دانشگاه استنفورد در آمریکا (رتبه 2)

دانشگاه استنفورد

دانشگاه استنفورد در آمریکا (رتبه 2)

دانشگاه استنفورد

لیلند استنفورد Leland Stanford و همسرش جین در سال 1885 دانشگاهی را بنا نهادند که حالا و بعد از گذشت بیش از یک قرن، به گواه رده‌بندی های معتبر دانشگاهی، به یکی از برترین دانشگاههای دنیا تبدیل شده است.

تاریخچه کوتاه؛ مرگ تأثیرگذار

تنها فرزند خانواده استنفورد Leland Stanford Jr در سن 16 سالگی و بر اثر بیماری جان خود را از دست داده بود. آقا و خانم استنفورد، تحت تأثیر مرگ تنها فرزند خود بعلت عقب افتادگی‌های دانش پزشکی، تصمیم گرفتند بخشی از دارایی‌ها و درآمدهای خود را به توسعه علم اختصاص دهند. به این ترتیب، دانشگاه استنفورد ، در زمین‌های کشاورزی خانواده استنفورد در شهر سانفرانسیسکوی ایالت کالیفرنیا بنا نهاده شد و 6 سال بعد، در سال 1891 کار خود را آغاز کرد.

» مطلب مرتبط: تحصیل در آمریکا

جغرافیا؛ گردهمایی غول‌ها

دانشگاه استنفورد در بخش جنوبی منطقه ساحلی سانفرانسیسکو واقع شده است، جایی که به عنوان سیلیکون ولی (Silicon Valley)  شناخته می‌شود و محل استقرار بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری دنیا نظیر گوگل، مایکروسافت و فیسبوک است. این شرکت‌ها و دانشگاه استنفورد (بعنوان یک قطب علمی) پیوند محکمی با یکدیگر دارند.

هیولت، پاکارد و دیگران

هیولت و پاکارد دو دانشجوی دانشگاه استنفورد بودند که با تشویق استاد خود، شرکتی را تأسیس کرده و پروژه فوق لیسانس خود را در این شرکت تولید کردند؛ شرکتی که حالا با نام HP در تمام دنیا شهرت فراوانی دارد؛ این نمونه‌ای از ارتباط دانشگاهی مثل استنفورد با دنیای فناوری است. حالا همین شرکت‌های بزرگ فناوری که بعضا نتیجه یک پروژه دانشگاهی هستند دانشگاهها را برای انجام تحقیقات درباره ایده‌های نو بکار می‌گیرند و در صورت موفقیت طرح و ایده، تیم اجرایی آن را جذب شرکت می‌کنند. همکاری‌ای که شرکت‌ها، دانشگاهها و دانشجویان را به خواسته‌های متفاوت و مشترک خود می‌رساند.

از رتبه 15 تا رتبه 2

منابع مالی فراوانی که از همکاری با شرکت‌های فناوری نصیب دانشگاه می‌شود، جذب اساتید و دانشجویان ممتاز از نقاط مختلف دنیا و یک سیستم آموزشی و پژوهشی سختگیر و نتیجه‌گرا، عواملی هستند که استنفورد را به یکی از دانشگاههای برتر دنیا (نه تنها در شاخه فنی و مهندسی) بدل کرده است.

در سال 2016 دانشگاه استنفورد در رنکینگ Times سومین دانشگاه برتر دنیا معرفی شده است. در رنکینگ QS هم این دانشگاه توانسته طی 4 سال اخیر رتبه خود را از 15 به 2 ارتقاء دهد. استنفورد در کنار مهندسی صاحب 6 دانشکده دیگر است: تجارت؛ زمین، انرژی و علوم محیطی؛ آموزش؛ علوم انسانی؛ حقوق؛ پزشکی. شاید استنفورد بیشتر در زمینه‌های فنی و مهندسی شناخته شده باشد اما سایر دانشکده‌های آن هم در ارزیابی‌های معتبر دانشگاهی، بین 10 دانشگاه برتر دنیا جای دارند.

دانشجویان و اساتید؛ یک نام آشنا

تعداد دانشجویان استنفورد در حال حاضر به 16 هزار نفر می‌رسد که حدود 3500 نفر آنها بین‌المللی هستند. این دانشگاه از بیش از 4 هزار پرسنل آموزشی هم بهره می‌برد که حدود 2هزار نفر آنها بین‌المللی هستند. یکی از اساتید بین‌المللی نام‌آشنای این دانشگاه (بویژه برای ایرانیان) مریم میرزاخانی است که در سال 2014 موفق شد نشان فیلدز (معادل نوبل ریاضیات) را  کسب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان