آزاد کردن مدرک تحصیلی و لغو تعهد خدمت بدون هزینه

آزاد کردن مدرک تحصیلی و لغو تعهد خدمت بدون هزینه

آزاد کردن مدرک تحصیلی و لغو تعهد خدمت بدون هزینه

آزاد کردن مدرک تحصیلی و لغو تعهد خدمت بدون هزینهاگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید و پیش از این، در دانشگاه های دولتی ایران تحصیل کرده اید؛ برای ترجمه رسمی مدرک دانشگاهی خود باید آن را آزاد کنید. در این مطلب، روندی را که برای آزاد کردن مدرک تحصیلی بدون پرداخت هزینه باید طی کرد، توضیح می دهیم و آنچه باید در این باره دانست را در اختیار شما می گذاریم. با ما همراه باشید.

همانطور که گفتیم؛ آزاد کردن مدرک تحصیلی مختص دانش آموختگان دانشگاه های دولتیِ تحت نظارت وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران است؛ افرادی که به رایگان تحصیل کرده اند، اما در ازای این تحصیل رایگان متعهد به گذراندن دوره خدمتِ پس از فارغ التحصیلی هستند و تا آن زمان اصل مدرک تحصیلی آنها در اختیارشان قرار نمی گیرد. حالا اگر یکی از این افراد قصد تحصیل در خارج از کشور را داشته باشد و به اصل مدرکش نیاز داشته باشد؛ آیا تنها راه پیش رویش گذراندن دوره تعهد خدمت است؟‌ خیر. این دسته از افراد برای آزادسازی مدرک تحصیلی خود 2 راه پیش رو دارند و اگر فارغ التحصیل دانشگاه های تحت نظارت وزارت علوم باشند، گزینه سومی هم برایشان وجود دارد.

1- گذراندن دوره تعهد خدمت

مدت این دوره با توجه به طول دوره تحصیلی، نوع سهمیه ورودی (ماتند سهمیه مناطق یا شاهد) و نوع دانشگاه (دانشگاه زیر نظر وزارت علوم یا دانشگاه زیر نظر وزارت بهداشت) مشخص می شود. این نکته را هم باید اضافه کرد که اشتغال در طول دوران تحصیل، به منزله تعهد خدمت محسوب نمی شود. همچنین دوره سربازی آقایان جزو سابقه کار به حساب می آید.

2- پرداخت هزینه معادل تحصیل رایگان

فارغ التحصیلان دانشگاه های زیر نظر وزارت علوم و وزارت بهداشت می توانند با پرداخت هزینه معادل تحصیل رایگان، از گذراندن دوره تعهد خدمت معاف شده و مدرک خود را آزاد کنند.

3- آزادسازی مدارک از طریق عدم کاریابی

آن دسته از افرادی که تحصیل رایگان خود را در دانشگاه های زیر نظر وزات علوم ایران انجام داده اند؛ می توانند بدون انجام تعهد خدمت و یا پرداخت هزینه معادل هم مدرک خود را آزاد کنند. در این روش که به عنوان آزادسازی مدارک از طریق عدم کاریابی شناخته می شود و بر اساس تفاهم نامه وزارت علوم و اداره کار شکل گرفته، متقاضیان هیچ هزینه ای نمی پردازند ولی طی کردن فرآیند آزاد کردن مدرک تحصیلی از راه عدم کاریابی چند ماهی زمان لازم دارد. ضمن اینکه اقدام برای آزاد کردن مدرک تحصیلی از این طریق، پیش شرط هایی هم دارد.

» مطلب مرتبط: مراحل ترجمه مدرک دیپلم

آزاد کردن مدرک تحصیلی از راه عدم کاریابی

پیش شرط ها

اقدام برای آزاد کردن مدرک تحصیلی از راه عدم کاریابی به شروط زیر وابسته است:

1- نداشتن سابقه کار: تنها افرادی که سابقه کار ندارند، می توانند برای آزاد کردن مدرک تحصیلی خود از راه عدم کاریابی اقدام کنند. در سازمان ها، نهادها و شرکت های دولتی و خصوصی، نباید برای فرد بیمه رد شده باشد.

نکته: آن دسته از افرادی که سابقه کار دارند، می توانند با ارائه مدارک سابقه کار، «هزینه معادل تحصیل رایگان» خود را کاهش دهند.

2- مشغول نبودن به تحصیل: متقاضی نباید در مقاطع بالاتر در حال تحصیل باشد؛ یعنی نمی‌ تواند در حین تحصیل در دوره‌ ارشد، مدرک کارشناسی‌ خود را آزاد کند.

3- زمان: تا (حداکثر) ۶ ماه پس از فارغ التحصیلی (براساس تاریخ مندرج در گواهی موقت) می توان برای آغاز فرآیند آزادسازی مدرک تحصیلی از راه عدم کاریابی اقدام کرد و پس از گذشت بیش از 6 ماه، امکان این کار وجود ندارد.

4- وضعیت نظام وظیفه: آقایان حداکثر 1 سال بعد از صدور کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت سربازی می توانند برای آغاز فرآیند آزادسازی مدرک تحصیلی از راه عدم کاریابی اقدام کنند.

مراحل لغو تعهد و آزادسازی مدرک از راه کاریابی

حالا یک نفر که سابقه کار ندارد و هنوز ۶ ماه از زمان پایان تحصیلش نگذشته و (اگر آقا است) 1 سال از زمان صدور کارت پایان خدمت یا معافیتش سپری نشده؛ چگونه می تواند بدون پرداخت هزینه، تعهد خدمت خود را لغو کند؟

1- متقاضی لغو تعهد خدمت، ابتدا باید با در دست داشتن مدارک زیر به یکی از مؤسسات کاریابی مراجعه و درخواست خود را برای کاریابی ثبت کند:

مدارک مورد نیاز متقاضی برای ثبت نام در مؤسسات کاریابی

  • کپی عکسدار گواهی موقت فارغ‌ التحصیلی از دانشگاه محل تحصیل
  • کپی شناسنامه و کارت ملی
  • برای آقایان: کپی کارت پایان خدمت یا معافیت دائم

نکته: مؤسسات کاریابی و مشاوره شغلی غیردولتی، به‌ هیچ عنوان حق ندارند از کارجویان وجهی بابت صدور مکاتبات لغو تعهد خدمت دریافت کنند.

2- پس از ثبت درخواست، باید حداقل 6 ماه بگذرد و هیچ فرصت شغلی ای متناسب با تخصص متقاضی پیدا نشود تا مؤسسه کاریابی، نتیجه عدم کاریابی را به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ناظر اعلام کند.

3- اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ناظر پس از بررسی و کنترل مدارک و شرایط، نتیجه بررسی را به اداره کل مرکز استان اعلام می‌ کند.

4- اداره کل مرکز استان با دانشگاه محل تحصیل متقاضی مکاتبه و لغو تعهد خدمت را اعلام می‌ کند.

بنابراین به جز 1+3 شرط اولیه ای که بالاتر گفتیم، لغو تعهد خدمت و آزادسازی مدرک تحصیلی بدون پرداخت هزینه، مستلزم ثبت نام در مؤسسه کاریابی و پیدا نشدن فرصت شغلی تا 6 ماه و اعلام نتیجه عدم کاریابی به نهادهای مربوط و در نهایت دانشگاه محل تحصیل است.

توضیحی مهم درباره لغو تعهد خدمت بدون پرداخت هزینه

حالا شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که اگر حداکثر تا 6 ماه بعد از پایان تحصیل، می توان برای آزادسازی مدرک از راه عدم کاریابی اقدام کرد؛ کسانی که بعد از پایان دوره کارشناسی خود، به تحصیل در مقطع ارشد مشغول شده اند و طبیعتا بیش از 6 ماه از دوره کارشناسی شان گذشته است، چه باید بکنند؟ به ویژه با توجه به این موضوع که نمی توان در حین تحصیل در مقطع ارشد، برای آزادسازی مدرک کارشناسی اقدام کرد.

پاسخ این سؤال این است که با استفاده از نامه کاریابی می توانید مدرک تمام مقاطع تحصیلی خود را آزاد کنید؛ مثلا اگر دانش آموخته مقطع ارشد هستید، با یک بار اقدام و دریافت نامه عدم کاریابی، هم می توانید مدرک کارشناسی ارشد خود و هم مدرک کارشناسی تان را آزاد کنید و نیازی نیست که برای هر کدام جداگانه اقدام کنید یا مدرک کارشناسی خود را با پرداخت هزینه معادل تحصیل رایگان یا گذراندن دوره تعهد خدمت آزاد کنید.

دیدگاه (76)

  • ناشناس پاسخ

    سلام وقت بخیر. من متعهد به آموزش و پرورش هستم. اگر به خاطر بورس تحصیلی همسرم بخواهم مهاجرت کنم می تونم در مدارس خارج از کشور مشغول به تدریس بشم یا باید تعهدم را بخرم ؟؟؟

    25 دی 1399 در 20:01
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام
      اگر بخواهید برید باید تعهدتون رو بخرید

      28 دی 1399 در 10:27
  • نیلوفر پاسخ

    سلام.
    Your comment can not be displayed
    .
    .

    .

    22 دی 1399 در 16:16
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم نیلوفر
      کامنت ها برای پرسش های کوتاه و مختصر هستند.
      با توجه به حجم پیام شما امکان نمایش در سایت وجود ندارد.
      با این حال ما خوشحال میشیم کیس تون رو بررسی و بتونیم راهنمایی تون کنیم.
      پیشنهاد میکنم برای دریافت مشاوره با شماره های دفتر ما تماس بگیرید.

      تماس با ما

      29 دی 1399 در 11:43
  • ابوالفضل پاسخ

    سلام من اخراج شدم وبلاغاصله رفتم سربازی الان تموم شده خدمتم میتونم برم برای عدم کاریابی ثبت نام کنم و لغو تعهد بگیرم؟ دوسال سربازیم هم تاثیر داره یانه؟

    19 دی 1399 در 20:33
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای ابوالفضل. وقت بخیر
      شما باید با موسسات کاریابی داخلی تماس بگیرید تا راهنماییتون کنند.

      25 بهمن 1399 در 15:31
  • همایی فر پاسخ

    سلام وقت بخیر
    من خدمت سربازیم 11 ماه بوده، میخواستم بدونم جهت لغو تعهد از طریق بیمه، بیمه سربازی دوسال حساب میشه یا همین 11 ماه؟

    13 دی 1399 در 10:30
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای همایی فر
      به نظرم باید به اندازه طول دوره ی خدمتون محاسبه باشه. بهتره از نظام وظیفه هم بپرسید این مورد رو

      15 دی 1399 در 11:11
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر جناب آقای همایی فر
      از اداره نظام وظیفه میتونید اطلاعات دقیق رو جویا بشید

      15 دی 1399 در 11:37
  • Sahar پاسخ

    سلام، اگر دانشجوی دکترای وزارت بهداشت باشیم ،مدرک ارشد وزارت علوم رو میتونیم با عدم کاریابی آزاد کنیم؟ آیا استعلام میگیرند؟ پیشاپیش ممنون

    26 آذر 1399 در 01:03
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم سحر
      استعلام تحصیل برای همه ی دستگاه ها موجوده

      2 دی 1399 در 11:41
  • رضا پاسخ

    سلام
    الان دانشجوی ارشد هستم، برای لغو تعهد کارشناسی از طریق پرداخت هزینه اقدام کردم ولی بهم گفتن اول باید مقطع ارشد رو تا ترم جاری لغو تعهد کنم و بعد برای کارشناسی اقدام کنم. شما با کیس مشابهی برخورد کردید ؟ (لغو تعهد کارشناسی در حین تحصیل ارشد)

    23 آذر 1399 در 18:46
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام
      چیزی که گفتند درسته

      2 دی 1399 در 11:52
  • Mohammad_pr پاسخ

    سلام، ببخشید میخواستم بدونم اگه مدرک از طریق عدم کاریابی ازاد بشه محدودیتی برای استفاده از مدرک تو ایران هم پیش میاد؟(مثلا اینکه نشه دیگه تو ازمون استخدامی دولتی با اون مدرک تو ایران استخدام شد؟)

    21 آذر 1399 در 17:58
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر جناب آقای ماهان پور
      برای داخل کشور (ایران) خدماتی ارائه نمیدیم و متاسفانه اطلاعی از شرایط داخل ندارم که بتونم راهنماییتون کنم.

      22 آذر 1399 در 10:43
  • محمد پاسخ

    سلام، دیپلم هم جزو تعهد خدمت حساب میشه؟
    من کاردانی دولتی خوندم، الان نیاز به اصل دیپلم دارم، دانشگاه میگه باید تعهد خدمتت تموم بشه اصل دیپلمتو بهت بدیم!
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    28 آبان 1399 در 16:32
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام خیر
      منظور تعهد خدمت برای دوره ی کاردانی هست.
      اگر ۶ ماه از مدرکتون گذشته میتونید از طریق دفاتر کاریابی مدرکتون رو آزاد کنید

      5 آذر 1399 در 10:43
  • فاطیماه تی اس ان پاسخ

    سلامر
    من سال 93 فارغ التحصیل شدم. اما حدودا دو سال بعد مدرکم رو به کاریابی دادم. بعد از مدتی که خواستم مدرکم رو آزاد کنم قبول نکردن و گفتن باید 6 ماه بعد از فارغ التحصیلی کاریابی ثبت نام می کردی. الان من دیگه نمی تونم از این طرق مدرکم رو آزاد کنم؟ اگه بخوام با سابقه بیمه مدرکم رو آزاد کنم چقدر باید سابقه بیمه داشته باشم؟. مدرک کارشناسیم رو قبلا آزاد کردم. الان می خوام مدرک ارشدم رو آزاد کنم.

    26 آبان 1399 در 16:14
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام خانم فاطیماه
      تنها موارد آزادسازی مدرک از طریق عدم کاریابی نکات زیر هست و راه دیگه ای نداره متاسفانه:

      نکته ۱:‌ با استفاده از نامه کاریابی می توانید مدرک تمام مقاطع تحصیلی خودتون رو آزاد کنید؛ مثلا اگر دانش آموخته مقطع ارشد هستید، به طور مشترک قادر خواهید بود تا مدرک کارشناسی ارشد و کارشناسی را آزاد کنید.

      نکته ۲:‌ نباید در مقاطع بالاتر در حال تحصیل باشید. یعنی شما نمی‌تونید در حین تحصیل در دوره‌ ارشد مدرک کارشناسی‌ خودتون را آزاد کنید.

      نکته ۳: تنها در صورتی که حداکثر 6 ماه از زمان فارغ التحصیلی و یا در صورت مذکر بودن، حداکثر یک سال از زمان صدور کارت پایین خدمت یا معافیت دائم گذشته باشد می توان برای صدور نامه عدم کاریابی اقدام کرد.

      نکته ۴: در سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی نباید برای شما بیمه رد شده باشد و متقاضی در این مدت به هیچ فرصت شغلی‌ای معرفی نشود.

      5 آذر 1399 در 16:39
  • مائده پاسخ

    سلام میخواستم بدونم من ترم اخرو خودم درس نخوندم و مشروط شدم و الان میخوام مدارکمو از دانشگاه بگیرم حدود یک سال میگذره ازاین اتفاق آیا مدارکمو بدون هزینه میتونم دریافت کنم؟؟؟؟

    11 آبان 1399 در 11:23

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان