شرایط تحصیل و زندگی در هلند

شرایط تحصیل و زندگی در هلند

شرایط تحصیل و زندگی در هلند

شرایط تحصیل و زندگی در هلند

کشوری کوچک و زیبا در شمال غربی اروپا که برای یک سفر توریستی انتخابی عالیست و البته برای تحصیل. از هلند حرف می زنیم و قرار است ببینیم چرا تحصیل و زندگی در هلند یکی از بهترین گزینه ها برای کسانی است که قصد دارند تحصیل خود را در خارج از کشور ادامه دهند.

سرزمین پست

حدود یک چهارم از خاک هلند زیر سطح دریا قرار دارد و در کل نیمی از این کشور ارتفاعی کمتر از یک متر از سطح دریا دارد. به همین علت به آن در زبان هلندی ندرلند یا نیدرلانت می گویند که معنی آن سرزمین پست است.

هم اندازه آذربایجان غربی

هلند فقط کمی از استان آذربایجان غربی کشورمان بزرگ تر است.  این کشور 41 هزار و 526 کیلومتر مربع مساحت دارد و صد و سی و یکمین کشور پهناور دنیا محسوب می شود. با این حال، جمعیت حدودا 17 هزار نفری هلند باعث شده تا از نظر تراکم جمعیت، سی امین کشور دنیا باشد.

آب و هوای ناگهانی

آب و هوای ابری، آفتابی، بارانی و مه‌آلود؛ در هلند شما ممکن است همه این شرایط مختلف آب و هوایی را فقط در عرض 10 دقیقه مشاهده کنید. علت این تغییرات دائمی و ناگهانی هم وزش باد و نبود ارتفاعات در کشور هلند است.

به طور کلی هلند آب و هوای معتدل دریایی دارد؛ معتدل به این معنی که در زمستان خیلی کم پیش می آید دمای هوا به زیر صفر برسد و در تابستان هم دمای هوا از 35 درجه بیشتر نمی شود.

کشور گل لاله

اگر برای خود هلندی ها مهم ترین نکته در مورد کشورشان ارتفاع کم آن از سطح دریا است، برای مردم کشورهای دیگر هلند مترادف است با گل و به ویژه گل لاله که شهرتی عالمگیر دارد. هلند در پرورش و تجارت گل، در دنیا مقام اول را دارد و صاحب یکی از بزرگ ترین و زیباترین باغ‌ های گل جهان، با انبوهی گل لاله قرمز است.

آموزش عالی؛ قدمت و اعتبار

هلند کشور پیشرفته، توسعه یافته و  ثروتمندی است و در خیلی زمینه ها کشوری پیشرو به حساب می آید. کشوری که توانسته از محدودیت های جغرافیایی خود به جای نقطه ضعف، نقطه قوت بسازد. در زمینه آموزش عالی هم هلند جزو کشورهای سرآمد دنیا است.

هلند صاحب یکی از معتبرترین و قدیمی ترین نظام های آموزش عالی جهان است که قدمت آن به قرن شانزدهم برمی گردد. هلند توانسته در طول سالیان دراز کیفیت نظام آموزش عالی خود را حفظ کرده و آن را ارتقاء بخشد. حالا این کشور صاحب چندین دانشگاه معتبر و مشهور در دنیا است و به دلایل مختلفی مثل ارائه دوره های تحصیلی به زبان انگلیسی، برای دانشجویان بین المللی جذابیت بسیاری دارد.

دانشگاه های هلند

آخرین رنکینگ جهانی QS که در سال 2019 منتشر شده 13 دانشگاه هلند را در میان 350 دانشگاه برتر دنیا نشان می دهد که 7 تای آنها جزو 150 دانشگاه برتر دنیا هستند. برترین دانشگاه هلندی در این رده بندی، دانشگاه فناوری دلف است که در رده پنجاه و دوم قرار دارد.

دانشگاه فناوری دلف – (Delft University of Technology (TU Delft

TU Delft در سال 1842 تأسیس شده و قدیمی ترین و بزرگ ترین دانشگاه فنی هلند است. این دانشگاه در تازه ترین رده بندی QS به عنوان برترین دانشگاه هلند هم معرفی شده است. تعداد دانشجویان دانشگاه فناوری دلف در حال حاضر به نزدیک 18 هزار نفر می رسد.

دانشگاه فناوری دلف یکی از بزرگ ترین پردیس های دانشگاهی دنیا را دارد که در مساحتی بالغ بر 161 هکتار احداث شده و چندین رستوران و پارک، مسیرهای دوچرخه سواری، باغ گیاه شناسی، شبیه ساز پرواز و امکاناتی دیگر را در خود جای داده است.

دانشگاه آمستردام – University of Amsterdam

حضور 32 هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی، دانشگاه آمستردام را به بزرگ ترین دانشگاه کشور هلند تبدیل کرده است. این دانشگاه در سال 1632 تأسیس شده و سومین  دانشگاه قدیمی هلند است.

مؤسسه QS در تازه ترین رده بندی خود دانشگاه آمستردام را یکی از 100 دانشگاه برتر دنیا ارزیابی کرده است. این دانشگاه در رده پنجاه و هفتم این رده بندی قرار گرفته و در میان دانشگاه های هلند هم بعد از دانشگاه فناوری دلف جایگاه دوم را دارد. دانشگاه آمستردام همچنین یکی از 15 دانشگاه برتر قاره اروپا  محسوب می شود.

دانشگاه آمستردام بیش از 200 برنامه و دوره تحصیلی را به زبان انگلیسی در مقاطع مختلف ارائه می دهد که برخی از آنها منحصر به همین دانشگاه هستند. بیش از 5500 دانشجو و پژوهشگر بین المللی از بالغ بر 100 کشور مشغول تحصیل در دانشگاه آمستردام هستند. حضور در این دانشگاه فرصتی کم نظیر برای انجام مطالعات و پژوهش های علمی در یک محیط بین المللی اصیل را در اختیار دانشجویان می گذارد.

دانشگاه فناوری آیندهوون – Eindhoven University of Technology

نود و نهمین دانشگاه برتر دنیا و سومین دانشگاه برتر هلند، در شهر آیندهوون این کشور واقع شده است، دانشگاهی که در زمینه های فنی و مهندسی شهرت زیادی دارد. این دانشگاه به عنوان یکی از 50 دانشگاه برتر دنیا برای تحصیل معماری، پیشنهادی بسیار خوب به علاقمندان این رشته است.

نزدیکی جغرافیایی دانشگاه آیندهوون که پروژه های تحقیقاتی پیشرفته ای را پیگیری می کند و چندین شرکت بزرگ فعال در زمینه تکنولوژی مثل فیلیپس، ASML و DAF ارتباطات نزدیکی را بین آنها برقرار کرده است. انتشار 3 هزار مقاله، اعطای 140 مدرک دکترا و ثبت 40 اختراع در سال جایگاه دانشگاه فنی آیندهوون را به صورت آماری نشان می دهند.

دانشگاه خرونینگن – University of Groningen

چهارمین دانشگاه برتر هلند در رنکینگ QS دانشگاه خرونینگن هلند است که در میان دانشگاه های دنیا هم رتبه صدوبیستم را دارد.

 این دانشگاه که در سال 1614 بنا نهاده شده، به عنوان دانشگاهی با قدمت بسیار، در خیلی زمینه ها پیشرو و صاحب عنوان اولین است. برای نمونه خرونینگن اولین دانشگاه هلند است که دانشجوی زن پذیرفته و اولین استاد زن هم در این دانشگاه مشغول کار شده است. همچنین اولین فضانورد هلندی و اولین رئیس بانک مرکزی اروپا هم از دانش آموختگان خرونینگن هستند.

این نکته که بیش از یک سوم دانشجویان محصل در دانشگاه خرونینگن دانشجویان غیرهلندی و بین المللی هستند میزان اقبال و علاقه این دانشجویان به تحصیل در دانشگاه خرونینگن و البته آغوش باز این دانشگاه به روی دانشجویان خارجی را نشان می دهد.

» مطلب مرتبط: تحصیل در هلند

دانشگاه های مورد تأیید ایران

لیست دانشگاه های ممتاز هلند لیستی طولانیست ولی نگاهی به همین چند دانشگاه هم کافیست تا از کیفیت و استانداردهای بالای سیستم آموزش عالی هلند آگاه شویم. کاملا هم قابل انتظار است که با چنین اعتبار و شهرتی، دانشگاه های هلند مورد تأیید وزارتخانه های علوم و بهداشت ایران هم باشند و دانش آموختگان دانشگاه های هلند هیچ مشکلی بابت تأیید مدارک تحصیلی خود نداشته باشند.

زبان انگلیسی، مزیت بزرگ تحصیل در هلند

آشنایی مردم هلند با زبان انگلیسی در حدی که می توان از تسلط آنها به این زبان حرف زد و دوره های پرتعدادی که دانشگاه ها ومؤسسات آموزش عالی هلند به زبان انگلیسی ارائه می کنند، باعث شده تا این کشور از این نظر شرایطی مشابه کشورهای انگلیسی زبان پیدا کند. البته برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های هلند، چه دوره مدنظرمان به زبان انگلیسی ارائه شود و چه به زبان هلندی، مدرک زبان مرتبط مورد نیاز است.

هزینه تحصیل در هلند

تحصیل در هلند برای دانشجویانی که شهروند کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند رایگان است اما برای دانشجویان کشورهای دیگر تحصیل در هلند هزینه نسبتا بالایی دارد. البته باید گفت تمامی کشورهای توسعه یافته و صاحب دانشگاه های ممتاز و رده بالا، به جز استثنائاتی مثل آلمان، اتریش و به نوعی ایتالیا، شرایطی مشابه هلند دارند.

این امکان هم وجود دارد که متقاضیان تحصیل در هلند از بورسیه های تحصیلی هلند استفاده کنند. ضمن این که دانشجویان خارجی محصل در دانشگاه های هلند اجازه کار دانشجویی در هلند را هم دارند.

تحصیل دکترا در هلند به صورت رایگان

شاید تحصیل در هلند از نظر مالی برای همه جالب توجه نباشد اما اگر قصد تحصیل در مقطع دکترا را داشته باشید، یک فرصت عالی در هلند منتظر شما است.

دوره دکترا در هلند در واقع یک فرصت تحقیقاتی و پژوهشی است که در اختیار افرادی با صلاحیت علمی بالا قرار داده می شود. این افراد با استخدام در دانشگاه در پروژه های تحقیقاتی دانشگاه به کار گرفته شده و بی آن که هزینه ای بپردازند دوره دکترا در هلند را می گذرانند. آنها علاوه بر این بابت همکاری و مشارکت در پیشبرد پروژه ها و برنامه های پژوهشی دانشگاه، حقوق هم دریافت می کنند.

گذشته از مدرک کارشناسی ارشد که برای تحصیل دکترا در هر کشوری مورد نیاز است، متقاضیان تحصیل دکترا در هلند باید مدرک آیلتس هم داشته باشند.

اصولا می توان دانشگاه ها و آموزش عالی را یکی از عوامل کلیدی پیشرفت کشورها دانست. هلند هم به عنوان کشوری پیشرفته، از وجود دانشگاه هایی پیشرو بهره می برد. تحصیل در هلند و چنین دانشگاه هایی فرصتی عالی قلمداد می شود که می تواند به کار کردن در هلند و گرفتن اقامت دائم این  کشور هم منتهی شود.

اگر قصد تحصیل در دانشگاه های رده بالا و ممتاز و زندگی در کشوری توسعه یافته را دارید، هلند انتخابی عالی به شمار می آید. به ویژه اگر قصد دارید تحصیلات خود را در مقطع دکترا ادامه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان