معرفی 7 بورسیه تحصیلی ایتالیا

بورسیه های تحصیلی ایتالیا

معرفی 7 بورسیه تحصیلی ایتالیا

بورسیه های تحصیلی ایتالیا

 

در ایتالیا، تمام دانش‌جویان بین‌المللی، بر اساس شروط مالی و یا تحصیلی از کمک‌های‌ مالی یکسان با دانش‌‌جویان ایتالیایی برخوردارند. بورسیه‌های دولتی در سطح ملی و استانی وجود دارند که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای آنها اقدام کنند. از این گذشته، برخی دانشگاه‌ها بورسیه‌های مخصوص به خودشان را برای رشته‌های خاصی به دانش‌جویان بین‌المللی ارائه می‌کنند. در این‌جا شما را با ۷ مورد از بهترین این بورسیه‌ها آشنا می‌کنیم.

1. بورسیه‌ی استانی ایتالیا

بورسیه استانی ایتالیا نوعی از بورسیه و کمک‌هزینه‌ تحصیلی است که به دانشجویان محصل در دانشگاه‌های این کشور پرداخت می‌شود و بخش عمده‌ای از هزینه‌های تحصیل در ایتالیا را تأمین می‌کند. بورسیه استانی ایتالیا با آنچه ما به‌عنوان بورسیه می‌شناسیم و به دانشجویان ممتاز تعلق می‌گیرد فرق دارد. این بورسیه را اداره‌ بورسیه هر استان به دانشجویانی می‌پردازد که مشکل مالی دارند و پرداخت هزینه‌های دانشگاه برایشان دشوار است. میزان این کمک‌هزینه و قوانین و مقررات مربوط به آن، در همه‌ی استان‌ها تقریباً یکسان است. در سال مبلغی نزدیک ۵۰۰۰ یورو به دانشجویان پرداخت می‌شود که دریافت آن مستلزم ارائه و تأیید مدارکی است که وضعیت مالی فرد دانشجو و خانواده‌اش را مشخص می‌کند. فیش حقوقی سرپرست دانشجو و اجاره‌نامه از جمله این مدارک هستند. ضمن اینکه دانشجوی دریافت‌کننده‌ی این بورسیه متعهد می‌شود تعداد مشخصی واحد درسی (حداقل ۲۰ واحد) را در سال پاس کند.

بورسیه‌ی استانی در دو قسط پرداخت می‌شود که پرداخت قسط دوم، پس از اینکه دانشجو واحدهای مشخص‌شده را پاس کرد، صورت می‌گیرد. این تنها تعهدی است که دانشجو در قبال دریافت این بورسیه می‌پذیرد. اگر دانشجو واحدهای مشخص‌شده را پاس نکند، باید قسط اول را پس دهد.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که در سال اول احتمالاً کل مبلغ در پایان سال پرداخت می‌شود و تأمین مخارج دانشجو تا آن زمان بر عهده‌ی خود اوست. به طور کلی، دریافت این کمک‌هزینه تضمین‌شده نیست و به عواملی مثل میزان بودجه‌ی تخصیص داده شده در هر سال بستگی دارد.

» مطلب مرتبط: تحصیل در ایتالیا

مدارک مورد نیاز:

  • ترجمه‌ی رسمی شناسنامه‌ی سرپرست دانشجو (پدر یا هر فرد دیگری)
  • ترجمه‌ی رسمی فیش حقوقی سرپرست دانشجو (مربوط به سال میلادی قبل)
  • ترجمه‌ی رسمی اقرارنامه‌ی محضری سرپرست که در آن وضعیت شغلی سایر اعضای خانواده را اعلام می‌کند.
  • ترجمه‌ی رسمی اجاره‌نامه (مربوط به سال میلادی قبل/ مدت قرارداد باید حداقل دوسال باشد)

نکته: مدارک مالی (فیش حقوقی و اجاره‌نامه) برای تحویل به اداره‌ی بورسیه‌ی برخی استان‌ها نیاز به گواهی یورویی دارند که با مراجعه به بانک مرکزی قابل دریافت است.

2. بورسیه‌ی دولتی ایتالیا

دولت ایتالیا برای تحصیل در ایتالیا، هم به دانشجویان خارجی و هم به شهروندان ایتالیایی که خارج از ایتالیا زندگی می‌کنند، بورسیه می‌دهد. این بورسیه به مقاطع و رشته‌های زیر تعلق می‌گیرد:

  • کارشناسی‌ارشد (Laurea Magistrale 2° ciclo)
  • رشته‌های دانشگاهی هنری، موسیقی و رقص (AFAM)
  • دکتری (PhD)
  • پژوهش تحت نظر استاد راهنما (Progetti in co-tutela)
  • و رشته‌‌های زبان و فرهنگ ایتالیایی

بورسیه‌ی دولتی ایتالیا شامل شهریه‌ی دانشگاه، بیمه‌ی سلامت و خرج زندگی ماهانه است. این رقم برای سال ۲۰۱۸، ماهی ۹۰۰ یورو بوده است.

برای این بورسیه تنها می‌توان به شکل سه، شش یا نه ماهه ثبت‌نام کرد. شرط سنی برای دریافت بورسیه‌ی دولتی ایتالیا برای رشته‌های کارشناسی ارشد، AFAM و زبان و فرهنگ ایتالیا، تا سقف ۲۸ سال، رشته‌ّ‌های دکتری ۳۰ سال و رشته‌های پژوهشی ۴۰ سال است.

شرایط تحصیلی مورد نیاز برای دریافت بورسیه همان شرایط مورد نیاز برای ورود به دانشگاه است. به استثنای مدارک زبان که به شرح زیر است:
– اگر رشته‌ی تحصیلی شما به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می‌شود، نیازی به ارائه‌ی مدرک زبان ایتالیایی برای این بورسیه ندارید. اما باید مدرک زبان انگلیسی B2 (حداقل) ارائه کنید.

  • اگر رشته‌ی تحصیلی شما به زبان ایتالیایی یا تلفیقی از ایتالیایی و انگلیسی است، باید حداقل مدرک زبان ایتالیایی B2 ارائه کنید.
  • اگر در رشته‌‌های زبان و فرهنگ ایتالیایی درس می‌خوانید باید حداقل مدرک زبان ایتالیایی A2 ارائه کنید.

3. بورسیه‌ی IYT

بورسیه‌ی IYT، سرواژه‌‌ای متشکل از حروف اول (Invest Your Talent in Italy) یا استعدادتان را در ایتالیا سرمایه‌گذاری کنید، بورسیه‌ای است که به کشورهای خاصی از جمله ایران اختصاص داده شده و برای تحصیل در مقاطع و رشته‌های خاصی هم کاربرد دارد. این رشته‌ها عبارتند از: رشته‌های مهندسی، فناوری‌های پیشرفته، معماری، طراحی، اقتصاد و مدیریت. این بورسیه به طور کلی به مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد) تعلق می‌گیرد و امکان شرکت در کلاس‌های زبان و فرهنگ ایتالیایی برای همه وجود دارد.

بورسیه‌ی IYT شامل شهریه‌ی کامل دانشگاه و ماهی ۹۰۰یورو خرج زندگی به صورت پرداختی‌های ۳ ماهه است. قسط اول بعد از ثبت‌نام کامل دانشگاه و قسط آخر بعد از انجام شرایطی که از طرف مؤسسه برای دانشجو تعیین شده است، پرداخت خواهد شد.

تمام رشته‌های زیر مجموعه‌ی بورسیه‌ی IYT به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.

این بورسیه قابل ادغام با بورسیه‌ی دیگر و قابل انتقال به کشور دیگر (برای مثال شرکت در برنامه‌ی اراسموس) نیست.

شرایط احراز بورسیه:

  • داشتن مدرک کارشناسی
  • ثبت فرم پیش ثبت‌نام در یکی از دانشگاه‌های طرف قرارداد با بورسیه (تقریباً تمام دانشگاه‌های معتبر ایتالیا در این لیست قرار دارند)
  • شرط سنی: تا سقف ۲۶ سال در زمان ثبت‌نام (این شرط برای ثبت‌نام اولیه صدق می‌کند و نه تمدید بورسیه)
  • مدرک زبان انگلیسی B2 (مدرک زبان ایتالیایی لازم نیست اما در پروسه‌ی انتخاب، امتیاز محسوب می‌شود)

مدت زمان این بورسیه ۹ ماه است و مبالغ هر ۳ ماه تحویل داده می‌شود. تمدید بورسیه با رعایت شرایط خاص ممکن است.

4. کمک هزینه‌ی تحصیلی دانشگاه بولونیا

دانشگاه بولونیا به دانشجویان بین‌المللی که می‌خواهند در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا رشته‌های تک دوره در دانشگاه بولونیا تحصیل کنند، کمک هزینه‌ی تحصیلی پرداخت می‌کند. هر کدام از این کمک‌هزینه‌ّ‌ها به مدت یک سال پرداخت می‌شود و مبلغ کلی آن ۱۱،۰۵۹ یورو یا پوشش کامل شهریه‌ی دانشگاه است. امکان استفاده از هردوی این کمک‌هزینه‌ها وجود ندارد.

تعداد کل کمک هزینه‌ها ۴۸ عدد است که ۸‌تای آنها مختص مقطع کارشناسی و ۴۰تای آنها مختص مقطع کارشناسی‌ارشد است. نحوه‌ی گزینش به این صورت است که ابتدا تمام افراد واجد شرایط برای کمک‌هزینه‌های مالی انتخاب می‌شوند تا سقف پرداختی از طرف دانشگاه تکمیل شود. سپس باقی لیست به پوشش کامل شهریه اختصاص پیدا می‌کند تا سقف کمک هزینه‌ّ‌ها پر شود.

شرایط احراز کمک هزینه:

  • دارا بودن شرایط ورود به دانشگاه و رشته‌ی انتخابی در ایتالیا و مدرکی که خارج از ایتالیا با بیش از دوسال تحصیل دریافت شده باشد.
  • شرط سنی: کمتر از ۳۰ سال
  • شرکت در آزمون SAT (برای مقطع کارشناسی) و شرکت در آزمون GRE (برای مقطع کارشناسی‌ارشد)

بورسیه‌ی دانشگاه بولونیا قابل تمدید است. می‌توانید سال بعد در گردونه‌ی رقابت قرار بگیرید و در صورت بالاتر قرار گرفتن نسبت به سایر شرکت‌کنندگان بورسیه به شما تعلق می‌گیرد.

5. بورسیه‌ی رقابتی بوکونی

دانشگاه بوکونی به داشجویان بین‌المللی که در رشته‌های کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد (MSC) این دانشگاه ثبت‌نام می‌کنند، بر اساس شایستگی‌های تحصیلی بورسیه اعطا می‌کند. این بورسیه شامل پوشش نیمی تا تمامی شهریه تا سقف ۱۲۰۰۰ یورو در سال برای رشته‌های کارشناسی و ۱۳۰۰۰ یورو در سال برای رشته‌های کارشناسی‌ارشد است.

بورسیه‌ی بوکونی به‌طور اتوماتیک تا دو سال برای رشته‌های کارشناسی و یک سال در صورت نیاز، برای رشته‌های کارشناسی ارشد، تمدید می‌شود.

شرایط احراز بورسیه:

  • سابقه‌ی تحصیلی و V قوی هنگام اپلای برای رشته‌ی مورد نظر؛ قرار گرفتن در بین افراد برتر

نیازی به ثبت‌نام جداگانه برای این بورسیه نیست و افراد واجد شرایط از طرف دانشگاه برای گرفتن بورسیه معرفی می‌شوند.

6. بورسیه‌ی رقابتی پلی‌تکنیک میلان

هر ساله، پلی‌تکنیک میلان تعدادی بورسیه‌ بر اساس شایستگی تحصیلی به با‌استعدادترین کاندیداهایی که در یکی از رشته‌های کارشناسی ارشد (MSC) ثبت‌نام کرده‌اند، اختصاص می‌دهد. دانشجو‌ّهایی که بورسیه را دریافت می‌کنند تنها هزینه‌ی امور اداری در حدود ۱۶۰ یورو پرداخت خواهند کرد.

«تمام دانشجویان اروپایی و غیراروپایی واجد شرایط به طور اتوماتیک در این رقابت شرکت داده‌ می‌شوند و نیازی به ثبت‌نام جداگانه برای بورسیه‌ی پلی‌تکنیک میلان نیست.»

این بورسیه سه شکل مختلف دارد:

  • بورسیه‌ی پلاتین: به ارزش کلی ۱۰،۰۰۰ یورو در سال + پوشش تمام شهریه. میزان بورسیه خرج مسکن و تسهیلات زندگی را در یکی از خوابگاه‌های دانشجویی پلی‌تکنیک پوشش می‌دهد؛ مبلغ باقی‌مانده (پس از کسر مالیات) به عنوان خرج زندگی در اختیار دانشجو قرار می‌گیرد. دانشجو تنها هزینه‌ی امور اداری را پرداخت خواهد کرد.
  • بورسیه‌ی طلا: به ارزش ۵۰۰۰ یورو در سال + پوشش کامل شهریه. مبلغ بورسیه هزینه‌ی مسکن و تسهیلات زندگی را در یکی از خوابگاه‌های دانشجویی پلی‌تکنیک پوشش خواهد داد؛ مبلغ باقی‌مانده (پس از کسر مالیات) به‌عنوان خرج زندگی در اختیار دانشجو قرار می‌گیرد. شما تنها هزینه‌ی امور اداری را پرداخت خواهید کرد.
  • بورسیه‌ی نقره: شهریه را به‌طور کامل در سال پوشش می‌دهد. دانشجو تنها باید هزینه‌ی امور اداری را پرداخت کند.

تعداد بورسیه‌ها هر سال متفاوت است و بورسیه‌های طلا و نقره به نسبت پلاتین از تعداد بیشتری برخوردارند.

شرایط احراز:

  • سابقه‌ی تحصیلی ممتاز
  • رزومه/ CV / پورتفولیو نمونه ‌کار( قابل توجه)
  • انگیزه‌نامه‌ی قوی

7. بورسیه‌ی دانشگاه کاتولیکا

بورسیه‌ی بین‌المللی UCSC، تخفیف سالانه‌ای روی شهریه است که توسط دانشگاه کاتولیکا به منظور راحت‌تر کردن دسترسی دانشجویان بین‌المللی به رشته‌های دانشگاهی ایجاد شده است. این تخفیف ۳۰‌٪‌ای شرط خاصی ندارد و به همه‌ی دانشجوهای غیراروپایی در تمام مقاطع و رشته‌های دانشگاه کاتولیکا تعلق می‌گیرد.

شما حتی برای دریافت این بورسیه نیاز به اقدامی هم ندارید و هنگام پذیرش توسط دانشگاه از سمت اداره‌ی پذیرش به شما ایمیلی حاوی اطلاعات بورسیه زده می‌شود.

علاوه بر بورسیه‌های بالا، تعداد خیلی زیادی از بورسیه‌ها هستند که بر اساس رشته‌ی خاص تحصیلی شما، جنسیت شما، موضوع پژوهشی شما، ناحیه‌ی زندگی شما و … از طرف دانشگاه، دانشکده یا افراد خیّر و مؤسسات خصوصی اهدا می‌شوند. اگر دنبال کمک هزینه و بورسیه هستید، باید تلاش کنید و در عین حال، جزو برترین‌ها، یا پرتلاش‌ترین‌ها باشید و وقت بگذارید. هیچ‌چیز راحت و با عجله به دست نمی‌آید.

دیدگاه (29)

  • ایرج پاسخ

    درود به شما دوستان و سروران گرامی
    خسته نباشید . من دارای دانشنامه ی کارشناسی ارشد در رشته ی مهندسی عمران – سازه هستم دارای 55 سال سن و 30 سال سابقه ی کار ، میخواستم ببینم برای ادامه ی تحصیل در سطح دکتری آیا میتونم روی دریافت ویزای تحصیلی و همچنین بورسیه های گوناگونی که شرح دادین حساب کنم ، آیا این رشته به زبان انگلیسی در دانشگاهی در اونجا تدریس میشه ؟ اگر میشه گواهی زبان انگلیسی در چه سطحی نیاز داره ؟ ممنون میشم پاسخ بدین .

    4 خرداد 1402 در 10:39
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام پیشنهاد می کنم با شماره 02191001016 تماس بگیرید تا راهنمایی کامل انجام شود.

      10 خرداد 1402 در 18:21
  • YEGAN پاسخ

    سلام
    آیا حتی با وجود گرفتن بورسیه تحصیلی نیاز به تمکن مالی داریم؟
    مخصوصا برای کسانی شرایط مالی خوبی ندارند و برای اثبات آن فیش حقوقی دارن؟

    23 فروردین 1400 در 22:52
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام. وقت بخیر
      اگر شما برای ایتالیا قصد دارین که اقدام کنید، سفارت از شما تمکن مالی رو میخواد.

      24 فروردین 1400 در 16:02
  • شهروز پاسخ

    سلام وقت بخیر ببخشید خواستم بپرسم که اگه کسی توی کنکور تجربی رتبه دویاسه رقمی بیاره میتونه برای گرفتن بورسیه تحصیلی ایتالیا اقدام بکنه
    البته باید قید بکنم که توانایی پرداخت شهریه رو نداره

    6 دی 1399 در 19:14
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای شهروز. وقت بخیر
      رتبه ی کنکور شما در پروسه ی بورسیه تحصیلی ایتالیا تاثیر گذار نیست. پیشنهاد میکنم برای اطلاعات بیشتر با موسسه تماس بگیرید تا کارشناسانمون راهنماییتون کنند.
      تماس با ما

      9 بهمن 1399 در 11:04
  • وحید پاسخ

    سلام برای بورسیه IYT شرایطی که بورسیه را نقض میکند چیه؟

    13 مهر 1399 در 21:59
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام آقای وحید
      اطلاعاتی که میخواهید فقط در زمان انجام پرونده و بررسی متقاضی بسته به مدارک و شرایطش معلوم میشه

      21 مهر 1399 در 17:30
  • همتی پاسخ

    سلام , روزبخیر.پسر من دانشجوی ترم یک دانشگاه پادوا ایتالیاست, به علت بیماری من نتونست به موقع مدارک را برای بورسیه ارسال کند.اما مدارک کامل و آماده است.
    میتونیم امیدوار باشیم برای گرفتنِ بورسیه ی تحصیلی و استانی.یا راهی برای ارسال مدارک هست.

    12 مهر 1399 در 11:41
  • Zahra پاسخ

    سلام
    من دانشجوی ادبیات انگلیسی در مقطع کارشناسی هستم. میخوام بدونم واس مقطع کارشناسی ارشد بورسیه IYT یا هر نوع بورسیه فول فاند بهم تعلق میگیره؟!(با ارائه کتاب یا مقاله یا یه کار ادبی)

    30 شهریور 1399 در 23:03
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام خانم زهرا
      بورسیه های استانی و دولتی (مورد ۱ و ۲) به اکثر دانشجوهایی که مدارک به موقع و استاندارد ارائه بدن تعلق میگیره.
      سایر بورس ها مثل همین IYT بسته به شرایط هر متقاضی در زمان اقدام و سایر داوطلب ها داره و تضمینی براش وجود نداره

      9 مهر 1399 در 14:26

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان