تحصیل در اتریش (هر آنچه که باید بدانید)

تحصیل در اتریش

تحصیل در اتریش (هر آنچه که باید بدانید)

تحصیل در اتریش

اطلاع از شرایط تحصیل در اتریش می تواند بسیاری از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور را به انتخاب دانشگاهی از این کشور علاقمند سازد. شرایط تحصیل در اتریش چگونه است و این محبوبیت چه دلایلی دارد؟

اگر قرار بود دانشجویان خارجی، کشور محل تحصیل خود را بر مبنای مساحت یا جمعیت آن انتخاب کنند و کشورهای بزرگ تر و پرجمعیت تر در اولویت قرار داشتند، احتمالا کمتر کسی، از میان کشورهای گوناگون، تحصیل در اتریش را انتخاب می کرد؛ کشوری که کمتر از 100 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و کمی از استان یزد کشورمان بزرگ تر است و جمعیت کل آن تقریبا با جمعیت لندن، پایتخت انگلیس برابری می کند. اما اتریش صاحب یک نظام آموزش عالی پیشرفته است و تحصیل در اتریش انتخاب خوبی برای دانشجویان بین المللی محسوب می شود.

تحصیل در اتریش مزایای زیادی دارد که در کنار یکدیگر شرایط جذابی برای دانشجویان بین المللی می سازند. مهم ترین مزایای تحصیل در اتریش را می توان به شکل زیر فهرست کرد:

  • تحصیل در دانشگاه های رده بالای دنیا
  • هزینه تحصیل پایین (۳۰۰ تا ۷۰۰ یورو در سال)
  • اجازه کار دانشجویی برای دانشجویان بین المللی
  • تمدید اقامت پس از پایان تحصیل به منظور پیدا کردن کار در اتریش
  • امکان دریافت اقامت دائم پس از ۳ سال کار کردن در اتریش
  • امکان دریافت ویزای همراه
  • امکان سفر به تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با ویزای دانشجویی اتریش

دانشگاه های اتریش

طبیعیست که کشوری توسعه یافته مثل اتریش از یک سیستم آموزش عالی باکیفیت برخوردار باشد و دانشگاه های آن برای ترغیب دانشجویان بین المللی به تحصیل در اتریش اعتبار لازم را داشته باشند. قرار گرفتن نام 5 دانشگاه اتریش در میان 500 دانشگاه برتر دنیا در رده بندی QS نشان دهنده این موضوع است. براساس رده بندی QS، دانشگاه های زیر به عنوان برترین دانشگاه های اتریش شناخته می شوند:

  • دانشگاه وین University of Vienna با رتبه جهانی 154
  • دانشگاه تکنولوژی وین Vienna University of Technology با رتبه جهانی 182
  • دانشگاه اینزبروک Universität Innsbruck با رتبه جهانی 286 و حضور در جمع ۳۰ دانشگاه برتر دنیا از لحاظ تعداد دانشجویان بین المللی
  • دانشگاه یوهان کپلر لینز / Johannes Kepler University Linz
  • دانشگاه کارل فرانزن گراتز / Karl-Franzens-Universitaet Graz

با شرایطی که دانشگاه های اتریش دارند شکی باقی نمی ماند که مورد تأیید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران هم هستند و ایرانیان بدون اینکه دغدغه ای بابت تأیید مدارک این دانشگاه ها در آینده داشته باشند، می توانند تحصیل در اتریش را انتخاب کنند. در این صفحه می توانید نام دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم ایران در اتریش را ببینید و اینجا هم لیست دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت در اتریش را مشاهده کنید.

هزینه تحصیل در اتریش

در میان کشورهایی که صاحب دانشگاه های ممتاز و سطح بالا هستند، پیدا کردن کشورهایی با هزینه های مقرون به صرفه تحصیل کار آسانی نیست؛ فقط چند کشور هستند که شهریه کمی از دانشجویان بین المللی دریافت می کنند که اتریش هم یکی از آنهاست. یکی از دلایل اصلی محبوبیت اتریش هم همین پایین بودن هزینه تحصیل در اتریش است.

اگر شما تابعیت اتریش یا یک کشور عضو اتحادیه اروپا را داشتید، برای تحصیل در اتریش شهریه نمی پرداختید و تحصیل رایگان در اتریش برایتان ممکن بود اما حالا هم که شرایط دیگری دارید می توانید به تحصیل ارزان در اتریش فکر کنید.

هزینه تحصیل در اتریش برای دانشجویان غیراتریشی و دانشجویان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا بستگی به دانشگاه محل تحصیل و رشته و مقطع تحصیلی دارد اما به طور کلی می توان گفت این دسته از دانشجویان برای تحصیل در اتریش 400 تا 700 یورو در سال می پردازند. اگر این رقم را با هزینه تحصیل در کشورهای هم طراز اتریش (به جز آلمان) مقایسه کنیم، تحصیل در اتریش را کاملا مقرون به صرفه می بینیم.

هزینه زندگی در اتریش

هزینه زندگی در اتریش بسته به سبک زندگی هر فرد می تواند متفاوت باشد ولی به صورت کلی برای هزینه های زندگی در اتریش ۲۰۰ یورو برای خورد و خوراک، ۵۰ یورو رفت و آمد، ۳۰ یورو برای بیمه دانشجویی، ۱۰۰ یورو برای هزینه های متفرقه و ۲۰۰ تا ۴۰۰ یورو برای اسکان باید در نظر گرفت.

البته دانشجویان بین المللی می توانند به سراغ پانسیون های دانشجویی هم بروند که اتاق با اجاره متناسب با هر بودجه ای را در اختیار آنها می گذارند.

 در مجموع دانشجویان برای تأمین هزینه زندگی در اتریش ۷۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه نیاز خواهند داشت و این مبلغ به ازای هر نفر اضافه (همراه دانشجو مانند همسر یا فرزندان) تا ۳۰۰ یورو قابل افزایش خواهد بود.

کار دانشجویی در اتریش

دانشجویان بین المللی در اتریش اجازه کار نیمه وقت دارند و می توانند با مراجعه به وبسایت دانشگاه مربوط درخواست کار خود را ثبت کنند.

شرایط کار (ساعت کاری و حقوق) برای دانشجویان بین المللی براساس مقطع تحصیلی آنها تعیین می شود؛ به این ترتیب که به دانشجویان مقطع کارشناسی اجازه ۱۰ ساعت کار در هفته با حقوق ۲۸۰ یورو در ماه و به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد اجازه ۲۰ ساعت کار در هفته با حقوق ۵۶۰ یورو در ماه داده شده است.

پیدا کردن کار در کشوری دیگر برای دانشجویان، به ویژه در بدو ورود به آن کشور، چندان ساده نیست اما استفاده از این امکان بخش قابل توجهی از هزینه زندگی و تحصیل در اتریش را پوشش می دهد.

مقاطع تحصیلی مختلف در اتریش

متقاضیان تحصیل در اتریش می توانند در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به تحصیل در دانشگاه های این کشور مشغول شوند. البته اخذ پذیرش از دانشگاه های اتریش (به ویژه برای مقطع کارشناسی) شرایط خاصی دارد که در بخش های بعدی مطلب به آن می پردازیم.

مقطع طول دوره (سال) زبان تدریس پیش نیاز
کارشناسی ۴-۳ آلمانی پیش دانشگاهی+ قبولی در دانشگاه سراسری یا مدرک کاردانی
کارشناسی ارشد ۲-۱ آلمانی کارشناسی + B2 آلمانی
دکترا ۳ انگلیسی – آلمانی کارشناسی ارشد + B2 آلمانی/ IELTS 6

مهلت ثبت نام در دانشگاههای اتریش:

سال تحصیلی دانشگاه های اتریش از دو ترم تابستانی و زمستانی تشکیل شده است. متقاضیان تحصیل در اتریش برای ثبت نام در ترم تابستانی تا ۱ فوریه (۱۱ بهمن ماه) و برای ثبت نام در ترم زمستانی تا ۱ سپتامبر (۱۰ شهریورماه) فرصت دارند.

زمانبندی برای ارسال مدارک و اخذ پذیرش از دانشگاه های اتریش با توجه به زمان نسبتا طولانی صدور ویزای دانشجویی اتریش اهمیت زیادی دارد.

دانشجویان ایرانی برای تحصیل در اتریش باید به این نکته توجه داشته باشند که اخذ پذیرش بین ۶ تا ۸ هفته به طول می انجامد. بعد از اخذ پذیرش هم باید برای دریافت ویزای دانشجویی اتریش اقدام کرد که 3 تا 4 ماه طول می کشد.

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های اتریش

کارشناسی

متقاضیان تحصیل در اتریش در مقطع کارشناسی به جز مدرک پیش دانشگاهی به یک مدرک مهم دیگر هم نیاز دارند؛ آنها باید در کنکور سراسری ایران در همان رشته مورد نظر خود برای تحصیل در اتریش پذیرفته شده باشند و تأییدیه آن را از سازمان سنجش دریافت کرده و به دانشگاه اتریش ارائه دهند.

آنها همچنین برای شرکت در مصاحبه سفارت اتریش به مدرک A2 زبان آلمانی نیاز دارند.

کارشناسی ارشد

کسانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اتریش را دارند؛ به مدرک کارشناسی مرتبط با رشته ارشد خود نیاز دارند. البته یک موضوع مهم را باید در نظر داشته باشند که به دانشگاه دوره کارشناسی و نمرات آن مربوط می شود.

متقاضیان تحصیل در اتریش در مقطع کارشناسی ارشد در صورتی که مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه سراسری و با نمرات مناسب دریافت کرده باشند، می توانند با صلاحدید دانشگاه مقصد، به صورت پیوسته در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل شوند.

در صورتی هم که مدرک کارشناسی متقاضیان از دانشگاه آزاد صادر شده باشد، امکان تحصیل پیوسته برای آنان وجود ندارد. در این شرایط، متقاضی باید ریز نمرات خود را برای دانشگاه ارسال کند و دانشگاه مقصد پس از ارزیابی و تطابق نمرات و واحدهای درسی به دانشجو اعلام می کند که چند واحد دیگر در مقطع کارشناسی باید در اتریش سپری کند تا به سطح لازم برای شروع مقطع کارشناسی ارشد برسد.

متقاضیان تحصیل در اتریش در مقطع کارشناسی ارشد ضمنا برای شرکت در مصاحبه سفارت باید مدرک A2‌ زبان آلمانی داشته باشند.

متقاضیان تحصیل در اتریش در مقطع دکترا

اخذ پذیرش دکترا در اتریش علاوه بر مدرک کارشناسی ارشد در رشته مرتبط، به مدرک آیلتس با نمره ۶٫۵ هم نیاز دارد.

نکته قابل توجه درباره تحصیل دکترا در اتریش به امکان تحصیل ارزان مربوط می شود. اگر متقاضی تحصیل در اتریش در مقطع دکترا سوابق تحصیلی درخشانی داشته باشد حتی می تواند بورسیه و حقوق هم دریافت کند.

 متقاضیان ایرانی پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد و شرکت در آزمون دکترا و اخذ قبولی می توانند تأییدیه قبولی خود را برای اخذ پذیرش به دانشگاه مربوط ارسال کنند.

همچنین حداقل پیش نیاز برای شرکت در مصاحبه سفارت اتریش ارائه مدرک A2 زبان آلمانی است.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه های اتریش

  • گواهی قبولی یا اشتغال به تحصیل در دانشگاه سراسری
  • برای مقطع کارشناسی: مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات
  • برای مقطع کارشناسی ارشد: مدرک دیپلم، پیش دانشگاهی و کارشناسی به همراه ریز نمرات
  • رزومه تحصیلی CV
  • پاسپورت
  •  شناسنامه
  •  عکس
  • مدارک زبان

 

سوالات متداول درباره تحصیل در اتریش

مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه های اتریش چیست؟

  • گواهی قبولی یا اشتغال به تحصیل در دانشگاه سراسری
  • برای مقطع کارشناسی: مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات
  • برای مقطع کارشناسی ارشد: مدرک دیپلم، پیش دانشگاهی و کارشناسی به همراه ریز نمرات
  • رزومه تحصیلی CV
  • پاسپورت
  •  شناسنامه
  •  عکس
  • مدارک زبان

 

برای تحصیل در اتریش ترجمه مدارک ثبت نام باید به تایید چه مراکزی برسد؟

ترجمه آلمانی یا انگلیسی مدارک باید ابتدا به تایید دادگستری و وزارت امور خارجه برسد سپس به سفارت اتریش برای تایید ارائه داده شوند. در نظر داشته باشید برای تایید مدارک در سفارت باید هزینه مربوطه پرداخت شود.

 

آیا برای درخواست اخذ پذیرش باید هزینه ای پرداخت کرد؟

خیر، دانشگاه های اتریش برای اخذ پذیرش هزینه ای ندارند و تنها هزینه مربوط به ترجمه و پست مدارک می باشد.

 

آخرین مهلت ارسال مدارک برای تحصیل در اتریش چه زمانی می باشد؟

  • برای ترم تابستان : اول فوریه
  • برای ترم زمستان: اول سپتامبر

 

آیا برای پذیرش در دانشگاه های اتریش نیاز به مدرک زبان آلمانی می باشد؟

زبان تدریس تا مقطع کارشناسی ارشد آلمانی می باشد و برای ورود به دانشگاه های اتریش نیاز به شرکت در آزمون EDP می باشد (در ایران برگزار نمی شود) به منظور اخذ پذیرش رسمی باید این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارید در غیر این صورت پذیرش غیر رسمی خواهید گرفت که به شما 2 سال فرصت می دهد که در دوره زبان شرکت کنید و سپس در آزمون شرکت کنید (تا 3 بار مجاز به شرکت در آزمون هستید و پس از آن پذیرش شما لغو می شود). همچنین اگر در ایران دوره زبان آلمانی را سپری کرده باشید فقط در آزمون EDP شرکت میکنید و مدرک آن را به دانشگاه ارائه می دهید. در انتها ممکن است در بعضی از دانشگاه ها پس از مصاحبه شفاهی دانشجو دیگر نیازی به شرکت در آزمون نباشد و به منزله قبولی در آزمون تلقی شود.

 

آیا برای دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در اتریش خوابگاه وجود دارد؟

معمولا در اکثر شهرهای اتریش، خوابگاه های دانشجویی با امکانات مناسب وجود دارد و میانگین اجاره ماهیانه آنها 200 تا 300 یورو می باشد.

 

آیا ویزای دانشجویی اتریش دارای اجازه کار نیز می باشد؟

بله امکان کار نیمه وقت برای دانشجویان بین المللی وجود دارد.

 

آیا برای دانشجویان متاهل امکان اخذ ویزا برای همسر وجود دارد؟

بله، شما می توانید پس از اخذ پذیرش و ویزا برای همسرتان نیز درخواست الحاق به همسر یا دیدار همسر دهید. در این صورت همسر شما نیز اجازه تحصیل خواهد داشت.

 

دیدگاه (62)

  • سارا میلانی زاده پاسخ

    با سلام و عرض خسته نباشید
    آیا مشاوره ی رایگان دارید؟
    و اینکه در صورت نتیجه ی مثبت از جلسه ی اول دستمزد گرفتن پذیرش دکترا از طریق موسسه شما چقدر می باشد ؟

    25 دی 1397 در 12:58
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام
      برای مقطع دکترا ابتدا باید فرم ارزیابی در سایت رو تکمیل کنید و بعد از دریافت پاسخ برای کشور مورد نظرتون تشریف بیارید.
      ارزیابی مقطع دکترا کاملا رایگان انجام میشه.

      8 بهمن 1397 در 12:56
  • negar پاسخ

    سلام. برای دانشجویان متاهل همسر اجازه کار در اتریش را دارد؟

    11 دی 1397 در 10:53
  • اشرف پاسخ

    سلام خسته نباشید من دخترم بوداپست یکسال دانشگاه رفته الان ارشد میخواد بخون کل خرج زندگی در اتریش چقدر میشه ممنون میشم راهنمایی کنید

    9 شهریور 1397 در 23:47
    • اشرف پاسخ

      سلام خسته نباشید من دخترم بوداپست یکسال دانشگاه رفته الان ارشد میخواد بخون کل خرج زندگی در اتریش چقدر میشه ممنون میشم راهنمایی کنیدزبان انگلسی خوب مجاری کمی بلد میخواستم ببینم با این وضع یور میتون مستر بخون

      9 شهریور 1397 در 23:55
      • بهزاد عیان پور پاسخ

        سلام
        هزینه های دانشگاه بسته به مقطع و رشته متفاوته.
        هزینه های زندگی ماهانه 700 الی 800 یورو خواهد بود .

        10 شهریور 1397 در 12:09

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان