تحصیل در انگلستان

تحصیل در انگلستان

تحصیل در انگلستان

تحصیل در انگلستان

پس از آمریکا یا شاید بهتر است بگوییم؛ در کنار آمریکا، انگلستان صاحب معتبرترین دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در دنیا  است و تحصیل در انگلستان هم متأثر از اعتبار دانشگاه های این کشور، شرایط عمومی انگلستان و البته موضوع مهم زبان جذابیت زیادی برای دانشجویان بین المللی دارد. در این مطلب به جنبه های مختلف تحصیل در انگلستان می پردازیم. با ما همراه باشید.

انگلستان نام نیمه جنوبی جزیره بریتانیای کبیر و یکی از چهار بخش کشور پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی است. انگلستان دارای آب و هوایی نسبتا معتدل است که در زمستان از صفر درجه پایین‌تر و در تابستان از ۳۲ درجه بالاتر نمی‌رود. سردترین ماه سال ژانویه و فوریه و گرم‌ترین ماه سال ماه ژوئیه است. انگلستان با مساحتی بالغ بر ۱۳۰ هزار و ۲۷۹ کیلومتر مربع، جمعیتی حدود ۵۵ میلیون نفر را در خود جای داده است.

انگلستان تاریخی بسیار طولانی دارد؛ این کشور بخشی از بریتانیایی است که سالیان سال بر مناطق زیادی از دنیا حکمرانی می کرد. تا اوایل قرن پیشین و قبل از ظهور آمریکا همچنان انگلستان نقش بسیار پررنگی در معادلات دنیا ایفا می کرد. این کشور (البته به طور دقیق‌تر؛ بریتانیا) در حال حاضر صاحب پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا و دومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا است.

تحصیل در انگلستان

4 دانشگاه از میان 10 دانشگاه برتر دنیا به « پادشاهی متحد» تعلق دارند که اینجا می توان آن را معادل انگلستان دانست. همین نکته برای فهمیدن میزان اعتبار دانشگاه های انگلیس کافی است. شرایط اقتصادی و رفاه و توسعه یافتگی انگلیس و امتیاز بزرگی که این کشور نسبت به بسیاری از دیگر مقاصد دانشجویان بین المللی دارد؛ یعنی زبان، دلایل عمده جذابیت انگلستان برای دانشجویان بین المللی هستند. این کشور با جذب بیش از 10 درصد از دانشجویان بین المللی، پس از آمریکا بیشترین بهره را از بازار تحصیلات بین المللی برده است.

برترین دانشگاه های انگلستان

19 دانشگاه انگلستان در آخرین رده بندی QS که در ماه ژوئن سال 2019 منتشر شده، در میان 100 دانشگاه برتر دنیا جای گرفته اند و همانطور که پیشتر گفتیم؛ 4 دانشگاه از این تعداد جزو 10 دانشگاه برتر دنیا هستند؛ دانشگاه های آکسفورد، کمبریج، یو سی ال و امپریال کالج لندن که به ترتیب در رده های چهارم، هفتم، هشتم و نهم دنیا در رده بندی QS قرار گرفته اند.

تحصیل در انگلستان در مقطع کارشناسیتحصیل در انگلستان

سیستم آموزش عالی در بخش های مختلف انگلستان (منظور: انگلستان، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی) با وجود شباهت های کلی، تفاوت هایی نیز دارد. مقطع کارشناسی در انگلستان مجموعا ۳ سال به طول می انجامد، اگر چه در اسکاتلند  مانند مقطع کارشناسی در ایران، ۴ ساله است. برای تحصیل در انگلستان در بعضی از دانشگاه ها دوره های کارشناسی ۲ ساله که بصورت فشرده طراحی شده اند نیز ارائه می شود.

همچنین دوره های مقدماتی یا Foundation که مشابه فوق دیپلم دانشگاه های ایران هستند، طی 1 تا 2 سال توسط دانشگاه های انگلستان ارائه می شوند و متقاضیان بسیاری هم دارند.

دانشجویان برای آغاز مسیر تحصیل در انگلستان می توانند با انتخاب دوره  کارشناسی وارد دانشگاه شوند. در بعضی رشته ها دانشجو می تواند با انتخاب دوره ۴ ساله پیوسته (۳+۱) منتهی به کارشناسی ارشد تحصیل کند.

طول دوره کارشناسی ارشد در انگلستان ۱ تا ۲ سال تحصیلی است و مدت دوره دکترا در انگلستان هم بیش از ۳ سال نیست.

تدریس در تمامی مقاطع دانشگاه های انگلستان به زبان انگلیسی صورت می گیرد. اگرچه در برخی مناطق همچون ولز و اسکاتلند، دوره ها به زبان ولزی و اسکاتلندی ارائه می شوند.

برای اخذ پذیرش از کالج ها و دانشگاه های انگلستان در مقطع کارشناسی، سیستم متمرکز پذیرش دانشگاهی – UCAS  وجود دارد. این سیستم تا حدودی مشابه سیستم انتخاب رشته دانشگاهی در ایران است. به این صورت که شما می توانید تمامی مدارک و پیشینه تحصیلی خود را در این سیستم ثبت کرده و سپس با توجه به علاقه تان دانشگاه ها را انتخاب و اولویت بندی کنید. سیستم  UCAS – با توجه به ضوابط دانشگاها و کالج ها از یک سو و کیفیت دانشجویان از سوی دیگر آنها را به دانشگاه های مورد نظرشان متصل می کند. در صورتی که  شما برای تحصیل در انگلستان از دانشگاهی جواب مثبت دریافت کنید به شما اطلاع داده خواهد شد.

پذیرش تحصیلی اخذ شده از دانشگاه های انگلستان معمولا به دو دسته تقسیم می شود:

پذیرش مشروط یا Conditional Offer : این نوع پذیرش، مشروط به ارائه مدارک مورد نیاز (مثلا: مدرک زبان انگلیسی با نمره مورد نظر دانشگاه یا پروپوزال و…) به دانشگاه برای قطعی شدن ثبت نام دانشجو است.

پذیرش غیرمشروط یا Unconditional Offer : در این  نوع پذیرش شما قطعا تمام شرایط دریافت پذیرش را احراز کرده اید و در صورت  انجام امور مالی، صندلی شما در دانشگاه رزرو می شود.

سیستم آموزش عالی انگلستان یکی از منعطف ترین و متنوع ترین سیستم های تحصیلی در جهان است. از این رو اطلاع از نحوه  صحیح انتخاب رشته و یا رشته های که شما می توانید در آن تحصیل کنید و در نهایت، انتخاب دانشگاه مقصد، از مهم ترین قسمت های فرآیند تحصیل در انگلستان است. چرا که آگاهی بیشتر و اطلاعات بروز در مورد مسیرهای مختلف تحصیلی، می تواند شما را با صرف هزینه کمتر و در زمانی کوتاه تر به هدف نهایی تان برساند.

مقاطع تحصیلی مختلف در انگلستان

مقطع طول دوره (سال) زبان تدریس پیش نیاز
کارشناسی ۳ انگلیسی پیش دانشگاهی  + مدرک زبان (IELTS ۶(۵٫۵
کارشناسی ارشد ۱ انگلیسی کارشناسی + مدرک زبان (۶)IELTS 6.5
دکترا ۳ انگلیسی کارشناسی ارشد + مدرک زبان IELTS 7/6.5

تاریخ شروع کلاس ها

کلاس های دانشگاه های انگلستان هر سال در ماه سپتامبر (شهریور ماه) آغاز می شوند. در بعضی رشته ها، دانشگاه ها در ماه های ژانویه (دی ماه) نیز اقدام به پذیرش دانشجو می کنند. از آنجایی که سیستم دانشگاهی انگلستان بسیار منعطف است، در برخی موارد دانشگاه ها در مقاطعی چون کارشناسی ارشد نزدیک به شش تاریخ برای جذب دانشجو در طول سال دارند.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در انگلستانهزینه های زندگی در انگلستان

  • ترجمه رسمی ریز نمرات بهمراه دانشنامه
  • انگیزه نامه تحصیلی -Statement Of Purpose
  • اصل مدرک زبان انگلیسی (IELTS)
  • رزومه (CV) سوابق کاری و تحصیلی متقاضی
  • پورتفولیو –Portfolio  برای رشته های هنر، عکاسی و مانند اینها
  • هزینه فرم ثبت نام – Application fee  در برخی دانشگاه ها فقط

هزینه تحصیل در انگلستان

هزینه تحصیل در انگلستان بسته به ملیت دانشجویان متفاوت است. مثلا دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا همانند دانشجویان انگلیسی شهریه پرداخت می کنند. در صورتی که  دانشجویان کشور های دیگر باید شهریه های متفاوتی نسبت به آنها پرداخت کنند.

هزینه تحصیل در انگلستان در مناطق مختلف نیز متغیر است (معمولا در مراکز تحصیلی واقع در  شهرهای کوچک، به مراتب ارزان تر است). در جدول زیر هزینه تحصیل در انگلستان در مقاطع مختلف را می توانید ببینید:

کارشناسی ۸۰۰۰- ۱۲۰۰۰ پوند  در سال
کارشناسی  ارشد ۱۰٫۰۰۰ – ۱۵٫۰۰۰ پوند ، کل دوره (۱ ساله)
دکترا ۱۰٫۰۰۰ – ۱۵٫۰۰۰ پوند ، در سال
مدارس ۱۰٫۰۰۰ – ۱۵٫۰۰۰ پوند ، سالانه (برای هر سال تحصیلی)

نکات مهم:

  • هزینه های ذکر شده بصورت میانگین است و بسته به نوع دانشگاه و یا کالج محل تحصیل می تواند افزایش و یا کاهش پیدا کند.
  • شهریه رشته هایی که نیاز به استفاده از آزمایشگاه و لابراتوار  دارند، بین 30 تا 50 درصد بیشتر از دیگر رشته ها است.
  • رشته های پزشکی، دندان پزشکی و دارو سازی شامل موارد بالا نمی شوند.
  • اکثر دانشجویان بین المللی در انگلستان در خوابگاه هایی که توسط دانشگاه فراهم می شود، زندگی می کنند که شامل خانه های دانشجویی، آپارتمان های دانشجویی و پانسیون ها می شوند. همچنین شما می توانید در صورت تمایل به صورت شخصی خانه اجاره کنید و یا با دوستانتان همخانه شوید.

با توجه به تفاوت عمده هزینه ها در لندن نسبت به دیگر شهرهای دانشجویی انگلستان، هزینه زندگی در انگلستان به دو قسمت تقسیم می شود:

هزینه زندگی در لندن: اگر شما قصد اقامت در لندن را داشته باشید، سفارت انگلستان برای تأیید حساب بانکی، ۱۰۰۰ پوند به ازای هر ماه را تعیین کرده است. این میزان تخمینی هزینه زندگی یک فرد در لندن است.

هزینه زندگی در شهرهای دیگر انگلستان: هزینه زندگی ماهانه یک نفر در بیشتر شهرهای انگلستان به جز لندن در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ پوند است.

به صورت کلی هزینه زندگی در انگلستان در یک ماه شامل: هزینه اسکان ۳۰۰ تا ۴۰۰ پوند برای خوابگاه یا ۲۰۰ تا ۳۰۰ پوند برای خانه های اشتراکی، هزینه خورد و خوراک ۱۲۰ تا ۱۵۰ پوند، هزینه تلفن همراه ۲۰ پوند، هزینه رفت و آمد ۵۰ پوند و در حدود ۱۰۰ پوند برای هزینه های جانبی می شود.

سوالات متداول درباره تحصیل در انگلستان

انواع ویزای انگستان چیست؟

  • ویزای توریستی
  • ویزای تحصیلی
  • ویزای کار
  • ویزای اقامت

دسته بندی دانشگاه های انگلستان به چه صورت می باشد؟

  • گروه راسل (Russel Group ): مجموعه ای از 20 دانشگاه برتر بریتانیا با بیشترین بودجه پژهشی در بریتانیا
  • گروه ممتاز: سایر دانشگاه های انگلستان که عضو گروه راسل نیستند.

آیا برای ورود به دانشگاه های انگلستان به نمره آیلتس نیاز است؟

بله برای ورود به دانشگاه در انگلستان حداقل نمره 6 در آیلتس مورد نیاز است و متناسب با رشته و نوع دانشگاه ممکن است نمره های بالاتر نیز نیاز باشد. در صورت عدم دارا بودن نمره 6 می توانید با نمره 5 وارد انگلستان شوید و دوره آیلتس را در انگلستان سپری کنید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی چیست؟

  • فرم Appendix 8
  • فرم VAF9
  • پاسپورت و پاسپورت های قدیمی در صورت وجود
  • دو قطعه عکس 3×4
  • مدارک تحصیلی به همراه ترجمه انگلیسی (مدرک تحصیلی، ریز نمرات، مدرک آیلتس و …)
  • مدارک مالی (هزینه دانشگاه + 7200 پوند برای دانشگاه های خارج از لندن یا 9000 پوند برای دانشگاه های داخل لندن) مبلغ ذکر شده باید به مدت 28 روز متوالی در حساب موجود باشد و از حساب والدین یا حساب مشترک نیز برای تایید مدرک مالی میتوان استفاده کرد.
  • هزینه صدور ویزا 289 پوند

ترجمه مدارک باید به تایید چه مراکزی برسد؟

ترجمه مدارک باید توسط دارالترجمه رسمی صورت بگیرد و نام، امضا، مهر، آدرس و تلفن مترجم به همراه تاریخ ترجمه باید بر روی مدارک باشد.

تا چه زمانی پس از اتمام تحصیل می توان در انگلستان ماند؟

  • دوره تحصیلی بیش از یک سال: طول دوره + 4 ماه
  • دوره تحصیلی 6 ماه تا یک سال: طول دوره + 2 ماه
  • دوره تحصیلی کمتر از 6 ماه: طول دوره + 7 روز

برای دریافت اقامت دائم انگلستان پس از چند سال می توان اقدام کرد؟

پس از حداقل 5 سال اقامت قانونی و با ویزای معتبر میتوانید برای اقامت دائم انگلستان اقدام کنید.

آیا برای همسر دانشجو امکان اخذ ویزای همراه می باشد؟

بله و همچنین در صورت اخذ ویزای همراه، همسر شما نیز اجازه تحصیل در انگلستان را خواهد داشت.

دیدگاه (32)

  • مجله مهاجرت پاسخ

    سلام.وقت بخیر .
    در مورد تحصیل در انگلستان میشه راهنمایی بفرمایید؟

    21 فروردین 1402 در 16:32
  • Ma پاسخ

    سلام من ۱۵ سالمه میخوام برای تحصیل در انگلستان اقدام کنم چه کاری باید انجام بدم؟

    23 شهریور 1399 در 14:09
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام
      مدرک ایلتس بگیرید و بعدش میتونید برای مدارس انگلستان اقدام کنید.
      میانگین شهریه هر سال ۲۵ هزار پوند در سال هست.

      9 مهر 1399 در 17:18
  • سارا پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    من ۱۹ سالمه ، با معدل دیپلم ۱۸.۵ و پیش دانشگاهی ۱۸.۶۹
    تجربی،دانشجوی دندان پزشکی هند هستم ،ولی میخوام مهاجرت کنم
    شرایطی تحصیل دندان پزشکی در انگلستان رو میشه به صورت خلاصه به من بگید

    20 شهریور 1398 در 17:50
  • fatemeh پاسخ

    با سلام مطالب مفیدی قرار دادید بسیار متشکرم
    من 13 سالمه ولی از سن 11 سالگی عاشق تحصیل در دانشگاه اکسفورد شدم
    با اینکه سنم کمه ولی مطمئنم روزی به خواسته ام میرسم
    باید از شما بابت این مطالب مفید تشکر کنم
    مرسی

    9 مرداد 1398 در 16:48
  • پری پاسخ

    من برای مقطع پزشکی میخواهم ثبت نام کن ور دانشگاه انگلیس لندن از کجا شروع کنم دنبال مشاوره هستم

    11 تیر 1398 در 21:19
    • ehtemami پاسخ

      سلام . برای انگلیس ما خدماتی انجام نمیدیم. کشورهای دیگه رو کار میکنیم برای رشته ها و گروه های پزشکی.

      23 تیر 1398 در 11:22
  • بهار پاسخ

    سلام
    من ۱۹سالمه معدل کل دیپلمم بالا۱۸و پیش دانشگاهی۱۵ اما نمرات پایان ترم پیش دانشگاهیم خیلی بده یک اختراع مربوط به حوزه مهندسی پزشکی دارم و یک مقالهisiدرباره علوم پزشکی و آیلس با نمره بالا آیا امکان بورس در انگلستان برای رشته پزشکی وجود داره؟

    5 تیر 1398 در 14:25
    • ehtemami پاسخ

      سلام . ما بورس کار نمیکنیم . اعزام دانشجو با هزینه ی شخصی داریم

      5 تیر 1398 در 15:25
  • Qzlbfg@yahoo.com پاسخ

    سلام من خیلی دنبال بودم تا سایت شمارو پیدا کردم
    میخواستم بفهمم من معدل سال اخرم ۱۴ هست اما دهم و یازدهمم بالای ۱۷ هست . امکان گرفتن پذیرش برای پزشکی یا دندون رو در خارج دارم یا نه ؟

    28 خرداد 1398 در 15:02
  • Glrsh پاسخ

    سلام من در مدرسه the British school of Barcelona در حال تحصیل IGCSE هستم ایا این مدرک مى تونه شانسه بیشتری براى بورسیه گفتن از دانشگاه آکسفورد باشه یا نه ؟
    خیلی ممنون

    13 دی 1397 در 02:50

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان