زندگی در ایتالیا: راز جذابیت های سرزمین چکمه

زندگی در ایتالیا

زندگی در ایتالیا: راز جذابیت های سرزمین چکمه

زندگی در ایتالیا

چه به ایتالیا علاقه خاصی داشته باشید و چه نداشته باشید؛ تحصیل و زندگی در ایتالیا یکی از بهترین مسیرهایی است که پیش روی شما به عنوان یک متقاضی تحصیل در خارج از کشور قرار دارد. گذشته از ویژگی های عمومی ایتالیا و جذابیت های آن به عنوان یک مقصد عالی گردشگری؛ شرایط تحصیل در ایتالیا هم به آنچه متقاضیان تحصیل در خارج از کشور از مقصد دلخواه خود انتظار دارند نزدیک است و به همین دلیل ایتالیا به گزینه اصلی بسیاری از آنها تبدیل می شود.

یک شبه جزیره و دو جزیره

ایتالیا که نام رسمی آن جمهوری ایتالیا است، در جنوب قاره اروپا قرار دارد. سرزمین ایتالیا شامل شبه جزیره ایتالیا (همان چکمه معروف روی نقشه) و دو جزیره سیسیل و ساردنی در دریای مدیترانه می شود و مساحت آن به 301 هزار و 353 کیلومتر مربع می رسد. ایتالیا با فرانسه، سوئیس، اتریش و اسلوونی مرز مشترک دارد.

جمعیت متوسط

جمعیت 60 میلیون نفری ایتالیا این کشور را به پنجمین کشور پرجمعیت اروپا و بیست و سومین کشور پرجمعیت دنیا تبدیل کرده است. بیش از 90 درصد این جمعیت، مسیحی هستند.

کشور در کشور

رم پایتخت ایتالیا که به شهر ابدی معروف است، یک کشور مستقل بسیار کوچک به نام واتیکان را در خود جای داده است. سان مارینو دیگر کشور کوچکی است که درون خاک ایتالیا قرار دارد و البته بخشی از خاک ایتالیا هم با نام کامپیونه دیتالیا در کشور سوئیس قرار دارد.

واتیکان

توسعه یافته و پیشرفته

ایتالیا در اتحادیه اروپا عضویت دارد و واحد پولی آن یورو است. ایتالیا کشوری توسعه یافته به حساب می آید و یکی از 8 کشورصنعتی جهان است که گروه هشت یا جی 8 را تشکیل داده اند. ایتالیا صاحب سومین اقتصاد بزرگ اروپا و هشتمین اقتصاد بزرگ دنیا است. ایتالیا همچنین یکی از 26 کشور اروپایی منطقه شنگن است.

تاریخی، زیبا و دیدنی

کشوری که امروزه با نام ایتالیا شناخته می شود قدمتی بسیار طولانی دارد. میراث این تاریخ طولانی را در ایتالیای امروزی می توان در قالب بناها، اشیای موزه ها، آثار هنری و… مشاهده کرد. 51 بنای ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو، ایتالیا را در این زمینه بالاتر از هر کشور دیگری قرار داده است. زیبایی ها و جاذبه های طبیعی ایتالیا را هم که به این آثار تاریخی اضافه کنیم، تا حد زیادی علت محبوبیت این کشور بین جهانگردان مشخص می شود.

ایده آل برای تحصیل هنر و تاریخ

ایتالیا مهد هنرمندان صاحبنامی هم است که از گذشته دور تا امروز در رشته های مختلف ظهور کرده اند. این موضوع در کنار تاریخ این کشور، ایتالیا را به یکی از بهترین انتخاب ها برای تحصیل رشته های هنری و تاریخی (مثل باستان شناسی) بدل ساخته است. البته جذابیت تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان بین المللی محدود به این موضوع نیست.

مزایای تحصیل در ایتالیا

به جز شرایط عمومی ایتالیا که از آن صحبت کردیم و می تواند بخشی از دلایل دانشجویان بین المللی برای انتخاب این کشور باشد، تحصیل در ایتالیا مزایای دیگری هم دارد که می توان به شکل زیر آنها را فهرست کرد:

  • وجود دانشگاه های ممتاز و معتبر و کیفیت بالای آموزش
  • مقرون به صرفه بودن هزینه تحصیل در ایتالیا
  • ارائه بورسیه ها وکمک هزینه های تحصیلی
  • امکان تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی
  • امکان اقامت پس از تحصیل برای یافتن شغل
  • اجازه سفر به کشورهای منطقه شنگن
» مطلب مرتبط: تحصیل در ایتالیا

دانشگاه های قدیمی، دانشگاه های معتبر

نام ایتالیا با کلمه قدمت عجین است و این شامل دانشگاه های این کشور هم می شود. خود کلمه university‌ ریشه ای ایتالیایی دارد و دانشگاه بولونیای ایتالیا هم یکی از قدیمی ترین دانشگاه های دنیا به حساب می آید.

دانشگاه های ایتالیا، چه آنهایی که سالیان سال از زمان تأسیس و آغاز به کارشان می گذرد و چه آنها که قدمت کمتری دارند، از اعتبار و شهرت زیادی در دنیا برخوردارند. دانشگاه های ایتالیا به ویژه برای تحصیل در برخی از رشته ها جزو برترین های دنیا هستند.

برترین دانشگاههای ایتالیا

ایتالیا صاحب تعداد زیادی دانشگاه در رنکینگ QS است و با استناد به این موضوع باید گفت؛ جای هیچ شکی در مورد کیفیت آموزش عالی در ایتالیا وجود ندارد. مؤسسه QS در آخرین ارزیابی خود، دانشگاه های زیر را به عنوان برترین دانشگاه های ایتالیا معرفی کرده است:

دانشگاه پلی تکنیک میلان / Politecnico di Milano

این دانشگاه با قرار گرفتن در رده 156 رنکینگ جهانی QS عنوان برترین دانشگاه ایتالیا را به دست آورده است. دانشگاه پلی تکنیک میلان در بررسی هایی که سال 2017 به تفکیک رشته های تحصیلی صورت گرفت؛ هفتمین دانشگاه برتر دنیا برای تحصیل در رشته هنر و طراحی شناخته شد. این دانشگاه همچنین برای تحصیل معماری و نیز مهندسی عمران، چهاردهمین دانشگاه دنیا ارزیابی شد. پلی تکنیک میلان برای تحصیل مهندسی مکانیک هم رتبه 29 دنیا را به دست آورد.

پلی تکنیک میلان علاوه بر اینها محل تحصیل یکی از برندگان جایزه نوبل هم بوده است؛ جولیو ناتا که در سال 1963 موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی شد،  در این دانشگاه مهندسی شیمی خوانده بود.

دانشگاه بولونیا / University of Bologna

دانشگاه بولونیا در سال 1088 میلادی تأسیس شده است. اگرچه در مورد این تاریخ شک و تردید وجود دارد اما در صورت درست بودن آن، دانشگاه بولونیا را با بیش از نهصد سال قدمت باید قدیمی ترین دانشگاه پابرجا و فعال دنیا به حساب آورد.

 این دانشگاه حالا یکی از دانشگاه های پیشرو در حوزه آموزش عالی منطقه اروپا است. دانشگاه بولونیا دانشگاه بسیار بزرگی است و از بیش از 80 هزار دانشجو میزبانی می کند. این دانشگاه با رتبه جهانی 180 یکی از 200 دانشگاه برتر دنیا است.

دانشگاه ساپینزای رم / Sapienza University of Rome

دانشگاه ساپینزای رم یکی دیگر از دانشگاه های ایتالیا با قدمتی طولانیست که در سال 1303 میلادی تأسیس شده است. این دانشگاه که در حاضر پنجمین دانشگاه برتر ایتالیایی رنکینگ QS است، از بزرگ ترین دانشگاه های قاره اروپا به شمار می آید. جمعیت دانشجویی دانشگاه ساپینزا از 100 هزار نفر هم فراتر رفته است، اگرچه بخش خیلی کوچکی از این جمعیت بزرگ را دانشجویان بین المللی و غیرایتالیایی تشکیل می دهند.

هزینه تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا در رشته ها، مقاطع و دانشگاه های مختلف هزینه یکسانی ندارد اما با در نظر گرفتن حداقل و حداکثر شهریه ای که دانشجویان در ایتالیا می پردازند می توان از مقرون به صرفه بودن هزینه تحصیل در ایتالیا حرف زد، به ویژه وقتی رقم شهریه دانشگاه های ایتالیا را با دانشگاه های کشورهای هم رده ایتالیا مقایسه می کنم.

هزینه تحصیل در ایتالیا با توجه به نکاتی که گقته شد، بین 1200 تا 4هزار یورو در سال متغیر است. این رقم حتی می تواند پایین تر از این هم باشد، اگر دانشجویان موفق به دریافت بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی ایتالیا شوند.

بورسیه های تحصیلی ایتالیا

در ایتالیا علاوه بر آنچه در همه کشورها به عنوان بورس یا بورسیه تحصیلی به دانشجویان و مشخصا دانشجویان ممتاز پرداخت می شود، نوع دیگری از بورسیه هم تحت عنوان بورسیه استانی به دانشجویان تعلق می گیرد که این مزیت را دارد که شامل دانشجویان معمولی هم می شود.

بورسیه استانی تا سقف 5200 یورو در سال پرداخت می شود و به دانشجویانی تعلق می گیرد که توانایی مالی کافی برای تأمین هزینه تحصیل و زندگی خود در ایتالیا را ندارند. این دانشجویان باید با ارائه مدارک مالی نشان دهند شرایط لازم برای دریافت این کمک هزینه ها را دارند.

زندگی در ایتالیا

هزینه زندگی در ایتالیا

در مورد هزینه زندگی در ایتالیا هم باید گفت شرایط این کشور از کشورهای هم رده خود بهتر است. در ایتالیا اگر مجرد باشید می توانید با 500 یورو در ماه زندگی خود را بگذرانید و اگر متأهل باشید هم این هزینه 800 یورو در ماه است. این اعداد البته می توانند بسته به نوع زندگی شما و شکل مدیریت هزینه هایتان کاهش یا افزایش داشته باشند.

خوابگاه و سلف رایگان

یکی از عواملی که در کاهش هزینه زندگی در ایتالیا مؤثر است و امتیازی برای تحصیل در ایتالیا به حساب می آید، امکان دریافت خوابگاه و همچنین سلف رایگان است.

کار دانشجویی

براساس قانون دانشجویان بین المللی مشغول تحصیل در ایتالیا اجازه ۲۰ ساعت کار در هفته با حقوق ساعتی ۶ تا ۹ یورو را دارند.

تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی

مسلما زبان اصلی تدریس در دانشگاه های ایتالیا زبان رسمی این کشور، یعنی ایتالیاییست اما در مقاطع مختلف، دوره های متنوعی هم به زبان انگلیسی ارائه می شود، به خصوص در مقطع دکترا که امکان تحصیل به زبان انگلیسی در تمامی رشته ها وجود دارد.

تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی با ارائه مدرک آیلتس آکادمیک 6 ممکن خواهد بود. برای تحصیل در ایتالیا به زبان ایتالیایی هم باید در آزمون Esterni شرکت و حداقل نمره 160 از 200 این آزمون را کسب کرد.

اقامت پس از تحصیل در ایتالیا

این که دانشجویان خارجی محصل در ایتالیا می توانند پس از اتمام تحصیل خود در این کشور باقی بمانند و با پیدا کردن کار اجازه اقامت در این کشور را به دست آورند می تواند مزیت دیگری برای تحصیل در ایتالیا تلقی شود.

ایتالیا به همان اندازه که برای یک جهانگرد جذاب است، می تواند دانشجویان بین المللی را هم جذب کند. مزایای تحصیل در ایتالیا در مجموع شرایط دلخواهی برای این دانشجویان می سازند و در ترکیب با جاذبه های طبیعی و فرهنگی ایتالیا شوق زیادی برای انتخاب این کشور ایجاد می کنند.

دیدگاه (4)

  • Ali hosseini پاسخ

    سلام وقت بخیر . بنده ۲۳ سالمه فوق دیپلم it دارم از دانشگاه علمی کاربردی . امکان پذیرشم چن درصده ؟ یه سوال دیگه خرج دانشگاه اونجا و دولت ایتالیا میتونه کمک کنه یا مخارج جور در میاد با کاری که تو هفته انجام میدیم ؟

    28 خرداد 1398 در 00:58
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام
      برای مقطع کارشناسی میتونید اقدام کنید اگر مدرک زبان ایتالیایی بگیرید.
      امکان کار و کسب درامد همزمان در سال ابتدایی خیلی سخته.

      30 خرداد 1398 در 11:57
  • سینا پاسخ

    سلام بنده کلاس دوازدهم هستم میخواستم بدونم پس از گرفتن مدرک دیپلم بنده قادر به تحصیل در ایتالیا با بورسیه تحصیلی هستم .ممنون میمش پاسخگو باشید

    6 اردیبهشت 1398 در 21:59

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان