اپلای با معدل پایین – نکاتی که باید بدانید

اپلای با معدل پایین - نکاتی که باید بدانید

اپلای با معدل پایین – نکاتی که باید بدانید

اپلای با معدل پایین - نکاتی که باید بدانید

آیا با معدل پایین هم می توان پذیرش گرفت؟ این سؤال بخشی از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور است و اگر بخواهیم پاسخی کوتاه به آن بدهیم، باید بگوییم؛ بستگی دارد. این البته جواب مشخصی نیست و برای گرفتن جواب سؤال باید برخی نکات و مسائل را به تفصیل گفت. اگر معدل بالایی ندارید و قصد اپلای کردن دارید، این مطلب را بخوانید تا ببینید برای موفقیت در اپلای با معدل پایین باید چه شرایطی داشت.

نکاتی که برای موفقیت در اپلای با معدل پایین باید بدانید

قبل از هر چیز باید بگوییم؛ شرط معدل برای اخذ پذیرش، مختص دانشگاه های معتبری است که برای پذیرش دانشجویان، نسبتا سختگیرانه عمل می کنند. دانشگاه هایی هم هستند (با اعتبار کم و عمدتا در کشورهای کمتر توسعه یافته) که با معدل پایین هم می توان برای تحصیل در آنها اپلای کرد و پذیرش گرفت. قطعا این دسته از دانشگاه ها در این نوشته مدنظر نیستند.

این موضوع را هم باید در نظر گرفت که شرایط بسیار رقابتی برخی از دانشگاه ها برای گرفتن پذیرش، حتی احتمال موفقیت افرادی با معدل بالا را هم پایین می آورد و بنابراین، میزان تقاضا و رقابت بر سر صندلی های دانشگاه مقصد را هم  قبل از اپلای کردن باید دانست.

یکی از چند معیار

معدل مقاطع قبلی تحصیلی (دیپلم و پیش دانشگاهی، کارشناسی و کارشناسی ارشد) یکی از معیارهای مهم در ارزیابی درخواست متقاضیان تحصیل در دانشگاه های معتبر است اما تنها معیار و عامل تعیین کننده در رد یا پذیرش درخواست نیست.

نکته قابل توجه دیگر این است که معدل مقاطع قبلی تحصیلی، یک از مواردی است که تغییر و بهبود آن برای متقاضی امکان پذیر نیست اما مواردی هم هستند که متقاضی می تواند با تقویت آنها ضعف معدل خود را پوشش دهد.

» مطلب مرتبط: موفقیت در اپلای – نکاتی که باید بدانید

معیارهای تأثیرگذار در اپلای با معدل پایین

با توجه به اینکه کمیته بررسی پرونده متقاضی، مجموعه مدارک ارسالی او را بررسی می کند که معمولا شامل معدل، ریز نمرات، رزومه تحصیلی (CV)، انگیزه نامه (SOP)، توصیه نامه و همچنین مدرک زبان و مقاله می شود؛ افرادی که معدلشان پایین تر از 15 است، نباید ناامید شوند. آنها هنوز فرصت دارند یک انگیزه نامه قوی بنویسند که نقش خیلی مهمی در جلب نظر مثبت دانشگاه مقصد دارد، توصیه نامه مؤثری از اساتید قبلی خود بگیرند و با ارائه مدرک زبان و مقالات خود مسئولان پذیرش دانشگاه مقصد را به انتخاب خود متقاعد کنند.

انگیزه نامه (SOP)‌ قوی

انگیزه نامه یا SOP را باید یکی از مهم ترین مدارکی دانست که متقاضیان تحصیل در یک دانشگاه به مسئولان پذیرش آن دانشگاه ارائه می کنند. در اهمیت انگیزه نامه باید بگوییم که یک انگیزه نامه خوب به طور قطع احتمال اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظرتان را افزایش می دهد و حتی باعث پوشش نقاط ضعف متقاضی (مانند نمره های نه چندان خوب) می شود، در حالیکه یک انگیزه نامه بد می تواند یک رزومه خوب را هم بی تأثیر کند.

بنابراین در نوشتن انگیزه نامه سهل انگارانه و آسانگیرانه رفتار نکنید، آن را به روزهای آخر مهلت اپلای موکول نکنید و با تحقیق و مشاوره، بیاموزید که چگونه یک انگیزه نامه قوی و تأثیرگذار بنویسید.

توصیه نامه تأثیرگذار اساتید

توصیه نامه ای که استاد یا اساتید داوطلب در مقطع قبلی تحصیلی می نویسند هم در جلب نظر مثبت مسئولان پذیرش، تأثیر زیادی می تواند داشته باشد. اگر متقاضی، خواهان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است، باید از استاد یا اساتید مقطع کارشناسی و اگر متقاضی تحصیل در مقطع دکترا است، باید از استاد یا اساتید مقطع کارشناسی ارشد خود توصیه نامه گرفته و به دانشگاه مقصد ارائه کند.

ذکر خصوصیات شخصیتی متقاضی در توصیه نامه به شکلی که او را فردی متناسب با فرصت تحصیلی (یا پژوهشی موردنظر) نشان دهد، احتمال موفقیت او را در اپلای با معدل پایین افزایش می دهد.

اگر هنوز پایان نامه خود را ارائه نکرده اید، تلاش کنید یک پایان نامه قوی بنویسید و با عملکرد خود در مقاطع پایانی دوره تحصیلی خود، استاد یا اساتید را به نوشتن توصیه نامه ترغیب کنید.

سابقه کاری مرتبط و قابل توجه

تجربه کاری و حرفه‌ای مرتبط با رشته تحصیلی یکی دیگر از معیارهاییست که در بررسی پرونده متقاضیان اخذ پذیرش، مورد توجه قرار می گیرند. یک مهندس شیمی را در نظر بگیرید که معدلش پایین است و در دانشگاه چندان معتبری هم تحصیل نکرده اما چند سال تجربه کار در یک پتروشیمی دارد؛ چنین فردی نسبت به فردی با معدل بالا و مدرکی از یک دانشگاه معتبر، اما بدون سابقه کاری مرتبط، شانس بیشتری برای موفقیت در اپلای دارد.

مقالات ISI

راه دیگر برای موفقیت در اپلای با معدل پایین انتشار مقاله در ژورنال ها و مجلات معتبر علمی یا ارائه آنها در همایش های بین المللی است. به تجربه ثابت شده است که متقاضیانی که مقاله دارند، شانس بیشتری برای اخذ پذیرش، به ویژه در مقطع دکترا دارند.

به این نکته توجه کنید که مقاله باید در مجلات ISI منتشر شده باشد و مقالات و تحقیقات دانشجویی، بدون انتشار در این مجلات، اعتبار لازم را برای ارائه به دانشگاه مقصد ندارند.

اهمیت تأثیرگذاری مقالات ISI را می توان با یک مثال، مشخص کرد؛ دو داوطلب تحصیل در یک دانشگاه (و یک برنامه تحصیلی) را در نظر بگیرید که اولی معدل زیر 15 دارد و در دانشگاهی معمولی درس خوانده اما 5 مقاله ISI دارد و دومی معدل بالای 15 دارد و در دانشگاهی نسبتا معتبر درس خوانده اما فقط 1 مقاله ISI دارد؛ در این شرایط، داوطلب اول می تواند امید بیشتری به گرفتن پذیرش داشته باشد.

نمره بالای آزمون های معتبر زبان

حتی اگر کشور محل تحصیل، انگلیسی زبان نباشد هم تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، معمولا به زبان انگلیسی امکان پذیر است ولی تقریبا همیشه هم نیازمند ارائه مدرک زبان (آیلتس یا تافل با حداقل نمرات مورد نظر دانشگاه مقصد) است. نمره زبان بالا هم از آن دسته عواملی است که تأثیر معدل و نمرات پایین را می توانند کمرنگ کنند.

شرکت در دوره های مرتبط

از جمله کارهای دیگری که می توان برای جبران پایین بودن معدل و افزایش احتمال موفقیت در اپلای انجام داد، شرکت در دوره های کوتاه مدت مرتبط به رشته تحصیلی انتخابی است. از فرصت‌ های کارآموزی و شرکت در اجلاس‌ ها استفاده کنید. این موارد تأثیر زیادی در رزومه تحصیلی خواهند داشت.

ارتباط مؤثر با اساتید

ارتباط با اساتید دانشگاه موردنظر و تعامل علمی و تبادل اطلاعات با آنها هم می تواند آنها را به پذیرفتن سرپرستی پایان نامه یا رساله کارشناسی ارشد یا دکترا متقاعد کند، حتی اگر معدل داوطلب پایین باشد.

در پایان، آنچه باید دوباره گفت و بر آن تأکید کرد، لزوم توجه به کلیت پرونده ایست که داوطلب برای اخذ پذیرش به دانشگاه مقصد ارائه می کند؛ اهمیت و تأثیرگذاری معدل را نمی توان نادیده گرفت اما نه معدل بالا، به تنهایی می تواند موفقیت در اپلای را تضمین کند و نه معدل پایین، به معنی رد شدن قطعی درخواست پذیرش است. باز هم باید بگوییم که شکست یا موفقیت در اپلای با معدل پایین بستگی دارد و حالا دیگر می دانید به چه چیزهایی هم بستگی دارد.

دیدگاه (128)

  • سجاد پاسخ

    سلام،من معدل دیپلم و پیشدانشگاهی پایینی دارم ولی لیسانسه برق با معدل بالای ۱۶ دارم،میخوام مجددا کنکور بدم و رشته فیزیوتراپی رو تا ارشد تو ایران بخونم و برای دکترا اپلای دارم،با توجه به معدل حدود ۱۳ دیپلم،اگه تو فیزیوتراپی معدل خوبی بیارم میتونم تو سن۳۶/۳۷سالگی برای دکترا اپلای کنم؟

    26 شهریور 1399 در 21:32
  • sadaf پاسخ

    سلام خسته نباشید. خواستم بدونم با معدل ۱۲/۵ مهندسی نرم افزار دانشگاه سراسری با داشتن یک سال سابقه کار مرتبط و نمره زبان خوب شانسی برای گرفتن پذیرش از یک دانشگاه متوسط در آلمان و تحصیل رایگان ارشد چقدر هست؟ و اینکه چطور میتونم با داشتن معدل کم شانس پذیرشم رو بالا ببرم؟

    22 شهریور 1399 در 06:33
  • سمانه پاسخ

    سلام خسته نباشین…
    من تو دوره دبیرستان رشته ریاضی بودم و میانگین معدلم شد ۱۴/۳۰..الانم فوقه دیپلمه زبان تو دانشگاه دولتی درس میخونم و درسمم خوبه…
    میخواستم بدونم شانسی برای اپلای تو کشورایی مثله کره یا کانادا هست؟

    17 شهریور 1399 در 07:49
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام خانم صادقی
      اگر معدل فوق دیپلمتون بالا باشه، بله شانس دارید

      20 شهریور 1399 در 11:42
  • علی پاسخ

    سلام
    من دانشگاه پیام نور رشته حسابداری خوندم چون علاقه نداشتم معدل پایین ۱۵دارم ومتولد۷۱ چکار میشه کرد ایا میشه لیسانس به پیراپزشکی یا هرچیز دیگه ای رفت ممنون اگه جواب بدین؟

    16 شهریور 1399 در 17:08
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام آقای علی
      برای رشته های فیزیوتراپی میتونید اقدام کنید اگر دیپلم تجربی یا ریاضی داشته باشید.

      20 شهریور 1399 در 12:18
  • سمانه پاسخ

    سلام خسته نباشین
    من تو دوره دبیرستان رشتم ریاضی بود و اون جور که گفتن باید میانگین سه سالو داشته باشم و این میانگین سه سالم ۱۴ شد…
    میخواستم بدونم الان من فوق دیپلمه زبان تو دانشگاه دولتی میخونم…شانسی برای اپلای کشورایی مثل کره یا کانادا رو دارم؟

    16 شهریور 1399 در 11:37
  • محمد پاسخ

    متشکرم

    15 شهریور 1399 در 18:29
  • fatemeh پاسخ

    سلام من نمره های دوره دبیرستانم و البته معدلم پایین بود…
    ولی برای دانشگاه تونستم خودمو بالا بکشم و نمره هامو بالا ببرم
    برای نمره های پایینی که تو دبیرستان داشتم
    مشکلی تو اپلای ایجاد نمیکنه؟
    و اگر مشکلی ایجاد میشه چیکار کنم؟

    9 شهریور 1399 در 18:19
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام خانم نصیری
      اگر کارشناسی بگیرید با معدل خوب و برای ارشد اقدام کنید مدرک دیپلمتون اونقدر دیگه تاثیر نداره

      10 شهریور 1399 در 17:21
      • fatemeh پاسخ

        برای لیسانس نمیتونم اقدام کنم؟
        و یه سوال دیگ که میانگین معدل سه سال دبیرستان باید از چند باشه؟

        14 شهریور 1399 در 22:12
        • بهزاد عیان پور پاسخ

          اگر معدل دیپلمتون همون طور که گفته بودید پایین هست شانس کمی برای پذیرش خواهید داشت

          15 شهریور 1399 در 12:47
  • طاهری پاسخ

    سلام خسته نباشین من معدل کارشناسی مترجمی زبانم ۱۶ ست ۲۳ سالمه دو سال سابقه تدریس زبان، ایتلس هفت مدرک ttc ,tefl و یک توصیه نامه از استادم دارم. چقدر شانس اخد پذیرش برای کارشناسی ارشد رشته ی زبانشناسی در دانشگاه های برتر المان دارم؟؟ ممنون میشم بهم پاسخ بدین

    5 شهریور 1399 در 19:22
  • حامد بادپیما پاسخ

    سلام توضیحاتتون بسیار شفاف ، گویا و مشخص کننده ی مسیر پیش رو بود
    خیلی ممنون

    29 تیر 1399 در 21:59
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام آقای بادپیما
      خواهش میکنم
      امیدوارم براتون مفید باشه

      4 مرداد 1399 در 17:16
      • محمد پاسخ

        سلام.وقت بخیر
        با معدل ۱۴.۵ دانشگاه سراسری و زبان خوب و یک مقاله میشه در ارشد مجدد مهندسی شیمی اپلای شد؟

        15 شهریور 1399 در 15:25
        • بهزاد عیان پور پاسخ

          سلام
          بله میشه و اوکیه

          15 شهریور 1399 در 17:30
          • محمد

            متشکرم

            15 شهریور 1399 در 18:28
        • sadaf پاسخ

          سلام خسته نباشید. خواستم بدونم با معدل ۱۲/۵ مهندسی نرم افزار دانشگاه سراسری با داشتن یک سال سابقه کار مرتبط و نمره زبان خوب شانسی برای گرفتن پذیرش از یک دانشگاه متوسط در آلمان و تحصیل رایگان ارشد چقدر هست؟ و اینکه چطور میتونم با داشتن معدل کم شانس پذیرشم رو بالا ببرم؟

          22 شهریور 1399 در 07:18
          • بهزاد عیان پور

            سلام خانم
            معدل زیر ۱۴ شانس بسیار پایینی داره برای پذیرش.
            جبرانش هم اینکه یه مقطع بالاتری بگیرید با معدل مهتر یا همون مقطع رو تکرار کنید که معدل بالاتری بگیرید و بعدش اقدام کنید.

            10 مهر 1399 در 09:51
  • حامد بادپیما پاسخ

    سلام توضیحاتتون بسیار شفاف ، گویا و مشخص کننده ی مسیر پیش رو بود
    خیلی ممنون

    29 تیر 1399 در 21:56

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان