نحوه تغییر مدرک پیش دانشگاهی

مدرک پیش دانشگاهی

نحوه تغییر مدرک پیش دانشگاهی

نحوه تغییر مدرک پیش دانشگاهی

یکی از مسائلی که برخی از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور برای گرفتن پذیرش با آن روبرو هستند، نحوه تغییر مدرک پیش دانشگاهی و همینطور نمرات و معدل آنهاست؛ برای تحصیل در برخی رشته‌ها حتما باید مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی مرتبط داشت و معدل هم از حداقلی که دانشگاه یا نظام آموزشی کشور مورد نظر تعیین کرده نباید پایین‌تر باشد.

مشکل عدم تطابق مدارک تحصیلی متقاضیان با مدارک مورد نیاز برای گرفتن پذیرش، بیشتر برای افرادی که دیپلم کاردانش یا فنی حرفه‌ای دارند و همچنین متقاضیان تحصیل در رشته‌های پرطرفدار دندانپزشکی و داروسازی پیش می‌آید.

» مطلب مرتبط: مقایسه تحصیلات پزشکی کشورهای مختلف

دانش‌آموزان (هنرجویان) هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش، بعد از گرفتن دیپلم، دیگر دوره پیش‌دانشگاهی را نمی‌گذرانند و در واقع 1 سال کمتر از فارغ‌التحصیلان شاخه نظری (ریاضی، تجربی و انسانی) درس می‌خوانند. آنها به همین دلیل علاوه بر اینکه برای ادامه تحصیل در دانشگاههای داخلی محدودیت‌هایی دارند، برای اخذ پذیرش از دانشگاههای خارجی هم نمی‌توانند اقدام کنند.

علاوه بر این؛ عده زیادی از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، خواهان تحصیل در رشته‌های داروسازی و دندانپزشکی هستند و با توجه به اینکه گرفتن پذیرش (برای تحصیل) در این رشته‌ها نیازمند داشتن مدرک پیش‌دانشگاهی تجربی است آن‌دسته از متقاضیان که یا اصلاً پیش‌دانشگاهی ندارند یا پیش‌دانشگاهی ریاضی دارند برای گرفتن پذیرش مشکل پیدا می‌کنند.

راه حل

خوشبختانه می‌توان مشکل عدم تطابق مدارک تحصیلی با مدارک موردنیاز برای گرفتن پذیرش را حل و پس از آن برای گرفتن پذیرش اقدام کرد.

فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های فنی حرفه‌ای یا کاردانش، بسته به اینکه در چه رشته‌ای دیپلم گرفته‌اند و پیش‌دانشگاهی کدام رشته نظری مدنظرشان است، باید در امتحانات دروس تغییر رشته (که در فصل تابستان برگزار می‌شود) شرکت کرده و حداقل نمره 10 را در هر امتحان بگیرند. البته امتحان تغییر رشته برای همه الزامی نیست.

عموم فارغ‌التحصیلان فنی حرفه‌ای برای تحصیل در دوره پیش‌دانشگاهی ریاضی، ابتدا باید دروس جبر و احتمال و حسابان؛ و فارغ‌التحصیلان کاردانش باید جبر و احتمال، حسابان و فیزیک 3 را امتحان دهند. برای تحصیل در دوره پیش‌دانشگاهی تجربی هم؛ عموم فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های فنی حرفه‌ای ابتدا باید زیست‌شناسی1 و زیست‌شناسی2 و فارغ‌التحصیلان کاردانش باید زیست1، زیست2 و شیمی3 را امتحان دهند. با قبولی در امتحانات دروسی که ذکر شد امکان (ادامه) تحصیل در دوره پیش‌دانشگاهی ریاضی یا تجربی برای متقاضیان فراهم می‌شود. البته راه کوتاه‌تری هم هست و می‌توان بدون شرکت در امتحان تغییر رشته، بعنوان داوطلب آزاد صرفا در امتحانات دوره پیش‌دانشگاهی ریاضی و تجربی شرکت کرد.

باید این توضیح را اضافه کرد که آن دسته از فارغ‌التحصیلان فنی حرفه‌ای یا کاردانش که مدرک کاردانی مرتبط با رشته مورد نظرشان را دارند نیازی به گذراندن دوره پیش‌دانشگاهی نداشته و مدرک کاردانی آنها بمنزله مدرک پیش‌دانشگاهی محسوب می‌شود.

افرادی که دیپلم (یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی) ریاضی دارند و می‌خواهند دیپلم و پیش‌دانشگاهی تجربی بگیرند (یا برعکس؛ می‌خواهند از تجربی به ریاضی تغییر رشته بدهند) دو راه پیش رو دارند: یکی تطبیق واحد و گذراندن دروس غیرمشترک این دو رشته است و دیگری گذراندن کل دروس پایه سوم و پس از آن؛ پیش‌دانشگاهی رشته مورد نظر (با شرکت در کلاس‌های روزانه/شبانه یا آموزش از راه دور و یا شرکت بعنوان داوطلب آزاد در امتحانات) است.

دیدگاه (300)

  • سپید پاسخ

    سلام توی ایران برای دانشگاه فرهنگیان اگر دیپلم تجربی باشه و کاردانی شهرسازی و همینطور دیپلم و کاردانی گرافیک مدارک کاردانی به عنوان میش دانسگاهی پذیرفته میشه؟

    18 دی 1402 در 18:21
  • نگین پاسخ

    باسلام من دیپلم فنی حسابداری نظام قدیم و مدرک کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته حسابداری دارم میخوام توی کنکور انسانی دانشگاه فرهنگیان شرکت کنم شرایطش رو دارم یا خیر

    31 شهریور 1401 در 16:24
  • آلیتا پاسخ

    سلام من رشته انسانی هستم مدرک کارشناسی علوم تربیتی میخواسم در آزمون یوس ترکیه برا پزشکی شرکت کنم معدلم پایینه به نظرتون مدرک دیپلم تجربی رو بگیرم اونوقت پذیرش مشکل پیش نمیاد؟ینی ریزنمرات میخوان ببین دهم یازدهم متفاوته به مشکلی بر نمیخوره؟ یا بامدرک ومعدل پایین انسانی هم میتونم پزشکی ترکیه شرکت کنم باتوجه به اینکه ۳۱سالم هست

    17 شهریور 1401 در 22:25
  • آرش پاسخ

    سلام. من دیپلم کار و دانش رشته حسابداری دارم و مدرک کاردانی مدیریت و کارشناسی ناپیوسته تبلیغات گرفتم. با توجه به اینکه برای پذیرش دوره ارشد مدیریت کسب و کار در آلمان نیاز به ارائه مدرک پیش دانشگاهی دارم، راهی وجود داره؟

    28 فروردین 1401 در 04:00
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام
      اگر کارشناسی هم خوندید که کافیه
      اگه نه مدرک کاردانی تون معادل پیش دانشگاهی ارزشیابی میشه و میتونید از کارشناسی شروع کنید.

      17 خرداد 1401 در 14:39
  • صادق پاسخ

    سلام بنده لیسانس حسابداری با پایان خدمت دارم و میخوام در رشته پزشکی ادامه تحصیل بدم آیا راهی هست ؟؟؟ ممندن میشم اگه راهنماییم کنید.

    8 بهمن 1400 در 14:23
  • امیر پاسخ

    سلام روزتون بخیر من دیپلم سه ساله ریاضی دارم و مدرک کاردانی تربیت بدنی دانشگاه ازاد.سال بعد میخوام کنکور سراسری بدم برای کارشناسی پیوسته خواستم بدونم مدرک کاردانیم میتونه مدرک پیش دانشگاهی حساب بشه برای پذیرش گرفتن؟چون دیپلم 11ساله رو قبول ندارن خیلی کشورا

    27 مهر 1400 در 17:47
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای امیر. وقت بخیر
      بستگی به کشور مورد نظرتون داره اما برای اکثر کشور ها باید دیپلمتون 12 ساله باشه و بهتره به آموزش و پرورش مراجعه کنید که دیپلم 12 ساله بگیرید.

      9 آبان 1400 در 21:25
  • نرگس پاسخ

    سلام وقتتون بخیر. من کاردانی طراحی و دوخت رو گذروندم ولی مدرکم ازاد نشده. آیا میتونم از مدرک موقتم به عنوان مدرک برای پیش دانشگاهی استفاده کنم؟

    30 شهریور 1400 در 14:45
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم نرگس. وقت بخیر
      بستگی به کشور و دانشگاه مورد نظرتون داره.

      18 آبان 1400 در 15:21
    • E.D پاسخ

      عرض سلام و ادب. دیپلم کارو دانش در رشته کامپیوتر دارم بعد از آن تصمیم به تغییر رشته گرفتم از این رو پیش انسانی را گذراندم و در حال حاضر کارشناس ارشد در رشته حقوق هستم اما خواهان تغییر رشته به تجربی هستم چه راهی را پیشنهاد میکنید؟ متشکرم

      29 شهریور 1401 در 15:26

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان