معرفی آزمون GMAT

معرفی-آزمون-GMAT

معرفی آزمون GMAT

معرفی-آزمون-GMAT

(GMAT (Graduate Management Admission Test یکی از مهمترین پیش نیازهای ورود به دوره های MBA در دانشگاه های معتبر دنیا و به ویژه در آمریکا و کانادا می باشد. همچنین بسیاری از دانشگاه ها که دوره دکترا در رشته های امور مالی، حسابداری، اقتصاد ارائه می دهند، نمره GMAT را به عنوان یکی از شروط پذیرش می دانند.

آزمون GMAT از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

  • قسمت اول Analytical Writing Assessment یا ارزیابی نگارش تحلیلی که شامل یک متن می شود که برای تحلیل یک بحث و استدلال متقاضی می باشد برای این بخش در این قسمت ۳۰ دقیقه در نظر گرفته شده است. هر متن توسط دو ممتحن ارزیابی می گردد و هر کدام از ۰ تا ۶ نمره ای در نظر می گیرند و اگر اختلاف دو نمره بیش از ۱ باشد، ممتحن سوم نیز متن را ارزیابی کرده و نمره می دهد و در نهایت میانگین این نمرات به عنوان نمره نهایی اعلام می شود.
  • قسمت دوم Integrated Reasoning که از سال ۲۰۱۲ اضافه شده است به ارزیابی برآورد اطلاعات سوالات چندگزینه ای اختصاص دارد و سوالات این قسمت شامل تفسیر اطلاعات گرافیکی، تجزیه و تحلیل و برآورد نتیجه اطلاعات می شود و زمان اختصاص داده شده به این قسمت ۳۰ دقیقه می باشد.
  • قسمت سوم Verbal یا شفاهی می باشد که درای ۴۱ سوال چند گزینه ای است و زمان پاسخ گویی به این قسمت ۷۵ دقیقه می باشد. در این قسمت که از سه نوع سوال Critical Reasoning – Reading Comprehension – Sentence Correction تشکیل شده است سطح دانش متقاضی در زبان انگلیسی در زمینه گرامر، درک مطلب و استدلال منطقی مورد ارزیابی قرار می گیرد.
  • قسمت چهارم Quantitative Section که دارای ۳۷ سوال چند گزینه ای است و مانند قسمت قبل ۷۵ دقیقه زمان پاسخگویی برای این قسمت در نظر گرفته شده است. این قسمت از دو نوع سوال Problem Solving  برای ارزیابی مهارت محاسباتی، درک مفاهیم محاسباتی و حل سوالات مقداری و Data Sufficiency برای ارزیابی تجزیه و تحلیل سوالات کمی و تعیین نکات کافی برای حل مسائل تشکیل شده است.

در آزمون GMAT نمره قبولی وجود ندارد و هر دانشگاه به فراخور برنامه آموزشی خود حداقل نمره قبولی را اعلام می کنند. گزارش نمره کلی شامل ۴ نمره مجزا برای ۴ بخش ذکر شده و همچنین نمره کلی می باشد. سیستم نمره دهی GMAT به این شیوه است که قسمت نگارش نمره ای بین ۰ تا ۶ خواهد بود. ۳ بخش دیگر نمره ای بین ۰ تا ۶۰ دارند که پس از محاسبات به نمره نهایی تبدیل می شوند. نمره نهایی بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ خواهد بود و بر اساس نتایج ۳ سال اخیر نمره میانه ۵۳۵ بوده است و حدود ۷۰ درصد نمرات در محدوده بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ قرار داشته است.

قسمت های چند گزینه ای به صورت تطبیقی هستند به این معنی که سوال اول در حد متوسط می باشد و سوال بعدی بر اساس پاسخ به سوال اول انتخاب می شود. اگر به سوال اول پاسخ درست داده شود سوال بعدی سخت تر و با امتیاز بیشتر خواهد بود و اگر پاسخ به سوال اول درست نباشد سوال بعدی آسان تر و با امتیاز کمتر خواهد بود. نکته دیگر کاهش امتیاز در بی پاسخ گذاشتن سوالات است.

برای شرکت در آزمون GMAT می توانید از طریق آنلاین به سایت mba.com مراجعه کرده و با ثبت اطلاعات خود و پرداخت هزینه آزمون (۲۵۰ دلار) برای زمان مورد نظر خود ثبت نام نمایید. متاسفانه این آزمون در ایران برگزار نمی شود و متقاضیان ایرانی برای شرکت در این آزمون باید به کشورهای همسایه مانند ترکیه یا ارمنستان سفر کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان