کارت آبی اتحادیه اروپا – هر آنچه باید بدانید

کارت آبی اتحادیه اروپا

کارت آبی اتحادیه اروپا – هر آنچه باید بدانید

کارت آبی اتحادیه اروپا (blue card)

کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به ویژه کشورهای غرب اروپا، یکی از مقاصد جذاب برای انواع مهاجرت به حساب می آیند و سالانه شمار زیادی از شهروندان کشورهای دیگر با هدف تحصیل و کار و البته زندگی، عازم این کشورها می شوند. دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا (Blue Card) یکی از راه هاییست که پیش روی متقاضیان مهاجرت کاری به اروپا قرار دارد و می تواند آنها را ابتدا به اقامت موقت و سپس دائم کشوری در این اتحادیه برساند. اما کارت آبی اتحادیه اروپا دقیقا چیست و چگونه می توان آن را دریافت کرد؟

کارت آبی چیست؟

کارت آبی اتحادیه اروپا مجوز کار و زندگی افراد متخصص غیراروپایی در کشورهای اتحادیه اروپا است و برنامه کارت آبی یا بلوکارت یکی از سازوکارهای مهاجرتی کشورهای اتحادیه اروپا به حساب می آید.

چیزی شبیه گرین کارت

به نظر می آید ایده کارت آبی از کارت سبز آمریکا یا همان گرین کارت گرفته شده و پرچم آبی رنگ اتحادیه اروپا هم علت انتخاب نام آبی برای این کارت است.

مجوز کار و سپس اقامت

متقاضیان مهاجرت کاری به اتحادیه اروپا با دریافت بلو کارت، مجوز کار در اروپا را به دست می آورند که در ادامه، به دریافت مجوز اقامت در اروپا منجر می شود.

همه به جز دو کشور

به جز بریتانیا که دیگر عضو اتحادیه اروپا نیست و همچنین دانمارک و ایرلند، دیگر اعضای اتحادیه اروپا کارت آبی را برای افراد واجد شرایط صادر می کنند. فرانسوی ها این کارت را با عنوان «کارت استعداد» (Passeport Talent) می شناسند.

فهرست کشورهای صادرکننده کارت آبی

کشورهای زیر کارت آبی را برای نیروی کار متخصص و ماهر غیراروپایی صادر می کنند:

آلمان، اتریش، ایتالیا، بلژیک، بلغارستان، کرواسی، چک، استونی، فنلاند، فرانسه، یونان، مجارستان، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد

» مطلب مرتبط: ویزای کار آلمان را چگونه می توان دریافت کرد؟

» مطلب مرتبط: ویزای کاری اتریش – هر آنچه باید بدانید 

افراد دریافت کننده

به صورت کوتاه و خلاصه، دریافت کنندگان کارت آبی اتحادیه اروپا افرادی هستند که مهارت شغلی دارند یا مدرک دانشگاهی بالا و یا یک پیشنهاد یا قرارداد کاری که حقوق آن از متوسط حقوق کشوهای اروپایی بالاتر است.

شرایط لازم برای دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا

به طور دقیق تر برای دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا باید شرایط زیر را داشته باشیم:

مدرک دانشگاهی / سابقه کار: داشتن مهارت شغلی بالا که با ارائه شواهد و مدارکی مثل مدرک دانشگاهی یا مدرک معتبر فنی حرفه ای قابل اثبات است. در برخی کشورهای اتحادیه اروپا داشتن 5 سال سابقه کاری مرتبط هم به عنوان مهارت شغلی پذیرفته می شود.

حقوق: حقوق ناخالص ماهیانه متقاضی (بدون کسر مالیات) باید حداقل یک و نیم برابر متوسط حقوق کشوری باشد که قصد کار در آن را دارد.

پیشنهاد کاری: متقاضی باید یک قرارداد یا پیشنهاد کاری (حداقل) یک ساله از یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا داشته باشد.

مدارک لازم: متقاضی باید تمام مدارکی را که برای سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا لازم است داشته باشد، مثل بیمه سلامت (برای خود و اعضای همراه خانواده)

نکته: به جز همه اینها، متقاضی دریافت کارت آبی باید ثابت کند که شرایط قانونی لازم را برای انجام دادن شغل خود در کشور مقصد دارد. این سایت می تواند در این زمینه شما را راهنمایی کند.

پیدا کردن کار در اتحادیه اروپا

اگر تحصیلات و تخصص یا سابقه یک نفر به او توانایی کار کردن در کشورهای اتحادیه اروپا را می دهد، می تواند برای یافتن شغل، به سراغ وبسایت شرکت های اروپایی، وبسایت های کاریابی، آژانس‌ های خصوصی کاریابی و آژانس‌ های استخدامی، دانشگاه ها و دیگر کانال ها برود.

این وبسایت ازجمله وبسایت هاییست که می توان به متقاضیان کار در اتحادیه اروپا برای جستجوی شغل معرفی کرد. در این وبسایت  همچنین اطلاعاتی درباره شرایط زندگی و کار در کشورهای اتحادیه اروپا در دسترس است.

ارسال درخواست کارت آبی

اگر یک نفر شرایط بالا را داشته باشد، می تواند برای دریافت کارت آبی اقدام کند و به این منظور، خود یا کارفرمایش در کشور مقصد، باید درخواست کارت آبی را به کشور مقصد ارائه کنند. متقاضی، خود باید هزینه بررسی پرونده را بپردازد.

مدت انتظار برای دریافت پاسخ

تا 90 روز از زمان ارائه درخواست، نتیجه بررسی پرونده مشخص و به متقاضی اعلام می شود.

دلایلی برای رد درخواست

طبیعیست که نتیجه بررسی پرونده متقاضیان دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا همیشه مثبت نباشد و همیشه درخواست هایی، به دلایل مختلف رد می شوند. درخواست کارت آبی اتحادیه اروپا به دلایل زیر می تواند رد شود:

  • متقاضی شرایط لازم را برای دریافت کارت آبی نداشته باشد (در بندهای قبلی شرایط ذکر شده است).
  • اطلاعات ارائه شده از سوی متقاضی، نادرست باشد.
  • متقاضی، تهدیدی برای نظم / امنیت / بهداشت عمومی شناخته شده باشد.
  • یکی از شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا غیرشهروندی که اقامت قانونی این کشورها را دارد، بتواند در فرصت شغلی مورد نظر متقاضی، کار کند و به فردی خارج از اتحادیه اروپا نیاز نباشد.
  • کارفرمای فرد در کشور مقصد مهاجران غیرقانونی را بدون داشتن مدارک لازم استخدام کرده و به این دلیل محکوم شده باشد.
  • کشور متقاضی (کشور مادری) به نیروی کاری با شرایط او و در حرفه و شغلش نیاز داشته باشد.

سهمیه و محدودیت برای دریافت کارت آبی

تعیین سهمیه و محدودیت برای اعطای کارت آبی بستگی به قوانین داخلی هر کشور دارد و به دلایل مختلف احتمال به نتیجه رسیدن پرونده متقاضیان، در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا یکسان نیست.

مدت اقامت در کشور عضو اتحادیه اروپا

دارنده کارت آبی اتحادیه اروپا به طور معمول اجازه زندگی و کار در کشور مقصد را به مدت 1 تا 4 سال به دست می آورد و تا زمانی که از شرایط لازم برخوردار باشد هم می تواند کارت را برای مدت مشابه تمدید کند.

تغییر شغل یا کارفرما

تغییر شغل یا کارفرما برای دارندگان کارت آبی ممکن است اما نه بی فاصله و فورا. آنها باید حداقل 2 سال در موقعیت شغلی ای که با آن کارت آبی گرفته اند، باقی بمانند. تنها در صورت داشتن مجوز مقامات ملی، می توان قبل از این مدت، شغل خود را تغییر داد.

اصولا تغییر شغل و کارفرما در برنامه کارت آبی اتحادیه اروپا به قوانین داخلی هر کشور بستگی دارد که در این صفحه می توانید به آنها دسترسی داشته باشید.

همراهی خانواده

کارت آبی اتحادیه اروپا به جز خود فرد، امکان اقامت خانواده او را هم در کشور مقصد فراهم می کند و آنها هم مثل خود فرد، تا زمانی که از شرایط لازم برای اقامت در کشور مقصد برخوردار هستند، منعی برای اقامت نخواهند داشت.

سفر به کشورهای دیگر اتحادیه اروپا

دارندگان کارت آبی می توانند در هر دوره 6 ماهه به مدت حداکثر 3 ماه به کشورهای دیگر عضو اتحادیه اروپا سفر کنند. در این مورد هم البته باید جزئیات قوانین داخلی کشورهای دیگر را جویا شد.

کار در کشورهای دیگر اتحادیه اروپا

پس از 18 ماه امکان ارائه درخواست کار به کشور دیگری در اتحادیه اروپا و دریافت یک کارت آبی جدید وجود دارد. به عبارت دیگر، با هر کارت آبی تنها می توان در کشور صادرکننده آن مشغول به کار شد.

حق و حقوق دارندگان کارت آبی

داشتن کارت آبی به منزله بهره مندی از تمام حقوق و خدماتی است که شهروندان کشور میزبان از آن برخوردارند. این حقوق عبارتند از:

  • شرایط کار
  • آموزش حرفه ای
  • برابرسازی دیپلم و مدارک تحصیلی
  • تأمین اجتماعی
  • دسترسی به کالاها و خدمات ارائه شده به مردم (مثل حمل و نقل، موزه ها، رستوران ها و غیره)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان