ویزای کار آلمان را چگونه می توان دریافت کرد؟

ویزای کار آلمان و کار در آلمان و مهاجرت کاری به آلمان

ویزای کار آلمان را چگونه می توان دریافت کرد؟

ویزای کار آلمان و کار در آلمان و مهاجرت کاری به آلمان
زندگی و کار در آلمان که صاحب چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا است و درآمد سرانه بالایی دارد؛ می تواند برای متقاضیان مهاجرت در سراسر دنیا ازجمله ایران، جذابیت زیادی داشته باشد. این موضوع که آلمان یکی از پایین ترین نرخ های بیکاری را در دنیا دارد، می تواند مزید بر علت شود و عده زیادی را به تکاپو برای مهاجرت به آلمان با دریافت ویزای کار آلمان بیندازد. در این مطلب انواع ویزای کار آلمان و شرایط دریافت آنها را بررسی می کنیم. امیدواریم اطلاعات آن بتواند شما را به درستی راهنمایی کند.

انواع ویزای کار آلمان

به طور کلی دو نوع ویزای کار آلمان و یک نوع مجوز اقامت و کار در آلمان به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا وجود دارد. شهروندان کشورهای غیراروپایی برای کار در آلمان به یکی از این سه نوع ویزا / مجوز نیاز دارند:

  • ویزای جستجوی کار آلمان یا Job Seeker
  • ویزای کارگران با مهارت بالا یا highly-qualified worker
  • بلو کارت یا کارت آبی اتحادیه اروپا

لزوم داشتن مدرک دانشگاهی یا فنی حرفه ای و داشتن مدرک زبان

شاید غالب متقاضیان مهاجرت کاری به آلمان و اصولا هر کشور دیگری، افرادی بدون مدرک تحصیلی دانشگاهی باشند و همچنین نمی خواهند یا نمی توانند از راه ادامه تحصیل، به هدف خود، یعنی مهاجرت برسند. این دسته از متقاضیان مهاجرت به آلمان که می خواهند ویزای کاری آلمان را دریافت کنند؛ اولین نکته ای که باید بدانند این است که با توجه به تقاضای زیاد برای کار در آلمان و رقابت سختی که در این زمینه وجود دارد و شرایط حاکم بر بازار کار آلمان که نیروهای کاری متخصص را جذب می کند؛ داشتن مدرک یک ضرورت برای دریافت ویزای کار آلمان و مهاجرت کاری به آلمان است؛ اما این مدرک، لزوما نباید مدرک دانشگاهی باشد و مدارک فنی حرفه ای معتبر هم می تواند مورد قبول باشد.

شما، چه مدرک تحصیلی داشته باشید و چه مدرک فنی حرفه ای (یا هر دوی آنها)؛ باید مدرک خود را معادل سازی کرده و به تأیید برسانید و مسئول این کار در آلمان اداره مرکزی تحصیلات خارجه (Zentrale Stelle für die Bewertung ausländischer Qualifikationen, ZAB) است. شما باید از طریق تماس با این اداره، کار معادل سازی و تأیید مدرک خود را پیگیری کنید.

به جز مدرک تحصیلی یا مدرک فنی حرفه ای، متقاضیان دریافت ویزای کار آلمان باید نشان دهند زبان آلمانی را در سطح (حداقل) متوسط می دانند و مشکلی برای برقراری ارتباط در محیط کار خود نخواهند داشت. به این منظور هم، آنها به مدرک زبان آلمانی نیاز دارند؛ البته مدرک زبان انگلیسی هم مورد قبول است. در ادامه به طور دقیق تر درباره نوع مدرک لازم صحبت خواهیم کرد.

خب حالا ببینیم دریافت هر کدام از انواع ویزای کار آلمان چه شرایطی دارد و چگونه می توان اجازه کار در آلمان را به دست آورد.

» مطلب مرتبط: شرایط اخذ اقامت از کشور آلمان 

ویزای جستجوی کار آلمان (Job Seeker)

این نوع ویزای کار آلمان به دارنده آن اجازه اقامتی 6 ماهه در آلمان را می دهد و همانطور که از عنوانش هم پیداست؛ دارندگان این ویزا می توانند از این فرصت اقامت در آلمان برای جستجوی کار در این کشور استفاده کنند. افرادی که مدرک تحصیلی ندارند می توانند از امکانی که این ویزا فراهم می کند، استفاده کنند و با دریافت پیشنهاد کاری از یک کارفرمای آلمانی امکان اقامت طولانی و کار در آلمان را به دست آورند. به جز این دسته از متقاضیان، دانشجویان بین المللی هم می توانند پس از پایان تحصیل در آلمان با دریافت ویزای جستجوی کار آلمان (Job Seeker) اقامت خود در این کشور را تمدید کرده و به جستجوی کار در آلمان بپردازند. مسلما دانش آموختگان دانشگاه های آلمان به دلایل مختلف، مثل داشتن مدرک دانشگاهی از آلمان، دانستن زبان آلمانی و آشنایی نسبی با قوانین این کشور، کار راحت تری برای پیدا کردن کار در آلمان دارند.

مدارک لازم برای دریافت ویزای جستجوی کار آلمان

  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • مدرک تحصیلی یا فنی حرفه ای مورد تأیید اداره مرکزی تحصیلات خارجه آلمان
  • مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی (حداقل B2)
  • مدارک مالی ای که توانایی متقاضی را برای تأمین هزینه زندگی در آلمان نشان دهد

ویزای کارگر ماهر آلمان (بدون نیاز به مدرک تحصیلی)

highly-qualified worker visa که بین ویزاهایی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر می کنند، جزو پرتقاضاترین ها به حساب می آید، به متقاضیان متخصص و دارای مهارت بالا امکان اقامت و کار در آلمان را می دهد اما سازوکار صدور این ویزا چگونه است؟ تصور کننید؛ یک موقعیت شغلی و فرصت کاری در یک شرکت آلمانی وجود دارد و شرکت در جستجوی یک نیروی کار است؛ این شرکت باید این فرصت کاری را به مدت 6 ماه آگهی کند. اگر در این مدت، نیروی کار آلمانی یا شهروند اتحادیه اروپا برای این فرصت کاری جذب نشد، نوبت به متقاضیان دیگر کشورها می رسد که (حتی اگر مدرک تحصیلی هم ندارند اما تخصص و مهارت لازم برای این فرصت کاری را دارند) برای گرفتن کار و دریافت ویزای کار آلمان اقدام کنند.

highly-qualified worker visa یا ویزای کارگر ماهر آلمان اعتباری حداکثر 2 ساله دارد و پس از این مدت هم می توان ویزا را تمدید کرد. البته امکان تبدیل این ویزا به کارت آبی یا بلو کارت اتحادیه اروپا هم وجود دارد که در ادامه با کارت آبی هم آشنا خواهید شد.

آنچه در مورد شرایط دریافت ویزای کارگر ماهر آلمان اهمیت دارد، اطلاع از فرصت های کاری و مشاغلیست که در آلمان نیروی کاری برای آنها وجود ندارد. دولت آلمان این امکان را فراهم کرده تا در چنین مواقعی نیروی کار لازم، از میان متقاضیان خارجی جذب شود. متقاضیان باید با توجه به مهارت و تخصص خود، فرصت های شغلی اینچنینی را جستجو کنند. برای نمونه؛ در حال حاضر (سال 2019) یکی از فرصت های کاری ای که نیازی به مدرک تحصیلی هم ندارند، کارشناسی آی تی است. با داشتن مدرک فنی و حرفه ای معتبر و همچنین جاب آفر (پیشنهاد کاری) در این زمینه می توان به صدور ویزای کار آلمان امیدوار بود.

مدارک لازم برای دریافت ویزای کار در آلمان

متقاضیان دریافت ویزای کار آلمان به مدارک زیر نیاز دارند:

  • فرم تکمیل شده درخواست  ویزا
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی 4×6
  • پاسپورت معتبر
  • تأییدیه از آژانس کار آلمان (Bundesagentur für Arbeit)
  • مدرک سکونتی (اجاره نامه یا قبض خدمات شهری به نام متقاضی)
  • بیمه نامه درمانی
  • قرارداد کار شامل پیشنهاد کاری، میزان درآمد، شرایط کار مثل ساعت کار، حقوق و مزایا و…
  • رزومه یا CV (شامل اطلاعاتی درباره مدارک تحصیلی یا مدرک فنی حرفه ای و سابقه کار مفید)
  • آخرین مدرک تحصیلی یا فنی حرفه ای
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • رسید پرداخت هزینه ویزای بلندمدت آلمان (که مبلغ آن در حال حاضر 75 یورو است)

کارت آبی یا بلوکارت اتحادیه اروپا

بلوکارت یا کارت آبی اتحادیه اروپا را می توان معادل اروپایی گرین کارت آمریکا دانست که امکان زندگی و کار در تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ازجمله آلمان را به دارنده آن می دهد. درواقع کارت آبی، ویزای کار آلمان یا اصولا ویزا نیست. مسلما دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا با توجه به اینکه محدودیت های ویزا را ندارد و شامل همه کشورهای اتحادیه اروپا می شود، نباید چندان آسان باشد. در ادامه به شرایط لازم برای دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا اشاره می کنیم.

» مطلب مرتبط: شرایط دریافت ویزای جستجوی کار آلمان (Job Seeker)

شرایط لازم برای دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا

  • مدرک تحصیلی معتبر که باید از طریق اداره مرکزی تحصیلات خارجه (ZAB) برای معادل سازی و تأیید آن اقدام کرد
  • داشتن قرارداد کاری با درآمد سالیانه ای در حدود 49,600 یورو (این میزان، حداقل درآمد لازم است)

نکته: تغییر کارفرما یا کناره گیری و استعفاء، به هر دلیلی که باشد، باعث باطل شدن کارت آبی می شود و باید برای دریافت کارت آبی جدید اقدام کرد.

  • مدرک B1 زبان آلمانی

بلوکارت یا کارت آبی اتحادیه اروپا به مدت 2 سال و 9 ماه (33 ماه) اعتبار دارد اما در صورت داشتن شرایط لازم، می توان، پس از این مدت اقامت دائم آلمان را گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان