تحصیل در ایرلند

تحصیل در ایرلند

تحصیل در ایرلند

تحصیل در ایرلند

اسم ایرلند برای خیلی ها اسم آشنایی نیست یا شاید بهتر است بگوییم اسم دم دستی نیست. بیشتر افراد وقتی نام کشورهای مختلف را به عنوان گزینه ای برای تحصیل در خارج از کشور فهرست می کنند، اصلا نامی از ایرلند نمی آورند. اما نگاهی به رتبه و جایگاه دانشگاه های ایرلند می تواند هر کسی را برای تحصیل در ایرلند وسوسه کند. با ما در ادامه مطلب همراه باشد تا ببینیم شرایط تحصیل در ایرلند چگونه است.

جزیره ایرلند

جزیره ایرلند، متشکل از دو کشور جمهوری ایرلند (ایرلند جنوبی) و ایرلند شمالی، در شمال غربی قاره اروپا قرار دارد و سومین جزیره بزرگ این قاره محسوب می شود. دو سوم از جمعیت 6 میلیون نفری این جزیره، در جمهوری ایرلند زندگی می کنند. از نظر سیاسی تنها یک ششم از جزیره ایرلند در اختیار ایرلند شمالی و بقیه تحت کنترل جمهوری ایرلند است.

ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند

ایرلند شمالی به همراه انگلستان، اسکاتلند و ولز، کشور «پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی» را تشکیل می‌دهد. جمهوری ایرلند اما کشوری مستقل است. این کشور که گاه برای تمایز دادن آن، ایرلند جنوبی خوانده می شود، با یک مرز ساده از ایرلند شمالی جدا شده است. پایتخت جمهوری ایرلند، شهر دوبلین است. این کشور از 1 ژانویه 1973 به عضویت اتحادیه اروپا درآمده است. منظور از تحصیل در ایرلند در این مطلب، تحصیل در جمهوری ایرلند یا ایرلند جنوبی است.

تحصیل در ایرلند

بسیاری از دانشگاه های ایرلند رتبه خوبی در دنیا دارند و تحصیل در ایرلند برای دانشجویان بین المللی یک گزینه محبوب بحساب می آید. انتخاب های متنوع از مؤسسات آموزش عالی با ترکیبی از شهر تاریخی، حومه شهر  زیبا و فرهنگ منحصر به فردِ ایرلند را می توان برخی از مزایای تحصیل در ایرلند برشمرد.

دانشگاه های ایرلند

تحصیل در ایرلند در مراکزی شامل دانشگاه، کالج تخصصی (ارائه دوره در موضوع و رشته واحد) و مؤسسات فنآوری امکان پذیر است. مؤسسه های فنآوری، طیف گسترده ای از برنامه های حرفه ای  از جمله هتلداری، بهداشت و درمان، داروخانه ها، رسانه ها، منسوجات، بازاریابی و بسیاری از دوره های دیگر را پوشش می دهند.

هفت دانشگاه دولتی ایرلند و یکی از ۱۴ موسسه فن آوری این کشور در رنکینگ جهانی QS جای دارند که 5 تای آنها جزو 500 دانشگاه برتر دنیا هستند.

ایرلند همچنین هفت دانشکده دارد که کوچک ترین آنها دانشگاه هنر Burren College of Art میزبان تنها حدود ۲۰۰ نفر دانشجو است و بزرگ ترین آنها مدرسه کسب و کار  دوبلین Dublin Business School حدود ۹۰۰۰ دانشجو دارد.

برترین دانشگاه های ایرلند

دانشگاه ترینتی دوبلین – Trinity College Dublinتحصیل در ایرلند

این دانشگاه در سال ۱۵۹۲ تاسیس شده و قدیمی ترین مؤسسه آموزش عالی ایرلند و یکی از هفت دانشگاه باستانی در قلمرو بریتانیا و ایرلند است. کالج  ترینتی تنها کالج تشکیل دهنده دانشگاه دوبلین است که از کالج آکسفورد و کمبریج الگوبرداری کرده است.

کالج ترینیتی در رتبه 108 رنکینگ جهانی QS قرار دارد و معتبرین دانشگاه ایرلند شناخته می شود. در حال حاضر بیش از 15 هزار دانشجو در  سه دانشکده  این دانشگاه؛ هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی / مهندسی، علوم ریاضیات / علوم بهداشتی مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه دوبلین – University College Dublin

دانشگاه دوبلین که در پایتخت پر جنب و جوش ایرلند واقع شده، ریشه در دانشگاه کاتولیک ایرلند دارد که در سال ۱۸۵۴ تاسیس شده است و با رتبه جهانی 185 دومین نماینده ایرلند در رده بندی QS به حساب می آید.

در حال حاضر 20 هزار دانشجوی در 5 دانشکده، ۳۴ مدرسه و ۱۸ مرکز تحقیقاتی این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و این دانشگاه را تبدیل به یکی از محبوب ترین مراکز آموزشی برای تحصیل در ایرلند کرده اند.

دانشگاه دوبلین با بسیاری از فارغ التحصیلان مشهور، از جمله نویسنده معروف ایرلندی جیمز جویس، گابریل بیرن (بازیگر) و نیل اردن برنده جایزه اسکار کارگردان و تهیه کننده ارتباط نزدیک دارد.

دانشگاه ملی ایرلند، گالوی – National University of Ireland, Galway

دانشگاه ملی ایرلند، دانشگاه گالوی در آخرین رده بندی QS که در نیمه سال 2019 منتشر شده، در رتبه 259 دنیا جای گرفته و بر این اساس سومین دانشگاه برتر ایرلند محسوب می شود.

حدود 14 هزار دانشجو در دانشگاه گالوی که در ساحل غربی ایرلند قرار دارد، مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه برای ارائه تعدادی از دوره های غیرمعمول، از جمله کارشناسی در پیراپزشکی و کارشناسی / مهندسی ورزش شهرت دارد.

دانشگاه کورک – University College Cork

چهارمین مقصد برتر برای تحصیل در ایرلند دانشگاه کورک است که در رتبه 310 جهان قرار دارد. دانشگاه کورک در سال ۱۹۹۸ رسما به دانشگاه ملی ایرلند تغیر نام داد، اما هنوز هم به طور گسترده ای به عنوان دانشگاه کورک و یا UCC شناخته می شود.

در حال حاضر حدود 15500 دانشجو از جمله حدود 2750 دانشجوی بین المللی از بیش از ۱۰۰ ملیت مختلف در این دانشگاه مشغول به تحصبل هستند. در سال 2010 دانشگاه کورک به عنوان اولین دانشگاه جهان موفق به دریافت پرچم سبز بین المللی برای پایداری زیست محیطی شد. این دانشگاه از QS 5 ستاره برای عملکرد کلی خود دریافت کرده است.

دانشگاه دوبلین سیتی – Dublin City Universityتحصیل در ایرلند

دانشگاه دوبلین سیتی در سال ۱۹۷۵ تأسیس شده و یک مؤسسه آموزش عالی جوان محسوب می شود. این دانشگاه در سال ۱۹۸۹ پیشرفت بسیاری کرد. دانشگاه دوبلین سیتی در یک زمان کوتاه موفق به کسب مقام ۳۵۳ در جهان شد و در حال حاضر هم در رتبه 429 دنیا قرار دارد.

طبق آمار نیمه سال 2019 حدود 12750 دانشجو در این دانشگاه تحصیل می کنند. همچنین برای متقاضیان تحصیل در ایرلند از طریق سیستم از راه دور، این دانشگاه انتخاب مناسبی است و در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ دانشجو در دوره های آموزش از راه دور آن مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه لیمریک University of Limerick، دانشگاه ماینوس Maynooth University و مؤسسه تکنولوژی دوبلین Dublin Institute of Technology هم در رتبه بندی برترین دانشگاه های جهان در سال 20-2019 قرار دارند و دیگر دانشگاه های معتبر برای تحصیل در ایرلند شناخته می شوند. علاوه بر این، بزرگ ترین مدرسه پزشکی ایرلند، کالج سلطنتی جراحان در ایرلند (Royal College of Surgeons in Ireland (RCSI در میان ۴۰۰ مدرسه پزشکی معتبر جهان قرار دارد.

دانشگاههای مورد تأیید وزارت علوم ایران در ایرلند

گروه الف (ممتاز)

  • National University of Ireland, Galway
  • Trinity College Dublin
  • University College Cork
  • University College Dublin
  • University of Limerick

گروه ب (خوب)

  • Dublin City University
  • Dublin Institute of Technology
  • Maynooth University (National University of Ireland Maynooth)

گروه ج (متوسط)

  • Athlone Institute of Technology صرفا تا سطح کارشناسی ارشد
  • Cork Institute of Technology    صرفا تا سطح کارشناسی ارشد
  • Dundalk Institute of Technology  صرفا تا سطح کارشناسی ارشد
  • Galway Mayo Institute of Technology  صرفا تا سطح کارشناسی ارشد
  • Institute of Technology Carlow  صرفا تا سطح کارشناسی ارشد
  • Institute of Technology Sligo   صرفا تا سطح کارشناسی ارشد
  • Institute of Technology Tallaght  صرفا تا سطح کارشناسی ارشد
  • Waterford Institute of Technology  صرفا تا سطح کارشناسی ارشد

دانشگاههای مورد تأیید وزارت بهداشت ایران در ایرلند

برای رشته های علوم پزشکی

  • Trinity College Dublin, The University of Dublin
  • University College Dublin
  • University College Cork
  • National University of Ireland, Galway
  • Dublin City University
  • University of Limerick
  • Mayoth University
  • Dublin Institute of Techlogy

زندگی در ایرلند

کسانی که برای تحصیل در ایرلند به این کشور سفر می کنند، اغلب نه تنها از محیط، بلکه از معاشرت با مردم آنجا که به رفاقت و شوخ طبعی مشهور هستند، لذت می برند. میراث غنی فرهنگی کشور و مناظر طبیعی متنوع طیف گسترده ای از فعالیت های شاعران و نویسندگان مشهور بین المللی را که به کاوش در رودخانه ها و دریاچه ها معطوف شده است، نشان می دهد.

شهرهای دانشجویی ایرلند

دوبلین – Dublin

پایتخت ایرلند به علت تمرکز دانشگاه های این کشور در آن، به عنوان بهترین شهر برای تحصیل در ایرلند محسوب می شود. این شهر از سوی QS سی و چهرمین شهر برتر دانشجویی جهان ارزیابی شده است. دوبلین همچنین به عنوان یک مقصد محبوب گردشگری، اماکن تماشایی فراوانی دارد؛ از معماری زیبای قرون وسطی و رد پای رمان نویسان مشهور تا کافه های پر جنب و جوش شهر.

دوبلین به گران بودن معروف بوده و هزینه های زندگی در این شهر نسبت به شهرهای دیگر ایرلند بالاتر است، اما با این حال دوبلین فقط در کشور ایرلند گران ترین هزینه ها را دارد و نسبت به برخی شهرهای دیگر دنیا ارزان تر به حساب می آید.

اگر قسمت دانشگاه های ایرلند را خوانده باشید، با دانشگاه های دوبلین که معتبرترین دانشگاه های کشور هم هستند، آشنا شده اید. دانشگاه های دوبلین شامل دانشگاه دوبلین University College Dublin، کالج ترینیتی دوبلین Trinity College Dublin، دانشگاه  دوبلین سیتی Dublin City University و مؤسسه تکنولوژی دوبلین Dublin Institute of Technology می شود. این شهر همچنین محل کالج سلطنتی جراحان تخصصی در ایرلند (Royal College of Surgeons in Ireland (RCSI است.

گالوی – Galwayتحصیل در ایرلند

گالوی در سراحل غرب ایرلند به موازات دوبلین در سواحل شرق قرار دارد. ترکیب سواحل زیبا همراه با شلوغی مرکز شهر باعث خواهد شد که شما سنت و مدرنیته را در یک روز ایرلندی تجربه کنید: سنگ فرش خیابان، ساختمان درخشان رنگ آمیزی شده و کافه هایی که در انها موسیقی زنده اجرا می شود.

گالوی به عنوان یک مرکز هنر و فرهنگ، میزبان رویدادهای ملی سالانه مانند جشنواره هنر گالوی و جشنواره بین المللی Cúirt است. این شهر را همچنین باید انتخابی ایده آل برای تحصیل در ایرلند دانست؛ دانشگاه ملی ایرلند – گالوی National University of Ireland, Galway و مؤسسه فناوری مایو گالوی Galway Mayo Institute of Technology در این شهر واقع شده اند.

کورک – Cork

شهر کورک به عنوان یکی دیگر از مقاصد محبوب برای تحصیل در ایرلند در ساحل جنوبی این کشور واقع شده است و به فعالیت های فرهنگی اش شهرت دارد. ترکیب استفاده از معماری تاریخی و فرهنگ زندگی پر جنب و جوش این شهر  به علاوه شب های زیبای کورک، کافه های سنتی و مدرن و حومه خیره کننده شهر که بطور معمول از شهر دور نیست، یک انتخاب مناسب برای گردشگران است.

در شهر کورک دو دانشگاه کورک  University College Cork و مؤسسه فناوری کورک Cork Institute of Technology قرار دارند که اولی یکی از 500 دانشگاه برتر دنیا است.

اخذ پذیرش برای تحصیل در ایرلند

دانشجویان متقاضی تحصیل در ایرلند باید از سیستم مرکزی (CAO – Central Applications Office) استفاده کنند. مهلت معمول برای درخواست آنلاین ۲۰ ژانویه و برای درخواست کتبی ۱ فوریه است. با این حال، آخرین فرصت برای درخواست آنلاین را می توان تا ۱ فوریه و درخواست کتبی را  تا ۱ می تمدید کرد.

درخواست پذیرش هزینه کمی دارد؛ از ۳۰ یورو برای درخواست آنلاین اولیه، تا ۸۰ یورو برای درخواست با تأخیر کتبی. شرایط ورود متفاوت است، اما ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی الزامیست. برای دانش آموزانی که مهارت کافی را در استفاده از زبان انگلیسی ندارند، دوره های آمادگی زبان انگلیسی در بسیاری از دانشگاه ها در دسترس است و همچنین در مدارس زبان انگلیسی تخصصی تدریس می شود.

ویزای دانشجویی ایرلند

تحصیل در ایرلند

آن دسته از دانشجویان بین المللی که شهروند کشورهای اتحادیه اروپا نیستند، برای تحصیل در ایرلند نیاز به ویزای دانشجویی دارند و برای دریافت ویزای دانشجویی ایرلند باید بصورت آنلاین و از طریق اداره مهاجرت ایرلند اقدام کنند.

در این فرآیند دانشجوبان نیاز به ارائه مدارک زیر دارند:

  • نامه پذیرفته شدن در دوره ارائه شده توسط نهادی شناخته شده
  • فیش هزینه های پرداخت شده
  • مدارک و شواهد از بیمه خدمات درمانی
  • مدارک و شواهد از منابع مالی کافی برای پوشش هزینه های زندگی: در حال حاضر حداقل ۷۰۰۰ € (~ آمریکا $ ۷٫۶۰) در هر سال
  • دو عکس در اندازه پاسپورت های اخیر
  • مدارک و شواهد تسلط به زبان انگلیسی
  • گذرنامه ای که تا حداقل 6 ماه پس از پایان دوره تحصیلی، اعتبار دارد

هزینه تحصیل در ایرلند

دانشجویانی که شهروند کشورهای اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا / سوئیس هستند، برای تحصیل در ایرلند از پرداخت شهریه بی نیاز هستند و فقط هزینه ثبت نام را می پردازند. دانشجویان سایر کشورها اما باید شهریه هم بپردازند که بسته به مؤسسه محل تحصیل و رشته تحصیلی، میزان آن متفاوت است.

در سال 20-2019 سازمان آموزش عالی ایرلند، شهریه این دانشجویان را در مقطع کارشناسی؛ 45000 تا 54135 یورو برای پزشکی و رشته های مرتبط، 9950 تا 24958 یورو برای مهندسی، علوم پایه و فنآوری و 9750 تا 22000 یورو برای کسب و کار و هنر و علوم انسانی تعیین کرده است.

دیدگاه (37)

  • مریم پاسخ

    کسی در دوبلین و گالوی هست لطفا پیام بدین .

    11 مرداد 1400 در 17:18
  • علی پاسخ

    با سلام. آیا با معدل دیپلم بالای ۱۹ در رشته علوم انسانی امکان بورسیه تحصیلی در ایرلند وجود دارد؟ در چه شاخه هایی از این رشته امکان تحصیل در این کشور است؟

    27 تیر 1399 در 16:17
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام آقای نظری
      بله معدلتون خوبه اما فقط معدل بالا ملاک بورس نیست به تنهایی
      مدرک زبان، رزومه ی خوب و قوی، شرکت در آزمون های بین المللی و یا ازمون ورودی دانشگاه اینها همه از پارامترهای اخذ بورسیه هستش

      9 مرداد 1399 در 14:34
  • sonia پاسخ

    سلام من با فوق لیسان مدیریت ورزشی با معدل 18.24 و مقاله در دست چاپ چه دانشگاهایی شانس دارم

    7 مهر 1398 در 10:43
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام
      سوالتون نیاز به بررسی جامع داره.
      چیزی نیست که در کامت بتونیم بهش پاسخ بدیم

      8 مهر 1398 در 11:32

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان