آزاد کردن مدرک تحصیلی و لغو تعهد خدمت بدون هزینه

آزاد کردن مدرک تحصیلی و لغو تعهد خدمت بدون هزینه

آزاد کردن مدرک تحصیلی و لغو تعهد خدمت بدون هزینه

آزاد کردن مدرک تحصیلی و لغو تعهد خدمت بدون هزینهاگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید و پیش از این، در دانشگاه های دولتی ایران تحصیل کرده اید؛ برای ترجمه رسمی مدرک دانشگاهی خود باید آن را آزاد کنید. در این مطلب، روندی را که برای آزاد کردن مدرک تحصیلی بدون پرداخت هزینه باید طی کرد، توضیح می دهیم و آنچه باید در این باره دانست را در اختیار شما می گذاریم. با ما همراه باشید.

همانطور که گفتیم؛ آزاد کردن مدرک تحصیلی مختص دانش آموختگان دانشگاه های دولتیِ تحت نظارت وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران است؛ افرادی که به رایگان تحصیل کرده اند، اما در ازای این تحصیل رایگان متعهد به گذراندن دوره خدمتِ پس از فارغ التحصیلی هستند و تا آن زمان اصل مدرک تحصیلی آنها در اختیارشان قرار نمی گیرد. حالا اگر یکی از این افراد قصد تحصیل در خارج از کشور را داشته باشد و به اصل مدرکش نیاز داشته باشد؛ آیا تنها راه پیش رویش گذراندن دوره تعهد خدمت است؟‌ خیر. این دسته از افراد برای آزادسازی مدرک تحصیلی خود 2 راه پیش رو دارند و اگر فارغ التحصیل دانشگاه های تحت نظارت وزارت علوم باشند، گزینه سومی هم برایشان وجود دارد.

1- گذراندن دوره تعهد خدمت

مدت این دوره با توجه به طول دوره تحصیلی، نوع سهمیه ورودی (ماتند سهمیه مناطق یا شاهد) و نوع دانشگاه (دانشگاه زیر نظر وزارت علوم یا دانشگاه زیر نظر وزارت بهداشت) مشخص می شود. این نکته را هم باید اضافه کرد که اشتغال در طول دوران تحصیل، به منزله تعهد خدمت محسوب نمی شود. همچنین دوره سربازی آقایان جزو سابقه کار به حساب می آید.

2- پرداخت هزینه معادل تحصیل رایگان

فارغ التحصیلان دانشگاه های زیر نظر وزارت علوم و وزارت بهداشت می توانند با پرداخت هزینه معادل تحصیل رایگان، از گذراندن دوره تعهد خدمت معاف شده و مدرک خود را آزاد کنند.

3- آزادسازی مدارک از طریق عدم کاریابی

آن دسته از افرادی که تحصیل رایگان خود را در دانشگاه های زیر نظر وزات علوم ایران انجام داده اند؛ می توانند بدون انجام تعهد خدمت و یا پرداخت هزینه معادل هم مدرک خود را آزاد کنند. در این روش که به عنوان آزادسازی مدارک از طریق عدم کاریابی شناخته می شود و بر اساس تفاهم نامه وزارت علوم و اداره کار شکل گرفته، متقاضیان هیچ هزینه ای نمی پردازند ولی طی کردن فرآیند آزاد کردن مدرک تحصیلی از راه عدم کاریابی چند ماهی زمان لازم دارد. ضمن اینکه اقدام برای آزاد کردن مدرک تحصیلی از این طریق، پیش شرط هایی هم دارد.

» مطلب مرتبط: مراحل ترجمه مدرک دیپلم

آزاد کردن مدرک تحصیلی از راه عدم کاریابی

پیش شرط ها

اقدام برای آزاد کردن مدرک تحصیلی از راه عدم کاریابی به شروط زیر وابسته است:

1- نداشتن سابقه کار: تنها افرادی که سابقه کار ندارند، می توانند برای آزاد کردن مدرک تحصیلی خود از راه عدم کاریابی اقدام کنند. در سازمان ها، نهادها و شرکت های دولتی و خصوصی، نباید برای فرد بیمه رد شده باشد.

نکته: آن دسته از افرادی که سابقه کار دارند، می توانند با ارائه مدارک سابقه کار، «هزینه معادل تحصیل رایگان» خود را کاهش دهند.

2- مشغول نبودن به تحصیل: متقاضی نباید در مقاطع بالاتر در حال تحصیل باشد؛ یعنی نمی‌ تواند در حین تحصیل در دوره‌ ارشد، مدرک کارشناسی‌ خود را آزاد کند.

3- زمان: تا (حداکثر) ۶ ماه پس از فارغ التحصیلی (براساس تاریخ مندرج در گواهی موقت) می توان برای آغاز فرآیند آزادسازی مدرک تحصیلی از راه عدم کاریابی اقدام کرد و پس از گذشت بیش از 6 ماه، امکان این کار وجود ندارد.

4- وضعیت نظام وظیفه: آقایان حداکثر 1 سال بعد از صدور کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت سربازی می توانند برای آغاز فرآیند آزادسازی مدرک تحصیلی از راه عدم کاریابی اقدام کنند.

مراحل لغو تعهد و آزادسازی مدرک از راه کاریابی

حالا یک نفر که سابقه کار ندارد و هنوز ۶ ماه از زمان پایان تحصیلش نگذشته و (اگر آقا است) 1 سال از زمان صدور کارت پایان خدمت یا معافیتش سپری نشده؛ چگونه می تواند بدون پرداخت هزینه، تعهد خدمت خود را لغو کند؟

1- متقاضی لغو تعهد خدمت، ابتدا باید با در دست داشتن مدارک زیر به یکی از مؤسسات کاریابی مراجعه و درخواست خود را برای کاریابی ثبت کند:

مدارک مورد نیاز متقاضی برای ثبت نام در مؤسسات کاریابی

  • کپی عکسدار گواهی موقت فارغ‌ التحصیلی از دانشگاه محل تحصیل
  • کپی شناسنامه و کارت ملی
  • برای آقایان: کپی کارت پایان خدمت یا معافیت دائم

نکته: مؤسسات کاریابی و مشاوره شغلی غیردولتی، به‌ هیچ عنوان حق ندارند از کارجویان وجهی بابت صدور مکاتبات لغو تعهد خدمت دریافت کنند.

2- پس از ثبت درخواست، باید حداقل 6 ماه بگذرد و هیچ فرصت شغلی ای متناسب با تخصص متقاضی پیدا نشود تا مؤسسه کاریابی، نتیجه عدم کاریابی را به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ناظر اعلام کند.

3- اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ناظر پس از بررسی و کنترل مدارک و شرایط، نتیجه بررسی را به اداره کل مرکز استان اعلام می‌ کند.

4- اداره کل مرکز استان با دانشگاه محل تحصیل متقاضی مکاتبه و لغو تعهد خدمت را اعلام می‌ کند.

بنابراین به جز 1+3 شرط اولیه ای که بالاتر گفتیم، لغو تعهد خدمت و آزادسازی مدرک تحصیلی بدون پرداخت هزینه، مستلزم ثبت نام در مؤسسه کاریابی و پیدا نشدن فرصت شغلی تا 6 ماه و اعلام نتیجه عدم کاریابی به نهادهای مربوط و در نهایت دانشگاه محل تحصیل است.

توضیحی مهم درباره لغو تعهد خدمت بدون پرداخت هزینه

حالا شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که اگر حداکثر تا 6 ماه بعد از پایان تحصیل، می توان برای آزادسازی مدرک از راه عدم کاریابی اقدام کرد؛ کسانی که بعد از پایان دوره کارشناسی خود، به تحصیل در مقطع ارشد مشغول شده اند و طبیعتا بیش از 6 ماه از دوره کارشناسی شان گذشته است، چه باید بکنند؟ به ویژه با توجه به این موضوع که نمی توان در حین تحصیل در مقطع ارشد، برای آزادسازی مدرک کارشناسی اقدام کرد.

پاسخ این سؤال این است که با استفاده از نامه کاریابی می توانید مدرک تمام مقاطع تحصیلی خود را آزاد کنید؛ مثلا اگر دانش آموخته مقطع ارشد هستید، با یک بار اقدام و دریافت نامه عدم کاریابی، هم می توانید مدرک کارشناسی ارشد خود و هم مدرک کارشناسی تان را آزاد کنید و نیازی نیست که برای هر کدام جداگانه اقدام کنید یا مدرک کارشناسی خود را با پرداخت هزینه معادل تحصیل رایگان یا گذراندن دوره تعهد خدمت آزاد کنید.

دیدگاه (76)

  • بهزاد پاسخ

    ممنون از پاسختون
    یزرگوار اگه میشه فامیلی بنده رو قلم بگیرین. چون تابلو همینجوریش
    اگر یه شماره تماسم ایمیل کنید خیلی ممنون میشم واقعا الان شرایطم خاصه

    9 مهر 1399 در 16:34
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام
      حتما، غذر میخوام.
      اطلاعات تماس در بالا و پایین وبسایت موجوده.

      10 مهر 1399 در 09:38
  • بهزاد پاسخ

    در واقع اگر بخوام ساده تر بگم
    اگر بخواهیم مدرک کارشناسی را با هزینه آزاد کنیم، آیا کاغذ رسمی و تایید شده ای یدستمون میرسه که برای آینده بتوانیم در خارج از کشور شخصا و نه از طریق وزارت علوم وارد دانشگاه در خارج از کشور بشویم؟

    9 مهر 1399 در 16:10
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام آقای بهزاد
      وقتی مدرکتون ازاد بشه مثل دیپلم قابلیت ترجمه و ارسال برای همه ی کشور ها رو داره

      9 مهر 1399 در 16:17
  • بهزاد پاسخ

    سلام. من یکبار از مقطع ارشد انصراف دادم و امسال مجدد آزمون دادم و با توجه به رتبم احتمالا قبول میشم.
    برای همسرم یه موقعیت تحصیلی خوب پیش اومده خارج از کشور. خواستم بدونم میتونم با وجود اینکه یکبار انصراف دادم و بدلیل کرونا هم مجبور شدم برای غایب نشدندفترچه سربازی پست کنم و تعویق بندازم
    آیا با این شرایط میتونم هزینه مدرک کارشناسیم رو بدم و مدرک آزاد شدم رو برای تحصیل احتمالی خارج از کشور با خودم ببرم؟

    9 مهر 1399 در 16:06
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام
      در این مورد اطلاعی ندارم
      بهتره با تلفن های مشاوره نظام وظیفه تماس بگیرید

      9 مهر 1399 در 16:18
  • مرجان پاسخ

    سلام خسته نباشید .
    اگر مدرک دانشگاهمون رو آزاد کنیم و در مقطع بالاتری تو همین ایران دردانشگاه دولتی در آینده بخوایم ادامه تحصیل بدیم مشکلی پیش میاد یا نه؟

    9 مهر 1399 در 11:36
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام خانم مرجان
      خیر مشکلی نداره

      9 مهر 1399 در 15:25
      • مرجان پاسخ

        ممنونم ❤ الان که یکسال از گواهی موقتم گذشته میتونم برای کاریابی اقدام کنید و آزادش کنم ؟

        11 مهر 1399 در 13:30
  • مریم زند پاسخ

    سلام، ببخشید من تیرماه سال ۹۷ از دانشگاه الزهرا فارغ التحصیل شدم و تا حالا برای آزادکردن مدرکم به دفتر کاریابی مراجعه نکردم، از وجود این مسئله که بایستی حداکثر شش ماه از زمان فارغ التحصیلی گذشته باشه هم متاسفانه اطلاعی نداشتم… حالا الان بعد از گذشت دوسال می تونم با مراجعه به دفتر کاریابی مدرکم رو آزاد کنم؟ راستی به طور خود به خودی بعد از گذشت دو سال (یعنی به همون تعداد سال هایی که تعهد به خدمت داره) مدرکم آزاد نمیشه؟ اینطور شنیده بودم. ممنونم اگر زودتر راهنمایی بفرمایین چون برای امسال قصد اپلای دارم.

    24 شهریور 1399 در 01:49
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام خانم مریم
      از زمانی که شما به کاریابی مراجعه کنید و طی ۶ ماه کار پیدا نکنید میتونید مدرکتون رو ازاد کنید فقط.

      10 مهر 1399 در 09:59
  • احسان پاسخ

    سلام. وقتتون بخیر آقای عیان پور
    من شهریور سال 97 فارغ التحصیل شدم و تا شهریور سال بعد که سربازی رفتم 11 ماه سابقه کار داشتم که اقدام کردم براش و برای لغو تعهد اون 11 ماه از هزینه کل کم شد ولی لغو تعهد نکردم. یعنی اون هزینه رو پرداخت نکردم. الان هم دارم دوره سربازی رو میگذرونم. می خوام ببینم بعد سربازی من اگر بخوام رایگان لغو تعهد کنم باید 1 سال و 1 ماه دیگه کار کنم که لغو تعهد بکنم؟ پیشاپیش ممنونم از وقتی که میذارید

    19 شهریور 1399 در 01:57
  • سیامک پاسخ

    با سلام. ایا داشتن پروانه نظام مهندسی برای انجام تعهد خدمت قابل قبوله؟

    18 شهریور 1399 در 20:03
  • محدثه پاسخ

    سلام ببخشید من سال ۹۴ فارق التحصیل دوره کاردانی شدم و گواهی موقت گرفتم و تا امسال اقدام به گرفتن اصل مدرک نکردم … آیا هنوزم میتونم از طریق نامه عدم کاریابی مدرکمو آزاد کنم ؟؟؟؟؟
    و اینکه اگه بخوام با هزینه آزاد کنم حدودا چقدر در میاد؟

    17 شهریور 1399 در 02:51
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام خانم محدثه
      بله میتونید اقدام کنید هنوز.
      در رابطه با هزینه اش بهتره با موسسه های کاریابی داخلی تماس بگیرید و جویا بشید

      20 شهریور 1399 در 12:09
      • محدثه پاسخ

        سلام ممنونم که پاسخ دادید … چون شنیده بودم فقط تا شیش ماه بعد از فارق التحصیلی فرصت داریم که به اداره کاریابی بریم برای همین سوال کردم . خداروشکر که هنوزم فرصت هست . 

        1 مهر 1399 در 20:38
  • vahid پاسخ

    سلام، وقت بخیر
    میخواستم بدونم که دو سال خدمت سربازی برای آزاد کردن مدرک ارشد با سابقه بیمه حساب میشه یا نه ؟؟
    فقط دقت کنید که دو سال خدمت سربازی قبل از ارشد بوده
    ممنون و تشکر از شما بابت پاسخگویی

    13 شهریور 1399 در 21:11
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام آقای وحید
      آزاد کردن مدرک تحصیلی از راه عدم کاریابی فقط برای افرادی میسر هست که سابقه کار ندارند.
      اما آن دسته از افرادی که سابقه کار دارند، می توانند با ارائه مدارک سابقه کار، «هزینه معادل تحصیل رایگان» خود را کاهش دهند.

      15 شهریور 1399 در 13:48
  • مهدی پاسخ

    سلام وقت بخیر من 20 سالم هست امسال مدرک دیپلم بزرگسالان علوم تجربی دریافت کردم . با معدل 19 . وضعیت سربازیم هم معافیت پزشکی گرفتم
    میخواستم ببینم ایا با این دیپلم میشه مهاجرت کرد و پذیرش از دانشگاه های خارجی گرفت ؟
    یا اینکه دیپلم روزانه نیست مشکل داره ؟ ایا این دیپلم قابل قبول برای سفارت هست ؟
    خواهش میکنم راهنماییم کنین

    24 مرداد 1399 در 15:57
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام آقای ادابی
      با دیپلم میتونید اقدام کنید حتما مشکلی نداره
      روزانه و شبانه و بزرگسال هم مشکلی نیست

      27 مرداد 1399 در 16:46
      • مهدی پاسخ

        سلام وقتتون بخیر .
        یعنی میتونم مثلا با توجه به این معدلم پذیرش از رشته مثل پزشکی المان با دیپلم بزرگسال بگیرم یا خیر ؟
        سفارت به سال های تحصیل برای اخذ دیپلم بزرگسال گیر نمیده ؟ مطمعن هستین ؟ یعنی مهم نیست چه سالی فارغ التحصیل شدم ؟ فقط ریز نمرات دیپلم و معدل مهمه برای سفارت و دانشگاه ؟
        خواهش میکنم اگر میدونین کامل توضیح بدین واقعا خیلی برام مهمه

        28 مرداد 1399 در 00:07
        • بهزاد عیان پور پاسخ

          کیس تون خاص و متفاوته.
          توصیه میکنم برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های دفتر تماس بگیرید تا کارشناس هامون راهنماییتون کنند

          15 شهریور 1399 در 17:40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان