اپلای با معدل پایین – نکاتی که باید بدانید

اپلای با معدل پایین - نکاتی که باید بدانید

اپلای با معدل پایین – نکاتی که باید بدانید

اپلای با معدل پایین - نکاتی که باید بدانید

آیا با معدل پایین هم می توان پذیرش گرفت؟ این سؤال بخشی از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور است و اگر بخواهیم پاسخی کوتاه به آن بدهیم، باید بگوییم؛ بستگی دارد. این البته جواب مشخصی نیست و برای گرفتن جواب سؤال باید برخی نکات و مسائل را به تفصیل گفت. اگر معدل بالایی ندارید و قصد اپلای کردن دارید، این مطلب را بخوانید تا ببینید برای موفقیت در اپلای با معدل پایین باید چه شرایطی داشت.

نکاتی که برای موفقیت در اپلای با معدل پایین باید بدانید

قبل از هر چیز باید بگوییم؛ شرط معدل برای اخذ پذیرش، مختص دانشگاه های معتبری است که برای پذیرش دانشجویان، نسبتا سختگیرانه عمل می کنند. دانشگاه هایی هم هستند (با اعتبار کم و عمدتا در کشورهای کمتر توسعه یافته) که با معدل پایین هم می توان برای تحصیل در آنها اپلای کرد و پذیرش گرفت. قطعا این دسته از دانشگاه ها در این نوشته مدنظر نیستند.

این موضوع را هم باید در نظر گرفت که شرایط بسیار رقابتی برخی از دانشگاه ها برای گرفتن پذیرش، حتی احتمال موفقیت افرادی با معدل بالا را هم پایین می آورد و بنابراین، میزان تقاضا و رقابت بر سر صندلی های دانشگاه مقصد را هم  قبل از اپلای کردن باید دانست.

یکی از چند معیار

معدل مقاطع قبلی تحصیلی (دیپلم و پیش دانشگاهی، کارشناسی و کارشناسی ارشد) یکی از معیارهای مهم در ارزیابی درخواست متقاضیان تحصیل در دانشگاه های معتبر است اما تنها معیار و عامل تعیین کننده در رد یا پذیرش درخواست نیست.

نکته قابل توجه دیگر این است که معدل مقاطع قبلی تحصیلی، یک از مواردی است که تغییر و بهبود آن برای متقاضی امکان پذیر نیست اما مواردی هم هستند که متقاضی می تواند با تقویت آنها ضعف معدل خود را پوشش دهد.

» مطلب مرتبط: موفقیت در اپلای – نکاتی که باید بدانید

معیارهای تأثیرگذار در اپلای با معدل پایین

با توجه به اینکه کمیته بررسی پرونده متقاضی، مجموعه مدارک ارسالی او را بررسی می کند که معمولا شامل معدل، ریز نمرات، رزومه تحصیلی (CV)، انگیزه نامه (SOP)، توصیه نامه و همچنین مدرک زبان و مقاله می شود؛ افرادی که معدلشان پایین تر از 15 است، نباید ناامید شوند. آنها هنوز فرصت دارند یک انگیزه نامه قوی بنویسند که نقش خیلی مهمی در جلب نظر مثبت دانشگاه مقصد دارد، توصیه نامه مؤثری از اساتید قبلی خود بگیرند و با ارائه مدرک زبان و مقالات خود مسئولان پذیرش دانشگاه مقصد را به انتخاب خود متقاعد کنند.

انگیزه نامه (SOP)‌ قوی

انگیزه نامه یا SOP را باید یکی از مهم ترین مدارکی دانست که متقاضیان تحصیل در یک دانشگاه به مسئولان پذیرش آن دانشگاه ارائه می کنند. در اهمیت انگیزه نامه باید بگوییم که یک انگیزه نامه خوب به طور قطع احتمال اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظرتان را افزایش می دهد و حتی باعث پوشش نقاط ضعف متقاضی (مانند نمره های نه چندان خوب) می شود، در حالیکه یک انگیزه نامه بد می تواند یک رزومه خوب را هم بی تأثیر کند.

بنابراین در نوشتن انگیزه نامه سهل انگارانه و آسانگیرانه رفتار نکنید، آن را به روزهای آخر مهلت اپلای موکول نکنید و با تحقیق و مشاوره، بیاموزید که چگونه یک انگیزه نامه قوی و تأثیرگذار بنویسید.

توصیه نامه تأثیرگذار اساتید

توصیه نامه ای که استاد یا اساتید داوطلب در مقطع قبلی تحصیلی می نویسند هم در جلب نظر مثبت مسئولان پذیرش، تأثیر زیادی می تواند داشته باشد. اگر متقاضی، خواهان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است، باید از استاد یا اساتید مقطع کارشناسی و اگر متقاضی تحصیل در مقطع دکترا است، باید از استاد یا اساتید مقطع کارشناسی ارشد خود توصیه نامه گرفته و به دانشگاه مقصد ارائه کند.

ذکر خصوصیات شخصیتی متقاضی در توصیه نامه به شکلی که او را فردی متناسب با فرصت تحصیلی (یا پژوهشی موردنظر) نشان دهد، احتمال موفقیت او را در اپلای با معدل پایین افزایش می دهد.

اگر هنوز پایان نامه خود را ارائه نکرده اید، تلاش کنید یک پایان نامه قوی بنویسید و با عملکرد خود در مقاطع پایانی دوره تحصیلی خود، استاد یا اساتید را به نوشتن توصیه نامه ترغیب کنید.

سابقه کاری مرتبط و قابل توجه

تجربه کاری و حرفه‌ای مرتبط با رشته تحصیلی یکی دیگر از معیارهاییست که در بررسی پرونده متقاضیان اخذ پذیرش، مورد توجه قرار می گیرند. یک مهندس شیمی را در نظر بگیرید که معدلش پایین است و در دانشگاه چندان معتبری هم تحصیل نکرده اما چند سال تجربه کار در یک پتروشیمی دارد؛ چنین فردی نسبت به فردی با معدل بالا و مدرکی از یک دانشگاه معتبر، اما بدون سابقه کاری مرتبط، شانس بیشتری برای موفقیت در اپلای دارد.

مقالات ISI

راه دیگر برای موفقیت در اپلای با معدل پایین انتشار مقاله در ژورنال ها و مجلات معتبر علمی یا ارائه آنها در همایش های بین المللی است. به تجربه ثابت شده است که متقاضیانی که مقاله دارند، شانس بیشتری برای اخذ پذیرش، به ویژه در مقطع دکترا دارند.

به این نکته توجه کنید که مقاله باید در مجلات ISI منتشر شده باشد و مقالات و تحقیقات دانشجویی، بدون انتشار در این مجلات، اعتبار لازم را برای ارائه به دانشگاه مقصد ندارند.

اهمیت تأثیرگذاری مقالات ISI را می توان با یک مثال، مشخص کرد؛ دو داوطلب تحصیل در یک دانشگاه (و یک برنامه تحصیلی) را در نظر بگیرید که اولی معدل زیر 15 دارد و در دانشگاهی معمولی درس خوانده اما 5 مقاله ISI دارد و دومی معدل بالای 15 دارد و در دانشگاهی نسبتا معتبر درس خوانده اما فقط 1 مقاله ISI دارد؛ در این شرایط، داوطلب اول می تواند امید بیشتری به گرفتن پذیرش داشته باشد.

نمره بالای آزمون های معتبر زبان

حتی اگر کشور محل تحصیل، انگلیسی زبان نباشد هم تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، معمولا به زبان انگلیسی امکان پذیر است ولی تقریبا همیشه هم نیازمند ارائه مدرک زبان (آیلتس یا تافل با حداقل نمرات مورد نظر دانشگاه مقصد) است. نمره زبان بالا هم از آن دسته عواملی است که تأثیر معدل و نمرات پایین را می توانند کمرنگ کنند.

شرکت در دوره های مرتبط

از جمله کارهای دیگری که می توان برای جبران پایین بودن معدل و افزایش احتمال موفقیت در اپلای انجام داد، شرکت در دوره های کوتاه مدت مرتبط به رشته تحصیلی انتخابی است. از فرصت‌ های کارآموزی و شرکت در اجلاس‌ ها استفاده کنید. این موارد تأثیر زیادی در رزومه تحصیلی خواهند داشت.

ارتباط مؤثر با اساتید

ارتباط با اساتید دانشگاه موردنظر و تعامل علمی و تبادل اطلاعات با آنها هم می تواند آنها را به پذیرفتن سرپرستی پایان نامه یا رساله کارشناسی ارشد یا دکترا متقاعد کند، حتی اگر معدل داوطلب پایین باشد.

در پایان، آنچه باید دوباره گفت و بر آن تأکید کرد، لزوم توجه به کلیت پرونده ایست که داوطلب برای اخذ پذیرش به دانشگاه مقصد ارائه می کند؛ اهمیت و تأثیرگذاری معدل را نمی توان نادیده گرفت اما نه معدل بالا، به تنهایی می تواند موفقیت در اپلای را تضمین کند و نه معدل پایین، به معنی رد شدن قطعی درخواست پذیرش است. باز هم باید بگوییم که شکست یا موفقیت در اپلای با معدل پایین بستگی دارد و حالا دیگر می دانید به چه چیزهایی هم بستگی دارد.

دیدگاه (128)

  • Sima پاسخ

    سلام تاثیر دانشگاه در اپلای ب چه صورت هستش؟ مثلا معدل۱۴دانشگاه ازاد یا دانشگاه های عادی تر حتی دولتی با معدل ۱۴ دانشگاه های رده بالا مثل بهشتی فردوسی یا علم صنعت برابری میکنه؟!

    26 اردیبهشت 1400 در 15:41
  • Sima پاسخ

    سلام تاثیر دانشگاه در اپلای ب چه صورت هستش؟ مثلا معدل۱۴دانشگاه ازاد یا دانشگاه های عادی تر حتی دولتی با معدل ۱۴ دانشگاه های رده بالا مثل بهشتی فردوسی یا علم صنعت برابری میکنه؟!

    26 اردیبهشت 1400 در 15:38
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام خانم سیما وقت بخیر
      جالبه که بدونید دانشگاه محل تحصیل شما در ایران هیچ تفاوتی در اخذ پذیرش ایجاد نمیکنه
      در واقع شرط معدل یکی از معیار های پذیرشه که باید بالای ۱۴ باشه

      28 اردیبهشت 1400 در 09:55
  • Ali پاسخ

    سلام خسته نباشید
    من دانشجوی ترم۴ مهندسی برق دانشگاه فردوسی هستم . تاکنکون معدلم۱۴ است و بسیار علاقمند به اپلای هستم.ترم اول واقعا مشکلات بدی داشتم طوریک بدترین معدلم بود(۱۲)
    میخواستم بدونم چه راه های برای اپلای به بویژه کشور های اروپایی برای من و افرادی مشاابه من هست؟و این اپلای از نظر هزینه برای من چگونه تمام خواهدشد؟
    از طرفی راهکار های دیگری هم برای بهبود شرایطم مخواستم که پیشنهاد بدید ممنون میشم چون من توی یک شرایط روانی ناجوری قرار دارم.

    2 اردیبهشت 1400 در 01:35
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام. وقت بخیر
      بله، شما میتونید برای کشور و دانشگاهی اقدام کنید که شرط معدل نداشته باشه. پیشنهاد میکنم با موسسه تماس بگیرید تا کارشناسانمون بهتر راهنماییتون کنند.
      تماس با ما

      12 اردیبهشت 1400 در 14:15
      • Ali پاسخ

        سلام
        منظور شما از اپلای بدون شرط معدل چیست؟ یعنی چه معیار های دیگری مد نظر خواهد بود بویژه که من هدفم کشور های اروپاییست!؟از نظر هزینه و غیره؟؟
        در ضمن اطلاعاتی که من دادم تا ترم ۴ بود! یعنی چند ترم دیگر ماتده و از طرفی شنیدم بعضی از دانشگاه ها به معدل دوسال اخر توجه میکنند!!!
        همچنین میخواستم بدانم ایا شرایط اپلای برای من با شخصی که از دانشگاه های غیر دولتی اپلای میکنه یکسان هست؟ منظور رقابت به چه صورت هستش؟
        علاوه براینکه گرایش اینده بنده در برق هم قطعا موثر خواهدبود!
        ممنون اگه راهنمایی بیشتر کنید.

        26 اردیبهشت 1400 در 15:46
        • شادی مردانی پاسخ

          سلام وقت بخیر
          یعنی برای کشوری اقدام کنید که محدودیتی برای معدل نداره. معیار های دیگه ام بستگی به کشور مورد نظرتون داره چون گزینه های مختلفی وجود داره. شما اگر بتونین معدلتون روی همون 14 و 14 به بالا نگه دارید باز گزینه ها براتون بیشتر میشه. با موسسه تماس بگیرید تا کامل راهنماییتون کنند.

          2 خرداد 1400 در 17:09
  • ش. م. ر پاسخ

    سلام و درود. اگر دانشگاهی شرط معدل کارشناسی گذاشته باشه و شخصی اون حداقل معدل را نداشته باشه ولی در عوض رزومه خیلی خوب داشته باشه، بخاطر اون شرط معدل، پروندش بررسی نمیشه؟ (برای کارشناسی ارشد)

    18 فروردین 1400 در 14:28
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقتتون بخیر
      یکی از معیار های اصلی پذیرش معدل ست و دانشگاه پروندتون رو بررسی میکنه اگر شرط داشتن حداقل معدل رو نداشته باشید شانس پذیرش شما پایینه

      18 فروردین 1400 در 19:52
      • ش. م. ر پاسخ

        جنسارتا منظورم شانس پذیرش نیست، این هست که آیا اصلا پرونده بررسی میشه یا اینکه با دیدن نداشتند حداقل معدل، بدون بررسی سایر امتیازات، مدارک ریجکت میشه

        18 فروردین 1400 در 20:10
        • شیرین اهتمامی پاسخ

          سلام مجدد
          برای اکثر کشورها پرونده بررسی نمیشه اگر دانشجو شرایط اولیه رو نداشته باشه

          21 فروردین 1400 در 14:27
          • ش. م. ر

            آیا اطلاع دارید دانشگاه ورونا ایتالیا پرونده رو بررسی میکنند یا خیر؟ چون این دانشگاه از امسال شرط معدل 15 گذاشتند و من 14 و نیم هستم

            21 فروردین 1400 در 19:27
          • شیرین اهتمامی

            سلام مجدد
            شرایط رو بالاتر توضیح دادم خدمتتون
            امیدواریم که بررسی کنند
            با آرزوی موفقیت برای شما

            22 فروردین 1400 در 14:12
  • روژان پاسخ

    سلام وقتتون بخیر. من فارغ التحصیل کارشناسی روانشناسی هستم. معدلم 14.77 هست سطح زبانم خوب هست و همچنین از اساتیدم میتونم معرفی نامه بگیرم (عضو انجمن روانشناسی دانشگاه بودم)، مقاله نویسیم عالیه اما تا حالا ثبت نشدن(نمیدونستم چطور میشه به ثبت رسوند) به شخصه درسم خیلی خوب بود و بخاطر فوت ناگهانی مادرم به شدت معدلم اومد پایین. با شرایط فعلیم میتونم تو یک دانشگاه خوب اپلای کنم؟

    17 اسفند 1399 در 23:19
    • شادی مردانی پاسخ

      سلام خانم روژان. وقت بخیر
      بستگی به شرایط دانشگاه و کشور مورد نظرتون داره. پیشنهاد میکنم با موسسه تماس بگیرید تا کارشناسانمون کامل راهنماییتون کنند.
      تماس با ما

      19 اسفند 1399 در 13:10
  • nimi پاسخ

    سلام من ارشد مکانیک با معل 14.6 و سطح زبان خوب 32 سالم هست..شانس من برای پذیرش چقدر است؟

    5 اسفند 1399 در 13:45
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر
      شرایطتون اکی هست برای اپلای
      باید بررسی کنید و ببینید که کدوم کشور به شرایط شما نزدیک هست که بتونید برای اونجا اپلای کنید

      6 اسفند 1399 در 18:19
  • سین پاسخ

    سلام.
    من معدل لیسانسم 14 تمام هستش و حدود 5 سال فاصله ی تحصیلی با ارشد دارم. ولی مهارت های برنامه نویسی خوبی دارم. از طرفی در مقطع ارشد در دانشگاه شریف در حال تحصیلم. اگر معدل دوره ی ارشدم رو بتونم به بالای 17 و نمره ی زبانم رو هم به بالای 7 برسونم ، با یکی دو تا مقاله ، شانس اپلای برای کانادا یا آمریکا رو دارم؟

    2 اسفند 1399 در 13:44
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر
      بله داشتن معدل بالا در مقطع ارشد و ارائه مدرک زبان آیلتس با نمره 7 برای کشور کانادا و آمریکا مورد نیاز است
      شما حتی میتونید با ارائه رزومه قوی و سابقه تحصیلی علمی و کاری شانستون رو برای اخذ پذیرش بالا ببرید

      4 اسفند 1399 در 15:14
      • سین پاسخ

        سلام مجدد.
        ممنون بابت پاسخگویی تون.
        امکانش هست اسمم رو از متن کامنتتون بردارین؟ ممنون میشم.

        4 اسفند 1399 در 15:38
        • شیرین اهتمامی پاسخ

          سلام وقت بخیر
          خواهش میکنم بله حتما

          5 اسفند 1399 در 08:55
  • امیر پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    من سال اخر کارشناسی مهندسی مکانیک دانشگاه اصفهان هستم با معدل ۱۵.۷ به نظرتون شانسم برای اپلای دانشگاه های خوب در چه حده؟
    ممنون

    22 بهمن 1399 در 17:48
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر آقای امیر
      معدل ۱۵ به بالا مشکلی نداره برای اپلای اما سعی کنید در این ترم های آخر معدلتون رو افزایش بدید

      26 بهمن 1399 در 09:33
  • محمد حسین پاسخ

    سلام خسته نباشید
    من با معدل لیسانس ۱۴/۴۸ رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه ازاد و نمره ایلتس ۷/۵ و نمره gre 310 اگر توصیه نامه و انگیزه نامه خوبی داشته باشم‌ شانس برای پذیرش دارم از کشور کانادا

    15 بهمن 1399 در 15:13
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر آقای محمدحسین
      معدلتون کمی پایین است برای کشور کانادا اما با داشتن رزومه قوی و سابقه تحصیلی علمی و کاری میتونید شانس پذیرشتون رو بالا ببرید

      26 بهمن 1399 در 10:00
  • شقایق پاسخ

    سلام و خسته نباشید!من سنم ۱۸ و هنوز امتحان کتبی نهاییمو ندادم با توجه به اینکه معدل دهم‌و یازدهمم ۱۷ هست و با توجه به اینکه معدل نوبت اول امسالم بالاست و برای معدل ۱۹ به بالا برای کتبی دوازدهم دارم درس میخونم ایا میتونم برای اقامت تحصیلی در المان شانسی داشته باشم(به غیر از موضوع زبان که اونو تا مدرک بالا گرفتم)واسه شرط معدل اگه نهاییمو حتی تا نزدیکایه ۲۰ ام برسونم ایا ممکن یا ن!مرسی بابت جوابتون❤

    3 بهمن 1399 در 14:41
    • شیرین اهتمامی پاسخ

      سلام وقت بخیر خانم شقایق
      بله معدل کل دیپلم شما و داشتن مدرک زبان ملاک اصلی پذیرش است که خوشبختانه شما در هر دو مورد اکی هستید

      5 بهمن 1399 در 10:36

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Call Now Buttonمشاوره رایگان