تحصیل در فیلیپین (به روز رسانی 2019)

تحصیل در فیلیپین

تحصیل در فیلیپین (به روز رسانی 2019)

تحصیل در فیلیپین

یک کشور صنعتی نوظهور و یک بازار جدید در آسیا می تواند اسامی کشورهای مختلفی را به ذهن برساند اما ما از فیلیپین حرف می زنیم؛ کشوری که بین گردشگران خارجی محبوبیت زیادی دارد و در سال های اخیر برای دانشجویان بین المللی هم جذابیت زیادی پیدا کرده است. در این مطلب شرایط تحصیل در فیلیپین را بررسی می کنیم تا ببینیم آیا می توان تحصیل در فیلیپین را به متقاضیان تحصیل در خارج از کشور پیشنهاد کرد یا خیر.

مجموعه جزایر

فیلیپین یا جمهوری فیلیپین کشوری متشکل از 7107 جزیره است که در غرب اقیانوس آرام و بین دریای جنوبی چین قرارگرفته اند. فیلیپین با کشورهایی مثل اندونزی، مالزی و چین همسایه است و البته با هیچکدام مرز خاکی ندارد.

این کشورِ واقع در جنوب شرقی آسیا، به صورت کلی به سه بخش جغرافیایی تقسیم شده که عبارتند از: لوزون (بخش شمالی)، ویسایا (بخش میانی) و میندانائو (بخش جنوبی). پایتخت فیلیپین هم شهر مانیل است.

سال های دور از استقلال

فیلیپین سال های طولانی مستعمره کشورهای دیگر بوده است. بین قرون 16 تا 20 اسپانیا و در نیمه اول قرن بیستم هم آمریکا این کشور را تحت استعمار خود قرار داده بودند اما در سال 1946 فیلیپین از آمریکا استقلال پیدا کرد.

نام استعماری

احتمالا برایتان جالب است که بدانید نام فیلیپین هم از آثار سال های استعمار این کشور است. این نام از نام پادشاه اسپانیا، فیلیپ دوم گرفته شده و در ابتدا هم las islas filipinas به معنی جزایر فیلیپ بوده است.

یازده از هفت هزار

در سال 2015 و طبق سرشماری انجام گرفته بیش از 100 میلیون نفر در فیلیپین زندگی می کردند. اگرچه فیلیپین از بیش از 7 هزار جزیره تشکیل شده اما بیشتر جمعیت آن تنها در 11 جزیره از این تعداد زندگی می کنند.

آسیایی لاتین

فیلیپینی ها غالبا مسیحی و کاتولیک هستند و این یکی دیگر از آثار دوران استعمار اسپانیا است. فرهنگ فیلیپین هم متأثر از این دوران و مهاجرت مردم اسپانیایی زبان اروپا و آمریکای جنوبی به این کشور، نزدیکی زیادی به فرهنگ کشورهای لاتین دارد.

تحصیل در فیلیپین

تحصیل در فیلیپین

فیلیپین برای بسیاری از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور شاید در نگاه اول جذابیت چندانی نداشته باشد اما نگاهی به شرایط تحصیل در فیلیپین نشان می دهد که این کشور انتخاب خوبی برای دانشجویان بین المللی محسوب می شود.

اگر زیبایی های فیلیپین چشم جهانگردان را می گیرد و آنها را از نقاط مختلف دنیا به این کشور می کشاند؛ سیستم آموزش عالی فیلیپین هم در آسیا یکی از بهترین ها شناخته می شود و می تواند نقش مهمی در جذب دانشجویان بین المللی داشته باشد.

به عنوان سومین کشور بزرگ انگلیسی زبان در دنیا با نرخ باسوادی ۹۴%، فیلیپین منابع آموزشی گسترده، روشهای تدریس مدرن و جو آموزشی چندملیتی را برای دانشجویان بین المللی فراهم می کند.

سیستم آموزش عالی فیلیپین فرصت تحصیل در فیلیپین به زبان انگلیسی و با هزینه ای مناسب و مقرون به صرفه را پیش روی دانشجویان بین المللی قرار می دهد. دانشگاه های فیلیپین سالانه 5 هزار دانشجوی بین المللی را پذیرش می کنند که بیشتر این دانشجویان از کشورهای شرق آسیا (به ویژه چین، کره و تایوان) می آیند، اما فیلیپین برای دانشجویان سراسر دنیا می تواند جذاب باشد. یکی از دلایل اصلی آن زبان انگلیسی است.

رواج زبان انگلیسی

برای دانشجویان بین المللی یک موضوع مهم در مورد انتخاب کشور محل تحصیل، زبان است، چه زبان تحصیل و چه زبان مردم کوچه و خیابان. زبان رسمی و ملی فیلیپین زبان فیلیپینی است اما رواج انگلیسی در این کشور و میزان آشنایی فیلیپینی ها با انگلیسی، دانشجویان بین المللی را از دانستن زبان فیلیپینی بی نیاز می کند. در مورد رواج و جایگاه زبان انگلیسی در فیلیپین به این چند نکته توجه کنید:

  • فیلیپین سومین کشور بزرگ انگلیسی زبان در دنیا به حساب می آید.
  • در قاره آسیا بالاترین نرخ تسلط به زبان انگلیسی را در فیلیپین می توان دید.
  • در تمامی مقاطع تحصیلی نظام آموزشی فیلیپین آموزش به زبان انگلیسی صورت می گیرد.
  • فیلیپینی ها در تجارت، آموزش و ارتباطات، به شکل گسترده ای از زبان انگلیسی استفاده می کنند.

مدرک زبان

علاوه بر اینکه امکان تحصیل در فیلیپین به زبان انگلیسی وجود دارد، متقاضیان نیازی به ارائه مدرک زبان هم ندارند و بدون داشتن مدرک آیلتس یا تافل هم می توانند در دانشگاه های فیلیپین تحصیل کنند. اگرچه مسلما دانشجویان غیرانگلیسی زبان باید به اندازه ای با انگلیسی آشنا باشند که در درک مطالب درسی مشکلی نداشته باشند. البته در صورت اینکه زبان انگلیسی آنها به اندازه کافی قوی نباشد هم می توانند همزمان با دوره تحصیلی خود در دوره آموزش زبان انگلیسی شرکت کنند.

دانشگاه های فیلیپین

تحصیل در فیلیپین

هر اندازه که تحصیل در یک کشور مقرون به صرفه باشد یا محدودیت ها و شروطی مثل ارائه مدرک زبان نداشته باشد هم معیاری که برای ارزیابی تحصیل در یک کشور اهمیت بیشتری دارد، شرایط دانشگاه های آن است. دانشگاه های فیلیپین را اگرچه نمی توان جزو معتبرترین دانشگاه های آسیا محسوب کرد، اما اعتبار آنها در سطحی قابل قبول قرار دارد.

در فیلیپین تقریبا 2300 مؤسسه آموزش عالی فعالیت می کنند که اکثر آنها خصوصی هستند. بسیاری از دانشگاه ها وابسته به کلیسای کاتولیک هستند که نشان دهنده گذشته استعماری این کشور است. از مؤسساتی که بودجه آنها توسط دولت تأمین می شود، دانشگاه ملی، دانشگاه فیلیپین /University of the Philippines بیشترین کمک مالی را دریافت می کند.

در فیلیپین چندین دانشگاه دارای گواهی ISO وجود دارد. همچنین تعدادی مدرسه بین المللی که از روند آموزشی کشورهای مختلف مانند آمریکا، انگلیس، آلمان، چین، فرانسه و ژاپن پیروی می کنند.

به طور کلی، سیستم آموزش و پرورش فیلیپین آمریکایی است و آموزش با رویکردی مسئله محور در مراکز آموزشی این کشور صورت می گیرد. مراکز آموزش عالی فیلیپین از امکانات بسیار خوبی برخوردارند و برای تدریس، از روش های مدرن استفاده می کنند.

نام 4 دانشگاه فیلیپین در آخرین رده بندی مؤسسه QS دیده می شود واین یعنی 4 دانشگاه فیلیپین در میان 1000 دانشگاه برتر دنیا جای دارند. دانشگاه فیلیپین (University of the Philippines) برترین دانشگاه فیلیپینی این رنکینگ، در رده 384 دنیا قرار دارد.

دانشگاه فیلیپین / University of the Philippines

این دانشگاه که یکی از 100 دانشگاه برتر آسیا شناخته می شود، از 7 دانشگاه مرکزی و در مجموع 15 دانشگاه در سراسر فیلیپین تشکیل شده است. این دانشگاه از سوی مؤسسه QS برای تحصیل در رشته های باستان شناسی، زبان و ادبیات انگلیسی و زبان های مدرن به عنوان یکی از 150 دانشگاه برتر دنیا در سال 2018 معرفی شده است.

مورد تأیید ایران

دانشگاه های فیلیپین از نظر وزارت علوم و بهداشت ایران هم اعتبار لازم را دارند. وزارت علوم در آخرین فهرست دانشگاه های مورد تأیید خود در خارج از کشور نام 5 دانشگاه فیلیپینی را منتشر کرده که همگی آنها هم در گروه ب یا خوب قرار دارند. وزارت بهداشت اما تنها 1 دانشگاه فیلیپین را برای تحصیل علوم پزشکی معتبر اعلام کرده است.

دانشگاههای مورد تأیید وزارت علوم در فیلیپین

گروه ب (خوب)

  • Ateneo de Manila University, Quezon City
  • De la sale University, Manila
  • University of the Philippines, Manila
  • University of the Philippines, Diliman-Quezon City
  • University of the Philippines, Los Banos

دانشگاههای مورد تأیید وزارت بهداشت در فیلیپین

  • University of the Philippines

هزینه تحصیل در فیلیپین

تحصیل در فیلیپین

فیلیپین جزو آن دسته کشورها است که دانشجویان بین المللی برای تحصیل در دانشگاه های آنها هزینه بالایی نمی پردازند. این موضوع در کنار هزینه زندگی در فیلیپین و برخی موارد دیگر شرایط تحصیل در فیلیپین را به آنچه مورد نظر دانشجویان بین المللی است نزدیک ساخته است.

هزینه تحصیل در فیلیپین در مقطع کارشناسی به صورت میانگین ۴۰۰ تا ۸۰۰ دلار در هر ترم است که این رقم در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به 700 تا 1500 دلار در هر ترم می رسد. هزینه تحصیل در فیلیپین در رشته های پزشکی هم پایین تر از کشورهای دیگر است.

هزینه زندگی در فیلیپین

فیلیپین کشور گرانی نیست هرچند شاید کشور چندان ارزانی هم نباشد. 600 تا 800 دلار هزینه ای است که یک نفر برای زندگی در فیلیپین در طول یک ماه می پردازد. بخش عمده ای از این مبلغ، مثل هر جای دیگر دنیا صرف هزینه اسکان می شود که در فیلیپین چیزی بین 200 تا 300 دلار است.

تفریح و مهمان نوازی

به عنوان آخرین نکته در مورد شرایط تحصیل در فیلیپین باید به جاذبه های عمومی این کشور اشاره کنیم.

دانشجویان بین المللی ضمن تحصیل در فیلیپین می توانند از راه های مختلف مانند شنا و غواصی و همچنین گشت و گذار در سواحل بکر پرتعداد این کشور، از طبیعت آن لذت ببرند. آنها همچنین به اماکن تفریحی متنوعی نظیر پارک دریایی و رودخانه های زیرزمینی که توسط معماران اروپایی و آسیایی ساخته شده اند، دسترسی دارند.

دانشجویان بین المللی همچنین می توانند از چندین و چند فستیوال که در نقاط مختلف فیلیپین برگزار می شوند و بیانگر فرهنگ غنی و سنن متنوع فیلیپین هستند، لذت ببرند.

مردم فیلیپین، به خونگرمی و مهمان نوازی شهرت دارند و از خارجی ها هم استقبال گرمی می کنند. گردشگران در هر محلی که پا می گذارند، از نحوه برخورد ساکنان آن محل شگفت زده می شوند. این موضوع به خصوص برای ما ایرانیان که فرهنگ و روحیات مشابهی داریم اهمیت زیادی دارد.

دیدگاه (49)

  • شیوا پاسخ

    سلام می بخشید با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاهها ، آیا امکان ثبت نام در رشته دندانپزشکی فیلیپین وجود داره؟ اگر داره چطور باید اقدام کنم؟

    9 خرداد 1399 در 08:57
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      خانم رستگاری سلام
      بله، فرایند پذیرش و تایید مدارک انجام میشه کاملا بدون مشکل
      برای اطلاعات بیشتر میتونید با شماره های دفتر تماس بگیرید.

      11 خرداد 1399 در 11:05
  • شیوا سعید پاسخ

    سلام می بخشید با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاهها ، آیا امکان ثبت نام در رشته دندانپزشکی فیلیپین وجود داره؟ اگر داره چطور باید اقدام کنم؟

    8 خرداد 1399 در 15:52
  • Maryam پاسخ

    با سلام من دانشجویی کارشناسی ارشد هستم خواستم بپرسم از مدرک کارشناسی رشته ریاضیات و کاربردها میشه رفت دندان پزشکی ؟و چه شرایطی لازم الذکره؟؟؟

    16 اردیبهشت 1399 در 10:44
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      خانم مریم سلام
      بله، اینجا دیپلم و پیش دانشگاهیتون مهمه.
      برای اطلاع از چگونگی ارزیابی مدارکتون میتونید با شماره های دفتر در قسمت تماس با ما ارتباط برقرار کنید

      18 اردیبهشت 1399 در 11:25

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان