تحصیل در اسلواکی

تحصیل در اسلواکی

تحصیل در اسلواکی

تحصیل در اسلواکی

تحصیل در اسلواکی را به علت هزینه های نسبتا پایین و کیفیت مناسب آموزش در این کشور که یکی از اعضای اتحادیه اروپا است می توان گزینه مناسبی برای متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی در اروپا دانست.

جمهوری اسلواکی در مرکز اروپا و در همسایگی اتریش، جمهوری چک، مجارستان، لهستان و اوکراین قرار دارد. کوه ها، زمین های پست، دره ها، دریاچه ها، غارها، جنگل ها و مراتع زیبا، جزو جاذبه های طبیعی اسلواکی به شمار می روند. رشته کوه های کارپاتیان آرک که در شمال اسلواکی قرار دارد تقریبا نیمی از کشور را در بر گرفته است. جنوب و شرق کشور نیز با زمین های پست پوشیده شده که یک منطقه مهم برای کشاورزی در اسلواکی است. جزیره دیتا در اروپا که براتیسلاوا در نظر گرفته می شود، پایتخت جزیره چاودار اسلواکی است.

جمهوری اسلواکی آب و هوای ۴ فصل دارد. تابستان ها گرم و زمستان ها سرد و ابری و مرطوب است. دمای میانگین روزانه در زمستان ۲- درجه سانتی گراد است ولی می تواند افت دما تا ۱۵- درجه سانتی گراد هم برسد. دمای متوسط روزانه در تابستان ۲۱ درجه سانتی گراد است ولی می تواند گرم تر از ۳۰ درجه سانتی گراد هم باشد. سردترین ماه ژانویه و گرم ترین ماه جولای است. فاصله بین می تا جولای اغلب به عنوان بهترین فصل سال در اسلواکی شناخته می شود.

اسلواکی در تاریخ ۱ ژانویه ۱۹۹۳، از چکسلواکی جدا و به یک کشور مستقل تبدیل شد. این کشور در سال ۲۰۰۴ به اتحادیه اروپا و در ۱ ژانویه ۲۰۰۹ به منطقه یورو پیوست. اسلواکی همچنین عضوی از منطقه شنگن، سازمان تجارت جهانی، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و سازمان ملل متحد است.

سیستم آموزشی در اسلواکی

تحصیل در اسلواکی

چارچوب و سیاست های کلی آموزش عالی در اسلواکی را وزارت آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و ورزش کشور تعیین کرده و دانشگاه ها در این چارچوب، برنامه های آموزشی و پژوهشی خود را ارائه می کنند.

زبان اصلی تحصیل در دانشگاه های اسلواکی همان زبان رسمی این کشور، یعنی زبان اسلوواک است، البته رشته هایی هم هست که به زبان های خارجی دیگر (اغلب انگلیسی) به دانشجویان بین المللی ارائه می شود.

سال تحصیلی دانشگاه های اسلواکی

سال تحصیلی دانشگاه های اسلواکی از اول سپتامبر آغاز و در ۳۱ آگوست همان سال تمام می شود. هر سال تحصیلی از دو نیمسال تشکیل شده است؛ نیمسال زمستانی، از سپتامبر تا ژانویه و نیمسال تابستانی، از فوریه تا ژوئن طول می کشد. سازماندهی یک سال تحصیلی توسط اساسنامه دانشکده و یا اساسنامه مؤسسه آموزش عالی صورت می گیرد.

 برنامه تحصیلی دانشگاه های اسلواکی

روند تحصیل در اسلواکی شامل سمینار، سخنرانی، تمرین، کارهای آزمایشگاهی، پروژه، تمرین های کاربردی، همفکری، مشاوره و… است.

برای ارزیابی دستاوردهای دانشجویان، سیستم انتخاب واحد از قواعد واحددهی اروپا پیروی و از سیستم ذخیره سازی (ECTS) استفاده می کند. این سیستم در سال ۲۰۰۲ برای تمامی مقاطع  و برنامه های تحصیلی معرفی شد.

استاندارد ظرفیت کار هر دانشجو توسط تعداد واحد های اخذ شده بیان می شود: ۶۰ واحد در هر سال تحصیلی و ۳۰ واحد در هر نیمسال. تمامی دانشگاه های ارائه کننده تحصیلات عالی تعداد کلی واحد هایی را که برای تکمیل تحصیل در آن رشته لازم است تعیین می کنند.

دانشگاه های اسلواکی

دانشگاه های تاریخی

اولین دانشگاه در قلمرو اسلواکی کنونی، دانشگاه ایستروپولیتانا Academia Istropolitana است که در براتیسلاوا، پایتخت این کشور و در دوران پادشاهی ماتیاس کوروینوس (1490-1458) تأسیس شد. در سال ۱۶۳۵ پیتر پازمنی دانشگاه ترناوا Trnava University را تأسیس کرد که در سال ۱۷۷۷ به بوداپست، پایتخت کنونی مجارستان منتقل شد.

جسوئیت ها دانشگاه کوشیسه Košice University را در سال ۱۶۵۷ تأسیس کردند. در سال ۱۷۶۲ هم حاکم روشنفکر ماریا ترسا اولین مدرسه استخراج از معدن دنیا Mining Academy in Banská Štiavnica را تأسیس کرد.

مؤسسات تحصیلات عالی (HEIs) ارائه دهنده دوره های دانشگاهی در اسلواکی هستند که شامل مؤسسه های علوم و هنر می شوند. وظیفه اصلی دانشگاه ها، ارائه تحصیلات عالی و تحقیقات علمی خلاقانه و فعالیت های هنری مبتکرانه است.

مؤسسات ارائه دهنده تحصیلات عالی براساس ذات و حیطه فعالیتشان به انواع دانشگاهی و غیردانشگاهی دسته بندی می شوند:

الف) نوع دانشگاهی: مؤسسات آموزشی دانشگاهی در اسلواکی، برنامه های مطالعاتی را در هر سه سطح تحصیلات عالی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا) ارائه می کنند. برنامه های مطالعاتی این نوع مؤسسات در زمینه  علوم، فناوری و هنر است که منطبق بر وضعیت کنونی و سطح پیشرفت این زمینه ها است.

ب) نوع غیردانشگاهی: این نوع مؤسسات بیشتر ارائه دهنده برنامه های تحصیلی در اولین سطح تحصیلات عالی (کارشناسی) هستند.

برترین دانشگاه های اسلواکی

مؤسسه QS در جدیدترین رده بندی خود از دانشگاه های دنیا در سال 2020 نام 3 دانشگاه اسلواکی را هم قرار داده است. این دانشگاه ها البته رتبه خیلی بالایی ندارند و رتبه آنها بین 751 تا 1000 (آخر) است.

دانشگاه کامنیوس Comenius University in Bratislava و دانشگاه اسلواکی فناوری Slovak University of Technology in Bratislava که هر دو در پایتخت اسلواکی قرار دارند، با قرار گرفتن در رتبه‌ای بین 800-751 در رده بندی QS به عنوان برترین دانشگاه های اسلواکی شناخته شده اند.

Slovak University of Technology in Bratislava یکی از 500 دانشگاه برتر دنیا برای تحصیل در رشته مهندسی مکانیک و یکی از 600 دانشگاه برتر برای تحصیل شیمی ارزیابی شده است. Comenius University in Bratislava هم برای تحصیل فیزیک و نجوم رتبه ای بین 550 تا 501 را کسب کرده است.

دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم ایران در اسلواکی:

گروه ب (خوب)

  • Slovak University of Technology in Bratislava

وزارت علوم ایران، در حال حاضر تنها مدارک صادره از سوی دانشگاه اسلواکی فناوری در براتیسلاوا را معتبر و قابل ارزشیابی و تأیید می داند.

دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت ایران در اسلواکی:

تحصیل در اسلواکی

برای رشته های علوم پزشکی

  • Comenius University in Bratislava

وزارت بهداشت ایران هم تنها یک دانشگاه اسلواکی را برای تحصیل علوم پزشکی مورد تأیید خود معرفی کرده است.

اخذ پذیرش برای تحصیل در اسلواکی

برای تحصیل در اسلواکی در مقطع کارشناسی که 3 تا 4 سال تحصیلیِ تمام وقت زمان می برد و یا برنامه پیوسته کارشناسی و کارشناسی ارشد (به مدت ۵ تا ۶ سال تحصیلی تمام وقت) باید مقطع متوسطه یعنی ۱۲ سال تحصیلی را با موفقیت سپری کرده باشید.

اخذ پذیرش برای مقطع کارشناسی ارشد که یک دوره 2 تا 3 ساله تمام وقت است هم نیازمند مدرک کارشناسی مرتبط یا مدرک معادل با کارشناسی است. گرفتن پذیرش در دکترا هم به مدرک کارشناسی ارشد نیاز دارد.

دانشجویانی که قصد تحصیل در اسلواکی را دارند باید مستقیما به دانشگاه موردنظر درخواست پذیرش دهند. دانشجویان ممکن است برای چندین برنامه تحصیلی به چندین دانشگاه مختلف در خواست پذیرش ارائه دهند.

آخرین مهلت ارسال درخواست های پذیرش توسط هر کدام از دانشگاه ها براساس قوانین دانشگاه تنظیم می شود و معمولا این مهلت تا اواخر فوریه و مارچ است.

تاریخ شرکت در آزمون های ورودی (آزمون نوشتاری و شفاهی یا تست استعداد) توسط دانشگاه های مربوط تعیین می شود. این آزمون ها معمولا بین ژوئن تا سپتامبر برگزار می شود.

پذیرش دانشجویان بین المللی

شرایط پذیرش دانشجویان بین المللی ای که برای تحصیل در اسلواکی به این کشور سفر می کنند، به طور کلی شبیه قوانین پذیرش دانشجویان بومی است. دانشجویان بین المللی، اگر دارای مدرک کارشناسی هستند، شرایط عمومی برای پذیرش در دانشگاه های اسلواکی در مقطع کارشناسی ارشد را دارند. برای اخذ پذیرش مدارک تحصیلات گذشته شما باید توسط جمهوری اسلواکی اعتبارسنجی شود.

آن دسته از متقاضیان بین المللی تحصیل در اسلواکی که تمامی الزامات پذیرش را نداشته یاشند، باید در دوره های آمادگی شامل دوره آموزشی زبان اسلواک شرکت کنند. این نوع دوره ها توسط مؤسسه آموزش زبان و دوره های آمادگی تحصیلی که یک واحد مستقل از دانشگاه کمونیوس Comenius University براتیسلاوا است، به افراد خارجی ارائه می شود.

برنامه ها در وب سایت یا در اداره بین المللی دانشگاه مربوط در دسترس عموم است. همچنین اگر قصد تحصیل در اسلواکی به زبان انگلیسی را دارید، لیست برنامه های درسی انگلیسی زبان دانشگاه های این کشور، در وب سایت SAIA موجود است.

هزینه تحصیل در اسلواکی

تحصیل در اسلواکی اگر به زبان رسمی این کشور انجام شود، برای دانشجویان رایگان است ولی در صورت تمایل به تحصیل در اسلواکی به زبان انگلیسی بسته به رشته و مقطع مورد نظر بین ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو در سال باید شهریه پرداخت کرد. اگرچه تحصیل در رشته های پزشکی مثل هر جای دیگری از دنیا گران تر بوده و بین ۷۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار در سال هزینه دارد. همچنین هزینه دوره زبان در کشور اسلواکی ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ یورو است.

هزینه زندگی در اسلواکی

تحصیل در اسلواکی

هزینه زندگی در اسلواکی را برای یک نفر می توان ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه برآورد کرد که قسمت عمده آن مربوط به هزینه اسکان (۳۰۰ تا ۵۰۰ یورو برای خانه مستقل – ۱۵۰ تا ۲۵۰ یورو برای خوابگاه دانشجویی) می شود.

ویزای دانشجویی اسلواکی

شهروندان خارجی که برای تحصیل در اسلواکی به این کشور سفر می کنند و مدت اقامت آنها بیش از ۹۰ روز در یک نیمسال است، نیاز به دریافت اجازه اقامت موقت دارند.

شما می توانید درخواست ویزای دانشجویی خود را سه ماه جلوتر از تاریخ سفرتان به اسلواکی به سفارت این کشور ارائه دهید. براساس قانون، فرآیند دریافت ویزای دانشجویی اسلواکی نباید بیش از ۱۵ روز طول بکشد، به جز موارد خاص که ممکن است ۶۰ روز به طول بیانجامد.

مدارک مورد نیاز برای ویزای دانشجویی اسلواکی

  • فرم تکمیل شده ویزا
  • هزینه اداری (۶۰ یورو)
  • گذرنامه با اعتبار کافی
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • مدارک اثبات تمکن مالی
  • بیمه مسافرتی

دیدگاه (18)

  • sohrab پاسخ

    salam
    mikhastam bporsam daftare shoma kojast va shooma kare ezam daneshjoo b bratislava anjam midahid?\
    man mikham dar reshteye phisiotrapy ya dandoon b English edame tahsil bdam
    lotfan b man Stella dash
    ba tashakor
    mrc

    5 بهمن 1396 در 21:07

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان