تحصیل در هنگ کنگ

تحصیل در هنگ کنگ

تحصیل در هنگ کنگ

تحصیل در هنگ کنگ

هنگ کنگ نقطه تلاقی فرهنگ شرق و غرب و همچنین ترکیبی از عناصر سنتی و ویژگی های مدرن و یکی از قدرت های اقتصادی آسیا به شمار می رود. تحصیل در هنگ کنگ نیز یکی از ایده آل ترین گزینه ها برای دانشجویان بین المللی است تا فرهنگ غربی را در محیطی شرقی تجربه کنند. هنگ کنگ همچنین با داشتن ۳ دانشگاه در فهرست ۵۰ دانشگاه برتر دنیا و ۳ دانشگاه دیگر در بین ۳۰۰ دانشگاه برتر به عنوان یکی از ۱۰ شهر برتر برای تحصیل در دنیا محسوب می شود.

هنگ کنگ (Hong Kong) شهری است جزیره ‌ای در جنوب چین. منطقه خودمختار هنگ کنگ با هفت میلیون و ۲۳۰ هزار نفر جمعیت، از مهم‌ ترین بازارهای مالی و تجاری آسیا و جهان به ‌شمار می ‌رود. هنگ کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ جزو مستعمرات امپراتوری بریتانیا بود. در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین، هنگ کنگ به جمهوری خلق چین پیوست.

نام هنگ کنگ برگرفته از دو کلمه‌ی چینی (Heung) و (Gong) به معنی «عطر خوش بندر» است که به رایحه آب جاری در رودخانه‌ها اشاره دارد. هنگ کنگ در سال ۱۶۹۹ توسط کمپانی انگلیسی هند شرقی تصرف شد. بعدتر در سال ۱۸۹۸ انگلستان دیگر جزایر این منطقه را نیز تصاحب کرد. بالاخره در اول جولای ۱۹۹۷ بود که به طور رسمی از انگلستان به چین واگذار شد.تحصیل در هنگ کنگ

فرهنگ سنتی و معماری چینی به همراه آسمان خراش های مدرن در گوشه کنار این بخش خودمختار، بیانگر وجهه بین المللی هنگ کنگ به عنوان یکی از مراکز پیشرو در زمینه تجارت، امور مالی، بازرگانی و حمل ونقل در جهان است. هنگ کنگ همچنین با هدف تبدیل شدن به یکی از مراکز معتبر برای تحصیلات عالی در سطح بین المللی درصدد سرمایه گذاری گسترده در زمینه های آموزشی و گسترش زمینه های تحصیلی و تحقیقاتی است تا سهم قابل توجهی از دانشجویان بین المللی را جذب کند.

بسیاری از دانشگاه های هنگ کنگ به دنبال کسب اعتبار بین المللی برای جذب دانشجویان و اساتید ممتاز از سرتاسر جهان هستند. ترکیب این موضوع با سایر جاذبه های زندگی در هنگ کنگ مانند محیط چندفرهنگی و استفاده از زبان انگلیسی به صورت گسترده (چه برای آموزش و در کلاس های درس و چه بیرون از کلاس و در تعاملات روزمره) تحصیل در هنگ کنگ را به یک انتخاب جذاب برای بسیاری از دانشجویانی تبدیل کرده است که به دنبال تحصیل در یک مقصد آسیایی معتبر هستند.

دانشگاه های هنگ کنگ

تقریبا ۲۰ دانشگاه معتبر برای تحصیل در هنگ کنگ وجود دارد که ۸ تای آن ها دولتی هستند. هر ۸ دانشگاه دولتی هنگ کنگ بیشتر دوره های خود را به زبان انگلیسی ارائه می کنند و همه آن ها در سطح بین المللی شناخته شده هستند.

قرار گرفتن نام 6 دانشگاه هنگ کنگ در بین 500 دانشگاه برتر رده بندی QS اعتبار این دانشگاه ها و کیفیت سیستم آموزش عالی هنگ کنگ را نشان می دهد. شاید هیچ منطقه دیگری در دنیا این تعداد دانشگاه معتبر نسبت به کل دانشگاه های خود را نداشته باشد. در ادامه مطلب نگاهی کوتاه خواهیم انداخت به برترین و معتبرترین دانشگاه های هنگ کنگ در سال 2019.

برترین دانشگاه های هنگ کنگتحصیل در هنگ کنگ

معتبرترین دانشگاه هنگ کنگ در رنکینگ QS در سال 2019 دانشگاه هنگ کنگ University of Hong Kong است که در رتبه 25 جهان و رتبه پنجم آسیا قرار دارد. طبق ارزیابی مؤسسه QS این دانشگاه چهارمین دانشگاه برتر دنیا برای تحصیل در رشته داروسازی است و برای تحصیل در رشته هایی مثل زبانشناسی و معماری هم جزو برترین ها به حساب می آید.

دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ / Hong Kong University of Science and Technology  یا به اختصار HKUST دومین دانشگاه برتر هنگ کنگ در رنکینگ QS به حساب می آید. این دانشگاه در دنیا رتبه سی و هفتم و در آسیا رتبه نهم را به دست آورده است.

در رتبه بعدی برترین دانشگاه های هنگ کنگ طبق ارزیابی QS، دانشگاه چینی هنگ کنگ Chinese University of Hong Kong قرار دارد. این دانشگاه دوازدهمین دانشگاه برتر آسیا و چهل و ششمین دانشگاه برتر جهان محسوب می شود.

دانشگاه سیتی هنگ کنگ City University of Hong Kong با رتبه جهانی 52 و دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ Hong Kong Polytechnic University با رتبه جهانی 91 دیگر دانشگاه های هنگ کنگی حاضر در فهرست 100 دانشگاه برتر جهان هستند.

در رنکینگ دانشگاه های آسیا در سال 2019 هنگ کنگ صاحب 2 دانشگاه در میان ۱۰ دانشگاه برتر است. دانشگاه هنگ کنگ پنجمین دانشگاه برتر آسیا است و HKUST هم در جایگاه نهم قرار دارد. همچنین در رنکینگ جهانی QS از نظر رشته تحصیلی هنگ کنگ یکی از مناطق پیشتاز در موضوعات مهندسی و فنی است.

دانشگاه های مورد تأیید وزات علوم ایران در هنگ کنگ

گروه الف (ممتاز)

  • City University of Hong Kong
  • The Hong Kong Polytechnic University
  • The Hong Kong University of Science and Tech
  • The Chinese University of Hong Kong
  • The University of Hong Kong

گروه ب (خوب)

  • Hong Kong Baptist University

دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت ایران در هنگ کنگ

  • The University of Hong Kong
  • (The Chinese University of Hong Kong (CUHK
  • City University of Hong Kong
  • The Hong Kong Polytechnic University
  • Hong kong Baptist University
  • The Hong Kong University of Science and Technology

اخذ پذیرش برای تحصیل در هنگ کنگ

سال تحصیلی در هنگ کنگ شامل دو ترم است که ترم اول آن از اوایل سپتامبر تا اواخر دسامبر و ترم دوم از اواسط  ژانویه تا می به طول می انجامد. مهلت اخذ پذیرش برای تحصیل در هنگ کنگ متفاوت است اما معمولا برای دوره هایی که  از سپتامبر شروع می شوند، بهترین زمان بین دسامبر و می سال قبل است.

متقاضیان تحصیل در هنگ کنگ در دوره کارشناسی باید تحصیلات متوسطه را با نمرات رضایت‌بخش پشت سر گذاشته باشند. دانشگاه های سراسری در هنگ کنگ دوره های خود را به زبان انگلیسی ارائه می کنند و اثبات مهارت در استفاده از زبان انگلیسی برای افرادی که زبان مادری آنها انگلیسی نیست اجباری است. این دسته از متقاضیان تحصیل در هنگ کنگ باید به این منظور مدرک IETS، TOFEL یا مدارکی از این قبیل ارائه کنند.

پس از اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های هنگ کنگ، دانشگاه برای درخواست ویزای دانشجویی شما اقدام می کند. شما باید فرم درخواست ویزا را همراه با مدارک شناسایی، مدارک تحصیلی و ریز نمرات و مدارک لازم برای اثبات تمکن مالی (از جانب خودتان یا شخصی که شما را حمایت مالی می کند) ارسال کنید. سازمان مهاجرت احتمالا جزئیات محل سکونت شما در حین تحصیل در هنگ کنگ را طلب خواهد کرد؛ بنابراین بهتر است پیشاپیش به فکر رزرو خوابگاه و یا اجاره کردن خانه باشید. بیشتر ویزاها باید سالانه تمدید شوند و این کار باید حداقل ۴ هفته قبل از پایان ویزای آن سال انجام شود.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی هنگ کنگ

  • کارت شناسایی
  • گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار
  • آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • معرفی یک حساب بانکی با موجودی برابر با هزینه یک سال اقامت در هنگ کنگ
  • گواهی پزشکی سلامت
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • تأیید مدارک توسط سفارت

هزینه های زندگی و تحصیل در هنگ کنگ

تحصیل در هنگ کنگ

هزبنه تحصیل در هنگ کنگ بسته به نوع دانشگاه و رشته متغیر است. از می ۲۰۱۴، وب سایت دولتی StudyHongKong.edu.hk شهریه سالانه دانشگاه را برای بیشتر رشته ها بین ۹۰,۰۰۰ تا ۲۶۵,۰۰۰ دلار هنگ کنگ تخمین می زند (بین ۱۱,۵۰۰ تا ۳۴۰۰۰ دلار آمریکا).

بخش عمده دیگری از هزینه زندگی و تحصیل در هنگ کنگ مثل هر جای دیگری از دنیا هزینه اسکان است؛ اگر دانشجو در خوابگاه های دانشجویی ساکن شود، باید بین ۱۵۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰ دلار هنگ کنگ در سال هزینه بپردازد که معادل ۲۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار آمریکا است. اگر هم به هر دلیلی، دانشجو در خوابگاه سکونت پیدا نکند، برای اجاره کردن یک واحد مستقل، در سال باید بین ۹۶۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰۰ دلار هنگ کنگ (۱۲۶۰۰ تا ۲۳۰۰۰ دلار آمریکا) هزینه کند.

دیگر هزینه های زندگی در هنگ کنگ هم (که شامل هزینه خورد و خوراک، رفت و آمد، پوشاک، درمان و… است) حدود ۷۰۰۰ دلار آمریکا در سال تخمین زده می شود.

دانشگاه های هنگ کنگ برای پذیرش دانشجویان بین المللی بسیار مشتاق هستند و اغلب به دانشجویان مستعد کمک هزینه تحصیلی و بورسیه های متنوع ارائه می دهند.

بورسیه های دولتی که به متقاضیان بین المللی تحصیل در هنگ کنگ ارائه می شوند، شامل موارد زیر است:

بورسیه Hong Kong Special Administrative Region Government Scholarship به ارزش ۸۰۰۰۰ دلار هنگ کنگ (حدود ۱۰۳۰۰ دلار آمریکا) در سال برای دانشجوبان غیر بومی

Self-financing Post-secondary Education Fund در مقطع کارشناسی برای دانشجویان ممتاز

Hong Kong PhD Fellowship Scheme برای دانشجویان مستعد مقطع دکترا با حقوق سالانه ۲۴۰۰۰۰ دلار هنگ کنگ (حدود ۳۰۰۰۰ دلار آمریکا) تا ۳ سال

افرادی که مایل به ادامه تحصیل در هنگ کنگ هستند باید آگاه باشند که برای اخذ مجوز کار کردن به صورت پاره وقت محدودیت هایی وجود دارد. هرچند کارآموزی مرتبط با رشته تحصیلی در محوطه ی دانشگاه و مشاغل نیمه وقت در تعطیلات تابستانی بلامانع است. وقتی ویزای شما تایید شد یک نامه عدم ممانعت دریافت خواهید کرد که در آن، اطلاعات مربوط با نوع شغلی که درحین تحصیل در هنگ کنگ می توانید داشته باشید، توضیح داده شده است.

دیدگاه (22)

  • Lili پاسخ

    واقعا خسته شدم هر چی مقاله میخونم ناقصه خب عزیزان شرط سنی رو برای هر مقطع تحصیلی درج کنین لطفا تعداد مقاله زبان معدل و چیزهایی که امتیاز مثبت یا منفیه چرا هیچ جا اینارو نمینویسن

    21 اردیبهشت 1400 در 00:05
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام. وقت بخیر
      در سایت مطالب کلی در خصوص هر کشور ارائه شده. برای اطلاعات تخصصی شما میتونید با موسسه تماس بگیرید تا کارشناسانمون راهنماییتون کنند.
      تماس با ما

      21 اردیبهشت 1400 در 10:14
  • سمیرا پاسخ

    کارشناسی ام علوم تربیتی ارشدم روانشناسی بالینی با معدل17امکان پذیرش دارم برای دکترای بالینی؟؟؟ با مدرک زبان کمبریج و مقاله

    24 دی 1398 در 14:53

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان