اپلای با معدل پایین – نکاتی که باید بدانید

اپلای با معدل پایین - نکاتی که باید بدانید

اپلای با معدل پایین – نکاتی که باید بدانید

اپلای با معدل پایین - نکاتی که باید بدانید

آیا با معدل پایین هم می توان پذیرش گرفت؟ این سؤال بخشی از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور است و اگر بخواهیم پاسخی کوتاه به آن بدهیم، باید بگوییم؛ بستگی دارد. این البته جواب مشخصی نیست و برای گرفتن جواب سؤال باید برخی نکات و مسائل را به تفصیل گفت. اگر معدل بالایی ندارید و قصد اپلای کردن دارید، این مطلب را بخوانید تا ببینید برای موفقیت در اپلای با معدل پایین باید چه شرایطی داشت.

نکاتی که برای موفقیت در اپلای با معدل پایین باید بدانید

قبل از هر چیز باید بگوییم؛ شرط معدل برای اخذ پذیرش، مختص دانشگاه های معتبری است که برای پذیرش دانشجویان، نسبتا سختگیرانه عمل می کنند. دانشگاه هایی هم هستند (با اعتبار کم و عمدتا در کشورهای کمتر توسعه یافته) که با معدل پایین هم می توان برای تحصیل در آنها اپلای کرد و پذیرش گرفت. قطعا این دسته از دانشگاه ها در این نوشته مدنظر نیستند.

این موضوع را هم باید در نظر گرفت که شرایط بسیار رقابتی برخی از دانشگاه ها برای گرفتن پذیرش، حتی احتمال موفقیت افرادی با معدل بالا را هم پایین می آورد و بنابراین، میزان تقاضا و رقابت بر سر صندلی های دانشگاه مقصد را هم  قبل از اپلای کردن باید دانست.

یکی از چند معیار

معدل مقاطع قبلی تحصیلی (دیپلم و پیش دانشگاهی، کارشناسی و کارشناسی ارشد) یکی از معیارهای مهم در ارزیابی درخواست متقاضیان تحصیل در دانشگاه های معتبر است اما تنها معیار و عامل تعیین کننده در رد یا پذیرش درخواست نیست.

نکته قابل توجه دیگر این است که معدل مقاطع قبلی تحصیلی، یک از مواردی است که تغییر و بهبود آن برای متقاضی امکان پذیر نیست اما مواردی هم هستند که متقاضی می تواند با تقویت آنها ضعف معدل خود را پوشش دهد.

» مطلب مرتبط: موفقیت در اپلای – نکاتی که باید بدانید

معیارهای تأثیرگذار در اپلای با معدل پایین

با توجه به اینکه کمیته بررسی پرونده متقاضی، مجموعه مدارک ارسالی او را بررسی می کند که معمولا شامل معدل، ریز نمرات، رزومه تحصیلی (CV)، انگیزه نامه (SOP)، توصیه نامه و همچنین مدرک زبان و مقاله می شود؛ افرادی که معدلشان پایین تر از 15 است، نباید ناامید شوند. آنها هنوز فرصت دارند یک انگیزه نامه قوی بنویسند که نقش خیلی مهمی در جلب نظر مثبت دانشگاه مقصد دارد، توصیه نامه مؤثری از اساتید قبلی خود بگیرند و با ارائه مدرک زبان و مقالات خود مسئولان پذیرش دانشگاه مقصد را به انتخاب خود متقاعد کنند.

انگیزه نامه (SOP)‌ قوی

انگیزه نامه یا SOP را باید یکی از مهم ترین مدارکی دانست که متقاضیان تحصیل در یک دانشگاه به مسئولان پذیرش آن دانشگاه ارائه می کنند. در اهمیت انگیزه نامه باید بگوییم که یک انگیزه نامه خوب به طور قطع احتمال اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظرتان را افزایش می دهد و حتی باعث پوشش نقاط ضعف متقاضی (مانند نمره های نه چندان خوب) می شود، در حالیکه یک انگیزه نامه بد می تواند یک رزومه خوب را هم بی تأثیر کند.

بنابراین در نوشتن انگیزه نامه سهل انگارانه و آسانگیرانه رفتار نکنید، آن را به روزهای آخر مهلت اپلای موکول نکنید و با تحقیق و مشاوره، بیاموزید که چگونه یک انگیزه نامه قوی و تأثیرگذار بنویسید.

توصیه نامه تأثیرگذار اساتید

توصیه نامه ای که استاد یا اساتید داوطلب در مقطع قبلی تحصیلی می نویسند هم در جلب نظر مثبت مسئولان پذیرش، تأثیر زیادی می تواند داشته باشد. اگر متقاضی، خواهان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است، باید از استاد یا اساتید مقطع کارشناسی و اگر متقاضی تحصیل در مقطع دکترا است، باید از استاد یا اساتید مقطع کارشناسی ارشد خود توصیه نامه گرفته و به دانشگاه مقصد ارائه کند.

ذکر خصوصیات شخصیتی متقاضی در توصیه نامه به شکلی که او را فردی متناسب با فرصت تحصیلی (یا پژوهشی موردنظر) نشان دهد، احتمال موفقیت او را در اپلای با معدل پایین افزایش می دهد.

اگر هنوز پایان نامه خود را ارائه نکرده اید، تلاش کنید یک پایان نامه قوی بنویسید و با عملکرد خود در مقاطع پایانی دوره تحصیلی خود، استاد یا اساتید را به نوشتن توصیه نامه ترغیب کنید.

سابقه کاری مرتبط و قابل توجه

تجربه کاری و حرفه‌ای مرتبط با رشته تحصیلی یکی دیگر از معیارهاییست که در بررسی پرونده متقاضیان اخذ پذیرش، مورد توجه قرار می گیرند. یک مهندس شیمی را در نظر بگیرید که معدلش پایین است و در دانشگاه چندان معتبری هم تحصیل نکرده اما چند سال تجربه کار در یک پتروشیمی دارد؛ چنین فردی نسبت به فردی با معدل بالا و مدرکی از یک دانشگاه معتبر، اما بدون سابقه کاری مرتبط، شانس بیشتری برای موفقیت در اپلای دارد.

مقالات ISI

راه دیگر برای موفقیت در اپلای با معدل پایین انتشار مقاله در ژورنال ها و مجلات معتبر علمی یا ارائه آنها در همایش های بین المللی است. به تجربه ثابت شده است که متقاضیانی که مقاله دارند، شانس بیشتری برای اخذ پذیرش، به ویژه در مقطع دکترا دارند.

به این نکته توجه کنید که مقاله باید در مجلات ISI منتشر شده باشد و مقالات و تحقیقات دانشجویی، بدون انتشار در این مجلات، اعتبار لازم را برای ارائه به دانشگاه مقصد ندارند.

اهمیت تأثیرگذاری مقالات ISI را می توان با یک مثال، مشخص کرد؛ دو داوطلب تحصیل در یک دانشگاه (و یک برنامه تحصیلی) را در نظر بگیرید که اولی معدل زیر 15 دارد و در دانشگاهی معمولی درس خوانده اما 5 مقاله ISI دارد و دومی معدل بالای 15 دارد و در دانشگاهی نسبتا معتبر درس خوانده اما فقط 1 مقاله ISI دارد؛ در این شرایط، داوطلب اول می تواند امید بیشتری به گرفتن پذیرش داشته باشد.

نمره بالای آزمون های معتبر زبان

حتی اگر کشور محل تحصیل، انگلیسی زبان نباشد هم تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، معمولا به زبان انگلیسی امکان پذیر است ولی تقریبا همیشه هم نیازمند ارائه مدرک زبان (آیلتس یا تافل با حداقل نمرات مورد نظر دانشگاه مقصد) است. نمره زبان بالا هم از آن دسته عواملی است که تأثیر معدل و نمرات پایین را می توانند کمرنگ کنند.

شرکت در دوره های مرتبط

از جمله کارهای دیگری که می توان برای جبران پایین بودن معدل و افزایش احتمال موفقیت در اپلای انجام داد، شرکت در دوره های کوتاه مدت مرتبط به رشته تحصیلی انتخابی است. از فرصت‌ های کارآموزی و شرکت در اجلاس‌ ها استفاده کنید. این موارد تأثیر زیادی در رزومه تحصیلی خواهند داشت.

ارتباط مؤثر با اساتید

ارتباط با اساتید دانشگاه موردنظر و تعامل علمی و تبادل اطلاعات با آنها هم می تواند آنها را به پذیرفتن سرپرستی پایان نامه یا رساله کارشناسی ارشد یا دکترا متقاعد کند، حتی اگر معدل داوطلب پایین باشد.

در پایان، آنچه باید دوباره گفت و بر آن تأکید کرد، لزوم توجه به کلیت پرونده ایست که داوطلب برای اخذ پذیرش به دانشگاه مقصد ارائه می کند؛ اهمیت و تأثیرگذاری معدل را نمی توان نادیده گرفت اما نه معدل بالا، به تنهایی می تواند موفقیت در اپلای را تضمین کند و نه معدل پایین، به معنی رد شدن قطعی درخواست پذیرش است. باز هم باید بگوییم که شکست یا موفقیت در اپلای با معدل پایین بستگی دارد و حالا دیگر می دانید به چه چیزهایی هم بستگی دارد.

دیدگاه (128)

  • زهرا پاسخ

    سلام من لیسانس هستم با ۳۶ سال سن با معدل ۱۳ میخوام اپلای بگیرم
    ولی اصلا هیچی نمیدونم مقاله ندارم امتحان زبان هم ندادم

    23 آبان 1399 در 22:56
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام خانم زهرا
      برای اپلای ابتدا پیشنهاد میکنم یه مشاوره تخصصی بگیرید و بعد از اون تصمیم که گرفتید میتونید برای کشور مد نظرتون اماده بشید.
      برای تماس با مشاوران ما میتونید از طریف لینک زیر اقدام کنید.

      رزرو وقت مشاوره انلاین

      3 آذر 1399 در 11:12
  • نیما سماوات پاسخ

    سلام خسته نباشید
    من ۲۱ ساله دانشجوی رشته مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک در دانشگاه دولتی هستم و تا الان معدلم 17.13 هستش. مدرک زبان آلمانی B2 دارم اما تا پایان دوره کارشناسی مدرک C1 رو هم میگیرم.
    تنها مشکل من اینه که متاسفانه معدل کل دیپلم و معدل سال آخر هر دو بین ۱۴ و ۱۵ هستند.(نظام جدید)
    میخواستم بدونم با مدرک زبان خوب و مقاله معتبر امکان اپلای دوره ارشد وجود داره یا خیر؟
    شانسم برای اپلای آلمان بیشتره یا اتریش؟
    با تشکر

    23 آبان 1399 در 20:45
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام آقای سماوات
      بله امکانش هست. معدلتون حداقله اما خوب شانس پذیرش دارید.
      آلمان شانس بالاتریه براتون

      5 آذر 1399 در 16:46
  • سبحان پاسخ

    با سلام.
    من‌لیسانس کامیپوتر دارم با معدل ۱۳ و ۴۴
    ۴ سال سابقه کاری دارم در زمینه رشته ی خودم و مسئول انقورماتیک شرکت‌خصوصی هستم با بیمه
    مقاله isi دارم
    در زمینه برنامه نویسی و طراحی سایت قوی هستم
    زبانم هم در حد آیتلس ۶و نیم تا ۷ هست
    چه راهی رو پیشنهاد میکنید؟

    19 آبان 1399 در 13:35
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام آقای سبحان
      برای شما راهکارهای متفاوتی هست.
      پیشنهادم اینکه برای مشاوره با شماره های دفتر ما تماس بگیرید.
      رزرو وقت مشاوره

      6 آذر 1399 در 10:47
  • اهو پاسخ

    سلام من رشته علوم مهندسی در دانشگاه شهرضا میخونم سال آخریم .
    معدلم حدودا ۱۵ست .
    برای بورسیه شدن باید چیکار کنم؟
    مدرک زبان و مقاله و سابقه کار ندارم.

    11 آبان 1399 در 14:41
  • زهرا پاسخ

    سلام من معدل کارشناسیم 19.14 هست از دانشگاه گیلان و ارشد 16.57 از دانشگاه تهران.
    چون فکر میکردم دروس جبرانی در معدل تاثیر ندارند، متاسفانه درس روش تحقیق رو 12 شدم و تنها درس زیر 14 من هست. یعنی gpa من بخاطر یک درس، از 3 میشه 2…برای دکترا اگه فول فاند نشم نمیتونم برم…پایان نامه م رو با 19.5 دفاع کردم ولی هنوز مقاله و مدرک زبان ندارم…به نظرتون راهی هست که دروس جبرانی در ریزنمرات ذکر نشن؟چون همین درس رو در کارشناسی با معدل بالا گذروندم ولی در ارشد 12 شدم…
    امیدی هست ؟

    8 آبان 1399 در 10:08
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام خانم زهرا
      خیر راهی نیست در ترجمه عینا همه رو ترجمه میکنند

      8 آبان 1399 در 14:30
    • امیر پاسخ

      دکتری مستقیم اقدام کنید مدارک فوق لیسانس رو ارائه ندید.. به نظرم با این معدل کارشناسی صد در صدر بورسیه میشید

      5 آذر 1399 در 02:36
  • علی پاسخ

    سلام
    من ۲۱ سال دارم و معدل دیپلمم ۱۸/۷ بود و الان کارشناسی برق می خونم در دانشگاه امیرکبیر با معدل ۱۴ امکان اپلای برای کارشناسی یا ارشد هست یا نه؟

    8 آبان 1399 در 02:11
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام آقای علی
      بله میتونید اقدام کنید. اگر کارشناسیتون به اتمام برسه برای ارشد میتونید اقدام کنید

      12 آبان 1399 در 15:46
  • رضا پاسخ

    سلام بنده دیپلمم خیلی خوب نیس و میخوام اینجا پزشکی بخونم و برای ادامه تحصیل برم خارج ب نظرتون باید چیکار کنم تا تاثیر دیپلمم کم بشه؟؟

    6 آبان 1399 در 19:31
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام آقای رضا
      کاریش نمیشه کرد معدل دیپلمون تاثیر بسزایی داره در گرفتن پذیرش

      12 آبان 1399 در 15:53
  • M پاسخ

    سلام من معدل کل دیپلمم حدود ۱۷ هست و معدل سال اخرم ۱۳ و خورده ای میتونم بورسیه شرکت کنم ؟ و اگر دیپلم مجدد بگیرم میتونم با اون اقدام کنم؟

    22 مهر 1399 در 09:42
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام
      با معدل ۱۳ بعیده بتونید حتی پذیرش هم بگیرید، مگر در یکسری دانشگاهها با شرایط خاص
      درباره ی بورس هم زیاد نمیشه امیدوار بود اون هم در مقطع کارشناسی

      28 مهر 1399 در 15:35
  • یگانه پاسخ

    سلام من 19 سالمه گرافیست هستم و سابقه کار بدون بیمه و رزومه قوی در این زمینه دارم رشتم در دبیرستان ریاضی بوده و معدل دیپلمم زیر 15 هستش آیا انگلیس من رو میپذیرد ؟ چه برای تحصیل چه برای کار

    21 مهر 1399 در 14:43
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام خانم یگانه
      معدل زیر ۱۵ شانس پایینی دارید برای پذیرش
      از طرفی انگلستان کشور گرونی هست الان با توجه به نرخ ارز حال حاضر

      21 مهر 1399 در 17:10
  • امید پاسخ

    سلام من معدل دیپلمم هفده و چهل و شش هست ولی نهایی م چهارده و هشتاد و هفت
    مدرک آیلتس هم قرار بدم امتحانش رو زبانم خوبه و چینی هم می خونم به نظرتون می تونم اپلای چین پزشکی یا دارو ساز یا دندان بگیرم؟

    8 مهر 1399 در 14:15
    • بهزاد عیان پور پاسخ

      سلام اقای امید
      باید ریز نمرات تون بررسی بشه و همین طور دانشگاهی که میتونید اقدام کنید.
      برای اطلاعات بیشتر با شماره ی دفتر در قسمت تماس با ما ارتباط بگیرید

      9 مهر 1399 در 15:33

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان