موفقیت در اپلای – نکاتی که باید بدانید

موفقیت در اپلای - نکاتی که باید بدانید

موفقیت در اپلای – نکاتی که باید بدانید

موفقیت در اپلای - نکاتی که باید بدانید

اپلای کردن برای فرصت های تحصیلی دانشگاه های خارج از کشور چگونه و تحت چه شرایطی می تواند نتیجه ای موفقیت آمیز داشته باشد؟ شاید اگر کشور و دانشگاهی با شرایط پذیرش آسان‌گیرانه را انتخاب کنیم، بدون اینکه تلاش خاصی انجام دهیم هم به هدفمان برسیم اما خیلی وقت ها هم موفقیت در اپلای نیازمند فراهم کردن ملزوماتی است که گاه باید حتی از مقاطع قبلی تحصیل، در پی فراهم کردن آنها بود. در این مطلب نگاهی انداخته ایم به عواملی که می توانند احتمال موفقیت در اپلای را افزایش دهند. خواندنش را به شما توصیه می کنیم.

1- معدل، مهم تر از دانشگاه

اگر شما می خواهید تحصیل خود را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در خارج از کشور ادامه دهید و در عین حال دانشگاه محل تحصیلتان در مقطع کارشناسی، از اعتبار چندانی در ایران برخوردار نیست؛ شاید تصور کنید که احتمال موفقیتتان در گرفتن پذیرش از دانشگاهی معتبر خیلی کم است؛ اما نگاهی به نمونه های واقعی و تجربیات دیگران نشان می دهد که اینطور نیست و دانشگاه محل تحصیل در ایران، معمولا نمی تواند تأثیر زیادی در قبولی یا رد درخواست متقاضیان داشته باشد و یک نفر حتی اگر در دانشگاه غیرانتفاعی یا دانشگاه آزاد درس خوانده باشد هم می تواند به گرفتن پذیرش امیدوار باشد.

یکی از عوامل تأثیرگذار در جلب نظر مثبت دانشگاه مقصد، داشتن معدل بالا است و اینکه متقاضی در بین دانشجویان ممتاز کلاس خود جای داشته است. بنابراین؛ اگر هنوز مشغول تحصیل در مقطع کارشناسی (یا ارشد) هستید و قصد دارید پس از آن، برای تحصیل در خارج اپلای کنید، بهتر است تلاش خود را معطوف به گرفتن نمرات خوب و معدل بالا کنید و با ثبت عملکرد خوب در مقاطع قبلی تحصیل، احتمال موفقیت خود  در اپلای را افزایش دهید. البته در صورتی هم که معدلتان پایین باشد، می توانید از راه های دیگری این موضوع را تا اندازه ای جبران کرده و تأثیر منفی آن را کاهش دهید.

2- انتخاب مشخص و تمرکز

قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید اما چه کشوری؟ شاید بگویید مهم نیست و برایتان فرقی نمی کند چه کشوری باشد اما همین موضوع می تواند فرآیند اپلای را با شکست مواجه کند. شرایط اخذ پذیرش در کشورهای مختلف لزوما یکسان نیست و نمی توان با یک شرایط، برای چندین کشور مختلف اقدام کرد. ابتدا باید بنابر معیارهایی چندگانه که شرایط خودتان، کشور مقصد و رشته و دانشگاه موردنظر را در بر دارند، مقصد یا مقاصد خود را انتخاب و سپس شرایط لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور مقصد را فراهم کنید؛ مثلا اگر لازم است مدرک زبان خاصی بگیرید، در دوره ها و آزمون های آن شرکت کنید.

اگر کشوری مثلا آب و هوای خیلی سرد دارد و شما با سرمای زیاد میانه ای ندارید یا پس از پایان تحصیل، قصد اقامت در کشور مقصد را دارید ولی کشور موردنظرتان چنین امکانی به دانشجویان خارجی نمی دهد و موضوعاتی از این قبیل می تواند در انتخاب کشور محل تحصیل تأثیرگذار باشند. همه جوانب را در نظر بگیرید، کشور یا کشورهای خود را مشخص کنید و مقدمات اپلای را فراهم کنید. سعی کنید گزینه ای به عنوان جایگزین هم داشته باشید تا اگر در راه اپلای برای یک کشور خاص به مشکل برخوردید، بتوانید برای کشوری دیگر اقدام کنید.

» مطلب مرتبط: آزاد کردن مدرک تحصیلی و لغو تعهد خدمت بدون هزینه
» مطلب مرتبط: آیا می توان با مدرک دیپلم از دانشگاه های معتبر دنیا پذیرش گرفت؟

3- بدون زبان، تقریبا هرگز

حتی اگر بتوان بدون مدرک زبان از دانشگاهی در خارج از کشور پذیرش گرفت هم، پس از آن و برای گرفتن ویزای دانشجویی کشور مقصد، باید مدرک زبان ارائه داد و این شرایط، حداقل در تمام کشورهای پیشرفته حاکم است. بنابراین، حتی اگر معدلتان بالا باشد، سابقه تحصیلی درخشانی داشته باشید و دیگر ملزومات گرفتن پذیرش را هم فراهم کرده باشید، نداشتن مدرک زبان می تواند همه چیز را بی ارزش و بی اثر کند. یادگیری زبان و گرفتن مدرکی با نمره متوسط به بالا، فرآیندی زمان‌بر است و برای اینکه روند اخذ پذیرش را معطل مدرک زبان نکرده و زمان را از دست ندهید، بهتر است هر چه زودتر و قبل از هر چیز، برای یادگیری زبان و گرفتن مدرک لازم اقدام کنید.

اینجا باید دوباره به موضوع انتخاب کشور مقصد اشاره کنیم که تعیین کننده زبان تحصیل هم می تواند باشد، اگرچه در مقاطع ارشد و به ویژه دکترا فرصت های تحصیلی و تحقیقاتی بسیاری به زبان انگلیسی، در همه کشورها (اعم از انگلیسی زبان و غیر آن) وجود دارد.

4- انتخاب واقع بینانه

معدل بالا و مدرک زبان با نمره متوسط به بالا در کنار سابقه کاری و تحقیقاتی قابل توجه، آن چیزیست که به یک نفر اجازه می دهد برای دانشگاه هایی معتبر و رده بالا اپلای کند و برعکس؛ معدل پایین، نمره پایین (یا اصلا نداشتن) مدرک زبان و رزومه ای خالی آن چیزیست که راه رسیدن به دانشگاه های صاحب نام و نشان را می بندد. البته که در این صورت هم راه اپلای باز است، اما اگر واقع بین باشید، انتظار موفقیت نخواهید داشت. پس؛ یا ابزار و لوازم رسیدن به اهداف بلندپروازانه خود را فراهم کنید و یا اهداف خود را متناسب با شرایط خود انتخاب کنید.

5- زمان را از دست ندهید

برخی تصور می کنند زمانی می توانند برای اپلای اقدام کنند که همه مدارکشان آماده باشد اما این تصور غلطی است. شما بدون دانشنامه های تحصیلی (کارشناسی یا ارشد)، مدرک زبان و هر مدرک مورد نیاز دیگری هم می توانید فرآیند اپلای خود را شروع کنید. شما برای تهیه مدارک مورد نیاز تا ددلاین اپلای فرصت دارید و لزومی ندارد از همان آغاز همه چیز آماده باشد.

آنچه در قدم اول باید انجام دهید انتخاب کشور و دانشگاه محل تحصیل است و پس از آن باید مکاتبات خود را با اساتید دانشگاه مقصد شروع کنید. به این منظور شما تنها به یک رزومه تحصیلی نیاز دارید که در مکاتبات خود به اساتید ارائه دهید. پیدا کردن یک استاد برای پذیرفتن مسئولیت سوپروایزری شما و حمایت از کیس شما در بررسی مدارکتان، گامی بلند در مسیر اپلای به حساب می آید و تا اندازه زیادی شما را به موفقیت در اپلای نزدیک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان