نمره GPA چیست و نحوه محاسبه آن چگونه است؟

نحوه محاسبه نمره GPA

نمره GPA چیست و نحوه محاسبه آن چگونه است؟

نحوه محاسبه نمره GPA

اگر برای تحصیل در آمریکا یا کشوری دیگر مثل کانادا اپلای کرده باشید، احتمالا با عبارت نمره GPA آشنایی دارید. اما اگر نمی دانید نمره GPA چیست و چگونه می توان آن را محاسبه کرد و متقاضی تحصیل در آمریکا، کانادا و یا هر کشور دیگری هستید که از سیستم آموزشی آمریکا الگوبرداری کرده است، خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می کنم.

نمره GPA چیست؟

GPA کوتاه‌شده عبارت  Grade Point Average نوعی مقیاس و روش ارزیابی در سیستم آموزشی آمریکایی است که سطح نمرات افراد را در بازه 0 تا 4 مشخص می کند. آنچه در ایران تاکنون رایج بوده، نمره دهی (و تعیین معدل) در بازه 0 تا 20 بوده است و وقتی کسی قصد ادامه تحصیل در سیستمی را دارد که مقایس نمراتش GPA است، باید معدل خود را تبدیل کند.

نکته: توصیه می کنیم برای تحصیل در خارج از کشور، معدل خود را به GPA تبدیل کنید تا بتوانید شرایط خود برای اپلای و احتمال موفقییتان را ارزیابی کنید. این نکته را البته اضافه کنیم که معدل بالا یا معدل پایین، به تنهایی باعث موفقیت یا شکست اپلای نمی شود.

تفاوت بین دو معدل Major GPA و Overall GPA چیست؟

قبل از اینکه به روش های محاسبه نمره GPA بپردازیم، با دو مفهوم Major GPA و Overall GPA آشنا شوید.

Overall GPA معدل کل است و برای محاسبه آن، نمرات همه واحدهای تخصصی، عمومی و پایه در نظر گرفته می شوند. تفاوتی که Overall GPA که در بازه 0 تا 4 معدل را مشخص می کند با مقیاس 0 تا 20 دارد این است که برای محاسبه Overall GPA فقط نمرات دروسی را که پاس کرده اید، در نظر می گیرید و برخلاف معدل 0 تا 20، نمرات دورسی را که افتاده اید، محاسبه نمی کنید.

Major GPA هم برخلاف Overall GPA فقط شامل دروس تخصصی می شود و برای محاسبه آن نمرات دروس تخصصی ای را که گذرانده اید، در نظر می گیرید. مثلا یک دانش آموخته کارشناسی مهندسی برق، Major GPA خود را فقط با محاسبه نمرات دروس تخصصی ای مثل مدارهای الکتریکی 1 و 2 و الکترونیک 1 و 2 به دست می آورد و نمرات دروس پایه مثل ریاضی 1 و 2 و فیزیک 1 و 2 و همچنین دروس عمومی را حساب نمی کند.

نکته: Overall GPA و Major GPA درواقع تنها در مقطع کارشناسی که دروس عمومی و پایه هم ارائه می شوند، معنی دارند و در مقطع کارشناسی ارشد که همه دروس ارائه شده، تخصصی هستند، عملا تفاوتی بین آنها نیست.

در مقطع کارشناسی ارشد، هر دو نوع معدل GPA با محاسبه نمرات همه دروس (منهای دروس پیش‌ نیاز) به دست می آیند.

محاسبه نمره GPA

خب حالا نمره GPA را چگونه می توانیم محاسبه کنیم؟ به این منظور ابتدا باید نمرات دروس مورد نظرمان را از مقیاس 0 تا 20 به مقیاس GPA و 0 تا 4 تبدیل کنیم.

در مرحله بعد، نمرات به دست آمده را در تعداد واحدهای هر درس ضرب می کنیم و در آخر هم، مجموع اعداد به دست آمده را بر تعداد کل واحدها تقسیم می کنیم.

در جدول زیر می توانید معادل نمرات 0 تا 20 را در مقیاس GPA ببینید.

رتبه مقیاس GPA مقیاس 0 تا 20
A 4 16-20
B 3 14-15.99
C 2 12-13.99
D 1 10-11.99
F 0 0-9.99

مثالی برای محاسبه نمره GPA

دانشجویی را در نظر بگیرید که در سه درس الف، ب و ج که ضریب 3 دارند، نمرات 19، 15 و 13 گرفته است. خب ابتدا این نمرات را به نمرات 0 تا 4 تبدیل می کنیم:

4=19

3=15

2=13

حالا نمره هر درس را در تعداد واحدهای آن ضرب می کنیم که اعداد 12، 9 و 6 به دست می آید.

حالا مجموع این 3 عدد (27=6+9+12) را بر مجموع ضرایب (9=3*3) تقسیم می کنیم تا معدل GPA این نمرات را به دست آوریم:

3=9 / 27

محاسبه آنلاین نمره GPA

با اینکه محاسبه نمره GPA کار سختی نیست اما سرویس های آنلاینی هم در دسترس هستند که به راحتی کار محاسبه GPA را انجام می دهند و شما فقط باید نمرات مورد نظر را برای به دست آوردن معدل GPA خود در جدولی وارد کنید. از جمله این سرویس های آنلاین برای تعیین معدل GPA می توان سرویس های زیر را معرفی کرد:

scholaro.com

wes.org

1 دیدگاه

  • محمد باقري پاسخ

    سلام…. دروس دانشگاهی چهار نوع عمومی پایه اصلی و تخصصی تقسیم بندی میشه…. منظور شما از نوع major همان اصلی و تخصصی است دیگر؟؟؟ آیا این حرف من درست است؟ یعنی به غیر از دروس عمومی و پایه مابقی دروس همه هستن داخل محسابه معدل

    25 مرداد 1400 در 10:48

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان