تحصیل در مالزی (هر آنچه که باید بدانید)

تحصیل در مالزی

تحصیل در مالزی (هر آنچه که باید بدانید)

تحصیل در مالزی

مالزی به عنوان کشوری با فرهنگ های مختلف و طبیعتی بسیار زیبا و همچنین با رویکردی آینده نگر در زمینه توسعه مناطق دیدنی، کشوری واقعا منحصر به فرد است. با ادامه تحصیل در مالزی شما ضمنا می توانید از زیبایی های طبیعی این کشور، همانند جنگل های انبوه باستانی، پارک های ملی و سواحل باشکوه لذت ببرید.

در شهرهای کوچک این کشور اماکنی چون بازارهای رنگارنگ و متنوع، مساجد، معابد بودایی و زیارتگاه های هندو وجود دارند که اغلب میزبان جشنواره های متنوعی هستند که فرهنگ باستان و مدرنیته را در کنار هم به نمایش می گذارند.

 مالزی به عنوان یکی از کشور های باثبات سیاسی در منطقه جنوب شرق آسیا شناخته می شود و پس از سنگاپور در رتبه دوم رشد و توسعه اقتصادی، در این منطقه قرار دارد که همچنین سبک زندگی ارگانیک را برای شهروندانش به ارمغان آورده است.

نیمی از کشور مالزی، در جنوب شبه جزیره تایلند واقع  شده و به عنوان شبه جزیره مالزی شناخته می شود و این همان  جایی است که بهترین دانشگاه های مالزی همراه با مناطق متنوع و پر جنب و جوش شهری را در آن می توان یافت. نیمه دیگر کشور مالزی، قسمتی را با کشور اندونزی به اشتراک دارد که منطقه ای آرام و زیبا است.

شرایط تحصیل در مالزی

گذشته از جاذبه های مالزی برای گردشگران، تحصیل در مالزی هم برای دانشجویان بین المللی و ازجمله هموطنانی که خواهان تحصیل در یکی از کشورهای باکیفیت آسیایی هستند می تواند گزینه مناسبی باشد. در این قسمت از مطلب، به شرایط تحصیل در مالزی و دانشگاه ها و شهرهای دانشجویی این کشور می پردازیم.

برنامه توسعه آموزش عالی در مالزی در راستای توسعه پردیس های بین المللی وابسته به دانشگاه های خارجی است که به عنوان مثال به پردیس های دانشگاه ناتینگهام از بریتانیا و دانشگاه موناش از استرالیا می توان اشاره کرد.

سرمایه گذاری به منظور جذب دانشجویان بین المللی برای تحصیل در مالزی را می توان در توسعه شهر جدید EduCity در Johor که در نزدیکی سنگاپور قرار دارد، دید. تا سال ۲۰۱۸ این شهرک تأسیس خواهد شد و دانشگاه های معتبری همچون University of Reading، University of Southampton و Newcastle University Medicine از انگلستان، Maritime Institute of Technology  از هلند، دانشگاه خصوصی Raffles University از سنگاپور و  دانشکده هنرهای سینمایی University of Southern California به تأسیس پردیس در این شهرک خواهند پرداخت.

 در حالی که دانشگاه های خارجی با شتاب زیادی در حال ارتقاء سطح کیفی آموزش عالی مالزی هستند، دانشگاه های بومی این کشور نیز نباید نادیده گرفته شوند.

دانشگاه مالایا – Universiti Malayaتحصیل در کره جنوبی

دانشگاه مالایا قدیمی ترین و بهترین دانشگاه برای تحصیل در مالزی است که در رتبه بندی جهانی QS در سال 2018 رتبه 87 جهان را از آن خود کرده و یکی از 50 دانشگاه برتر قاره آسیا شناخته شده است.

این دانشگاه که در شهر کوالالامپور واقع شده، دارای 15 هزار دانشجو بوده که ۳ هزار نفر آنان را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند. دانشگاه مالایا به طور پیوسته در حال رشد بوده و شهرت فراوانی را در رشته های مختلف کسب کرده و در رشته های مختلفی (براساس رتبه بندی موضوعی QS) در بین دانشگاه های برتر دنیا قرار دارد؛ برای نمونه می توان به رتبه 38 این دانشگاه در رشته «مهندسی و فناوری» و رتبه 47 آن در رشته مهندسی برق اشاره کرد.

دانشگاه کبانگ سان – Universiti Kebangsaan Malaysia

دانشگاه Kebangsaan در منطقه Bang شهر Selangor که ۳۵ کیلومتر با جنوب کوالالامپور فاصله دارد، تأسیس شده و صاحب رتبه 184 جهانی در رنکینگ سال 2018 مؤسسه QS‌ است.

 دانشگاه کبانگ سان با میزبانی ۲۲۶۰۰ دانشجو، برنامه های آموزشی بسیار قوی در زمینه های آموزش، سیاست، مهندسی، قانون و ریاضیات را در اختیار علاقمندان به تحصیل در مالزی قرار می دهد. دانشگاه Kebangsaan مالزی همچنین دارای یک دانشکده تحصیلات تکمیلی در پردیس اصلی دانشگاه  و یک دانشکده پزشکی واقع در حومه Cheras است.

دانشگاه علوم مالزی –  Universiti Sains Malaysiaتحصیل در کره جنوبی

دانشگاه ساینس مالزی (USM) به عنوان دانشگاه علوم مالزی شناخته می شود و در حال حاضر در رتبه 209 رده بندی برترین دانشگاه های دنیا جای دارد و به عنوان یکی از معتبرترین مقاصد برای تحصیل در مالزی محسوب می شود. این دانشگاه دارای سه پردیس بوده که پردیس اصلی آن در شهر  پنانگ، پردیس سلامت در کلانتان و دانشگاه مهندسی آن در Nibong Tibal واقع شده اند. همچنین این دانشگاه مشغول برنامه ریزی برای تأسیس یک پردیس بین المللی در کوالالامپور، پایتخت مالزی است.

دانشگاه تکنولوژی مالزی – Universiti Teknologi Malaysia

این دانشگاه در رتبه 228 برترین دانشگاههای دنیا در سال 2018 قرار داشته و در شهر Johor Bahru واقع شده است. دانشگاه تکنولوژی مالزی، قدیمی ترین دانشگاه مهندسی این کشور است و برنامه های تحصیلی متنوعی را در رشته های مهندسی به دانشجویان ارائه می دهد.

سایر دانشگاه های برجسته مالزی عبارتند از:

 دانشگاه Universiti Putra Malaysia با رتبه جهانی 202، UCSI University با رتبه جهانی 481، Universiti Teknologi Petronas با رتبه جهانی 521 و Taylor’s University با رتبه‌ای بین 600 تا 650.

بسیاری از دانشگاه های خصوصی در مالزی  به ارائه  دوره  ‘twinning’  یا  “۱+۲” می پردازند و این برنامه برای مدت ۲۰ سال است که در این کشور پیاده سازی شده و به این معنیست که دانشجویان بخشی از تحصیل خود را در مالزی و بخش دیگر را در یک کشور خارجی سپری می کنند.

این دوره یک گزینه محبوب به شمار می رود زیرا فرصت به دست آوردن یک مدرک معتبر از دانشگاه های معتبر کشورهایی چون انگلستان، آمریکا، استرالیا، نیوزیلند، فرانسه و آلمان را بدون نیاز به پرداخت هزینه برای کل دوره فراهم می کند.

دانشگاههای مورد تایید وزارت علوم در مالزی:

گروه الف (ممتاز)

  • Malaya university

فقط دانشکده های اصلی دانشگاه مالایا مورد تایید است. سایر کالج ها، دانشگاه های وابسته یا مشترک همچون ای.یو.ام.ولز (IUMW) مورد تایید نیست.

  • (Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM

به استثنای دانشکده آموزش (Faculty of Education) و دانشکده اقتصاد و مدیریت (Faculty of Economics and Management )

  • (Universiti Putra Malaysia (UPM

به استثنای (Faculty of Human Ecology)

 

گروه ب (خوب)

  • (Universiti Sains Malaysia (USM
  • (Universiti Teknologi Malaysia (UTM
  • (Universiti Teknologi Petronas (UTP صرفاً در رشته های مهندسی نفت و مهندسی شیمی

 

گروه ج (متوسط)

  • Monash University

در مقطع کارشناسی در تمامی رشته ها و در مقطع کارشناسی ارشد صرفاً در رشته های:

International Business, Communication and Media Studies, MBA

  • Nottingham شعبه دانشگاه ناتینگهام انگلستان در مالزی
  • Taylor’s University  صرفاً در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته های توریسم وهتلداری
  • (Universiti Telekom Malaysia (MMU

در مقاطع کارشناسی وکارشناسی ارشد صرفاً در رشته های:

Multimedia, IT,Computer Science,Computing Science

  • (Universiti Tenaga Nasional (Uniten

در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد صرفاً در رشته های:

Mechanical Engineering, Electrical Engineering

 

دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت در مالزی:

برای رشته های علوم پزشکی

  1. University Malaysia
  2. (University Sains Malaysia (USM
  3. University Kebangsaan Malaysia
  4. University Putra Malaysia
  5. University Teknologi MARA

شهرهای دانشجویی مالزی

برای متقاضیان تحصیل در مالزی موضوعاتی مثل شهریه کم و هزینه های نسبتا پایین زندگی در مالزی، به ویژه وقتی آن را با کشورهایی همچون ایالات متحده و انگلستان مقایسه کنیم، بسیار جذاب به نظر می رسد. تحصیل در مالزی البته  مزایایی فراتر از صرفه اقتصادی دارد.

در شهرهای مالزی مناظر زیبا و فرهنگ سنتی مالایی در کنار معماری مدرن قرار گرفته است که این موضوع به همراه نفوذ فرهنگ های خارجی مثل فرهنگ هند، چین و بریتانیا، کشور مالزی را به یکی از متنوع ترین جوامع فرهنگی در جهان تبدیل کرده است.

برای علاقه مندان به تحصیلات بین المللی، تحصیل در مالزی تجربه ای از یک ماجراجویی واقعی به همراه کشف انواع گوناگونی از مناظر طبیعیست. به یاد داشته باشید که با وجود جامعه آزادِ این کشور، مردم به ارزش ها و سنت های پوششی خود پایبند و حساس هستند.

 کوالالامپور – Kuala lumpurتحصیل در کره جنوبی

کوالالامپور یک کلان شهر در جنوب شرقی آسیا با بلندترین آسمان خراش های این قاره است و بسیاری از دانشگاه های برتر مالزی، ازجمله دانشگاه مالایا، دانشگاه Kebangsaan، دانشگاه پوترا مالزی، دانشگاه اسلامی بین المللی مالزی و دانشگاه صنعتی مارا  در این شهر واقع شده اند که این موضوع کوالالامپور را به گزینه اول برای متقاضیان تحصیل در مالزی تبدیل کرده است. این شهر مجموعه ای از بازارها با سبک های ساختمانی قرن ۱۹ است که  نفوذ فرهنگی امپراتوری بریتانیا در آن مشهود است.

پنانگ – Penang

شهر پنانگ در ساحل شمال غربی شبه جزیره مالزی واقع شده است و یکی دیگر از دانشگاه های معتبر مالزی، «دانشگاه علوم مالزی» در این شهر قرار دارد. به عنوان اولین پروژه شرکت معماری هند در شبه جزیره مالایا، پنانگ به یک بندر تجاری مهم تبدیل شده است. اگرچه توان تجاری این شهر با محو شدن تأثیر استعماری امپراطوری بریتانیا از دست رفته اما پنانگ اکنون با کشور چین دارای روابط بسیار زیادی است.

امروزه پنانگ با معاملات خود در زمینه  فنآوری بسیار پیشرفت کرده که منجر به تأسیس “silicon valley” در این کشور شده است.

جوهور بهرو- Johor Bahru

این شهر در شمال کشور سنگاپور واقع شده و دارای ۱۰۳۸ متر مرز مشترک با این کشور است و دانشگاه Universiti Teknologi Malaysia را در خود جای داده است. توجه به این منطقه و سرمایه گذاری انجام شده در آن، جوهور بهرو را به زودی به یک مکان پر جنب و جوش و محبوب برای تحصیل در مالزی و همچنین خرید و تعطیلات آخر هفته تبدیل خواهد کرد.

بورنئو مالزی – Malaysian Borneo

بورنئو مالزی بخش غربی این کشور را که متصل به اندونزی است، تشکیل داده و دارای وسعتی به اندازه ۵۰ درصد کل مالزی است. گرچه هیچ یک از دانشگاه های رده اول مالزی در این منطقه قرار ندارند، اما برای تفریح و ماجراجویی مورد استقبال بسیاری از دانشجویان قرار گرفته است.

بورنئو به ایالات ساراواک و صباح تقسیم شده است که برونئی  را در میان خود جای داده اند. هر دو منطقه توسط جنگل های انبوه پوشیده شده و بسیاری از رودخانه های بزرگ در آنها جریان دارند. بلندترین قله مالزی به نام Kinabalu نیز در این منطقه واقع شده است.

اخذ پذیرش برای تحصیل در مالزی

کشور مالزی یازدهمین مقصد محبوب برای دانشجویان بین المللی است که با برنامه جذب ۲۰۰ هزار دانشجوی بین المللی تا سال ۲۰۲۰ برای کسب جایگاه ششم تلاش می کند.

 در میان طرح های توسعه در این کشور یک مرکز جدید با نام Education Malaysia Global Services به دانشجویان خارجی جهت ادامه تحصیل در مالزی کمک می کند و دانشجویانی که برای تحصیل در مؤسسات خصوصی اقدام می کنند، می توانند درخواست خود را به این موسسه ارائه دهند. زبان تحصیل در مؤسسات خصوصی مالزی انگلیسی است.

کسانی هم که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های دولتی مالزی را دارند، باید مستقیما و با مراجعه به خود دانشگاه اقدامات مربوط به اخذ پذیرش را انجام دهند.

ویزای دانشجویی مالزی

تحصیل در مالزی

تمام دانشجویانی که خواهان تحصیل در مالزی هستند، نیازمند دریافت ویزای دانشجویی و تأییدیه دانشجویی هستند. روند دریافت تأییدیه دانشجویی بسیار آسان بوده و پس از اخذ پذیرش، دانشگاه های مالزی از طرف دانشجو برای دریافت این تاییدیه اقدام می کنند.

پس از دریافت تأییدیه دانشجویی، دانشجویان نیازمند دریافت ویزا از سفارت خانه این کشور هستند. برای این کار ارائه شواهد و مدارکی مثل نامه پذیرش، تأییدیه دانشجویی و اثبات تمکن مالی برای تأمین هزینه های زندگی و تحصیل در مالزی و اثبات این موضوع که شما فقط برای تحصیل در مالزی به این کشور سفر می کنید ضروریست.

هزینه تحصیل در مالزی

شهریه های تحصیلی در دانشگاه های خصوصی و پردیس های بین المللی مالزی با یکدیگر متفاوت است. به طور کلی هزینه تحصیل در مالزی از بسیاری از کشور های دیگر جهان کمتر است و به طور متوسط ۴۰۰۰ دلار در سال می شود. به عنوان مثال برترین دانشگاه مالزی با نام مالایا شهریه ای معادل ۱۶۴۷ دلار در سال، از دانشجویان بین المللی دریافت می کند.

گرچه شهریه ها در پردیس های بین المللی مالزی بیشتر است اما آنها هم در مقایسه با رقبای خارجی خود بسیار ارزان تر هستند. به عنوان مثال، هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی رشته علوم کامپیوتر در شعبه مالزی دانشگاه موناش ۹۲۲۲ دلار در سال است، در حالیکه برای تحصیل در دانشگاه اصلی موناش در استرالیا باید بیش از دو برابر این مبلغ و معادل ۲۳۲۹۷ دلار شهریه پرداخت.

هزینه زندگی در مالزی

هزینه زندگی در مالزی برای دانشجویان بین المللی بین یک و نیم تا دو میلیون تومان در ماه می شود. این هزینه در مقایسه با بسیاری دیگر از کشور ها بسیار کم است. لازم به ذکر است که دانشجویان بین المللی مشغول تحصیل در مالزی به طور کلی اجازه کار در این کشور را ندارند و فقط در روزهای تعطیل و بین دو ترم اجازه کار به آنها داده شده است که در این روزها هم به بیست ساعت در هفته محدود می شود.

دیدگاه (6)

  • کاوه پاسخ

    سلام،کدام دانشگاه مالزی رشته معدن در ارشد و دکترا دارد ، با سپاس از شما.

    12 مهر 1401 در 08:50
  • ژاله بار پاسخ

    باسلام دررابطه بادریافت بورسیه حالااز۳۰تا۱۰۰درصدرشته پزشکی درکره حنوبی ومالزی ویاجین برای دانش اموزممتازدبیرستانی بامعدل بالای ۱۹دررشته تجربی میخواستم بدونم چه راهی هست.اگرراهنمایی کنیدممنونم.چون ازنظراستطاعت مالی که بتونیم تمام شهریه روخودمون پرداخت کنیم نداریم.دنبال دریافت بهترین راه باکمترین هزینه یاچه بهترکه بورسیه باشه هستیم.خواهشاکمک وراهنمایی کنید.متشکرم.

    17 مهر 1397 در 10:22
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام
      متاسفانه در زمینه رشته های پزشکی حتی با داشتم معدل بالا و دانش زبانی گرفتن بورسیه کار سخت و نیازمند پشت سر گذاشتن امتحانات ورودی رقابتی است.
      در این زمینه برای هر کشور باید به وبسایت های مرجه مراجعه و در موردش تقیق کنید .

      19 مهر 1397 در 11:15
  • فروغ پاسخ

    برای رشته دندانپزشکی به زبان انگلیسی کدام دانشگاه ها را پیشنهاد میکننید و شهریه چقدر است؟ آیا آزمون وزودی دارند؟

    22 اردیبهشت 1397 در 07:58
  • کوروش پاسخ

    سلام خسته نباشید
    هزینه رشته ی پزشکی در مالزی در دانشگاه متوسط و مورد تایید وزرات بهداشت ایران رو اگر لطف کنید ممنون میشم

    24 مرداد 1396 در 03:24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان