سیستم ارزشیابی زبان CEFR چیست؟

سیستم ارزشیابی زبان CEFR

سیستم ارزشیابی زبان CEFR چیست؟

سیستم ارزشیابی زبان CEFR

آیلتس 6.5 در سیستم ارزشیابی زبان CEFR معادل سطح B2 ارزیابی می شود؛ اما CEFR چیست؟ به چند سطح تقسیم می شود و هر کدام از این سطوح نشان دهنده چه میزان از آشنایی با زبان مورد نظر است؟ در این مطلب به این سؤالات می پردازیم و همچنین نمرات آیلتس را با سطوح سیستم CEFR مقایسه می کنیم.

اگر بخواهید برای دوره ای غیرانگلیسی زبان در یک کشور اروپایی غیرانگلیسی زبان اپلای کنید، معمولا باید در کنار مدارک مختلف، مدرک زبان کشور مقصد را هم ارائه کنید که سطح آن معمولا باید حداقل B2 یا B1 باشد؛ یعنی سطح متوسط در سیستم ارزشیابی CEFR.

CEFR کوتاه‌شده عبارت Common European Framework of Reference for Languages به‌معنی «چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان ‌‌ها» است. CEFR که در آلمانی GER، در ایتالیایی QCER و در اسپانیایی MCER خوانده می شود، مدرک زبان نیست؛ بلکه می توان آن را یک سیستم یکپارچه برای ارزیابی مدارک زبان در اروپا معرفی کرد که در سال 2001 و در پی تصمیم شورای اتحادیه اروپا طراحی شده است.

استانداردهای CEFR ابتدا در مورد زبان‌ های اروپایی به کار می ‌رفتند اما هم اکنون در قاره‌ های دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفته و به 39 زبان در دسترس هستند.

سطوح سیستم ارزشیابی زبان CEFR

سیستم ارزشیابی زبان CEFR به 3 سطح اصلی و در مجموع 6 سطح تقسیم می شود که هر یک از آنها نشان‌دهنده میزان مشخصی از آشنایی با زبان و توانایی های های 4گانه آن است. این 6 سطح به ترنیب، از مبتدی تا پیشرفته عبارتند از:

  • A1 (Breakthrough or beginnerr)
  • A2 (Way stage or elementary)
  • B2 (Threshold or intermediate)
  • B1 (Vantage or upper intermediate)
  • C1 (Effective operational proficiency or advanced)
  • C2 (Mastery or proficiency)

اما هر یک از این سطوح چه حدی از آشنایی با زبان را نشان می دهند؟

A1

می توانید صحبت های آرام و شمرده ای را که کلمات ساده ای دارند متوجه شوید.

در مکالمه هم می توانید به همین صورت؛ به آرامی و با ساختاری ساده صحبت کنید. توانایی پرسش و پاسخ به صورت کوتاه و ساده و درباره موضوعات پیش‌پاافتاده را دارید.

مهارت خواندن و درک مطلب شما در حدیست که بتوانید متن های ساده و کوتاه را به آرامی خوانده و با توجه به کلمات و عبارات آشنای متن معنی و مفهوم کلی آن را درک کنید.

می توانید متونی کوتاه با جملات و عبارات ساده و محدود بنویسید.

A2

صحبت های ساده، واضح و شمرده را متوجه می شوید و می توانید اطلاعات لازم را درباره موضوعاتی مثل خرید، کار و موقعیت های محلی به دست آورید.

با همکاری طرف مقابلتان می توانید درباره موضوعات ساده و روزمره مکالمه کنید، مکالمه های کوتاه و بدون جزئیات.

می توانید مطالب ساده و کوتاه را درباره موضوعات عادی بخوانید و مفهوم آنها را متوجه شوید.

توانایی نوشتن پاراگراف های ساده را با استفاده از جملات کوتاه و اتصال آنها به هم با حروف ربط دارید.

B1

می توانید معنای کلی صحبت های نه‌چندان پیچیده را در مورد موضوعات پرکاربرد و آشنا و در محیط هایی مثل کار و مدرسه متوجه شوید.

می توانید در صورت اینکه سرعت صحبت کردن طرف مقابلتان بالا نباشد و لهجه معمولی داشته باشد، جزئیات کلام او را هم درک کنید.

برای صحبت کردن و مکالمه در مورد موضوعات روزمره و معمولی مشکلی ندارید. می توانید ساده و نسبتا روان نظرات خود را بیان کرده و آنها را توضیح دهید.

از عهده خواندن و درک مطالب مختلف مرتبط به رشته تحصیلی، زمینه کاری یا موضوعات دیگر برمی آیید.

توانایی نوشتن به زبانی ساده را در مورد موضوعاتی که با آنها آشنایی زیادی دارید یا مورد علاقه تان هستند دارید.

B2

اگر صدای طرف مقابل واضح و مشخص باشد و صدای مزاحمی وجود نداشته باشد، می توانید صحبت های رودررو یا تلفنی افراد و یا فیلم، برنامه های رادیو و تلویزیون و سخنرانی ها را بفهمید.

در مورد موضوعات آشنا، درک عبارات دشوار و ساختارهای زبانی پیچیده هم برایتان دشوار نیست.

صحبت کردن بدون زحمت و با اشتباهات کم درباره موضوعات مختلف برایتان ممکن خواهد بود. امکان بحث و گفتگو با افراد Native را خواهید داشت.

می توانید درباره موضوعات مورد تسلط خود به توصیف جزئیات بپردازید.

خواندن و درک متون مختلف، اگر از واژه های غیرمتداول در آنها خیلی استفاده نشده باشد، برایتان سخت نیست.

می توانید در مورد موضوعاتی که در آنها تخصص دارید یا مورد علاقه تان هستند، متونی دقیق و همراه با جزئیات بنویسید و آنها را شرح و توضیح دهید.

» مطلب مرتبط: مراکز مجاز برگزاری آزمون آیلتس در ایران

C1

هر آنچه می شنوید را درباره موضوعات مختلف، می توانید درک کنید و تنها شاید لهجه ناآشنا یا اصطلاحات تخصصی و پیچیده مانع از فهمیدن مطالب شود.

دامنه لغات و اصطلاحاتی که معنایشان را می دانید، گسترده است و فهمیدن هر صحیتی برایتان آسان است.

صحبت کردن روان و بدون مکث و لکنت در مورد موضوعات مختلف برایتان ممکن است و شاید فقط در مورد موضوعات پیچیده یا تخصصی، بیان افکار و نظرات و احساساتتان کمی سخت باشد.

توانایی شما در سخنرانی به اندازه ایست که می توانید از پس صحبت کردن در مورد موضوعات نسبتا پیچیده به شکلی مفصل برآیید.

توانایی خواندن متن های طولانی و پیچیده را دارید، حتی اگر در مورد موضوع آنها تخصص نداشته باشید و شاید فقط گهگاه نیاز به دوباره خوانی یا مراجعه به لغت نامه داشته باشید.

می توانید متن ‌هایی واضح، ساختارمند و با جزییات درباره موضوعات پیچیده بنویسید.

C2

می توانید هر آنچه می شنوید را، حتی اگر لهجه گوینده آشنا نباشد و یا سرعت صحبت کردنش بالا باشد، به راحتی بفهمید. این شامل مکالمات رودرو، تلفنی، سخرانی، برنامه های رادیویی و تلویزیونی، فیلم، موسیقی و… می شود.

در صحبت کردن و مکالمه هم قادر به استفاده از واژگان و اصطلاحات دشوار و پیچیده هستید. می توانید کنایه آمیز یا دوپهلو صحبت کنید و منظور خود را به شکلی ظریف منتقل کنید.

می ‌توانید به روشنی و بلاغت، به شکلی ساختارمند و جذاب، درباره هر موضوعی صحبت کرده و دلیل و برهان بیاورید، به شکلی که موضوع کاملا در ذهن شنونده نشسته و روی او تأثیری مثبت بگذارد.

توانایی خواندن و درک متون مختلف (ازجمله متون ادبی) را دارید. در فهم متون طولانی و پیچیده هم مشکلی ندارید.

مهارت نوشتاری شما در سطح نگارش نامه ‌ها، گزارش‌ ها یا مقالات پیچیده‌ است. می توانید در نوشته خود ادعایی را با ساختار مناسب مطرح، خواننده را متقاعد و کاری کنید تا او به نکات مهم پی برده و آنها را به یاد بسپارد.

مقایسه نمرات آیلتس با سطوح CEFR

استفاده از منابع آموزشی آمادگی برای آزمون آیلتس که براساس سیستم ارزشیابی زبان CEFR سطح‌بندی شده اند و یا دلایل دیگر، نیاز به معادل سازی نمرات آیلتس و سطوح CEFR را به وجود می آورد. در تصویر زیر می توانید مقایسه نمرات آیلتس را با سطوح CEFR ببینید.مقایسه نمرات آیلتس با سطوح CEFR

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان