رنکینگ بهترین دانشگاهها 2020 (مؤسسه QS)

رنکینگ بهترین دانشگاهها 2020

رنکینگ بهترین دانشگاهها 2020 (مؤسسه QS)

مؤسسه Quacquarelli Symonds یا همان QS امسال هم مثل سال‌های قبل رده‌ بندی دانشگاه های جهان را منتشر و دانشگاه های برتر دنیا را معرفی کرد. این رده بندی که اواخر خرداد 98 و نیمه سال 2019 منتشر شد، به عنوان رنکینگ سال 2020 شناخته می شود. دانشگاه ام آی تی امسال هم مانند 7 سال گذشته موفق شده عنوان برترین دانشگاه جهان را در ارزیابی های QS به دست آورد و 6 دانشگاه ایرانی هم مثل سال 2019 توانسته اند جایی در این رنکینگ داشته باشند. در این مطلب به رنکینگ بهترین دانشگاهها 2020 (مؤسسه QS) می‌ پردازیم. با ما همراه باشید.

درباره رنکینگ QS

مؤسسه «کاکارلی سیموندز» که در کشور انگلستان قرار دارد، به صورت مستقل از سال 2010 دانشگاه های دنیا را ارزیابی و رده بندی می کند. رده بندی QS را می توان جزو معتبرترین و قابل استنادترین رنکینگ های دانشگاهی دنیا به حساب آورد. ارزیابی های QS بر اساس دامنه گسترده‌ای از فعالیت‌ های دانشگاهی و با توجه به شاخص هایی در چهار زمینه کلی آموزش، پژوهش، قابلیت جذب در بازار کار و بین المللی سازی صورت می گیرد.

شاخص های ششگانه QS با وزن و تأثیرگذاری متفاوت شامل موارد زیر می شود:
• بررسی شهرت دانشگاه با وزن ۴۰ درصد
• ارزیابی کارفرمایان با وزن ۱۰ درصد
• نسبت اعضای هیئت علمی بین المللی با وزن ۵ درصد
• نسبت دانشجویان بین المللی با وزن ۵ درصد
• میزان استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی با وزن ۲۰ درصد
• نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو با وزن ۲۰ درصد

کیو اس برای ارزیابی و رده بندی دانشگاه ها در سال 2020 از نظرسنجی‌ ها، اطلاعات ارائه شده از سوی دانشگاه ‌ها و اطلاعات پژوهشی سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۴ دانشگاه‌ها در پایگاه استنادی اسکوپوس (Scopus) استفاده کرده است.

رنکینگ بهترین دانشگاهها 2020

رنکینگ بهترین دانشگاهها 2020 (مؤسسه QS)

دانشگاه های آمریکا در رتبه های اول تا سوم

آنهایی که در زمینه تحصیلات بین المللی کار می کنند و کارشان ایجاب می کند تا از رتبه و جایگاه دانشگاه های دنیا باخبر باشند، دیگر عادت کرده اند به اینکه نام Massachusetts Institute of Technology یا همان MIT را در صدر رده بندی QS ببینند. این دانشگاه برای هشتمین سال پیاپی برترین دانشگاه دنیا شناخته می شود و پس از آن دو دانشگاه آمریکایی دیگر، یعنی استنفورد و هاروارد قرار دارند. این دو دانشگاه، در رنکینگ 2019 کیو اس هم در رده دوم و سوم قرار گرفته بودند.

جابجایی 4 با 5 و 6 با 7

در رده چهارم رنکینگ امسال، ‌نسبت به پارسال می توان یک تغییر را دید؛ دانشگاه آکسفورد انگلستان موفق شده با صعودی یک پله ای، رتبه چهارم را از مؤسسه کلتِک California Institute of Technology بگیرد. در واقع، در رنکینگ امسال شاهد جابجایی این دو دانشگاه با یکدیگرهستیم.

تغییر دیگر رنکینگ امسال نسبت به سال قبل، صعود یک پله ای دانشگاه سوئیسی ETH Zurich – Swiss Federal Institute of Technology و قرارگیری آن در رتبه ششم است. ششمین دانشگاه سال گذشته، یعنی دانشگاه کمبریج انگلیس حالا در رده هفتم قرار دارد.

صعود UCL

سه دانشگاه دیگر فهرست 10 دانشگاه برتر QS هم در سال گذشته جزو این فهرست بوده اند اما در میان آنها UCL (University College London) از رتبه دهم به رتبه هشتم رسیده و Imperial College London و University of Chicago هر کدام با سقوط یک رده ای، در رتبه های نهم و دهم قرار گرفته اند.

» مطلب مرتبط: معرفی موسسه QS

» مطلب مرتبط: آخرین رتبه بندی دانشگاهها در سال ۲۰۱۶

» مطلب مرتبط: برترین کشورها برای تحصیل در سال ۲۰۱۶

» مطلب مرتبط: برترین شهرهای تحصیلی دنیا در سال ۲۰۱۷

» مطلب مرتبط: رنکینگ بهترین دانشگاهها ۲۰۱۸ (موسسه QS)

برترین دانشگاه های قاره های مختلف

با نگاهی به فهرست 10 دانشگاه برتر دنیا می توان برترین دانشگاه های قاره آمریکای شمالی و اروپا را هم شناخت؛ 5 دانشگاه این فهرست، آمریکایی و 5 دانشگاه هم اروپایی هستند که جز یکی،‌ بقیه به انگلستان تعلق دارند.

برترین دانشگاه های آمریکای شمالی

برای پیدا کردن دانشگاهی غیرآمریکایی در میان برترین دانشگاه های قاره آمریکای شمالی، باید تا رتبه 15 رده بندی قاره ای پایین رفت؛ جایی که دانشگاه تورنتوی کانادا با رتبه جهانی 29 قرار دارد. قابل انتظار هم است که فهرست برترین دانشگاه های آمریکای شمالی را دانشگاه های آمریکا و کانادا تشکیل دهند.

رنکینگ بهترین دانشگاهها 2020 برترین دانشگاههای اروپا

برترین دانشگاه های اروپا

در بین 20 دانشگاه برتر اروپا در رنکینگ 2020 کیو اس بیش از هر کشور دیگری، ‌نام دانشگاه های انگلستان دیده می شود؛ 11 دانشگاه از فهرست 20 دانشگاه برتر اروپا را دانشگاه های انگلستان تشکیل می دهند و 9 تای دیگر دیگر شامل 3 دانشگاه از سوئیس، 2 دانشگاه از هلند، 2 دانشگاه از فرانسه و 3 دانشگاه از آلمان می شود.

برترین دانشگاه های استرالیا و اقیانوسیه

استرالیا و اقیانوسیه را می توان در اینجا استرالیا و نیوزیلند هم نامید. مثل سال 2019 امسال هم نام 7 دانشگاه استرالیا را می توان در میان 100 دانشگاه برتر دنیا دید و این برای کشوری با جمعیت نسبتا کم استرالیا دستاورد قابل توجهی است، اگرچه برترین دانشگاه استرالیا یعنی The Australian National University نسبت به پارسال سقوطی 5 رده ای داشته و حالا در رتبه 29 دنیا جای دارد. نیوزیلند هم مثل پارسال 1 دانشگاه در بین 100 دانشگاه برتر دنیا دارد.

رنکینگ بهترین دانشگاهها 2020 برترین دانشگاههای آسیا و اقیانوسیه

برترین دانشگاه های آسیا

وقتی صحبت از برترین دانشگاه های آسیا می شود، باید توجه خود را به طور کامل به شرق و جنوب شرقی آسیا معطوف کنیم؛ جایی که کشورهای توسعه یافته ای مثل سنگاپور،‌ ژاپن و کره جنوبی قرار دارند و حالا دیگر باید چین را هم به این دسته اضافه کرد.

شاید تعجب کنید ولی رتبه اول و همچنین دوم رده بندی برترین دانشگاه های آسیا نه از آن دانشگاه های ژاپن و نه متعلق به دانشگاه های کره جنوبی و حتی چین است؛ Nanyang Technological University یا NTU و National University of Singapore یا NUS هر دو از سنگاپور مثل سال گذشته برترین دانشگاه های آسیا شناخته شده اند و تعجبتان می تواند بیشتر شود وقتی بفهمید این دو دانشگاه به صورت مشترک در رده یازدهم رنکینگ برترین دانشگاه های دنیا قرار دارند.

3 دانشگاه از چین،‌ 2 دانشگاه از هنگ کنگ (منطقه ای که به صورت خودمختار اداره می شود)، 2 دانشگاه از ژاپن و 1 دانشگاه از کره جنوبی، در کنار 2 دانشگاه سنگاپوری یادشده، فهرست 10 دانشگاه بتر آسیا در رنکینگ 2020 کیو اس را شکل می دهند.

25 دانشگاه آسیایی در فهرست 100 دانشگاه برتر دنیا دیده می شوند که همگی از کشورهای یادشده هستند، به جز یک دانشگاه از تایوان و یک دانشگاه از مالزی.

برترین دانشگاه های آفریقا

در آفریقا دانشگاه های آفریقای جنوبی پیشتاز هستند و پس از آنها دانشگاه های مصر قرار دارند. University of Cape Town از آفریقای جنوبی با رتبه جهانی 198 برترین دانشگاه قاره آفریقا به حساب می آید و به همراه 4 دانشگاه دیگر این کشور و 5 دانشگاه مصری 10 دانشگاه برتر آفریقا را شکل داده است. دانشگاه هایی که البته فقط 4 تایشان جزو 500 دانشگاه برتر دنیا هستند.

برترین دانشگاه های آمریکای جنوبی

قاره آمریکای جنوبی در وبسایت کیو اس، آمریکای لاتین خوانده شده و کمی با آنچه روی نقشه وجود دارد، ‌متفاوت است و شامل کشور مکزیک که از کشورهای آمریکای شمالی است هم می شود. برترین دانشگاه آمریکای لاتین و تنها دانشگاه این قاره در فهرست 100 دانشگاه برتر دنیا، دانشگاه آرژانتینی Universidad de Buenos Aires یا UBA است که در رده 74 رنکینگ جهانی QS جای دارد.

در فهرست 10 دانشگاه برتر آمریکای لاتین، به جز UBA، نام دانشگاه هایی از مکزیک، برزیل، شیلی، کلمبیا و یک دانشگاه دیگر از آرژانتین دیده می شود که همگی هم جزو 350 دانشگاه برتر دنیا هستند.

» مطلب مرتبط: رنکینگ بهترین دانشگاههای جهان در سال 2020

برترین دانشگاه های ایران

طبق ارزیابی های کیو اس دانشگاه های ایران در سالیان اخیر توانسته اند جایگاه خود را در دنیا ارتقاء دهند و در حالی که تا سال ۲۰۱۶ فقط دو دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۴۸۰-۴۷۱ و دانشگاه تهران با رتبه ۶۰۰-۵۵۱ در این نظام رتبه بندی حضور داشتند، حالا دو سالی می شود که تعداد بیشتری دانشگاه ایرانی می توانند جایی در این رنکینگ داشته باشند.

6 دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۴۰۷، دانشگاه صنعتی امیرکبیر با رتبه ۴۸۹، دانشگاه علم و صنعت با رتبه ۶۵۰-۶۰۱، دانشگاه تهران با رتبه ۶۵۰-۶۰۱ و دانشگاه‌های شهید بهشتی و دانشگاه شیراز با رتبه ۱۰۰۰-۸۰۱ در رتبه بندی امسال QS حضور دارند.

تعداد دانشگاه های ایرانی رنکینگ امسال کیو اس، نسبت به سال قبل، افزایش یا کاهش نداشته اما جایگاه آنها تغییراتی داشته است. در قیاس با رنکینگ سال گذشته؛ دانشگاه صنعتی شریف با 25 پله رشد، از رتبه ۴۳۲ به جایگاه ۴۰۷؛ دانشگاه صنعتی امیرکبیر با رشدی 9 پله ای، از رتبه ۴۹۸ به رتبه ۴۸۹ و دانشگاه تهران از بازه ۷۵۰-۷۰۱ به بازه ۶۵۰-۶۰۱ رسیده است. شاید با ادامه روند فعلی، هم شاهد ارتقاء جایگاه دانشگاه های ایرانی و هم شاهد افزایش تعداد آنها در سال آینده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان