تحصیل در آمریکا (هر آنچه باید بدانید)

تحصیل در آمریکا

تحصیل در آمریکا (هر آنچه باید بدانید)

تحصیل در آمریکا

وقتی به سراغ آمار مختلفی که در مورد تحصیل در آمریکا وجود دارد می رویم همه چیز شگفت انگیز است؛ آمریکا صاحب برترین دانشگاه های دنیا است، بیشترین دانشگاه برتر دنیا را دارد و بیش از هر کشور دیگری پذیرای دانشجویان بین المللی است. در واقع جذابیت تحصیل در آمریکا با تکیه بر آمار و شواهد مختلف بر کسی پوشیده نمی ماند اما شرایط تحصیل در آمریکا چگونه است و چه کسانی امکان حضور در بهترین نظام آموزش عالی دنیا و شاید بهره مندی از فرصت های جذاب شغلی را می توانند به دست آورند؟

پهناور و پرجمعیت

شاید کشور آمریکا، نیازی به معرفی نداشته باشد و شاید به همین دلیل برخی نکات ابتدایی در مورد این کشور را کمتر کسی بداند. آمریکا کمی کمتر از 10 میلیون کیلومتر مربع (۹٬۸۳۳٬۵۱۷) مساحت دارد و سومین کشور وسیع دنیا است. براساس جمعیت هم آمریکا سومین کشور دنیا به حساب می آید؛ جمعیت این کشور در حال حاضر حدود 330 میلیون نفر تخمین زده می شود.

سرزمین اصلی آمریکا شامل 48 ایالت از 50 ایالت آمریکا و منطقه فدرال پایتخت می شود که بین دو کشور کانادا و مکزیک قرار دارد. دو ایالت آلاسکا و هاوایی هم در مناطقی جدای از سرزمین اصلی آمریکا واقع شده اند.

کشوری پرتنوع

تنوع جغرافیایی، آب و هوایی و حیات وحش آمریکا این کشور را به یکی از 17 کشور دارای بیشترین تنوع زیستی تبدیل کرده است.  این تنوع را در جمعیت آمریکا و ترکیب نژادی آن هم می توان دید؛ کشوری که اساسا مهاجران پایه گذار آن بوده اند و در طول تاریخ نه چندان طولانی خود هم همواره پذیرای مهاجران عمدتا مستعد در زمینه های مختلف بوده است، به طور طبیعی باید هم جمعیت زیادی از نسل های مختلف مهاجران را در خود جای داده باشد.

بزرگ ترین اقتصاد جهان

حدود یک پنجم تولید ناخالص جهان به آمریکا تعلق دارد و بر این اساس، آمریکا صاحب بزرگ ترین اقتصاد دنیا شناخته می شود. آمریکا بیشتر از هر کشور دیگری مواد اولیه و کالاهای مختلف وارد مرزهای خود می کند و پس از آلمان و چین هم بزرگ ترین صادرکننده دنیا به حساب می آید.

تحصیل در آمریکاتحصیل در امریکا

علم، صنعت و اقتصاد پیشرفته و توسعه یافته آمریکا را در کنار تنوع جمعیتی این کشور و استقبال آن از حضور مهاجران مستعد در موقعیت های تحصیلی و شغلی که قرار دهیم؛ بخشی از علت جذابیت فوق العاده تحصیل در آمریکا برای دانشجویان بین المللی روشن می شود. وقتی هم به جایگاه دانشگاه های آمریکا در دنیا نگاه می کنیم، جای شکی باقی نمی ماند که این کشور بهترین انتخاب برای آنهاییست که اعتبار دانشگاه و کیفیت آموزش برایشان در اولویت قرار دارد و می خواهند سیر پیشرفتشان با پایان دوران تحصیل، متوقف نشود.

دانشگاه های آمریکا

در رنکینگ QS نام 150 دانشگاه آمریکایی به چشم می خورد و این در حالی است که فقط کمی بیش از 1000 دانشگاه می توانند جایی در این رنکینگ داشته باشند؛ یعنی چیزی حدود یک هفتم این فهرست بلندبالا را دانشگاه های آمریکا تشکیل داده اند و البته در صدر آن هم بیش از هر کشور دیگری نام دانشگاه های آمریکا دیده می شود.

مؤسسه فناوری ماساچوست یا همان MIT معروف چندین سال پیاپی است که عنوان برترین دانشگاه دنیا را در این رده بندی معتبر دانشگاهی، به دست می آورد و در رده های بعدی هم دانشگاه های هاروارد، استنفورد و کلتک، هر سه از آمریکا قرار دارند. حتی اسم بردن از دانشگاه های آمریکایی حاضر در فهرست برترین دانشگاه های دنیا هم مجال و فرصتی طولانی می خواهد. درباره آنها در مطلب دانشگاه های آمریکا اطلاعات کامل تری را می توانید به دست آورید.

آمار دانشجویان بین المللی

در سال 2017 تعداد 1.18 میلیون دانشجوی خارجی، مشغول به تحصیل در آمریکا بوده اند که 77 درصد آنها از کشورهای آسیایی می آمدند. کالیفرنیا، نیویورک و تگزاس محبوب ترین ایالات آمریکا بین این دسته از دانشجویان بوده اند و رشته های “مهندسی”، “بیزینس و مدیریت” و “ریاضیات و علوم کامپیوتر” هم بیش از سایر رشته ها در بین این دانشجویان طرفدار داشته اند.

پیش نیاز تحصیل در آمریکا

مدرک زبان انگلیسی

متقاضیان تحصیل در آمریکا در تمامی مقاطع باید مهارت خود را در استفاده از زبان انگلیسی اثبات کنند و این جزوی از فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا است. به طور مشخص، آنها برای اینکه نشان دهند آشنایی لازم با زبان انگلیسی و امکان تحصیل به این زبان را دارند، ‌باید مدرک تافل ارائه کنند.

در برخی موارد متقاضیان تحصیل در آمریکا می توانند همزمان با دوره کارشناسی، دوره زبان را سپری کنند. همچنین دانشجویانی که در اروپا و به زبان انگلیسی تحصیل کرده باشند ممکن است از ارائه مدرک زبان معاف شوند.

شرایط شرکت در دوره زبان انگلیسی در آمریکا چیست؟

دانشجویانی که مهارتشان در استفاده از زبان انگلیسی در سطح قابل قبول برای دانشگاه های آمریکا نیست، می توانند در دوره زبان انگلیسی در آمریکا شرکت کنند و با تقویت زبان انگلیسی خود در مدتی کوتاه، خود را آماده ورود به دانشگاه کنند. متقاضیان شرکت در این دوره ها، به ویزای دانشجویی F-1، کارنامه تحصیلی، بیمه درمانی و کارت واکسیناسیون نیاز دارند.

پیش نیاز تحصیل در مقطع کارشناسی

متقاضیان تحصیل در آمریکا در مقطع کارشناسی به قبولی در آزمون SAT‌ و همانطور که گفته شد؛ مدرک زبان تافل نیاز دارند.

  • (SAT (Scholastic Assessment Test
  • (TOEFL (Test of English as a Foreign Language

شرایط تحصیل در آمریکا در مقطع کارشناسی

مقطع کارشناسی در آمریکا به دو بخش تقسیم می شود:

Associate Degree یا فوق دیپلم یک دوره ۲ ساله است و پس از اتمام دوره دبیرستان آغاز می شود. دانشجویان این دوره با سپری کردن ۶۰ ساعت کلاسی، برای انتقال به دوره ۴ ساله کارشناسی آماده می شوند.

Bachelor’s Degree یا کارشناسی یک دوره ۴ ساله (128-120 ساعت) است و معمولا دانشجویان این دوره، به تحصیل بسیاری از دروس مانند علوم اجتماعی، علوم انسانی، تاریخ، ریاضی و فیزیک می پردازند.

پیش نیاز تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا

متقاضیان تحصیل در آمریکا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا بسته به رشته تحصیلی مورد نظرشان باید در آزمون های متفاوتی شرکت کنند. ضمن اینکه همه آنها باید مدرک زبان تافل داشته باشند.

  • (TOEFL (Test of English as a Foreign Language
  • (TSE (Test of Spoken English
  • برای رشته های علوم و ریاضی (GRE (Graduate Record Examinations
  • برای رشته های مدیریت (GMAT (Graduate Management Admission Test
  • برای رشته حقوق (LSAT (Law School Admission Testing Program
  • برای رشته پزشکی (MCAT (Medical College Admission Test
  • برای رشته دندانپزشکی (DAT (Dental Admission Testing Program
  • برای رشته داروسازی (PCAT (Pharmacy College Admission Test

مقاطع تحصیلی در امریکا

مقطع طول دوره (سال) زبان تدریس پیش نیاز
کارشناسی ۴-۳ انگلیسی پیش دانشگاهی +  (IELTS 6 (5.5  یا ۸۵ TOEFL IBT
کارشناسی ارشد ۲-۱ انگلیسی کارشناسی +  (۶) ۶٫۵  IELTS یا ۹۰ TOEFL IBT
دکترا ۳ انگلیسی کارشناسی ارشد + خلاصه پروپوزال + (۶٫۵) ۷  IELTS یا ۹۰ TOEFL IBT

تاریخ شروع کلاس ها

در امریکا دانشگاه ها معمولا یک تاریخ مشخص برای ثبت نام و شروع کلاس ها دارند. متقاضیان تحصیل در آمریکا دو بار در سال فرصت ثبت نام در دانشگاه های آمریکا را دارند.

  • برای ورودی شهریورماه -September Intake پایان خرداد هر سال به عنوان آخرین زمان ارسال مدارک به دانشگاه تعیین شده است.
  • برای ورودی دی و بهمن – Jan/Feb Intake هم که البته عمومی نیست و مختص بعضی دانشگاه هاست، پایان مهر هر سال به عنوان آخرین زمان ارسال مدارک به دانشگاه اعلام شده است.

یک نکته مهم: سال تحصیلی در آمریکا همانند انگلستان از سپتامبر آغاز می شود و تا ماه می و ژوئن ادامه دارد؛ به همین دلیل متقاضیان تحصیل در آمریکا باید از یک سال زودتر برای اخذ پذیرش و اخذ ویزا اقدام کنند.

هزینه تحصیل در آمریکا

برای محاسبه هزینه تحصیل در آمریکا باید مواردی مانند رشته تحصیلی، محل تحصیل و کیفیت دانشگاه را در نظر گرفت؛ به همین دلیل هزینه تحصیل در آمریکا برای همه دانشجویان یکسان نیست. هزینه تحصیل در آمریکا برای هر سال و در مقاطع مختلف را می توان به صورت زیر اعلام کرد. این هزینه ها البته میانگین و تقریبی هستند.

  • فوق دیپلم: ۱۲۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دلار
  • کارشناسی: ۱۴۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار
  • کارشناسی ارشد: ۱۵۰۰۰ تا ۲۲۰۰۰ دلار
  • ( MBA/DBA مدیریت بازرگانی):  ۲۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ دلار
  • دکترا: ۱۵۰۰۰ تا ۲۲۰۰۰ دلار
  • پزشکی: ۳۵۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ دلار

هزینه زندگی در آمریکا

سبک زندگی در کشور آمریکا از تنوع زیادی برخوردار است. با در نظر گرفتن محدوده و بافت شهری ایالت های مختلف، هزینه زندگی در آمریکا یکسان نیست ولی به صورت کلی می توان هزینه زندگی در آمریکا برای یک دانشجو را بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار در ماه برآورد کرد.

بخش عمده هزینه زندگی در آمریکا مثل هر نقطه دیگری از دنیا صرف اسکان می شود. برای کاهش هزینه ها می توان از خوابگاه های دانشجویی که بیشتر دانشگاه های آمریکا به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند استفاده کرد. این خوابگاه ها کاملا پیشرفته و مجهز هستند و اقامت در آنها با هزینه های مناسب و مقرون به صرفه ممکن است.

برای خرید مایحتاج عمومی، فروشگاه های زنجیره ای بهترین گزینه هستند. برای کاهش هزینه ها در این زمینه، بهتر است مایحتاج یک هفته یا یک ماه را از فروشگاه های زنجیره ای و با قیمت مناسب خریداری کرد. این نکته را باید در نظر داشت که فروشگاه های زنجیره ای معمولا همیشه اجناس زیادی را با تخفیف و در حراج ارائه می دهند و با خرید این محصولات می توان هزینه زندگی در آمریکا را تا حدی کاهش داد.

همچنین خرید اینترنتی در آمریکا رواج زیادی دارد و می توان تمام اقلام مورد نظر خود را از وبسایت های فروشگاهی مانند Amazon  و Craiglist و دیگر سایت های مشابه خریداری کرد.

میانگین هزینه زندگی در آمریکاتحصیل در آمریکا

  • اسکان: ۶۰۰ تا ۸۰۰ دلار
  • هزینه انرژی: ۵۰ دلار
  • کانال های تلویزیونی: ۴۰ دلار
  • موبایل: ۳۰ دلار
  • خورد و خوراک: ۱۵۰ تا ۲۵۰ دلار
  • حمل و نقل: ۵۰ دلار

اجازه کار دانشجویی در آمریکا

ویزای دانشجویی آمریکا به دانشجویان بین المللی اجازه کار می دهد؛ البته این اجازه کار، در هنگام ورود شامل مشاغل خارج از محیط دانشگاه محل تحصیل نمی شود ولی دانشجو می تواند در محیط دانشگاه تا ۲۰ ساعت در هفته کار کند و معمولا پس از ۶ ماه، اجازه کار به صورت نیمه وقت صادر می شود.

شرایط درخواست ویزای دانشجویی آمریکا چیست؟

صلاحیت متقاضیان ویزای دانشجویی آمریکا را کنسولگری آمریکا مشخص می کند و صدور یا عدم صدور ویزای متقاضیان به تصمیم این نهاد بستگی دارد. متقاضیان ویزای دانشجویی آمریکا باید دارای اقامت کشوری به غیر از آمریکا بوده و توانایی مالی مناسب برای تحصیل در آمریکا را داشته باشند. متقاضیان بین ۱۴ تا ۷۹ ساله باید برای مصاحبه در کنسولگری حاضر شوند. همچنین در زمان مصاحبه از متقاضی، اسکن اثر انگشت گرفته می شود.

دیدگاه (9)

  • مجله مهاجرت پاسخ

    سلام.وقت بخیر .
    در مورد تحصیل در آمریکا میشه راهنمایی بفرمایید؟

    22 فروردین 1402 در 10:42
  • مهرداد پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    من در پروسه ویزای تحصیلی نیوزیلند هستم و الان میخواهم همزمان برای ویزا تحصیلی امریکا هم اقدام کنم. آیا این کار باعث ریجکتی هر دو ویزا می شود یا روند این دو ویزا به هم مرتبط نیستند؟
    ممنون

    3 خرداد 1399 در 14:06
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام اقای مهرداد
      ارتباطی به هم ندارند. میتونید اقدام کنید

      11 خرداد 1399 در 11:07
  • دلارا غفاری پاسخ

    سلام و وقت بخیر.اگر دیپلم امریکا رو داشته باشیم و بخواهیم در کالج از شرایط گرفتن بورس استفاده کنیم.چه مدارک خاص دیگه ای رو باید ارائه کنیم.مثل مدرک پایان دوره کامپیوتر یا مهارت در یک رشته ورزشی یا دانستن زبان دوم….؟لطفا راهنمایی بفرمایید.سپاسگزارم

    7 اردیبهشت 1397 در 23:08
  • علی ایمانی پاسخ

    سلام
    من علی ایمانی هستم اهل قم
    فوق لیسانس شیمی آلی
    متاهل هستم دارای دو فرزند که همسر و فرزندانم متولد آمریکا هستند و سیتزن شیپ اونجا هستن
    خودم اهل ایرانم
    میخواستم برای پزشکی بخونم در آمریکا و مدرک معتبر زبان ندارم ولی میتونم در حد مکالمه عمومی انگلیسی صحبت کنم
    میشه راهنمایی کنید که چطور سریع میتونم برای ادامه تحصیل در دانشگاه های آمریکا اقدام کنم
    ممنون

    4 اردیبهشت 1397 در 09:28
  • مرتضی پاسخ

    سلام و وقت بخیر
    در توضیحات بورسیه‌ی تحصیلی برای امریکا اشاره شده که در حال حاضر برای مقطع کارشناسی‌ارشد کمک هزینه‌ی تحصیلی موجود نیست. با توجه به اینکه این مطلب به نظر مربوط به سال پیش است، می‌خواستم سوال کنم که آیا الان این فرصت برای مقطع کارشناسی‌ارشد فراهم نشده؛ و اگر پاسخ منفی است، ممنون می‌شوم اگر مراکزی برای ارائه‌ی کمک‌هزینه‌ی تحصیلی در مقطع ارشد را می‌شناسید معرفی بفرمائید.
    (توضیح: من برای پاییز 2018، از دانشگاه پنسیلوانیا پذیرش گرفتم، ولی متاسفانه چون دپارتمان علوم مهندسی در مقطع ارشد کمک‌هزینه ارائه نمی‌کنه، با مشکل مواجه شدم.)
    پیشاپیش ممنونم از توجه و راهنمایی شما

    17 فروردین 1397 در 20:03
  • mahdi پاسخ

    با عرض سلام و وقت بخیر
    بنده کارشناسی میخونم در یکی از دانشگاه های غیرانتفاعی مشهد و میخوام برای ارشد اقدام کنم معدلم در حال حاظر پایینه, ولی 5 ترم دیگه وقت دارم تا معدل کل خوبی رو به دست بیام. مقاله هم میتونم کار کنم. زبانم هم خوبه و میتونم آیلتس خوبی رو بگیرم. من از شما میخواستم بپرسم چه راهکاری پیشنهاد میکنید که تو این 5 ترم سطح خودم رو به جایی برسونم که بتونم از یکی از دانشگاه های گروه ب یا ج فاند و یا فول فاند بگیرم؟ یک حداقلی از هر کدوم اگر لطف کنین بگین ممنون

    3 شهریور 1396 در 21:37
    • مشاور پاسخ

      سلام وقت بخیر
      برای اطلاع از شرایط پذیرش و بورسیه به لینک زیر مراجعه کنید:
      پذیرش و بورسیه

      موفق باشید

      4 شهریور 1396 در 10:26

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان