تحصیل پزشکی در لهستان – همه آنچه باید بدانید

تحصیل-پزشکی-در-لهستان

تحصیل پزشکی در لهستان – همه آنچه باید بدانید

تحصیل-پزشکی-در-لهستان

در میان مقاصد مختلفی که برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور مورد توجه متقاضیان هستند، اولویت با کشورهاییست که ضمن معتبر بودن، هزینه کم ‌تر و شرایط پذیرش آسان تری دارند و دوره های خود را به زبان انگلیسی ارائه می کنند. پیدا کردن چنین کشورها و دانشگاه هایی چندان آسان نیست اما حداقل در حال حاضر چند کشور با این شرایط را می توان معرفی کرد؛ کشورهایی مثل چین، رومانی و لهستان. در این مطلب، شرایط تحصیل پزشکی در لهستان را بررسی می کنیم.

تحصیل پزشکی در لهستان

لهستان در سالیان اخیر به رشد اقتصادی قابل توجهی دست یافته است و می توان آن را کشوری نسبتا توسعه یافته دانست. کشوری در مرکز اروپا با همسایگانی که عمدتا کشورهای شرق این قاره هستند و البته آلمان. لهستان در مرکز اروپا و در میانه مسیر رشد و توسعه، صاحب یک نظام آموزش عالی پرسابقه با دانشگاه هایی بعضا قدیمی و معتبر است. دانشگاه هایی که برای تحصیل در رشته های مختلف، مثل پزشکی از اعتبار کافی برخوردارند.

دانشگاه های لهستان؛ مورد تأیید وزارت بهداشت ایران

در بررسی شرایط تحصیل پزشکی در لهستان مثل هر کشور دیگری، قبل از هر چیز موضوع اعتبار دانشگاه ها مورد توجه قرار می گیرد. در حال حاضر 6 دانشگاه لهستان مورد تأیید وزارت بهداشت ایران هستند و دانشجویانی که در سال تحصیلی 21-2020 تحصیل خود را در یکی از این دانشگاه ها آغاز کرده اند، پس از پایان تحصیل خود می توانند مدرکشان را به تأیید وزارت بهداشت رسانده و به عنوان پزشک، دندانپزشک یا داروساز مشغول به کار شوند.

مدارک دانشگاه های لهستان، به جز ایران، در کشورهای دیگر هم از اعتبار لازم برخوردارند.

دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت ایران در لهستان

  1. Jagiellonian University
  2. Medical university of Gdansk
  3. Medical University of Warsaw
  4. Medical University Silesia
  5. University of Medical Lodz
  6. Wroclaw Medical University

دیگر مزایای تحصیل پزشکی در لهستان

تحصیل به زبان انگلیسی

تحصیل پزشکی در خارج از کشور به زبان انگلیسی، قطعا بیش از زبان های دیگر خواهان و متقاضی دارد، به ویژه زبان ناشناخته ای مثل لهستانی که زمان زیادی را برای یادگیری آن باید صرف کرد. خوشبختانه دانشگاه های لهستان، دوره های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی را به زبان انگلیسی هم ارائه می کنند و دانستن زبان انگلیسی و آشنایی اولیه با زبان لهستانی می تواند برای تحصیل پزشکی در لهستان کافی باشد.

شرایط آسان پذیرش

شرکت کردن یا نکردن در آزمون ورودی موضوعیست که می تواند مقصد یک نفر را برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور تعیین کند؛ طبیعتا همه ترجیح می دهند بدون نیاز به قبولی در آزمون ورودی، اجازه تحصیل پزشکی را به دست آورند و این چیزیست که در شرایط تحصیل در برخی دانشگاه های پزشکی لهستان دیده می شود. آنچه برای گرفتن پذیرش پزشکی از این دانشگاه ها لازم است، داشتن دیپلم با نمرات متوسط به بالا در دروس زیست شناسی، شیمی و فیزیک است.

البته آنهایی که قصد دارند دوره های علوم پزشکی را به زبان انگلیسی بگذرانند، باید مدرک و گواهی زبان انگلیسی (آیلتس یا تافل) ارائه کنند.

ویزای شنگن

لهستان جزو کشورهای پیمان شنگن است و با داشتن ویزای این کشور می توان به دیگر کشورهای عضد این پیمان هم سفر کرد.

هزینه های مقرون به صرفه

اصولا تحصیل پزشکی در بسیاری از کشورها هزینه بالایی دارد ولی هزینه تحصیل پزشکی در لهستان را می توان مقرون به صرفه دانست. با استفاده از خوابگاه هایی که در بیشتر دانشگاه های پزشکی این کشور برای اقامت دانشجویان در نظر گرفته شده است می توان هزینه زندگی در لهستان را هم پایین تر آورد و با کار دانشجویی هم می توان بخشی از هزینه تحصیل پزشکی در لهستان را تأمین کرد.

» مطلب مرتبط: تحصیل پزشکی در رومانی

» مطلب مرتبط: تحصیل پزشکی در چین

دوره های علوم پزشکی در دانشگاه های لهستان

دانشگاه های لهستان در این شاخه تحصیلی، دوره های زیر ار ارائه می دهند:

  • دوره پیش دانشگاهی (فاندیشن): دوره های یک ساله آماده سازی پزشکی
  • دوره 6 ساله کارشناسی پزشکی
  • دوره تخصص پزشکی: دوره های جهشی 4 ساله
  • دوره های 5 یا 6 ساله دندانپزشکی
  • دوره 5 ساله داروسازی
  • دوره 3 ساله کارشناسی پرستاری
  • دوره 3 ساله دکترای پزشکی

ساختار دوره های پزشکی لهستان

دوره های پزشکی دانشگاه های لهستان به آموزش های پیش بالینی و بالینی تقسیم می شوند و مدتی 6 ساله دارند. البته آنهایی که مدرک دانشگاهی یا مدرکی از کالج دارند، می توانند در مدتی کوتاه تر و طی 4 سال، این دوره ها را بگذرانند. دانش آموختگان و فارغ التحصیلان پزشکی، در پایان موفق به دریافت مدرک MD (دکترای پزشکی) می شوند.

شرایط تحصیل پزشکی در دانشگاه های لهستان

Medical University of Warsaw

این دانشگاه که در سال 1802 تأسیس شده است، بزرگ ترین دانشگاه پزشکی لهستان به حساب می آید. دانشگاه پزشکی ورشو از سال 1993 دوره های پزشکی را به زبان انگلیسی هم ارائه می کند.

دوره طول دوره زبان شهریه
دکترای پزشکی 6 سال انگلیسی 11100 یورو  در هر سال
دکترای پزشکی (برای دارندگان مدرک کارشناسی) 4 سال انگلیسی 14400 یورو در هر سال
کارشناسی ارشد داروسازی 5 سال انگلیسی 15000 یورو در سال اول
15800 یورو در سال دوم
16500 یورو در سال سوم
17400 یورو در سال چهارم
18200 یورو در سال پنجم
دکترای دندانپزشکی 5 سال انگلیسی 9500 یورو در سال

شرایط پذیرش: برخی از دانشگاه های لهستان دانشجویان پزشکی را با برگزاری آزمون و برخی هم بدون آزمون و براساس معیارهای دیگر گزینش می کنند. افرادی که دیپلم دبیرستان دارند و می خواهند در دوره دکترای پزشکی دانشگاه پزشکی ورشو تحصیل کنند، باید در یک آزمون شرکت  کنند که قبولی در آن، مجوز تحصیل در دوره دکترای پزشکی را به آنها می دهد. این آزمون بجز ورشو، در چند شهر دیگر جهان نیز برگزار می شود.

زبان: متقاضیان تحصیل در دوره دکترای پزشکی دانشگاه ورشو (چه با مدرک دیپلم و چه با مدرک کارشناسی) باید آیلتس 6 (به بالا) یا تافل 90 (به بالا) داشته باشند. در غیر اینصورت، آنها باید در دوره 1 ساله زبان انگلیسی دانشگاه شرکت کنند.

Jagiellonian University

دانشگاه یاگیلونیا که در سال 1364 میلادی و در شهر کراکف تأسیس شده، قدیمی ترین دانشگاه لهستان به حساب می آید. این دانشگاه از سال 1994 دوره های پزشکی را به زبان انگلیسی هم ارائه می کند. نکته جالب توجه درباره این دانشگاه همکاری آن با برخی دانشگاه های آمریکایی است، به شکلی که دانشجویان Jagiellonian University می توانند سال آخر دوره خود را در این دانشگاه ها بگذرانند.

دوره طول دوره زبان شهریه
دکترای پزشکی 6 سال انگلیسی 13400 یورو در سال اول
13000 یورو در سال های بعد
دکترای جراحی دندانپزشکی 6 سال انگلیسی 11000 یورو در سال اول و  دوم
12500 یورو در سال سوم
13000 یورو در سال چهارم و پنجم

شرایط پذیرش: داشتن نمرات قابل قبول دانشگاه در دروس زیست شناسی، شیمی و فیزیک و سپس قبولی در آزمون ورودی دانشگاه و همچنین داشتن مدرک زبان انگلیسی (آیلتس 6.5 یا تافل آی‌بی‌تی 87) شروط اصلی برای گرفتن پذیرش از Jagiellonian University است.

Gdansk medical university

دوره های دانشگاه پزشکی گدانسگ به زبان انگلیسی:

  • دکترای 6 و 4 ساله پزشکی
  • کارشناسی پرستاری
  • کارشناسی تغذیه
  • دکترای داروسازی
  • دوره پیش پزشکی

شرایط پذیرش: نمرات دبیرستان، آزمون ورودی و مصاحبه شفاهی، مبنای گزینش و پذیرش دانشجویان در دوره های پزشکی این دانشگاه است. داوطلبانی که آمتدگی لازم را برای شرکت در آزمون ورودی ندارند، می توانند در یک دوره 1 ساله پیش پزشکی در دانشگاه پزشکی گدانسک شرکت کنند و با گذراندن دروس زبان لهستانی، زبان انگلیسی، زیست شناسی، شیمی و فیزیک، برای شرکت در آزمون آماده شوند.

Medical University of Łódź

دوره طول دوزه زبان شهریه
پزشکی 6 سال انگلیسی 11200 یورو در سال اول و 11000 یورو در سال های بعد
تخصصی پزشکی 4 سال انگلیسی 13200 یورو در سال اول و 13000 یورو در سال های بعد
دندانپزشکی 5 سال انگلیسی 13200 یورو در سال اول و 13000 یورو در سال های بعد
پیش پزشکی 8 ماهه انگلیسی
پرستاری 3 سال انگلیسی 5700 یورو در سال اول و 5500 یور در سال دوم و سوم

شرایط پذیرش: پذیرش دانشجویان در Medical University of Łódź به جای برگزاری آزمون ورودی، با انجام یک مصاحبه اسکایپی صورت می گیرد و به این ترتیب، دیگر متقاضیان مجبور به سفر به لهستان برای شرکت در آزمون ورودی نیستند.

زمان اقدام برای گرفتن پذیرش: از ماه فوریه

Wroclaw Medical University

دوره طول دوره زبان شهریه
پزشکی 6 سال انگلیسی حدود 10700 یورو در سال
دندانپزشکی 5 سال انگلیسی حدود 13800 یورو در سال

شرایط پذیرش: نه آزمون ورودی و نه مصاحبه ای در کار نیست و داوطلبان، براساس نمرات دبیرستان خود گزینش و پذیرش می شوند. به طور مشخص؛ نمرات دروس زیست شناسی، شیمی و یکی از دروس فیزیک یا ریاضی، مبنای ارزیابی قرار دارند.

 

اگر می خواهید درباره تحصیل پزشکی در لهستان بیشتر بدانید و شرایط خود را برای تحصیل در این کشور ارزیابی کنید، گروه امیدار می تواند پاسخگوی سؤالات شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان