‌های معروف کشور مثل دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران بهتر است.

رتبه دانشگاه‌های ایرانی در رنکینگ جهانی تایمز

فهرست ۴۰ دانشگاه ایرانی که امسال در فهرست تایمز قرار دارند از این قرار است:

ردیف

نام دانشگاه

رتبه

۱

دانشگاه  صنعتی نوشیروانی بابل

۳۵۱-۴۰۰

۲

دانشگاه یاسوج

۴۰۱-۵۰۰

۳

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

۵۰۱-۶۰۰

۴

دانشگاه کاشان

۵۰۱-۶۰۰

۵

دانشگاه علوم پزشکی مشهد

۵۰۱-۶۰۰

۶

دانشگاه صنعتی شریف

۵۰۱-۶۰۰

۷

دانشگاه علوم پزشکی تهران

۵۰۱-۶۰۰

۸

دانشگاه بین‌المللی امام خمینی

۶۰۱-۸۰۰

۹

دانشگاه علوم پزشکی ایران

۶۰۱-۸۰۰

۱۰

دانشگاه علم و صنعت ایران

۶۰۱-۸۰۰

۱۱

دانشگاه دانشگاه صنعتی اصفهان

۶۰۱-۸۰۰

۱۲

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

۶۰۱-۸۰۰

۱۳

دانشگاه صنعتی شیراز

۶۰۱-۸۰۰

۱۴

دانشگاه تبریز

۶۰۱-۸۰۰

۱۵

دانشگاه علوم پزشکی تبریز

۶۰۱-۸۰۰

۱۶

دانشگاه تهران

۶۰۱-۸۰۰

۱۷

دانشگاه فردوسی مشهد

۸۰۱-۱۰۰۰

۱۸

دانشگاه اصفهان

۸۰۱-۱۰۰۰

۱۹

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

۸۰۱-۱۰۰۰

۲۰

دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی

۸۰۱-۱۰۰۰

۲۱

دانشگاه کردستان

۸۰۱-۱۰۰۰

۲۲

دانشگاه مازندران

۸۰۱-۱۰۰۰

۲۳

دانشگاه شهید بهشتی

۸۰۱-۱۰۰۰

۲۴

دانشگاه شیراز

۸۰۱-۱۰۰۰

۲۵

دانشگاه الزهرا

>۱۰۰۱

۲۶

دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

>۱۰۰۱

۲۷

دانشگاه بیرجند

>۱۰۰۱

۲۸

دانشگاه بوعلی سینا

>۱۰۰۱

۲۹

دانشگاه گیلان

>۱۰۰۱

۳۰

دانشگاه خوارزمی

>۱۰۰۱

۳۱

دانشگاه سمنان

>۱۰۰۱

۳۲

دانشگاه شاهد

>۱۰۰۱

۳۳

دانشگاه شهید باهنر کرمان

>۱۰۰۱

۳۴

دانشگاه شهید چمران اهواز

>۱۰۰۱

۳۵

دانشگاه شهرکرد

>۱۰۰۱

۳۶

دانشگاه صنهتی شاهرود

>۱۰۰۱

۳۷

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

>۱۰۰۱

۳۸

دانشگاه ارومیه

>۱۰۰۱

۳۹

دانشگاه یزد

>۱۰۰۱

۴۰

دانشگاه زنجان

>۱۰۰۱

از ۴۰ دانشگاه ایرانی در این فهرست، رتبه ۱۶ دانشگاه ایران بالای هزار، ۸ دانشگاه بین ۸۰۱ تا هزار، ۹ دانشگاه بین ۶۰۱ تا ۸۰۰ و پنج دانشگاه بین ۵۰۱ تا ۶۰۰ است.

آیا دانشگاه‌های ایران سیستم را دور زده‌اند؟

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل یا دانشگاه NIT یکی از دانشگاه‌های فنی و مهندسی دولتی وابسته به وزارت علوم ایران واقع در شهر بابل استان مازندران است که دارای ۲۰۰ عضو هیئت علمی و حدود ۶ هزار دانشجو است.

 NIT برای سومین سال متوالی در رده‌بندی تایمز به عنوان برترین دانشگاه ایران شناخته شده است و یکی از دلایل اصلی این موضوع نمره فوق‌العاده بالای این دانشگاه در بخش «استنادشدگی» بوده است. نمره این دانشگاه در این رابطه برابر ۹۹.۸ است (نمره‌ها در این رتبه‌بندی از ۱۰۰ حساب می‌شود)، که از هر دانشگاه دیگری در این فهرست، حتی دانشگاه‌های آکسفورد، استنفورد، کمبریج و… بهتر است.

مصطفی رحیم‌نژاد، ریاست دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه صنعتیی نوشیروانی بابل، در این رابطه به خبرآنلاین توضیح داد: «این موضوع (نمره در Citation) یکی از قدرت‌های دانشگاه ما است،  البته در سایر رتبه‌بندی‌ها که معیارها متفاوت است با این وجود که دانشگاه ما رتبه اول را ندارد اما باز هم جزو چند دانشگاه برتر است، این نشان می‌دهد که در حوزه‌های دیگر هم دانشگاه نوشیروانی حرفی برای گفتن دارد.»

نمرات دانشگاه صنعتی بابل در این فهرست از این قرار است:

نمرات دانشگاه صنعتی بابل در رده‌بندی تایمز

به طور کلی برخی از اساتید دانشگاه معتقدند که این رتبه‌بندی  دانشگاه‌ها نمی‌تواند درست باشد عطا کالیراد، پژوهشگر زیست‌شناسی تکاملی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، استاد دانشگاه تهران و دانش‌آموخته دانشگاه هیوستون در این رابطه به خبرآنلاین گفت: «این رتبه‌ها نشان می‌دهد که یک جای کار می‌لنگد، خیلی از دانشگاه‌ها هدف دارند که در رتبه‌بندی وضعیتشان بهتر شود و روش‌هایی برای این‌ کار پیدا کرده‌اند و به نوعی سیستم را دور می‌زنند. برای مثال برخی دانشگاه‌ها مقاله‌های یکدیگر را ارجاع می‌دهند تا رتبه‌شان بیشتر شود.»

او افزود: «در برزیل هم چنین سیستم‌هایی اجرایی شد و بعد نشریه نیچر مقاله‌ای منتشر کرد و حالا این اقدام برزیل به عنوان یک رسوایی شناخته می‌شود. خیلی سخت است که باور کنیم این رتبه‌بندی منعکس‌کننده واقعیت باشد، به نظر این سیستم منعکس‌کننده کار علمی نیست و سیستم دور زده شده است.»

مهدی زارع استاد دانشگاه و زلزله‌شناس ایرانی هم همین باور را دارد. او در این رابطه به خبرآنلاین توضیح داد: «رتبه‌های کسب شده سیستم آموزش عالی کشور را به تعجب انداخته است. به نظر این‌ها به یک شکل سیستماتیک این کار را کرده‌اند و به این رتبه رسیده‌اند. البته این موضوع باید به شکل کارشناسی بررسی شود.»

اما مسئولین دانشگاه نوشیروانی نظر دیگری در این رابطه دارند، رحیم‌نژاد در این باره توضیح داد: «من خارج از ایران هم زیاد بودم و با شرایط دیگر دانشگاه‌های دنیا آشنا هستم، در دانشگاه ما اساتید را ساعات ۶ صبح و ۱۰ شب در دانشگاه می‌بینید. اساتید مسیر درستی را انتخاب کردند، گاهی دانشگاه‌ها با «سلف سایتیشن» نمره خود را بالا می‌برند که این کار  نوعی تقلب است ولی ما این کار را نکردیم. دانشگاه‌های ایران که ما را سایت نمی‌کنند، باید از خارجی‌ها بپرسیم که چرا این کار را انجام دادند؟ ما برنامه‌ریزی داشتیم که این رتبه کسب شده است. دانشگاه یک استراتژی داشته که به اینجا رسیده است. کمتر دانشگاه ایرانی است که یک پروژه یک میلیون یورویی از خارج گرفته باشد. دانشگاه ما در این زمینه وقت گذاشته است. ۳ سال پیش با ۸ اسم مختلف اسم دانشگاه ما در مقالات می‌افتاد، ما این ناهماهنگی را درست کردیم و وضعیت درست شد.»

» مطلب مرتبط: رنکینگ بهترین دانشگاهها ۲۰۲۰ (مؤسسه QS)

ایران، یکی از بهترین پیشرفت‌کنندگان فهرست تایمز

از سوی دیگر یک نکته قابل توجه در رابطه با وضعیت دانشگاه‌های کشور در رده‌بندی سال 2020 تایمز این است که تعداد دانشگاه‌های ایرانی این رتبه‌بندی به شکل قابل توجهی نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

محمدجواد دهقانی سرپرست ISC  پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: «ایران با افزایش ۱۱ دانشگاه، بیشترین رشد حضور دانشگاه‌ها را در بین کشورهای جهان داشته است. این موضوع نویدبخش حضور هر چه بیشتر دانشگاه­‌های توانمند ایران در رتبه‌بندی­‌های معتبر بین‌المللی است.»

البته رسانه‌های خارجی اگرچه به رشد قابل توجه ایران در این فهرست اشاره کرده‌اند اما هیچ اشاره‌ای به اینکه ایران بیشترین پیشرفت را در جهان داشته، نکرده‌اند.

نشریه فربز در این رابطه نوشته است: «ایران یکی از بزرگ‌ترین سورپرایزهای فهرست بود، به طوری که 11 دانشگاه به تعداد دانشگاه‌های آن اضافه شده است، برزیل هم رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است و تعداد دانشگاه‌های آن، از ۳۶ به ۴۶ رسیده است.»

۴۰ دانشگاه ایرانی در این فهرست قرار دارند در حالی که در سال ۲۰۱۱ که برای اولین بار رتبه‌بندی جهانی تایمز منتشر شد، نام هیچ دانشگاه ایرانی در این فهرست دیده نمی‌شد.

تعداد دانشگاه‌های ایرانی در رده‌بندی تایمز

بعد از آن برای ۳ سال متوالی فقط نام دانشگاه شریف در این فهرست دیده شد و بعد از آن آرام آرام تعداد دانشگاه‌های ایرانی فهرست تایمز بیشتر شد، به طوری که سال گذشته ایران ۲۹ و امسال ۴۰ دانشگاه در این فهرست داشته است.

یکی از دلایل این موضوع افزایش گسترده بررسی تایمز است، به طوری که در سال‌های اول ۵۰۰ دانشگاه در این فهرست بررسی می‌شدند و امسال تعداد این دانشگاه‌ها به ۱۳۹۶ رسیده است.

منبع: خبرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان