اپلای با معدل پایین – نکاتی که باید بدانید

اپلای با معدل پایین - نکاتی که باید بدانید

اپلای با معدل پایین – نکاتی که باید بدانید

اپلای با معدل پایین - نکاتی که باید بدانید

آیا با معدل پایین هم می توان پذیرش گرفت؟ این سؤال بخشی از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور است و اگر بخواهیم پاسخی کوتاه به آن بدهیم، باید بگوییم؛ بستگی دارد. این البته جواب مشخصی نیست و برای گرفتن جواب سؤال باید برخی نکات و مسائل را به تفصیل گفت. اگر معدل بالایی ندارید و قصد اپلای کردن دارید، این مطلب را بخوانید تا ببینید برای موفقیت در اپلای با معدل پایین باید چه شرایطی داشت.

نکاتی که برای موفقیت در اپلای با معدل پایین باید بدانید

قبل از هر چیز باید بگوییم؛ شرط معدل برای اخذ پذیرش، مختص دانشگاه های معتبری است که برای پذیرش دانشجویان، نسبتا سختگیرانه عمل می کنند. دانشگاه هایی هم هستند (با اعتبار کم و عمدتا در کشورهای کمتر توسعه یافته) که با معدل پایین هم می توان برای تحصیل در آنها اپلای کرد و پذیرش گرفت. قطعا این دسته از دانشگاه ها در این نوشته مدنظر نیستند.

این موضوع را هم باید در نظر گرفت که شرایط بسیار رقابتی برخی از دانشگاه ها برای گرفتن پذیرش، حتی احتمال موفقیت افرادی با معدل بالا را هم پایین می آورد و بنابراین، میزان تقاضا و رقابت بر سر صندلی های دانشگاه مقصد را هم  قبل از اپلای کردن باید دانست.

یکی از چند معیار

معدل مقاطع قبلی تحصیلی (دیپلم و پیش دانشگاهی، کارشناسی و کارشناسی ارشد) یکی از معیارهای مهم در ارزیابی درخواست متقاضیان تحصیل در دانشگاه های معتبر است اما تنها معیار و عامل تعیین کننده در رد یا پذیرش درخواست نیست.

نکته قابل توجه دیگر این است که معدل مقاطع قبلی تحصیلی، یک از مواردی است که تغییر و بهبود آن برای متقاضی امکان پذیر نیست اما مواردی هم هستند که متقاضی می تواند با تقویت آنها ضعف معدل خود را پوشش دهد.

» مطلب مرتبط: موفقیت در اپلای – نکاتی که باید بدانید

معیارهای تأثیرگذار در اپلای با معدل پایین

با توجه به اینکه کمیته بررسی پرونده متقاضی، مجموعه مدارک ارسالی او را بررسی می کند که معمولا شامل معدل، ریز نمرات، رزومه تحصیلی (CV)، انگیزه نامه (SOP)، توصیه نامه و همچنین مدرک زبان و مقاله می شود؛ افرادی که معدلشان پایین تر از 15 است، نباید ناامید شوند. آنها هنوز فرصت دارند یک انگیزه نامه قوی بنویسند که نقش خیلی مهمی در جلب نظر مثبت دانشگاه مقصد دارد، توصیه نامه مؤثری از اساتید قبلی خود بگیرند و با ارائه مدرک زبان و مقالات خود مسئولان پذیرش دانشگاه مقصد را به انتخاب خود متقاعد کنند.

انگیزه نامه (SOP)‌ قوی

انگیزه نامه یا SOP را باید یکی از مهم ترین مدارکی دانست که متقاضیان تحصیل در یک دانشگاه به مسئولان پذیرش آن دانشگاه ارائه می کنند. در اهمیت انگیزه نامه باید بگوییم که یک انگیزه نامه خوب به طور قطع احتمال اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظرتان را افزایش می دهد و حتی باعث پوشش نقاط ضعف متقاضی (مانند نمره های نه چندان خوب) می شود، در حالیکه یک انگیزه نامه بد می تواند یک رزومه خوب را هم بی تأثیر کند.

بنابراین در نوشتن انگیزه نامه سهل انگارانه و آسانگیرانه رفتار نکنید، آن را به روزهای آخر مهلت اپلای موکول نکنید و با تحقیق و مشاوره، بیاموزید که چگونه یک انگیزه نامه قوی و تأثیرگذار بنویسید.

توصیه نامه تأثیرگذار اساتید

توصیه نامه ای که استاد یا اساتید داوطلب در مقطع قبلی تحصیلی می نویسند هم در جلب نظر مثبت مسئولان پذیرش، تأثیر زیادی می تواند داشته باشد. اگر متقاضی، خواهان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است، باید از استاد یا اساتید مقطع کارشناسی و اگر متقاضی تحصیل در مقطع دکترا است، باید از استاد یا اساتید مقطع کارشناسی ارشد خود توصیه نامه گرفته و به دانشگاه مقصد ارائه کند.

ذکر خصوصیات شخصیتی متقاضی در توصیه نامه به شکلی که او را فردی متناسب با فرصت تحصیلی (یا پژوهشی موردنظر) نشان دهد، احتمال موفقیت او را در اپلای با معدل پایین افزایش می دهد.

اگر هنوز پایان نامه خود را ارائه نکرده اید، تلاش کنید یک پایان نامه قوی بنویسید و با عملکرد خود در مقاطع پایانی دوره تحصیلی خود، استاد یا اساتید را به نوشتن توصیه نامه ترغیب کنید.

سابقه کاری مرتبط و قابل توجه

تجربه کاری و حرفه‌ای مرتبط با رشته تحصیلی یکی دیگر از معیارهاییست که در بررسی پرونده متقاضیان اخذ پذیرش، مورد توجه قرار می گیرند. یک مهندس شیمی را در نظر بگیرید که معدلش پایین است و در دانشگاه چندان معتبری هم تحصیل نکرده اما چند سال تجربه کار در یک پتروشیمی دارد؛ چنین فردی نسبت به فردی با معدل بالا و مدرکی از یک دانشگاه معتبر، اما بدون سابقه کاری مرتبط، شانس بیشتری برای موفقیت در اپلای دارد.

مقالات ISI

راه دیگر برای موفقیت در اپلای با معدل پایین انتشار مقاله در ژورنال ها و مجلات معتبر علمی یا ارائه آنها در همایش های بین المللی است. به تجربه ثابت شده است که متقاضیانی که مقاله دارند، شانس بیشتری برای اخذ پذیرش، به ویژه در مقطع دکترا دارند.

به این نکته توجه کنید که مقاله باید در مجلات ISI منتشر شده باشد و مقالات و تحقیقات دانشجویی، بدون انتشار در این مجلات، اعتبار لازم را برای ارائه به دانشگاه مقصد ندارند.

اهمیت تأثیرگذاری مقالات ISI را می توان با یک مثال، مشخص کرد؛ دو داوطلب تحصیل در یک دانشگاه (و یک برنامه تحصیلی) را در نظر بگیرید که اولی معدل زیر 15 دارد و در دانشگاهی معمولی درس خوانده اما 5 مقاله ISI دارد و دومی معدل بالای 15 دارد و در دانشگاهی نسبتا معتبر درس خوانده اما فقط 1 مقاله ISI دارد؛ در این شرایط، داوطلب اول می تواند امید بیشتری به گرفتن پذیرش داشته باشد.

نمره بالای آزمون های معتبر زبان

حتی اگر کشور محل تحصیل، انگلیسی زبان نباشد هم تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، معمولا به زبان انگلیسی امکان پذیر است ولی تقریبا همیشه هم نیازمند ارائه مدرک زبان (آیلتس یا تافل با حداقل نمرات مورد نظر دانشگاه مقصد) است. نمره زبان بالا هم از آن دسته عواملی است که تأثیر معدل و نمرات پایین را می توانند کمرنگ کنند.

شرکت در دوره های مرتبط

از جمله کارهای دیگری که می توان برای جبران پایین بودن معدل و افزایش احتمال موفقیت در اپلای انجام داد، شرکت در دوره های کوتاه مدت مرتبط به رشته تحصیلی انتخابی است. از فرصت‌ های کارآموزی و شرکت در اجلاس‌ ها استفاده کنید. این موارد تأثیر زیادی در رزومه تحصیلی خواهند داشت.

ارتباط مؤثر با اساتید

ارتباط با اساتید دانشگاه موردنظر و تعامل علمی و تبادل اطلاعات با آنها هم می تواند آنها را به پذیرفتن سرپرستی پایان نامه یا رساله کارشناسی ارشد یا دکترا متقاعد کند، حتی اگر معدل داوطلب پایین باشد.

در پایان، آنچه باید دوباره گفت و بر آن تأکید کرد، لزوم توجه به کلیت پرونده ایست که داوطلب برای اخذ پذیرش به دانشگاه مقصد ارائه می کند؛ اهمیت و تأثیرگذاری معدل را نمی توان نادیده گرفت اما نه معدل بالا، به تنهایی می تواند موفقیت در اپلای را تضمین کند و نه معدل پایین، به معنی رد شدن قطعی درخواست پذیرش است. باز هم باید بگوییم که شکست یا موفقیت در اپلای با معدل پایین بستگی دارد و حالا دیگر می دانید به چه چیزهایی هم بستگی دارد.

دیدگاه (128)

  • Ara پاسخ

    سلام. خسته نباشید.
    ببخشید من رشته ی نرم افزار کامپیوتر خوندم ولی کارشناسی ناپیوسته. معدل کاردانیم 15.25 و کارشناسیم حوالی 16.5 باید بشه چون هنوز فارغ التحصیل نشدم.
    من هیچ ترمی مشروط نشدم ولی در هر مقطع پنج ترمه شدم. البته بیشتر به خاطر اشتباه گرفتن دروس بوده و تداخل و ناوارد بودن خودم.
    میخواستم ببینم شانسی برای گرفتن اپلای در مقطع ارشد برای کشور آمریکا وجود داره یا خیر؟ (با توجه به ترم های زیادم)
    و آیا میتونم با نمره ی خوب تافل یا آیلتس اون رو پوشش بدم؟
    خیلی ممنون میشم پاسخ بدید.

    4 دی 1399 در 21:06
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر خانم/آقا آرا
      بله با ارائه مدرک زبان با نمره خوب و رزومه قوی و سوابق تحصیلی علمی و کاری میتونید شانس پذیرشتون رو بالا ببرید

      26 بهمن 1399 در 10:32
  • اشکان پاسخ

    سلام و خسته نباشید خدمت شما من لیسانس مهندسی مکانیک با معدل ۱۴.۲۸ از دانشگاه ازاد دارم میخواستم بدونم برای پذیرش دکتری مهندسی هوافضا از کانادا یا امریکا با بورس یا بدون بورس با داشتن مدرک زبان ایلتس امکانش هست یا خیر و اینکه اصلا به دانشجویان ایرانی برای رشته هوافضا پذیرش میدن یا خیر با تشکر

    29 آذر 1399 در 02:12
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام اقای اشکان
      معدلتون پایینه متاسفانه اما شانس دارید برای اقدام.
      این رشته های حساس هستند برای ایرانی ها امکان رد شدنش بالاست.

      2 دی 1399 در 11:23
  • Ali Adib پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    لیسانس زیست شناسی سلولی و مولکولی دانشگاه تهران معدل 17.06
    نمره ielts 7.5
    24 سال
    اما معدل کم دیپلم حدود 14.5
    به نظرتان می شود در دانشگاه مطرح اروپایی و آمریکایی اپلای شد؟

    25 آذر 1399 در 03:58
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای علی
      بله میتونید، معدل اخرین مقطع تون مهمه که ۱۷ هست

      2 دی 1399 در 11:44
  • زهرا پاسخ

    سلام خسته نباشید من معدل کل دیپلمم۱۸/۱۹هست ولی معدل پیش دانشگاهیم۱۱هست با مدرک زبان ایلتس۶/۵ بنظر شما امکان گرفتن پذیرش دانشگاهای کانادا وجود داره؟معدل پیش دانشگاهیم پایینه و‌نگرانشم

    24 آذر 1399 در 11:49
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم زهرا
      معدل

      2 دی 1399 در 11:48
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم زهرا
      معدل پیش دانشگاهیتون تاثیر منفی میذاره روی کارتون حتما.
      پیشنهاد میدم که پیش دانشگاهی تون رو تغییر بدید

      2 دی 1399 در 11:50
  • باران پاسخ

    سلام من مهندسی شیمی از دانشگاه تهران مرکز دارم با معدل ۱۳/۸۱ و ۲۵ سالمه با آیلتس ۷/۵ و ۳ مقاله isi و سابقه کاری میتونم بورسیه تو کبک کانادا بگیرم؟

    23 آذر 1399 در 14:10
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام
      با معدل ۱۳ خیلی بعید هست. اما با این حال حتما شانستون رو امتحان کنید.

      2 دی 1399 در 11:57
  • م پاسخ

    سلام . من دانشجوی سال اخر کارشناسی مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت هستم. چون شاغل بودم متاسفانه معدل خوبی ندارم و معدل کلم ۱۵ و خورده هست و تو ترمای اول یه ترم معدل مشروط و یه ترم ۱۲.۰۶ داشتم . میخواستم ببینم شانس اپلای برای کانادا با فاند چقدر هست؟ برای جبران معدل چه کارهایی انجام بدم؟ آیا نمره آیلتس خوب میتونه جبران کنه ؟

    20 آذر 1399 در 21:57
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام خانم نعمتی وقت بخیر
      نمره آیلتس 6.5 به بالا و نگارش انگیزه نامه قوی و توصیه نامه میتونه در پروسه اپلای به شما کمک کنه.

      22 آذر 1399 در 10:37
  • saeed پاسخ

    سلام خسته نباشید
    رشته ام عمرانه و معدل لیسانس 12.8 و ارشد 16 تو دانشگاه علم و صنعت با نمره پایان نامه 20. به نظرتون با 1 یا 2 تا مقاله isi و چند تا کنفرانسی بین المللی و تافل و gre بالا شانسی برای پذیرش (یا حتی فاند گرفتن) واسه ارشد مجدد یا دکتری تو کانادا یا اروپا دارم؟
    2 سال هم سابقه ra بودن تو دانشگاه دارم. با نزدیک 1 سال سابقه کار مرتبط با رشته ام.

    19 آذر 1399 در 09:58
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر جناب آقای سعید
      برای ارشد مجدد شانستون ضعیف هست اما برای مقطع دکترا میتونید اقدام کنید با داشتن مقاله ISI

      22 آذر 1399 در 10:15
    • Fr پاسخ

      سلام خدمت شما معدل لیسانس من ۱۳،۶۹ است و به چند دانشگاه المان اسناد خود را ارسال کردم و قبول هم شده زبان المان را تا مدرک B1 هم دارم آیا اپلای بکنم یا خیر و چانس در ویزه کم نمی باشد ( رد نمیشوم)

      26 آذر 1399 در 12:18
      • شادی مردانی پاسخ

        سلام
        اگر پذیرش بگیرید و تمکن مالی خوبی داشته باشید میتونید برای آلمان ویزا بگیرید.

        2 دی 1399 در 11:30
  • آرین پاسخ

    سلام
    من ۲۰ سالمه یک بار کالج کانادا اقدام کردم متاسفانه ریجکت شدم.
    معدلم مشکل اصلیمه دیپلم :‌۱۴:۵۵ و پیش دانشگاهی :۱۱.۲۲ و اینکه آیلتس ۶.۵ هم دارم . الان میخوام برای دانشگاه یک بار دیگه شانسمو امتحان کنم . به نظرتون چند درصد شانس دارم برای ویزا ؟‌‌(‌فرض رو بر این بزاریم که از دانشگاهی مثل waterloo پذیرش گرفتیذ برام).

    10 آذر 1399 در 05:19
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام آقای آرین
      اگر پذیرش بگیرید از دانشگاهی مثل واتر لو شانستون خوبه برای ویزا هم

      10 آذر 1399 در 16:09
      • آرین پاسخ

        ممنونم که پاسخ میدید. سوال دیگم این بود که معدل برای پذیرش گرفتن کارو بیشتر سخت میکنه یا همون اندازه در نظر آفیسر هم تاثیر داره ؟

        11 آذر 1399 در 06:13
        • شیرین اهتمامی پاسخ

          معدل برای پذیرش تاثیر مستقیم داره
          آفیسر کلیت پرونده و قصد سفر شما رو بررسی میکنه.

          11 آذر 1399 در 16:32
  • آرش پاسخ

    با سلام و وقت بخیر

    من لیسانس مهندسی کشاورزی-آب از دانشگاه مازندران با معدل 13.69 و ارشد مهندسی کشاورزی-منابع آب با معدل 14.90 از دانشگاه ارومیه رو دارم.
    دو زبان انگلیسی و فرانسه رو در حد 6.5 آیلتس و b1 tcf بلدم.
    با توجه به گپ تحصیلی 6 ساله و سابقه کار 5 ساله غیر مرتبط و بدون مقاله ISI شانسی برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های اروپا رو دارم؟(هدف گرفتن اقامت بعد از تحصیل هست).

    پیشاپیش سپاس از پاسخ شما

    8 آذر 1399 در 09:23
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای آرش
      چون سن تون رو در توضیحات نگفتید. من حدسم رو می گم بهتون.
      اگر زیر ۳۰ هستید و مدرک زبان هم میتونید بگیرید شانس خوبی برای ارشد مجدد دارید.
      البته برای دکترا هم امکان داره بگیرید که اون کاملا شرایط خودش رو داره
      پیشنهاد ام اینکه برای اطلاعات بیشتر و بررسی شرایط تون با یکی از کارشناس های موسسه وقت مشاوره رزرو کنید
      رزرو وقت مشاوره

      8 آذر 1399 در 09:48
      • آرش پاسخ

        با درود دوباره

        من 34 ساله هستم و میخوام صرفا بدونم آیا با این شرایطی که عرض کردم -و بدون بورسیه شدن – شرایطی هست که بتونم با گرفتن آیلتس 6.5 از دانشگاه های هلند پذیرش بگیرم که بتونم بعد از پایان تحصیلات مشغول به کار شم؟

        با سپاس

        8 آذر 1399 در 12:42
      • آرش پاسخ

        البته منظور بنده برای گرفتن پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد هست.

        8 آذر 1399 در 12:43
        • شادی مردانی پاسخ

          بله به نظرم شانس خوبی دارید.

          8 آذر 1399 در 14:28
  • احمدرضا حسین پور پاسخ

    سلام.
    من لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی اصفهان با معدل 13.6و فوق لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه تهران با معدل 17.4دارم و تافل هم 90 هست نمرم آیا برای فاند مقطع دکتری در کانادا یا استرالیا یا آمریکا شانسی دارم؟

    5 آذر 1399 در 22:17
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام آقای حسین پور
      شرایط معدل شما برای اخذ پذیرش با هزینه شخصی مناسب هست.
      اگر شرایط تون رو بهتر کنید شاید بشه برای بورس شهریه امیدوار تر بود.
      با این حال اینها نظر ماست و ملاک اصلی دانشگاه و زمانیه که اقدام میکنید.

      6 آذر 1399 در 09:56

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان