راهنمای متقاضیان ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی

ارزشیابی مدارک

راهنمای متقاضیان ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی

ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی

1- مدارک تحصیلی آن دسته از دانش‌آموزانی که در مدارس خارجی (داخل یا خارج کشور) تحصیل کرده باشند و مدرک اخذ نموده باشند، نیازمند ارزشیابی است.

2- تأیید صحت صدور و تعلق آن‌ها به فرد متقاضی توسط نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و یا وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از شروط اصلی تشکیل پرونده است. بدیهی است مدارکی که به تأیید سفارت‌ جمهوری اسلامی ایران در کشور میزبان (یا وزارت امور خارجه) نرسیده باشد از اصالت و اعتبار برای ارزشیابی برخوردار نخواهد بود.

3- اخذ کد رهگیری از طریق سامانه تاک (تأیید اسناد کنسولی وزارت امور خارجه) برای مدارک فاقد مهر تأیید سفارت ایران (نمایندگی سیاسی/وزارت امور خارجه)، به منزله تأیید اسناد نبوده و تا زمان اخذ کد تأیید و مهر مربوطه، اقدامی صورت نخواهد پذیرفت.

4- پرونده‌های متشکله، پس از تکمیل مدارک قابلیت رسیدگی خواهند یافت و در غیر این صورت تا هنگام رفع نقص و ابهام مدارک ارائه شده، اقدامی صورت نخواهد گرفت.

5- برای تشکیل پرونده باید مدارک متقاضی به شرح زیر کامل و آماده باشد: اصل و کپی مدارک تحصیلی خارجی که به تأیید سفارت ایران در آن کشور (یا نمایندگی سیاسی/وزارت امور خارجه) رسیده باشد؛ اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی در نظام آموزشی ایران (یا تأییدیه تحصیلی)؛ ترجمه رسمی مدارک تحصیلی خارجی به زبان فارسی ؛ اصل و کپی مدارک شناسایی (شناسنامه/گذرنامه/کارت ملّی) ؛ اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت تحصیلی برای دارندگان، دو قطعه عکس 3*4 ویژه‌ی متقاضیان صدور گواهی‌نامه

6- دارندگان مدارک تحصیلی دیپلم و یا پیش‌دانشگاهی نظام آموزشی ایران ملزم به ارائه‌ی اصل مدارک یا تأییدیه تحصیلی هستند. ارائه‌ی تصویر مدارک یا گواهی موقت برای تشکیل پرونده کافی نیست.

7- برای تشکیل پرونده و طرح در کمیسیون، اصل مدارک تحصیلی (داخلی و خارجی) مورد نیاز است و ارائه‌ی تصاویر مدارک (اعم از اسکن، پرینت رنگی، کپی و…) به هیچ وجه قابل پذیرش نخواهد بود.

8- در ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی، شرایط و ضوابط حاکم بر نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران ملاک عمل خواهد بود. تطبیق سن متقاضی با سوابق تحصیلی و… از جمله این موارد است.

9- مدارک تحصیلی صادره از سوی مدارس و کالج‌های خارجی مشروط بر تأیید سفارت ج.ا.ایران در آن کشور قابل بررسی خواهد بود. بدیهی است مدارک مربوط به آموزش زبان یا سایر مؤسسات آموزشی غیررسمی (که مدارک آن‌ها ارزش تحصیلی ندارند) و یا مدارک مربوط به دوره‌های مجازی و غیر حضوری بررسی نخواهد شد.

10- در صورتی که متقاضی به تشخیص کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی، واجد شرایط لازم جهت اخذ گواهی‌نامه پایان تحصیلات یکی از دوره‌های تحصیلی را داشته باشد، گواهی‌نامه مربوطه صادر خواهد شد.

11- وزارت آموزش و پرورش هیچ مسئولیت و تعهدی در قبال تأیید مدارک ناقص یا متفرقه (فاقد مهرتأیید، اشتغال به تحصیل دانشگاهی، مغایرت با ضوابط و مقررات سازمان وظیفه عمومی ناجا، مغایرت با ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و …) نخواهد داشت. بر این اساس اکیداً توصیه می‌شود پیش از اقدام به تحصیل در خارج از کشور و نیز در هربار مراجعت به کشور، نسبت به بررسی و کسب اطّلاعات کافی و بررسی اسناد و مدارک مورد نیاز اقدام فرمایید تا از مشکلات و تبعات آن جلوگیری گردد.

12- دارندگان مدارک تحصیلی دیپلم و پیش‌دانشگاهی ایران در نظر داشته باشند که تحصیلات خارجی آن‌ها صرفاً در رشته‌ای غیر متناظر و متناسب با دروس گذرانده شده، ارزشیابی خواهد شد.

13- آن دسته از متقاضیانی که نیازمند تعیین معدل جهت ارائه به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند، می‌بایست راهنمای نمره‌گذاری (Grading System) را از محل تحصیل خود ارائه نمایند.

14- زمان مورد نیاز جهت بررسی پرونده‌ها و نوع آرای صادره با توجّه به شرایط متقاضی و مدارک ارائه شده، متفاوت خواهد بود. بنابراین مقایسه آرای صادره یا زمان بررسی پرونده فاقد پشتوانه منطقی است.

15- در روزهای تشکیل جلسات کمیسیون ارزشیابی تحصیلی (سه‌شنبه‌ها) از پذیرش حضوری مراجعان معذور خواهیم بود مگر آن دسته از متقاضیانی که به جهت ارائه‌ی توضیحات به کمیسیون دعوت شده باشند. متقاضیان گرامی جهت انجام امور اداری خود، می‌توانند در یکی از روزهای شنبه تا چهارشنبه (به‌جز سه‌شنبه) در ساعات اداری مراجعه فرمایند.

16- آرای صادره توسط کمیسیون غیرقابل تغییر خواهد بود و در صورت ارائه‌ی اسناد و مدارک تحصیلی جدید توسط متقاضی، در جلسات بعدی کمیسیون مطرح و رسیدگی خواهد شد.

17- زمان مورد نیاز برای رسیدگی به پرونده‌ها، از 7 الی 14 روز کاری خواهد بود. بدیهی است متناسب با افزایش حجم درخواست‌ها و یا مصادف شدن موعد تشکیل جلسه با ایام تعطیل رسمی یا اتّفاقات غیرمنتظره، این زمان افزایش خواهد یافت. در ایام پایانی سال که با تعطیلات نوروز و نیز افزایش درخواست متقاضیان همراه می‌شود، زمان رسیدگی به پرونده‌ها طولانی تر خواهد شد و لازم است متقاضیان محترم این نکته را در نظر داشته باشند.

18- از آن‌جا که بررسی اسناد و مدارک تحصیلی از اهمیّت و حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و ارتباط مستقیمی با منافع ملّی و قوانین کشور دارد، کیفیت و صحّت آرای صادره در اولویت خواهد بود و تا زمان حصول اطمینان از اصالت و درستی مدارک و تطبیق با ضوابط و قوانین داخلی، هیچ‌گونه رأیی صادر نخواهد شد. بردباری و همراهی شما عزیزان در این راه بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

19- آن دسته از دانش‌آموزانی که دارای مدرک تحصیلی پیش‌دانشگاهی از نظام آموزشی کشور هستند، از نظر وزارت آموزش و پرورش فارغ‌التحصیل محسوب می‌شوند. بر این اساس اعلام و ذکر عنوان «پیش‌دانشگاهی» برای دانش‌آموزان دوره‌های: PODFAC ، Foundation و … که پیش‌دانشگاهی محسوب می‌شوند، در متن نامه به سازمان وظیفه عمومی ناجا امکان‌پذیر نخواهد بود و لازم است متقاضیان به منظور پیشگیری از تبعات احتمالی، قبل از شروع به تحصیل اطلاعات تکمیلی و لازم را از مراجع مربوطه کسب نمایند.

20- در انجام تمام مراحل و امور مربوط به ارزشیابی، حضور متقاضی یا اولیا و یا وکیل قانونی (با ارائه وکالت نامه رسمی و کارت شناسایی معتبر) الزامی است. ارائه و تسلیم مدارک تحصیلی متقاضیان به افراد غیر، امکان‌پذیر نخواهد بود.

21- این مرکز در حال حاضر هیچ اقدامی از طریق اداره پست انجام نمی‌دهد. بنابراین ارسال اسناد و مدارک تحصیلی متقاضیان از طریق اداره پست مقدور نیست و در صورت بروز هرگونه مشکلی، وزارت آموزش و پرورش مسئولیتی در قبال آن نخواهد پذیرفت.

22- پذیرش مدارک متقاضیانی که در خارج از کشور دارای نامی متفاوت با اسناد هویتی خود هستند، صرفاً با ارائه گواهی و تأیید اداره سجلات و احوال شخصیه وزارت امور خارجه صورت می‌پذیرد و تأیید سایر مراجع، قابل پذیرش نخواهد بود.

» مطلب مرتبط: دانلود راهنمای متقاضیان ارزشیابی مدارک

منبع: پورتال مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور

دیدگاه (27)

  • مژگان پاسخ

    با سلام
    من برای شاغل شدن در یک شرکت در کشور کانادا دیپلم دبیرستانم را ارائه دادم زیرا مدرک دانشگاهی من با شغلی که درخواست دادم مرتبط نیست. شرکت از من خواسته که تاییدیه دیپلم خود را اراده دهم. آنها می خواهند یک ایمیل و یا یک تلفن داشته باشند تا از مدرسه ای که من در آن تحصیل کردم یا آموزش و پرورش تاییدیه دیپلم من را دریافت کنند. متاسفانه نه از آموزش و پرورش جوابی گرفتم و نه از مدرسه. چگونه می توانم این مشکل را حل کنم.

    22 شهریور 1401 در 10:20
  • سعید موذن پاسخ

    سلام مدارک تحصیلی دخترم را که از ترکیه دیپلم گرفته را بعد از تایید در کنسولگری ایران در استانبول، در ایران توسط مترجم رسمی ترجمه و به تایید وزارت امور خارجه و نیز دادگستری هم رساندم. لطفا بفرمایید مرحله بعدی را کجا باید مراجعه کنم.؟

    19 بهمن 1399 در 17:05
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر آقای موذن
      برای اطلاعات بیشتر باید به آموزش پرورش کل مراجعه کنید

      26 بهمن 1399 در 10:01
  • امید پاسخ

    سلام. من در سال ۱۳۹۸ مدرک تحصیلی کارشناسی را از دانشگاه لینه کشور سوئد دریافت کرده ام. پس از دریافت مدرک به ایران برگشته و ساکن ایران هستم. از طریق سامانه میخک درخواست تایید مدرک را به سفارت محترم جمهوری اسلامی ایران در شهر استکهلم داده ام. در سامانه میخک قسمت گزارش فردی مدرک تحصیلی اینجانب به تایید سفارت رسیده است. آیا برای آغاز روند ارزشیابی مدرک اینجانب در ایران همین درج کلمه تایید شدن مدرک در سامانه میخک کافی است؟ با سپاس از شما

    22 شهریور 1399 در 12:50
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      آقای امید سلام
      بله کافی هست. از اینجا به بعد باید حضوری برید سازمان امور دانشجویان برای تسلیم مدارک اصلی تون.

      10 مهر 1399 در 09:47

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان