شرایط زندگی در کانادا چگونه است؟

شرایط زندگی در کانادا - آب و هوای کانادا

شرایط زندگی در کانادا چگونه است؟

شرایط زندگی در کانادا - آب و هوای کانادا

کانادا کشوری که کیفیت زندگی در شهرهای مختلف آن بالا است و دانشگاه های معتبری هم دارد، یکی از مقاصد جذاب برای دانشجویان بین المللی به حساب می آید، کسانی که شاید خیلی هایشان تمایل داشته باشند بعد از پایان تحصیل در کانادا اقامت خود را در این کشور تمدید کنند و پس از طی کردن روند قانونی، به شهروند کانادا تبدیل شوند. در کنار شرایط تحصیل در کانادا یا دیگر راه های مهاجرت به کانادا قطعا شرایط زندگی در کانادا هم برای متقاضیان مهاجرت به کانادا اهمیت زیادی دارد؛ آنچه موضوع این مطلب است.

در این مطلب از زبان یکی از ایرانیان شهروند کانادا با آب و هوای کانادا و هزینه زندگی در این کشور آشنا می شوید؛ دو موضوعی که قطعا دغدغه خیلی از افرادیست که به تحصیل در کانادا یا مهاجرت به کانادا می اندیشند. کانادا خیلی سرد است؟ قیمت ها آنجا چطور است؟ با خواندن این مطلب می تواند پاسخ سؤالاتی از این دست را بگیرید.

شرایط زندگی در کانادا – آب و هوا

من در این مطلب قصد دارم صرفا مشاهدات خود را بدون قضاوت بیان کنم، مانند دوربینی که صحنه ای را ضبط کرده و بدون تدوین پخش می کند.

وقتی برای مدتی در کانادا زندگی می کنید می بینید که یکی از مهم ترین مسائلی که مردم درباره آن حرف می زنند آب و هواست. آب و هوا در بیشتر شهرهای کانادا برای ۵ تا ۶ ماه بسیار سرد است، یک ماه گرم و بقیه؛ نه خیلی سرد و نه خیلی گرم. برای نمونه تورونتو، پرجمعیت ترین شهر کانادا و شهری که بیشترین جمعیت ایرانی های مقیم کانادا در آن زندگی می کنند را با هم بررسی می کنیم.

در اینجا معمولا از اوایل آبان هوا رو به سردی می رود، حدودا ۷ تا ۸ درجه بالای صفر. در ماه آذر هوا حول و حوش ۴ تا ۵ درجه است و البته در این ماه معمولا یکی دو بار هوای زیر صفر را نیز تجربه می کنیم. دی ماه رسما به زیر صفر می رویم (البته هنوز ممکن است روزهایی دمای هوا بالای صفر هم باشد). بهمن و اسفند میانگین هوا منفی ۱۵ درجه است با چند روز منفی ۲۰، ۲۵، ۳۰ و حتی سردتر. من به شخضه تجربه روزهای منفی ۴۰ درجه را نیز داشته ام. اگر فکر می کنید که با تمام شدن اسفند، سرما تمام می شود، سخت در اشتباهید. فروردین هم معمولا هوای زیر صفر دارد، البته هر سال روزهایی در فرودین هست که هوا بالای صفر می آید و شما احساس می کنید که عید شده! خوب به خاطر دارم که سه سال پیش در روز عید، هوا در مونترال منفی ۱۴ درجه بود! (هوای مونترال و تورونتو بسیار شبیه هستند، هرچند میانگین دما چند درجه ای معمولا در تورونتو بالاتر از مونترال است.)

در اردیبهشت، اما هوا با شما بازی می کند و این زمانی مناسب برای سرما خوردن است! گاهی هوا به ۱۵ تا ۲۰ درجه بالای صفر می رسد و گاهی به حوالی صفر. مواردی هم ار هوای زیر صفر در اردیبهشت داشتیم! از اواخر اردیبشت به قول کانادایی ها دیگر به سمت هوای دلپذیر در شهرهای شرقی کانادا مثل تورونتو، مونترال، اتاوا و غیره می رویم. در خرداد هوا معمولا بین ۲۰ تا ۲۵ درجه است. تیر ماه معمولا گرم تر می شود، بین ۲۵ تا ۳۰، البته معمولا روزهایی هم بالای ۳۰ داریم. سال هایی هم بوده، مثل همین امسال، که هوا در تیر ماه به بالای ۴۰ درجه هم می رسد. این هوا در مناظق نزدیک تر به آب با رطوبت و شرجی بالا همراه است.

مرداد را هم معمولا بین همان ۲۵ تا ۳۰ می گذرانیم و در شهریور دوباره رو به بازه ۲۰ تا ۲۵ برمی گردیم. روزهایی هم در شهریور هستند که از این بازه خارج می شوند، گاهی بالاتر و گاهی هم پایین تر. در مهرماه اما سرد شدن را احساس می کنید. روزهایی که دیگر کمتر به ۲۰ نزدیک می شوند و بیشتر به ۱۰ و پایین تر می روند. وصف آبان را نیز که برایتات گفتم.

آب و هوای غرب؛ نه به سردی شرق

البته این وصف استان های شرقی کانادا بود، یا دقیق تر بگویم؛ وصف شهرهای بزرگ تورونتو، مونترال، اتاوا و حومه. وقتی به غرب می رویم یا باز هم دقیق تر؛ به ونکوور، آب و هوا کاملا متفاوت است. فروردین میانگین هوا ۱۰ درجه بالای صفر است و بوی بهار و عید غلیظ تر. اردیبهشت میانگین ۱۵ درجه می شود و گاهی به ۲۰ نزدیک. خرداد و تیر هم معمولا بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سپری می شود، این داستان در کل تابستان، یعنی مرداد و شهریور هم ادامه دارد. البته ممکن است روزهایی به ۳۰ هم نزدیک شود و یا بعضا بالاتر برود. مهرماه به زیر ۲۰ می آید و آبان به ۱۰ نزدیک و آذر و دی نزدیک تر به صفر ولی معمولا همچنان بالاتر از صفر می ماند. این داستان در زمستان نیز ادامه دارد، هوایی با میانگین ۴ تا ۵ درجه که به ندرت به زیر صفر می رود.

» مطلب مرتبط: تحصیل در کانادا (هر آنچه باید بدانید)

به طور خلاصه شما در ونکوور به ندرت هوای زیر صفر را تجربه می کنید ولی در عین حال باران کم ندارید. در ونکوور شما ممکن است چندین روز باران مستمر داشته باشید و بعد یک روز آفتابی و دوباره باران. البته همه سال اینگونه نیست ولی بعید است شما در ونکوور دلتنگ باران شوید. در مقابل؛ در سمت دیگر کانادا، یعنی در تورونتو، مونترال و اتاوا، دمای هوا به شدت به زیر صفر می رود و هوای سردتر از منفی ۱۵ درجه تجربه ایست متفاوت!

هزینه زندگی در کانادا

وقتی می خواهید کشوری را برای زندگی انتخاب کنید، علاوه بر شرایط آب و هوایی که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم می بایست به هزینه های زندگی در آن کشور نیز توجه کنید. البته هزینه زندگی در کانادا هم مثل ایران، شهر به شهر متفاوت است و در این بخش از مطلب قصد دارم هزینه های معمول یک زندگی را به تفکیک برخی شهرهای پرجمعیت کانادا که جمعیت ایرانی بیشتری دارند برای شما شرح دهم. اگر می خواهید به کانادا مهاجرت کنید، برای تحصیل به اینجا بیایید و یا اگر تنها تمایل به  دانستن بیشتر درباره زندگی در کانادا دارید این مطلب ممکن است به دردتان بخورد. این نکته را هم جلوتر بگویم که منظور از دلار در اینجا، دلار کانادا است.

اول بیایید در مورد اینکه چه چیزهایی هزینه های زندگی به شمار می روند با هم به توافق برسیم. هزینه های زندگی در این مطلب و با توجه به شرایط زندگی در کانادا به این دسته ها قابل تقسیم هستند:

  • مسکن
  • اینترنت و تلفن
  • خورد و خوراک
  • رفت و آمد

هزینه زندگی در کانادا - هزینه مسکن در کانادا

مسکن

از مسکن شروع کنیم که برای بسیاری از تازه واردها قسمت عمده مخارج آنها را در بر می گیرد. به یاد داشته باشیم که مخاطب من در این مطلب قشر متوسط هستند که محل سکونت را اجاره می کنند و نه دوستانی که به اندازه کافی پول دارند که در بدو ورود خانه بخرند (البته این دوستان درصد بسیار کوچکی از تازه واردها به کانادا را تشکیل می دهند و عموما خانه اول اجاره ایست). هزینه اجاره یک واحد آپارتمان یک خوابه در محله ای متوسط و با امکانات متوسط (کاملا غیر لوکس) در تورونتو بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار کانادا، در مونترال بین ۹۰۰ تا ۱۱۰۰ دلار، در اتاوا بین ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ دلار و در ونکوور بین ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ دلار است.

اگر خوب جستجو کنید می توانید آپارتمان هایی را در این بازه قیمت پیدا کنید که اجاره بهای آنها، هزینه های برق، آب و گاز را نیز شامل می شود. البته در برخی استان ها آب، مجانی و در برخی مناطق گرمایش برقی است و گاز در ساختمان وجود ندارد که موضوعی کاملا متفاوت است. نکته اینجاست که در بعضی آپارتمان ها اجاره شامل همه هزینه ها به جز اینترنت است.

اینترنت و تلفن

حالا که صحبت از اینترنت شد باید بگویم که هزینه اینترنت در کانادا خیلی می تواند متغیر باشد. این مقدار می تواند ماهیانه و برای یک واحد مسکونی بین ۴۰ تا ۱۰۰ دلار باشد. شاید به نظر شما تفاوت حدود ۶۰ دلاری مبلغ زیادی به نظر نیاید ولی باور کنید وقتی در کانادا زندگی می کنید ۵۰، ۶۰ دلار در ماه می تواند خیلی مهم باشد. حال اگر سؤال می کنید که چطور می شود قیمت پایین تر پیدا کرد، پاسخ ۲ بخش دارد؛ اول جستجوی زیاد و دوم چانه زنی که ما ایرانی ها زمانی خیلی خوب بلد بودیم.

این موضوع در مورد تلفن همراه هم صادق است، یعنی باید دنبال پیشنهادهای خوب بگردید و چانه هم بزنید. البته هزینه سرویس تلفنِ همراه به موارد دیگری نیز بستگی دارد، از جمله استان محل سکونت (هزنیه تلفن همراه در مونترال در اغلب اپراتورها تقریبا ۳۰% از تورونتو، ونکوور، و اتاوا کم‌تر است)، اینکه ججم دیتا چقدر باشد، اینکه خودتان گوشی دارید یا می خواهید در قالب قرارداد با اپراتور یک گوشی هم بگیرید و اینکه چه گوشی ای انتخاب می کنید. ولی اگر دنبال یک نرخ مشخص هستید می توانم بگویم با در نظر گرفتن تمامی عواملی که ذکر کردم؛ هزینه ای بین ۳۰ تا ۱۲۰ دلار برای هر خط تلفن همراه باید کنار بگذارید.

خورد و خوراک

خورد و خوراک هم در شهرهای مختلف کمی با یکدیگر متفاوت است ولی راستش را بخواهید این تفاوت بیشتر در فروشگاهی است که برای خرید انتخاب می کنید، یعنی شما می توانید خورد و خوراک مورد نیاز یک هفته را از یک فروشگاه بگیرید و دم صندوق ۵۰ تا ۶۰ دلار پرداخت کنید و عین همان مواد را از یک فروشگاه دیگر بگیرید و ۱۰۰ دلار پیاده شوید. نتیجه می گیریم که هزینه خورد و خوراک برای یک نفر چیزی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلار در ماه می تواند باشد. اگر وقت و حوصله داشته باشید می توانید محصولات تخفیف خورده خوبی را پیدا کنید و در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

رفت و آمد

برای رفت و آمد هم باز بسته به شهر محل سکونت، هزینه ها متفاوت است. در هر چهار شهر مورد بحث ما یعنی تورونتو، مونترال، اتاوا و ونکوور شما می توانید بلیط اتوبوس / مترو (مترو به شکل گسترده فقط در مونترال و تورونتو فعلا وجود دارد) را به شکل ماهیانه با هزینه ای بین حدود ۸۰ تا ۱۷۰ دلار تهیه کنید (ارزان ترین را حتما می توانید حدس بزنید؛ مونترال).

همه این ها را گفتم ولی تأکید می کنم که هزینه زندگی در کانادا بسته به شیوه زندگی شما می تواند تغییر کند و حتما سایر هزینه ها هم می تواند به این ها اضافه شود، مثلا هزینه پوشاک، تفریح، ماشین و غیره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان