تحصیل در آلمان – همه آنچه باید بدانید

تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان – همه آنچه باید بدانید

شرایط تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان با وجود اینکه کشوری انگلیسی زبان نیست، برای دانشجویان بین المللی جذابیت زیادی دارد و هرساله شمار زیادی از این دانشجویان، از سراسر دنیا برای تحصیل در دانشگاه های آلمان رهسپار این کشور می شوند. علاقه و گرایش به تحصیل در آلمان چه دلایلی دارد و متقاضیان تحصیل در این کشور، چگونه می توانند به هدف خود برسند؟ در این مطلب به این سؤالات و موضوعات می پردازیم.

تحصیل در آلمان

برای پی بردن به دلایل استقبال رو به افزایش  دانشجویان بین المللی از (چهارمین کشور برای پذیرش دانشجو بعد از آمریکا و انگلیس و استرالیا) می توانیم موارد زیادی را برشماریم، که در این قسمت به برخی از آنها به اختصار می پردازیم:

بیش از 450 مرکز آموزش عالی در آلمان وجود دارد که با ارائه  حدود 17500 دوره آموزشی موقعیت فوق العاده ای را برای متقاضیان بین المللی فراهم کرده تا قادر باشند در هر رشته تحصیلی که به آن علاقه دارند  و در هر مقطع،  به تحصیل در آلمان بپردازند. همچنین بیش از 800 دوره آموزشی به زبان انگلیسی ارائه می شود.

از نظر کیفیت آموزشی 12 دانشگاه آلمان در لیست 200 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند و برترین دانشگاه های آلمان عبارتند از:

  • Technical University of Munich با رتبه 64
  • Ludwig-Maximilians-Universität München با رتبه 66
  • Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg با رتبه 68
  • KIT, Karlsruhe Institute of Technology با رتبه 107
  • Humboldt-Universität zu Berlin با رتبه 120
  • Freie Universitaet Berlin با رتبه 125
  • RWTH Aachen University با رتبه 141
  • (Technische Universität Berlin (TU Berlin با رتبه 144
  • Eberhard Karls Universität Tübingen با رتبه 164
  • Albert-Ludwigs-Universitaet Freiburg با رتبه 171
  • University of Göttingen با رتبه 181
  • Technische Universität Dresden با رتبه 195

یکی دیگر از مزایای تحصیل در آلمان را می توان امکان دریافت ویزای همراه برای همسر و فرزندان متقاضی دانست (در برخی از استانهای کشور آلمان) که برای بسیاری از افراد مسئله مهمی به شمار می رود.

همچنین ویزای تحصیلی صادره برای دانشجویان بین المللی برای کل طول دوره صادر می شود و پس از اتمام دوره تحصیل، قابلیت تمدید برای 18 ماه دیگر به منظور ارائه فرصت به فارغ التحصیلان برای پیدا کردن کار وجود دارد.

بیش از 12 درصد جامعه دانشجویی آلمان را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند و به همین دلیل با ادامه تحصیل در آلمان شما شانس آشنایی با دانشجویان بسیاری از سرتاسر جهان را خواهید یافت و با فرهنگ و رسوم بیشتر کشورهای دنیا آشنا خواهید شد.

برای تحصیل در دانشگاههای دولتی آلمان در بیشتر موارد نیازی به پرداخت شهریه نمی باشد و در صورت لزوم مقدار ناچیزی به عنوان شهریه سالیانه دریافت می شود. همچنین امکان اخذ بورسیه های متنوع در رشته ها و مقاطع مختلف وجود دارد و در انتها شما فرصت یادگیری زبان آلمانی را خواهید یافت که با 185 میلیون نفر یکی از زبان های پرکاربرد در سطح بین المللی می باشد.

در کنار دانشگاه های با کیفیت و سطح آموزشی در قالب استانداردهای بین المللی، آلمان کشوری با کیفیت زندگی بالا و شهریه های پایین دانشگاهی است. همچنین این کشور همیشه از طرح های حمایتی و بورسیه های تحصیلی گسترده برای دانشجویان بین المللی  و نیز سیاست های اشتغال زایی بعد از فارغ التحصیلی دانشجویان پشتیبانی میکند.

تمامی این دلایل در کنار ارائه رشته های تحصیلی بسیار به زبان انگلیسی به ویژه در مقطع کارشناسی ارشد، موجب آن شده که سالانه تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی ، آلمان را بعنوان یک مقصد تحصیلی مناسب انتخاب کنند.

فرآیند اخذ پذیرش تحصیل در آلمان توسط همکاران مجموعه مشاوران امیدار ساکن در آلمان، انجام میگیرد. هر متقاضی بنا به شرایط فردی و پیش زمینه تحصیلی نیاز به مدیریت مدارک جداگانه دارند. که تمامی این امور توسط همکاران ما در ایران و آلمان پیگیری و انجام میشود.

مقاطع تحصیلی مختلف در آلمان

مقطع طول دوره (سال) زبان تدریس پیش نیاز
کارشناسی 4-3 اکثر دوره ها آلمانی پیش دانشگاهی+ مدرک  B2  یا B1  زبان آلمانی
کارشناسی ارشد 2-1 انگلیسی – آلمانی کارشناسی + B2 زبان آلمانی یا  6/6.5 IELTS
دکترا 4-3 انگلیسی – آلمانی کارشناسی ارشد + B2  زبان آلمانی یا IELTS 6.5/7

تاریخ شروع کلاس ها

تحصیل در آلمان

هر سال تحصیلی در دانشگاه های آلمان به دو ترم (نیم سال تحصیلی) تقسیم میشود:

  • نیم سال اول (ترم تابستانه): تاریخ شروع دوره ها از ابتدای آوریل  (12 فروردین ماه) و تا پایان سپتامبر(10 شهریور ماه) ادامه دارد
  • نیم سال دوم (ترم زمستانه):  تاریخ شروع دوره ها از ابتدای اُکتبر  (10 مهر ماه) و تا پایان مارس (31 فروردین ماه) ادامه دارد

نکته: با توجه به زمان مورد نیاز برای اخذ پذیرش  و ازدیاد شمار متقاضیان دریافت ویزای تحصیلی از سفارت آلمان در ایران(که بعضاٌ برای نوبت دهی به چند هفته هم میرسد )،دانشجویان ایرانی می بایستی، 1 الی 2 ماه پیش از زمان های اعلام شده اقدام  بکنند.

هزینه تحصیل در آلمان

آلمان بعنوان مقصد تحصیلات عالی، از آن دسته کشورهای اروپایی است که هزینه ای بابت شهریه از دانشجویان بین المللی و آلمانی دریافت نمیکند به همین دلیل هزینه تحصیل در آلمان برای بسیاری از دانشجویان بین المللی به نسبت دیگر کشورهای همطراز مقرون به صرفه تر می باشد.

اگرچه شهریه دانشگاههای دولتی در آلمان رایگان است، اما دانشجویان ملزم به پرداخت مبلغی به صورت ترمی  بابت دریافت خدمات دانشجویی  و اداری به دانشگاه محل تحصیل خود هستند. که این مبلغ بیشتر از 250 یورو در هر ترم نمی باشد.  برای تحصیل در دانشگاههای خصوصی شهریه ها برای مقاطع و رشته های مختلف متفاوت می باشد و از 6.000 تا 13.000 یورو در سال متغیر است.

هزینه تحصیل در آلمان

نکته: دانشجویانی که میخواهند برای تحصیل در دانشگاه های آلمان و در مقطع کارشناسی ارشد اقدام کنند باید توجه داشته باشند که بعضی از دانشگاهها برای این مقطعع شهریه دریافت میکنند. اگر چه این اصل شامل اکثر دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع بالاتر (در اینجا مقطع کارشناسی ارشد ) به صورت “نا پیوسته” دارند می شود و همچنین شامل آن دسته از دانشجویانی که هنوز مقطع کارشناسی خود را در یک یا دو سال منتهی به اخذ پذیرش خود در داخل آلمان  به اتمام نرساندن میشود.

هزینه زندگی در آلمان نسبت به دیگر کشورهای اروپایی کاملا مناسب می باشد و به صورت کلی با میانگین هزینه زندگی در اروپا برابری می کند. قسمت اعظم هزینه زندگی در آلمان شامل هزینه اسکان می شود که باید 200 تا 600 یورو برای اسکان در نظر گرفت که این مبلغ در شهرهای بزرگ آلمان بیشتر می باشد به همین دلیل شما می توانید در پانسیون های دانشجویی یک اتاق با قیمت مناسب بودجه خود اجاره کنید.

برای هزینه خورد و خوراک تا 200 یورو، 50 تا 100 یورو برای پوشاک، 50 تا 100 یورو برای حمل و نقل، 30 تا 50 یورو برای تلویزیون، تلفن و اینترنت و در نهایت 100 یورو به بالا برای تفریح و هزینه های جانبی باید در نظر گرفت. در مجموع با 600 تا 900 یورو می توان هزینه زندگی در آلمان را پوشش داد. همچنین با ارائه کارت دانشجویی می توانید از تخفیف دانشجویی در اماکن مختلف استفاده کنید. 

 موارد مهم:

  • دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در آلمان در رشته ها مورد نظر خود به زبان آلمانی را دارند باید گواهی مهارت زبان آلمانی یا “آزمون زبان انستیتو گوته” را برای اخذ پذیرش به دانشگاه ارائه دهند. اما دانشجویانی که تمایل به ادامه تحصیل در مقاطعی که به زبان انگلیسی تدریس میشود را  دارند میبایستی مدرک تسلط به زبان انگلیسی ایلتس (IELTS)  خود که  معمولا باید در سطح نمره  6-6.5 باشد ، به دانشگاه ارائه دهند.
  • همچنین در برخی از دانشگاههای خصوصی نیاز به ارائه مدرک آیلتس نمی باشد و دانشجویانی که آشنایی نسبی با زبان انگلیسی داشته باشند می توانند پذیرش دریافت کنند.
  • طبق قوانین جدید آلمان متقاضیان ایرانی که دارای هر گونه مدرک کارشناسی (سراسری، آزاد، پیام نور و غیره) باشند می توانند به صورت مستقیم وارد دوره کارشناسی ارشد بشوند.
  • در بعضی موارد دانشگاهها برای دانشجویان بین المللی که خارج از آلمان اقدام میکنند آزمون های ورودی در نظر گرفته اند ، که دانشجویان بعد از پشت سر گذاشتن این آزمون ها میتوانند وارد دانشگاه شوند.

توجه:

آزمون های انستیتو گوته نشانگر میزان تسلط فرد به زبان آلمانی به عنوان زبان خارجی یا زبان دوم طراحی شده و در مراکز تعیین شده در سراسر دنیا بر اساس مقررارت یکسان  برگزار و ارزیابی میشود .

سوالات متدوال درباره تحصیل در آلمان

آیا مدارک اخذ شده در ایران در آلمان معتبر است؟

دیپلم: بله

پیش دانشگاهی: بله

کاردانی: خیر، در آلمان دوره کارشناسی ناپیوسته وجود ندارد و با مدرک کاردانی باید برای مقطع کارشناسی 4-3 ساله اقدام نمایید.

کارشناسی: بله اگرچه نوع دانشگاه و معدل در اخذ پذیرش تاثیرگذار می باشد.

کارشناسی ارشد: بله اگرچه نوع دانشگاه و معدل در اخذ پذیرش تاثیرگذار می باشد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از آلمان چیست؟

  • ترجمه آخرین مدرک تحصیلی اخذ شده و ریز نمرات با توجه به مقطع مورد نظر برای ادامه تحصیل
  • فتوکپی پاسپورت و شناسنامه
  • 18 قطعه عکس 4×6
  • گواهی زبان آلمانی  و برای رشته های انگلیسی زبان مدرک TOEFL یا IELTS

ترجمه مدارک باید به تایید چه مراکزی رسیده باشد؟

ترجمه آلمانی یا انگلیسی مدارک باید ابتدا به تایید دادگستری و وزارت امور خارجه برسد سپس به سفارت آلمان برای تایید ارائه داده شوند. در نظر داشته باشید برای تایید مدارک در سفارت باید هزینه مربوطه پرداخت شود. همچنین به همراه داشتن مدارک فارسی الزامی می باشد.

آخرین مهلت ارسال مدارک برای اخذ پذیرش چه تاریخی می باشد؟

  • برای ترم تابستانی: 15 ژانویه
  • برای ترم زمستانی: 15 جولای

‘Uni-assisst’ چیست؟

Uni-assisst سازمان اطلاع رسانی و اخذ پذیرش برای متقاضیان تحصیل در آلمان می باشد. این سازمان در حدود 90 دانشگاه آلمان را تحت پوشش دارد و دانشجویان خارجی که قصد تحصیل در آلمان دارند مدارک خود را برای این سازمان ارسال می کنند و Uni-assisst پس از بررسی کامل و در صورت احراز شرایط متقاضی مدارک را برای دانشگاه مورد نظر ارسال می کند و شماره ثبت نام را جهت پیگیری برای دانشجویان ایمیل می کند. شما می توانید با ارسال یک نسخه از مدارک برای تعداد زیادی از دانشگاه های عضو سازمان درخواست پذیرش دهید. هزینه بررسی مدارک برای بار اول (یک دانشگاه) 55 یورو است و در صورت درخواست پذیرش از بیش از یک دانشگاه، به ازای هر دانشگاه 15 یورو به مبلغ اولیه افزوده می شود.

پذیرش تحصیل در آلمان به صورت مشروط چگونه می باشد؟

برای تحصیل در آلمان نمره آزمون زبان آلمانی DSH یا Test DaF مورد نیاز است و اگر در زمان ارسال مدارک برای اخذ پذیرش، متقاضی مدرک زبان مورد نیاز را نداشته باشد دانشگاه های آلمان برای متقاضی پذیرش مشروط صادر می کنند تا متقاضی دوره آمادگی زبان را در دانشگاه آلمان سپری کند و در صورت قبولی پذیرش رسمی بگیرد.

نمره مورد نیاز زبان برای تحصیل در آلمان چقدر می باشد؟

برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، متقاضیان باید حداقل مدرک B2 را داشته باشند و پس از اخذ پذیرش مشروط برای دوره زبان آلمانی و کسب نمره قبولی در آزمون DSH2  یا Test DaF4 می توانند تحصیلات رسمی خود را آغاز کنند.

برای رشته های انگلیسی زبان نمره IBT 89 یا IELTS 6.5 مورد نیاز می باشد.

آیا برای دانشجویان متاهل امکان اخذ ویزا برای همسر وجود دارد؟

بله، شما می توانید پس از اخذ پذیرش و ویزا برای همسرتان نیز درخواست الحاق به همسر یا دیدار همسر دهید. در این صورت همسر شما نیز اجازه تحصیل خواهد داشت.

دیدگاه (184)

  • علیرضا غلامی پاسخ

    سلام وقت بخیر.
    ایا با مدل 15.89 رشته معماری میشه اخذ ویزای المان کارشناسی ارشد به صورت رایگان گرفت.
    سن 22 – خدمت نرفتم (محصل بودم) – مدرک زبان ندارم- یک از بستگانمون اونجا هست ایا میتون کاری کن برای اقامت یا بگ هزینه شو من میدم به صورت فرمالیته

    24 خرداد 1400 در 09:36
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام آقای غلامی. وقت بخیر
      شما برای تحصیل در آلمان در مقطع ارشد حتما باید مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی رو داشته باشید.
      شهریه به صورت رایگان هست. پیشنهاد میکنم برای اطلاعات بیشتر با موسسه تماس بگیرید تا کارشناسانمون راهتماییتون کنند.
      تماس با ما

      1 تیر 1400 در 11:18
  • محمدامین پاسخ

    با سلام..
    ممکنه لطف کنید و راهنمایی کنید که:
    با لیسانس حقوق و با شرایط: ((آیلتس انگلیسی 6/5، B2 آلمانی، a1 فرانسه و کمی تسلط به ایتالیایی، یک سال سابقه تدریس به زبان انگلیسی، معدل بالای 17،یک مقاله به انگلیسی، و ترجمه دو مقاله از انگلیسی به فارسی (زمینه حقوق بین الملل)، یک کتاب مشترک به انگلیسی در زمینه حقوق بین الملل (فعلا چاپ نشده)،دو مدرک icdl( کامپیوتری) و plc(برق).، تسلط به متون حقوقی(حقوق به انگلیسی)، و کمی تسلط به قوانین (حقوق بین‌الملل)، و مدارک و گواهی نامه های شرکت در سمینار ها و وبینار های حقوقی)). آیا امکان تحصیل در ارشد در رشته حقوق تجارت بین الملل یا داوری در بین‌المللی در آلمان، به همراه بورس تحصیلی یا فاند.. برای همچین شخصی با این شرایط امکان دارد؟
    ممنون.

    29 مهر 1399 در 01:05
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام اقای محمد امین
      با شرایطی که دارید میتونید از دانشگاه رایگان پذیرش بگیرید اما بورس و هزینه زندگی ندارد.
      در واقع هزینه های زندگی که معادل سالی ۱۰.۰۰۰ یورو هست بر عهده ی خودتونه.

      29 مهر 1399 در 11:52
  • مریم پاسخ

    سلام.هزینه هایی که باید به uni assisst بدم رو چجوری میتونم از ایران پرداخت کنم؟

    4 مهر 1399 در 15:00
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام
      از طریق سایت های واسط میتونید مثل ایرانی کارت یا تهران پیمنت، اگر کسی رو خارج از کشور دارید هم میتونید.

      9 مهر 1399 در 13:35

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان